Sosyal Medyada Gerçekleşen İhlâller Karşısında Kişilik Hakkının Korunması Doç. Dr. Sinan Sami Akkurt  - Kitap

Sosyal Medyada Gerçekleşen İhlâller Karşısında Kişilik Hakkının Korunması

3. Baskı, 
Haziran 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
784
Barkod:
9789750285745
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
1.025,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Diğer Baskılar
2. baskı
Ekim 2020
1.000,00
295,00 (%71)
1. baskı
Temmuz 2019
975,00
135,00 (%86)
Kitabın Açıklaması
Bu çalışmanın 7253 sayılı "İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (yaygın tabiriyle Yeni Sosyal Medya Yasası)" çerçevesinde güncellenmiş olan ikinci baskısının yayımlanmasının ardından, kamuoyunda Dezenformasyon Yasası olarak tabir edilen 7418 sayılı "Basın Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ", 01.04.2023 tarihi itibariyle tüm hükümleriyle yürürlüğe girmiştir. Anılan Kanun da tıpkı 7253 sayılı Kanun gibi ilgili mevzuata esaslı ekler ve tadiller getirdiğinden, 2020 tarihli ikinci baskının güncellenmesi elzem olmuştur.
Çalışmanın gerek ikinci gerekse bu (üçüncü) baskısı, bir önceki baskı(lar) üzerinde gerçekleştirilen yetkin, detaylı ve tarafsız bir akademik inceleme doğrultusunda pek çok hukukçu tarafından baştan sona gözden geçirilmiştir.
Çalışmanın birinci bölümünde kişi, kişilik ve kişilik hakkı kavramları ile kişilik hakkı kapsamındaki başlıca kişisel değerler (özellikle sosyal medyada ihlâl edilebilmeye elverişli olanlar çerçevesinde öz itibariyle) incelenmiştir. İkinci bölümde sosyal medya kavramına; yer / sosyal ağ sağlayıcı, içerik sağlayıcı gibi aktif ve erişim sağlayıcı, toplu kullanım sağlayıcı pasif sosyal medya süjelerine; bunların özel mevzuatta düzenlenen yükümlülüklerine ve sosyal medyada gerçekleşebilecek olası ihlâller ile ilişkilerine değinilmiştir. Üçüncü bölümde ise sosyal medya süjelerinin hukukî sorumlulukları, sosyal medya ihlâlleri karşısında özel hükümler çerçevesinde müracaat edilebilecek uyarı yöntemi, ilgili kurumlara başvuru/ şikâyet, içeriğin çıkarılması, erişimin engellenmesi gibi özel korunma yollarına ilişkin müeyyideler ve genel hükümler çerçevesinde açılacak önleme, son verme, tespit, maddî – manevî tazminat, kişilik hakkı ihlâl edilerek elde edilen kazancın istenmesi (menfaat devri) gibi dâvalar (yine sosyal medyada kişilik hakkı ihlâlini ilgilendirdikleri ölçüde öz itibariyle) irdelenmiştir. Nihayet monografi eki olarak, sosyal medyada kişilik hakkının korunmasına ilişkin emsâl yargı ve idarî kurul kararlarına yer verilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Sosyal Medya Süjeleri, Yükümlülükleri ve Sorumlulukları
.
Sosyal Medyada Gerçekleşen Başlıca İhlâller
.
Sosyal Medya İhlâllerine Karşı Özel Korunma Yolları
.
Sosyal Medya İhlâllerine Karşı Genel Koruyucu Dâvalar
.
Sosyal Medya İhlâllerine Karşı Tazminat Dâvaları
.
Kınama, Mahkeme Kararlarının Yayımlanması – Üçüncü Kişilere Bildirilmesi, Cevap ve Düzeltme
.
Gerçek (Caiz) Olmayan Vekâletsiz İşgörme Dâvası
.
