Keyfî Devletten  Anayasal Hukuk Devletine Doğru LEXREX Kanun Kral'dan, Kural Karar'dan Üstündür Coşkun Can Aktan, Ahmet Ekinci  - Kitap
Keyfî Devletten Anayasal Hukuk Devletine Doğru

LEXREX

Kanun Kral'dan, Kural Karar'dan Üstündür

1. Baskı, 
Temmuz 2022
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
13x19
Sayfa:
420
Barkod:
9789750278495
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
450,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Kitabın başlığı (LEX & REX), İskoçyalı Presbiteryen kilise papazı özgürlükçü düşünür Samuel Rutherford'un 1644 yılında yayınlanan kitabından ödünç alınmıştır. Samuel Rutherford (1600-1661) mutlakiyetçiliğe karşı hukukun üstünlüğünü en etkili biçimde işleyen düşünürlerin başında gelen, John Locke'dan yaklaşık bir yarım asır önce "kanun, kraldan; hukuk kuralları yöneticilerin keyfî kararlarından üstündür" felsefesini savunan bir büyük fikir adamıdır. Her ne kadar Locke ve aydınlanma çağının büyük düşünürleri kadar tanınmış olmasa da LEX & REX, anayasacılık felsefesinin ve hukuk devleti anlayışının etraflıca ve güçlü argümanlarla işlendiği bir eserdir.
Kral, kral olabilir ama hiçbir kral (yönetici) seçilmiş de olsa hiçbir zaman kanun ya da hukukun üzerinde değildir ve olamaz. Bu kitapta ele alınan ve savunulan temel felsefe, hukukun ve anayasal kuralların üstünlüğüdür.
Kitap iki ana bölümden oluşmaktadır. "Anayasacılık ve Anayasal Demokrasi" başlığını taşıyan bölümde anayasacılık felsefesi ve anayasal hukuk devletinin önemi vurgulanmaktadır. "Anayasal Demokrasilerde Görevde Kalma Süresi ve Dönem Sınırlaması" başlığını taşıyan bölümde ise modern temsili demokrasilerde seçilmiş siyasi liderlerin ve temsilcilerin aynı görev ve makamda sınırlı-süreli olarak kalmaları konusu ayrıntılı olarak incelenmektedir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Anayasacılık ve Anayasal Demokrasi
.
Anayasal Demokrasilerde Görevde Kalma Süresi ve Dönem Sınırlaması
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
BİRİNCİ BÖLÜM
ANAYASACILIK VE ANAYASAL DEMOKRASİ
NEO–MUTLAKİYETÇİLİĞİN YÜKSELİŞİ
Demokratik Anayasacılıktan Suistimalci Anayasacılığa
Coşkun Can AKTAN, Ahmet EKİNCİ
I. GİRİŞ 
17
II. ANAYASACILIK HAREKETLERİ: DOĞUŞU VE GELİŞİMİ 
18
A. “İngilizlerin” Hakları, Sınırlandırılmış Bir Kral ve Anayasal Belgeler 
19
B. “Herkesin” Evrensel Hakları, Sınırlı Devlet, Amerikan ve Fransız İnsan Hakları Bildirgeleri 
29
III. NEO–MUTLAKİYETÇİLİĞİN YÜKSELİŞİ: DEMOKRATİK ANAYASACILIKTAN SUİSTİMALCİ ANAYASACILIĞA DOĞRU 
34
A. Mutlakiyetçiliğe Karşı Anayasacılık 
40
B. Elektoralizm’e (Seçimsel Demokrasi) Karşı Anayasacılık (Anayasal Demokrasi) 
43
C. Demokratik Anayasacılık’tan Uzaklaşma ve Suistimalci/İstismarcı Anayasacılığın Yükselişi 
46
IV. SONUÇ 
57
Kaynaklar 
58
İHTİYATLI ANAYASACILIK VE ANAYASAL BAĞLAYICILIK
Suistimalci / İstismarcı Siyasi Düzenbazları Anayasanın
Zincirlerine Bağlamaya Yönelik İhtiyati Tedbirlerin Önemi
Coşkun Can AKTAN, Ahmet EKİNCİ
I. GİRİŞ 
63
II. DÜZENBAZLIK İLKESİ (KNAVERY PRINCIPLE) 
64
III. İHTİYATLILIK İLKESİ (PRECAUTIONARY PRINCIPLE) 
71
IV. ANAYASA HUKUKU BAĞLAMINDA ANAYASANIN ÜSTÜNLÜĞÜ VE BAĞLAYICILIĞI 
77
V. ANAYASAL BAĞLAYICILIK: MİTOLOJİ, METAFOR VE ANALOJİ 
95
VI. TİLKİLER VE KİRPİLER 