Sosyal Medyada Kişilik Hakkı İhlâllerini İlgilendiren Emsâl Yargı ve İdarî Kurul Kararları
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Üçüncü Baskıya Önsöz 
7
İkinci Baskıya Önsöz 
9
Birinci Baskıya Önsöz 
11
Kısaltmalar 
25
Giriş 
31
Birinci Bölüm
KİŞİ, KİŞİLİK KAVRAMLARI VE KİŞİLİK HAKKI
§ 1. KİŞİ VE KİŞİLİK KAVRAMLARI 
33
I. KİŞİ KAVRAMI 
33
II. KİŞİLİK KAVRAMI 
36
§ 2. KİŞİLİK HAKKI 
37
I. KAVRAM 
37
II. NİTELİK VE ÖZELLİKLERİ 
39
III. KONUSU VE KAPSAMI: KİŞİSEL DEĞERLER 
40
A. Maddî Bütünlüğe İlişkin Kişisel Değerler 
41
1. Yaşam 
41
2. Beden Bütünlüğü 
44
3. Sağlık 
48
B. Manevî Bütünlüğe İlişkin Kişisel Değerler 
49
1. Ehliyetler 
49
2. Özgürlük 
51
3. Şeref ve Haysiyet 
54
4. Ad 
57
5. Resim ve Ses 
61
6. Özel Hayat ve Sırlar 
69
a. Genel Olarak 
69
b. Özel Hayatın Gizliliği Kapsamında Kişisel Veriler 
85
C. İktisadî Bütünlüğe İlişkin Değerler 
88
1. İktisadî Özgürlük ve Varlık 
89
2. Meslekî İtibar 
93
3. Meslekî – Ticarî Gizlilik ve Sırlar 
94
İkinci Bölüm
SOSYAL MEDYA, SÜJELERİ VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ
§ 3. SOSYAL MEDYA 
97
I. KAVRAM 
97
II. TARİHSEL GELİŞİMİ 
101
III. NİTELİK VE ÖZELLİKLERİ 
102
A. Erişilebilirlik 
102
B. Kullanıcı/ Katılımcı 
103
C. İnteraktif Paylaşım, Etkileşim ve İçerik 
104
D. İletişim 
105
IV. BİLEŞENLERİ VE BAŞLICA MECRALARI 
106
A. Sosyal Ağlar 
106
B. Fotoğraf, Ses ve Video Paylaşım Siteleri 
108
C. Bloglar 
108
D. Mikro Bloglar 
109
E. Wikiler 
110
F. Sosyal İşaretleme Siteleri 
110
G. Sanal Oyun – Sanal Gerçeklik (Yaşam) Platformları 
111
H. Elektronik Posta Grupları 
111
İ. Kurumsal İntranet 
112
J. Ekstranet 
112
V. SOSYAL AĞLARDAKİ BAŞLICA KISIMLARIN, İŞLEVLERİN VE İŞLEMLERİN, KİŞİLİK HAKKI KAPSAMINDAKİ HAYAT ALANLARI İLE İLİŞKİSİ 
113
A. Profil 
113
B. Gönderi, Paylaşım, Tweet, Retweet, Entry 
118
C. Zaman Tüneli (Zaman Akışı) ve Duvar (Haber Kaynağı) 
120
D. Yorum Yapma ve Duygu Belirtme 
123
E. Konum Bilgisi Ekleme 
125
F. Etiketleme 
126
G. Doğrudan/ Direkt Mesaj 
127
VI. SOSYAL MEDYANIN TOPLUMSAL HAYATA ETKİLERİ 
129
§ 4. SOSYAL MEDYA SÜJELERİ VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ 
134
I. SOSYAL MEDYA (AĞ) SİTE SAHİPLİĞİ, YÜKÜMLÜLÜKLERİ VE OLASI İHLÂLLER İLE İLİŞKİSİ 
134
A. 7253 Sayılı Kanun ile Getirilen Değişiklik Öncesinde Sosyal Medya (Ağ) Site Sahipliğinin Hukukî Durumu 
136
1. Sosyal Medya (Ağ) Site Sahipliğinin Hukukî Niteliği: Yer Sağlayıcı Kavramı 
137
2. Sosyal Medya (Ağ) Site Sahipliğinin “Yer Sağlayıcı” Sıfatıyla Tâbi Olduğu Özel Yükümlülükler 
141
a. Hukuka Uygunluk Ön Denetimi 
142
b. İçeriğin Yer Sağlayıcı Tarafından Yayından Çıkarılması Yükümlülüğü: Uyarı Yöntemi 
142
aa. Suç Teşkil Eden İçerikler Bakımından 
144
bb. Kişilik Hakkı İhlâli Teşkil Eden İçerikler Bakımından 
148
c. İçeriğin Kamu Otoritelerince Çıkarılmasına / Erişime Engellenmesine Katlanma ve Gereğini Yerine Getirme Yükümlülüğü 
155
aa. Suç Teşkil Eden İçerikler Bakımından 
156
bb. Kişilik Hakkı İhlâli Teşkil Eden İçerikler Bakımından 
161
aaa. Genel Olarak Kişilik Hakkı İhlâllerinde İçeriğin Çıkarılması ve/ veya Erişimin Engellenmesi 
161
bbb. Özel Hayatın Gizliliğinin İhlâlinde İçeriğin Çıkarılması ve/ veya Erişimin Engellenmesi 
167
d. Kamuoyunu Bilgilendirme (Aleniyet) Yükümlülüğü 
169
e. Trafik Bilgilerini Saklama ve Gizlilik Yükümlülüğü 
170
f. Kamu Otoritelerince İstenilen Bilgileri Sağlama ve Tedbir Yükümlülüğü 
173
B. 7253 Sayılı Kanun ile Getirilen Değişiklik Sonrasında Sosyal Medya (Ağ) Site Sahipliğinin Hukukî Durumu 
178
1. 7253 Sayılı Kanun’a Genel Bakış 
180
a. Yürürlük Süreci 
180
b. Genel Gerekçe'ye Bakış 
181
c. Model Düzenleme: Alman Ağ Yaptırım Yasası (NetzDG) 
183
2. Sosyal Medya (Ağ) Site Sahipliğine Getirilen (Ek) Hukukî Nitelik: Sosyal Ağ Sağlayıcı Kavramı 
185
3. Sosyal Medya (Ağ) Site Sahipliğinin “Sosyal Ağ Sağlayıcı” Sıfatıyla Tâbi Olduğu (Ek) Özel Yükümlülükler 
190
a. Yer Sağlayıcı veya İçerik Sağlayıcı Sıfatıyla Yürüttüğü Faaliyetler Bakımından Değişiklikten Önceki Yükümlülüklere ve Sorumluluklara da Tâbi Olmaya Devam Etmesi 
191
b. Türkiye'de Yetkili Temsilci Belirleme ve Kuruma Bildirme Yükümlülüğü 
192
c. Kişilik Hakkı İhlâlini Konu Edinen Taleplere Cevap Verme Yükümlülüğü 
196
d. İçeriğin Çıkarılmasına ve/ veya Erişimin Engellenmesine İlişkin Başvurular ve İlgili Kararların Uygulanması Hakkında Rapor Verme Yükümlülüğü 
199
e. Türkiye'deki Kullanıcıların Verilerini Türkiye'de Barındırma Yönünde Gerekli Tedbirleri Alma Yükümlülüğü 
204
f. Hukuka Aykırılığı Mahkeme Kararıyla Tespit Edilen İçeriğin Çıkarılması ve/ veya Erişime Engellenmesi Yükümlülüğü 
205
aa. 7253 Sayılı Kanun Anlamında Hukuka Aykırı İçerik 
205
bb. 7253 Sayılı Kanunla Getirilen İçeriğin Çıkarılması/ Erişimin Engellenmesi Yükümlülüğü 
207
h. Suç Teşkil Eden İçeriklerin Faillerine İlişkin Bilgileri Yargı Merciilerine Sağlama Yükümlülüğü 
209
i. Çocuklara Özgü Ayrıştırılmış Hizmet Sunma Yükümlülüğü 
210
j. Kullanıcı Haklarının Korunmasına Yönelik BTK Düzenlemelerine Uyma Yükümlülüğü 
210
k. BTK ile İşbirliği İçerisinde Etkin Başvuru Mekanizması Kurma Yükümlülüğü 
210
l. Kişilerin Can ve Mal Güvenliğini Tehlikeye Sokan İçerikleri Kolluk Kuvvetleriyle Paylaşma Yükümlülüğü 
210
m. BTK Tarafından Talep Edilen Bilgi ve Belgeleri Sağlama Yükümlülüğü 
211
n. Kriz Planı Oluşturma ve BTK’ya Bildirme Yükümlülüğü 
211
C. Sosyal Medya (Ağ) Site Sahipliklerinin Olası İhlâller ile İlişkisi 
211
1. Kişisel Verilerin İşlenmesi, Depolanması, Aktarılması ve Korunmasıyla İlgili İhlâller ile İlişkisi 
212
a. Mevzuatın Özel Hükümlerine Aykırı Davranışları ile İlgili İhlâller 
212
b. Bazı Özel Kullanım Koşullarının, Gizlilik ve Veri İlkelerinin Hukuka Uygunluğu/ Aykırılığı Hakkında Tahliller 
217
aa. Yer Sağlayıcı ile Kullanıcı Arasında Özel Kullanım Koşulları, Gizlilik ve Veri İlkeleri Vasıtasıyla Kurulan Hukukî İlişki 
217
bb. Özel Kullanım Koşullarının, Gizlilik ve Veri İlkelerinin Genel İşlem Koşulu Olarak Tahlili ve Sorumsuzluk Kayıtlarının Durumu 
220
cc. Özel Kullanım Koşulları, Gizlilik ve Veri İlkelerine Göre Kişisel Verilerin Yurtdışına Aktarılması 
224
dd. Özel Kullanım Koşulları, Gizlilik, Veri İlkelerinin Ulaşılabilirliği, Milletlerarası Yetki Şartı ve Uygulanacak Hukuk 
225
ee. Özel Kullanım Koşulları, Gizlilik ve Veri İlkelerine Dayanılarak Üçüncü Kişi Verilerinin İşlenmesi, Depolanması, Aktarılması 
227
2. Ticarî Reklâmlar ile İlgili İhlâller 
230
3. Veri Güvenliği Açıkları ile İlgili İhlâller 
231
4. İçerikler ile İlgili İhlâller 
238
II. SOSYAL MEDYA KULLANICISI, YÜKÜMLÜLÜKLERİ VE OLASI İHLÂLLER İLE İLİŞKİSİ 
239
A. Sosyal Medya Kullanıcısının Hukukî Niteliği: İçerik Sağlayıcı Kavramı 
239
B. İçerik Sağlayıcının Özel Yükümlülükleri 
245
1. Hukuka Uygunluk Denetimi 
246
2. İçeriğin İçerik Sağlayıcı Tarafından Yayından Çıkarılması Yükümlülüğü 
249
3. İçeriğin Kamu Otoritelerince Çıkarılmasına / Erişime Engellenmesine Katlanma ve Gereğini Yerine Getirme Yükümlülüğü 
250
4. Kamuoyunu Bilgilendirme (Aleniyet) Yükümlülüğü 
253
5. Kamu Otoritelerince İstenilen Bilgileri Sağlama ve Tedbir Yükümlülüğü 
254
C. İçerik Sağlayıcının Olası İhlâller ile İlişkisi 
255
1. Mevzuatın Özel Hükümlerine Aykırı Davranışları 
255
2. Özel Kullanım Koşulları, Gizlilik ve Veri İlkelerine Aykırı Davranışları 
256
3. Mevzuatın Genel Hükümlerine Aykırı Davranışları 
258
a. Genel Olarak 
258
b. Maddî Bütünlüğe İlişkin Başlıca Kişisel Değerlerin İhlâli 
259
c. Manevî Bütünlüğe İlişkin Başlıca Kişisel Değerlerin İhlâli 
262
aa. Şeref ve Haysiyet 
262
aaa. Genel Olarak 
262
bbb. Hakaret 
265
ccc. Tehdit 
276
ddd. İftira 
278
eee. Taciz ve Müstehcenlik 
280
bb. Özel Hayatın Gizliliği 
287
cc. Ad, Resim, Haberleşmenin Gizliliği ve Sahte Hesaplar 
293
aaa. Ad, Resim ve Haberleşmenin Gizliliğinin İhlâli 
293
bbb. Sahte Hesaplar 
297
dd. Sosyal Medya veya e–Posta Hesabına Sızma: Hesabın Ele Geçirilmesi 
301
d. Meslekî ve Ticarî Bütünlüğe İlişkin Başlıca Kişisel Değerlerin İhlâli 
304
e. 7418 sayılı “Dezenformasyon Yasası” Kapsamında Halkı Yanıltıcı Bilgiyi Alenen Yayma 
307
f. Sosyal Medya Kullanıcısı Olmayan Üçüncü Kişilerin Kişilik Haklarının İçerik Sağlayıcı Tarafından İhlâli 
313
g. Çocuğun Kişilik Hakkının Sosyal Medyada Ebeveynler Tarafından İhlâli 
313
h. Sosyal Medya Hesabının Sahibinin Ölümünden Sonraki Akıbeti ve Bu Çerçevede Gerçekleşebilecek Olası İhlâller Karşısında Kişilik Hakkının Korunması 
317
III. DOLAYLI (PASİF) BİRER SÜJE OLARAK ERİŞİM SAĞLAYICI VE TOPLU KULLANIM SAĞLAYICILAR: İNTERNET ERİŞİMİ SAĞLAYANLAR 
319
A. Erişim Sağlayıcı Kavramı ve Yükümlülükleri 
319
1. Erişim Sağlayıcı Kavramı 
319
2. Erişim Sağlayıcının Yükümlülükleri 
320
a. Hukuka Uygunluk Ön Denetimi 
320
b. İçerik Filtreleme 
320
c. İçeriğin Erişim Sağlayıcı Tarafından Yayından Çıkarılması Yükümlülüğü 
322
d. Erişimin Engellenmesine İlişkin Yükümlülüğü 
323
e. Diğer Yükümlülükleri 
326
B. Toplu Kullanım Sağlayıcı Kavramı ve Yükümlülükleri 
326
1. Toplu Kullanım Sağlayıcı Kavramı 
326
2. Toplu Kullanım Sağlayıcının Yükümlülükleri 
328
a. İçerik Filtreleme Yükümlülüğü 
328
b. Erişim Kayıtlarını Kaydetme Yükümlülüğü 
328
c. Kullanıcıları Tanımlayacak Sistem Kurma Yükümlülüğü 
329
d. Ticarî Toplu Kullanım Sağlayıcılar İçin Diğer Ek Yükümlülükler 
330
Üçüncü Bölüm
SOSYAL MEDYA SÜJELERİNİN SORUMLULUKLARI VE
SOSYAL MEDYADA GERÇEKLEŞEN KİŞİLİK HAKKI
İHLÂLLERİNE KARŞI HUKUKÎ KORUNMA YOLLARI
§ 5. BÖLÜMÜN TAKDİMİ VE SINIRLANDIRILMASI 
331
§ 6. ÖZEL KORUNMA YOLLARI: SOSYAL MEDYA SÜJELERİNİN ÖZEL HÜKÜMLER ÇERÇEVESİNDE SORUMLULUKLARI VE MÜEYYİDELER 
333
I. SOSYAL MEDYA (AĞ) SİTE SAHİPLİĞİ BAKIMINDAN 
333
A. 7253 Sayılı Kanun ile Getirilen Değişiklik Öncesi İçin Yer Sağlayıcı Sıfatıyla 
333
1. İYDHK Kapsamında Sorumluluğu ve Müeyyideler 
334
a. İYDHK m.8 ve 8/A Anlamında İçeriğin Çıkarılması ve/ veya Erişimin Engellenmesi Yükümlülüğüne Aykırı Davranılması Hâlinde 
334
b. İYDHK m.9 Anlamında İçeriğin Çıkarılması ve/ veya Erişimin Engellenmesi Yükümlülüğüne Aykırı Davranılması Hâlinde 
337
c. İYDHK m.9/A Anlamında İçeriğin Çıkarılması ve/ veya Erişimin Engellenmesi Yükümlülüğüne Aykırı Davranılması Hâlinde 
340
2. KVKK. Anlamında Sorumluluğu ve Özel Korunma Yolları 
342
a. Sosyal Medya (Ağ) Site Sahipliğinin Veri Sorumlusu Sıfatıyla Sorumlu Olduğu Yükümlülükler 
342
b. Sosyal Medya (Ağ) Site Sahipliğine (Veri Sorumlusuna) Başvuru ve Kişisel Verileri Koruma Kurulu’na Şikâyet 
347
B. 7253 Sayılı Kanun ile Getirilen Değişiklik Sonrası İçin Sosyal Ağ Sağlayıcı Sıfatıyla 
348
1. Genel Olarak 
348
2. 7253 Sayılı Kanun ile Getirilen Değişiklik Kapsamında Sorumluluğu ve Müeyyideler 
349
a. Türkiye'de Yetkili Temsilci Belirleme ve Kuruma Bildirme Yükümlülüğüne Aykırı Davranılması Hâlinde 
350
aa. İdarî Para Cezası 
350
bb. Reklâm Yasağı 
350
cc. Bant Genişliğinin Daraltılması 
351
dd. Cezaların İndirilmesi/ Kaldırılması 
351
ee. Müeyyidelerin Değerlendirilmesi 
352
b. Kişilik Hakkı İhlâlini Konu Edinen Taleplere Cevap Verme Yükümlülüğüne Aykırı Davranılması Hâlinde 
353
c. İçeriğin Çıkarılmasına ve/ veya Erişimin Engellenmesine İlişkin Başvurular ve İlgili Kararların Uygulanması Hakkında Rapor Verme Yükümlülüğüne Aykırı Davranılması Hâlinde 
353
d. Türkiye'deki Kullanıcıların Verilerini Türkiye'de Barındırma Yönünde Gerekli Tedbirleri Alma Yükümlülüğüne Aykırı Davranılması Hâlinde 
355
e. Hukuka Aykırılığı Mahkeme Kararıyla Tespit Edilen İçeriğin Çıkarılması ve/ veya Erişime Engellenmesi Yükümlülüğüne Aykırı Davranılması Hâlinde 
355
f. 13.10.2022 tarih ve 7418 sayılı Kanun’la Getirilen Ek Yükümlülüklere Aykırı Davranılması Hâlinde 
356
II. KULLANICI (İÇERİK SAĞLAYICI) BAKIMINDAN 
356
III. DOLAYLI (PASİF) SÜJELER BAKIMINDAN 
359
A. Erişim Sağlayıcı 
359
B. Toplu Kullanım Sağlayıcı 
362
§ 7. GENEL KORUNMA YOLLARI: AKTİF SOSYAL MEDYA SÜJELERİNİN GENEL HÜKÜMLER ÇERÇEVESİNDE SORUMLULUKLARI VE BU ÇERÇEVEDE BAŞVURULABİLECEK HUKUKÎ ÇARELER 
364
I. AKTİF SOSYAL MEDYA SÜJELERİNİN GENEL HÜKÜMLER ÇERÇEVESİNDE SORUMLULUKLARI 
364
A. Yer/ Sosyal Ağ Sağlayıcı 
365
1. Akdî Sorumluluk 
365
2. Akit Dışı Sorumluluk 
368
B. İçerik Sağlayıcı 
371
1. Akdî Sorumluluk 
372
2. Akit Dışı Sorumluluk 
372
3. Başkasına Ait İçerikten Sorumsuzluğu: Sorumluluk Muafiyeti 
374
a. Genel Kural 
374
b. Sorumluluk Muafiyetinin İstisnası 
376
aa. Genel Olarak 
376
bb. İstisnanın Şartları 
376
aaa. Başkasına Ait İçeriğin Benimsenerek Paylaşılması 
377
bbb. Sunuş Biçiminden Başkasına Ait İçeriği Yayma Amacı Güdüldüğünün Açıkça Belli Olması 
378
cc. Sorumluluk Muafiyetinin İstisnasından Kaynaklanan Sorumluluk: Paylaşılan Başkasına Ait İçerikteki Hukuka Aykırılıktan Genel Hükümler Çerçevesinde Sorumlu Olunması 
378
II. AKTİF SOSYAL MEDYA SÜJELERİNİN KİŞİLİK HAKKI İHLÂLLERİ KARŞISINDA GENEL HÜKÜMLERE GÖRE BAŞVURULABİLECEK HUKUKÎ ÇARELER 
380
A. Kişilik Hakkını Koruyucu Dâvalar, Ortak Dâva Şartı, Usul Hükümleri, Kararın Üçüncü Kişilere Bildirilmesi veya Yayımlanması 
381
1. Genel Olarak Koruyucu Dâvalar 
381
a. Saldırıyı Önleme Dâvası 
382
b. Saldırıya Son Verme Dâvası 
386
c. Tespit Dâvası 
389
2. Koruyucu Dâvaların Ortak Şartı: Sosyal Medyada Kişilik Hakkına Yönelik Davranışın Hukuka Aykırılığı 
392
a. Genel Olarak 
392
b. Ortak Dâva Şartını Ortadan Kaldıran Hâller: Hukuka Uygunluk Sebepleri 
393
aa. Sosyal Medyada Kişilik Hakkına Yönelik Davranışa Hak Sahibinin Rıza Göstermesi 
393
bb. Kişilik Hakkına Yönelik Sosyal Medya Davranışının Üstün Nitelikte Kamu Yararına Dayanması: Özellikle Basın ve İfade Özgürlüğü 
397
cc. Kişilik Hakkına Yönelik Sosyal Medya Davranışının Hukuk Düzeninin Tanıdığı Bir Yetkiye Dayanması 
407
aaa. Sosyal Medya Davranışının Kamu Hukukundan Doğan Bir Yetkinin Kullanılması Niteliğinde Bulunması 
408
bbb. Sosyal Medya Davranışının Özel Hukuktan Doğan Bir Yetkinin Kullanılması Niteliğinde Bulunması 
409
dd. Kişilik Hakkına Yönelik Sosyal Medya Davranışının Üstün Nitelikte Bir Özel Yarara Dayanması: Çatışan Özel Menfaatlerin Dengelenmesi 
412
3. Sosyal Medyada Gerçekleşen Kişilik Hakkı İhlâllerine İlişkin Koruyucu Dâvalarda Usul Hükümleri: Özellikle Uygulanacak Hukukun Tespiti, Görev ve Yetki 
415
a. Türk Mahkemelerince Türk Hukukuna Göre Bakılacak Koruyucu Dâvalarda Görev ve Yetki 
416
aa. Kural 
416
bb. Haksız Fiilin İşlendiği ve Zararın Meydana Geldiği/ Gelme İhtimâlinin Bulunduğu Yerlerin Belirlenmesi 
420
b. Yabancılık Unsuru İçeren Kişilik Hakkı İhlâllerine İlişkin Koruyucu Dâvalarda Uygulanacak Hukuk ve Milletlerarası Yetki 
422
aa. Uygulanacak Hukukun Belirlenmesi 
422
bb. Yetkili Mahkemenin Belirlenmesi 
423
4. Kararın Üçüncü Kişilere Bildirilmesi veya Yayımlanması 
424
5. Düzeltme ve Cevap Hakkı Tartışması 
427
B. Tazminat Dâvaları 
430
1. Maddî Tazminat Dâvası 
430
a. Kavram 
430
b. Şartları 
431
aa. Sosyal Medyada Kişilik Hakkına Yönelik Davranışın Hukuka Aykırı Olması 
431
bb. Sosyal Medyada Kişilik Hakkı İhlâl Edenin Kural Olarak Kusurlu Olması 
432
aaa. Dâva Şartı Olarak Genel Kural: Kusur Sorumluluğu 
432
bbb. Kusursuz Sorumluluk Hâlinde Maddî Tazminat 
433
cc. Sosyal Medyada Gerçekleşen Kişilik Hakkı İhlâlinden Maddî Zarar Doğmuş Olması 
437
dd. Sosyal Medyada Gerçekleşen Kişilik Hakkına Yönelik Hukuka Aykırı Davranış ile Maddî Zarar Arasında Neden – Sonuç İlişkisi Bulunması: Uygun İlliyet Bağı 
438
c. Tarafları 
439
d. Görevli ve Yetkili Mahkeme 
440
e. Zamanaşımı 
441
f. İspat 
442
g. Kararın İçeriği 
442
2. Manevî Tazminat Dâvası 
443
a. Genel Olarak Manevî Zarar ve Manevî Tazminat Kavramları 
444
b. Şartları 
446
aa. Sosyal Medyada Kişilik Hakkına Yönelik Davranışın Hukuka Aykırı Olması 
447
bb. Sosyal Medyada Kişilik Hakkı İhlâl Edenin Kural Olarak Kusurlu Olması 
447
aaa. Dâva Şartı Olarak Genel Kural: Kusur Sorumluluğu 
447
bbb. Kusursuz Sorumluluk Hâlinde Manevî Tazminat 
448
cc. Sosyal Medyada Gerçekleşen Kişilik Hakkı İhlâlinden Manevî Zarar Doğmuş Olması 
450
dd. Sosyal Medyada Gerçekleşen Kişilik Hakkına Yönelik Hukuka Aykırı Davranış ile Manevî Zarar Arasında Neden – Sonuç İlişkisi Bulunması: Uygun İlliyet Bağı 
453
c. Tarafları 
453
aa. Dâvacı, Matufiyet Şartı, Dâva Hakkının Devri ve İntikâli 
453
aaa. Genel Olarak Dâvacı 
453
bbb. Matufiyet Şartı 
455
ccc. Dâva Hakkının Devri ve İntikâli 
457
bb. Dâvalı 
458
d. Görevli ve Yetkili Mahkeme 
459
e. Zamanaşımı 
460
f. İspat 
460
g. Kararın İçeriği ve Manevî Tazminatın Belirlenmesi 
461
e. Kınama Kararı ve Yayımlanması 
465
C. Vekâletsiz İşgörmeden Kaynaklanan Dâva 
466
1. Şartları 
469
a. Kişilik Hakkının İhlâli Suretiyle İş Sahibinin Bir İşinin Görülmesi 
469
b. Kişilik Hakkı İhlâli Suretiyle Görülen İş Dolayısıyla Kazanç Elde Edilmesi 
472
c. İhlâl Teşkil Eden İş Görmenin Hukuka Aykırı Olması 
473
d. Kişilik Hakkı İhlâli Teşkil Eden İşgörme ile Kazanç Arasında Uygun İlliyet Bağı Bulunması 
473
e. Kusurun Dâva Şartı Olup Olmadığı Hususu 
473
2. Tarafları 
475
a. Dâvacı 
475
b. Dâvalı 
475
3. Görevli ve Yetkili Mahkeme 
476
4. Zamanaşımı 
477
5. İspat 
477
6. Kararın İçeriği 
477
SONUÇ 
479
2022 Tarih ve 7418 Sayılı Kanun’dan Sonraki Döneme İlişkin 3. Baskının Değerlendirmesi 
479
2020 Tarih ve 7253 Sayılı Kanun’dan Sonraki Döneme İlişkin 2. Baskının Değerlendirmesi 
489
2020 Değişikliğinden Önceki Rejime İlişkin 2019 Tarihli 1. Baskının Değerlendirmesi 
507
EK : SOSYAL MEDYADA KİŞİLİK HAKKI İHLÂLİNİ İLGİLENDİREN BAZI EMSÂL KARARLAR 
535
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi 
535
Delfi AS v. Estonya (Yer Sağlayıcının Sorumluluğu) 
535
Yıldırım v. Türkiye (Erişimin Engellenmesi – İfade Özgürlüğü) 
546
von Hannover v. Almanya (Özel Hayatın Gizliliği – Basın Özgürlüğü) 
572
Tuşalp v. Türkiye (Eleştiri Özgürlüğü – Siyasetçinin Hoşgörü Yükümlülüğü) 
582
Anayasa Mahkemesi 
586
(Sosyal Medyada Amirler Hakkında Yorum – Düşünceyi Yayma ve İfade Özgürlüğü) 
586
(Sosyal Medyada Siyasetçi Hakkında Yorum – İfade ve Eleştiri Özgürlüğü) 
594
(Sosyal Medyada Paylaşılan Görüş – İfade Özgürlüğü) 
601
(Sosyal Medya Sitesine Erişimin Engellenmesi – Özel Hayatın Gizliliğini İhlâl) 
605
Yargıtay Ceza Kurulları/ Daireleri 
614
(Bilişim Sistemleri Üzerinden Dolandırıcılık – Bilişim Suçları) 
614
(Sosyal Medyada Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme veya Ele Geçirme – Hakaret) 
621
(Cumhurbaşkanına Hakaret) 
641
(Cumhurbaşkanına Hakaret) 
645
(Sosyal Medyada Dinî Değerleri Aşağılama) 
648
(Sosyal Medyada Hakaret) 
654
(Sosyal Medyada Özel Hayatın Gizliliğini İhlâl) 
654
(Sosyal Medyada Kişilik Hakkı İhlâli Nedeniyle İçeriğe Erişimin Engellenmesi) 
657
(Yer ve İçerik Sağlayıcıların Belirlenmesi – Bunların Sorumlulukları) 
659
(Uyarı Yöntemi, İçeriğin Çıkartılması – Yer ve İçerik Sağlayıcıların Sorumlulukları) 
660
(Uyarı Yöntemi, İçeriğin Çıkartılması, Düzeltme ve Cevap Hakkı) 
664
(Sosyal Medyada Rıza Dışı Fotoğraf Paylaşılması) 
666
(Sosyal Medyada Cinsel Taciz) 
667
(Sosyal Medyada Cinsel Taciz) 
668
(Sahte Sosyal Medya Hesabı) 
669
(Sosyal Medyada Rıza Dışı Fotoğraf Yayınlanması – Özel Hayatın Gizliliğini İhlâl) 
670
(Sahte Sosyal Medya Hesabında Telefon Numarası Yayınlanması – Kişisel Verileri Verme) 
671
(Sahte Sosyal Medya Hesabı – Hakaret – Bilişim Suçu) 
672
(Sahte Sosyal Medya Hesabı) 
672
(Hesap Şifresinin Rıza Dışı Değiştirilmesi – Kişilik Hakkı İhlâli) 
672
(Sosyal Medyada Hakaret) 
673
(Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme veya Ele Geçirme) 
674
(Sosyal Medyada Hakaret) 
675
Yargıtay Hukuk Daireleri 
677
(Sosyal Medyada Tanınmış Kişiye Ait Fotoğrafların Yayınlanması – Basın Özgürlüğü) 
677
(Sosyal Medyada Basın ve Eleştiri Özgürlüğünün Sınırlarının Aşılması) 
682
(Sosyal Medyada Siyasetçi Hakkında Yapılan Yorum – İfade ve Eleştiri Özgürlüğü) 
684
(Eleştiri Sınırının Aşılması) 
687
(İçerik Sağlayıcının Tespiti ve Sorumluluğu) 
689
(Sosyal Medyada Sahte Hesap Açılması – Manevî Tazminatın Belirlenmesi) 
690
(Site Sahipliğinin Kusursuz Sorumluluğu) 
691
(Sosyal Medyada Eleştiri Özgürlüğü, Hakaret – Değer Yargısı Ölçütü) 
692
(Sosyal Medya Üzerinden Hakaret) 
693
(Sosyal Medyada Hakaret – Manevî Tazminat dâvasında Matufiyet) 
695
(Matufiyet) 
696
(Manevî Tazminat Miktarının Belirlenmesi) 
697
(Siyasetçinin Sosyal Medyadaki Eleştiriye Katlanma Yükümlülüğü) 
698
(Sosyal Medyada Hakaret – Müterafik Kusur) 
699
(İYDHK. – TMK. Arasındaki Özel Kanun – Genel Kanun İlişkisi – Görevli Mahkeme) 
700
(İYDHK. – TMK. Arasındaki Özel Kanun – Genel Kanun İlişkisi – Görevli Mahkeme) 
701
(Sosyal Medyada Sert Eleştiri – Hakaret Arasındaki Sınır) 
702
(Alenî Fotoğrafın Rıza Dışı Paylaşılması – Tazminatın Belirlenmesi) 
703
(Sosyal Medyada Gerçekleşen İhlâlde Zararın Meydana Geldiği Yerin Belirlenmesi) 
705
(Sosyal Medyada Meslekî Şeref ve Haysiyetin İhlâli) 
706
(Sosyal Medyada Kişilik Hakkı İhlâli Karşısında Açılacak Dâvada Yetkili Mahkeme) 
707
(İnternette Marka Hakkına Tecavüz – Haksız Rekabet) 
708
(Video Paylaşım Sitesinin – Yer Sağlayıcının Denetim Yükümlülüğü Bulunmadığı) 
710
(Özel Korunma Yollarına Başvurmadan Doğrudan Koruyucu Dâva Açılabileceği) 
711
(Sosyal Medya Yayınından Doğan Zararın Meydana Geldiği Yerin Tespiti – Yetki) 
713
Kişisel Verileri Koruma Kurulu 
714
(Kişisel Verilerin İşlenmesi – Erişimin Engellenmesi – Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme veya Ele Geçirme) 
714
(Kişisel Verilerin İşlenmesi İçin Açık Rıza Gerekliliği) 
715
(Hukuka Aykırı Çerez Kullanımı – Veri İşlenmesi Bakımından Açık Rıza Gerekliliği) 
716
(Veri Güvenliği – Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi) 
718
Kaynakça 
721
Kavramlar Dizini 
775