105
VII. SONUÇ 
107
Kaynaklar 
109
KARARLARA k. KURALLAR
Günübirlik–Keyfî Karar ve Kararnamelere Karşı Daimi–
Yerleşik Hukuk Kuralları
Coşkun Can AKTAN
I. GİRİŞ 
118
II. KARARLARA k. KURALLAR: 
121
A. Locke Felsefesi: Daimi ve Yerleşik Kurallara Karşı Günübirlik Keyfî Kararlar 
125
B. Hayek Felsefesi ve Terminolojisi: Nomos’a Karşı Thesis 
131
III. SONUÇ: KEYFÎ OLMAYAN YERLEŞİK DAİMİ HUKUK 
135
Kaynaklar 
140
YASAMA HUKUKU’NDAN KARARNAME HUKUKU’NA
Türkiye’de Yasama Hukuku’ndan Uzaklaşma, Torba Yasalar ve
Günübirlik Kararname Hukuku
Ahmet EKİNCİ
Giriş 
145
I. Genel Olarak Hukuk Devleti Prensibi ve Kanunlaştırmanın Parlamentoya Aitliği 
147
A. Hukuk Devleti Prensibi 
147
B. Kanunlaştırmanın Parlamentoya Ait Oluşu 
152
1. Kanun Halkın Rızasına Dayanır 
152
2. Kanun Açık, Şeffaf ve Müzakereci Bir Şekilde Hazırlanır 
154
3. Anayasalarda Temel Hak ve Özgürlükler ile Devletin Temel Yapısını İlgilendiren Hususların Kanunla Düzenleneceği Öngörülür 
157
II. TBMM’nin Kanunlaştırma Kalitesine Olumsuz Bir Etmen: Torba Kanunlar ve Hukuki Belirsizliğin Yükselişi 
160
III. 2016 Sonrası OHAL KHK’ları ve Yürütmenin Kanuna Dayanmaksızın Kanun Niteliğinde Düzenleme Yapma İktidarını Tecrübe Etmesi 
167
A. OHAL KHK’ları Geçici Olmalı ve Durumun Gerektirdiği Konuları Barındırmalıdır 
167
B. OHAL KHK’ları ile Torba Kanun Mantığı ile Çok Sayıda Kanunda Değişiklik Yapılmıştır 
170
C. OHAL KHK’ları ile Olağanüstü Halin Gerekli Kılmadığı Konularda Düzenlemeler Yapılmıştır 
174
D. OHAL KHK’larının TBMM Denetimi ve Hukuk Devleti 
176
IV. 2017 Anayasa Değişiklikleri ve Yürütmenin Kanuna Dayanmaksızın Kanun Niteliğinde Düzenleme Yapma İktidarının Kurumsallaşması 
178
A. CBK’ların Genel Rejimive TBMM’nin Politik Tercihi 
178
B. Torba Kanunlara Öykünen CBK’lar ve Yürütmenin Norm Yapım Performansı 
181
V. Covid–19 Süreci ve Yürütmenin İşlemleri Vasıtasıyla Bireylerin Temel Hak ve Özgürlüklerinin Sınırlandırılabilir Oluşu 
187
Sonuç 
193
Kaynaklar 
196
TÜRKİYE’DE YÜKSEK MAHKEMELERDE BAŞKAN VE ÜYELERİN GÖREVLENDİRİLMESİ YÖNTEMLERİNİN YARGI BAĞIMSIZLIĞI ÜZERİNDEKİ OLUMSUZ ETKİLERİ ÜZERİNE
Ahmet EKİNCİ
I. GİRİŞ 
205
II. TÜRKİYE’DE YÜKSEK MAHKEMELERDE BAŞKAN VE ÜYELERİN GÖREVLENDİRİLMESİNDE USUL VE ESASLAR 
206
III. TÜRKİYE’DE ADALET VE YARGIDA LİYAKAT SORUNU 
220
V. SONUÇ 
226
Kaynaklar 
228
ADALET VE YARGIDA LİYAKAT VE BAĞIMSIZLIK İÇİN
EPİSTO–KLEROS SİSTEMİ: Yüksek Mahkemelerde
Başkan ve Üyelerin Görevlendirilmesinde Kura İle
Rastgele Seçim Usulünün Uygulanması Önerisi
Coşkun Can AKTAN
I. GİRİŞ 
232
II. LİYAKAT ve BAĞIMSIZLIK 
234
III. YARGI BAĞIMSIZLIĞINI ve YARGIDA LİYAKATİ TESİS EDECEK BİR ÖNERİ: EPİSTO–KLEROS 
240
A. Genel Olarak Episto–Kleros Sisteminin Esasları ve İşleyişi 
241
B. Yargı Bağımsızlığının ve Yargıda Liyakatin Tesis Edilmesinde Episto–Kleros Sistemi 
244
C. İsviçre’de Anayasa Mahkemesi’ne Üyelerin Kura ile Seçilmesi Teklifi 
247
D. Yargıçların Kura ile Seçilmesi: Zorluklar, Engeller, Avantajlar ve Dezavantajlar 
250
IV. DEĞERLENDİRME ve SONUÇ: ANTİK YUNAN’DAN GÜNÜMÜZE EŞEK ARILARI 
254
Kaynaklar 
263
İKİNCİ BÖLÜM
ANAYASAL DEMOKRASİLERDE
GÖREVDE KALMA SÜRESİ VE DÖNEM SINIRLAMASI
KAMUSAL MAKAMLARDA GÖREV SÜRESİ SINIRLAMASI
Coşkun Can AKTAN, Ahmet EKİNCİ
I. GİRİŞ 
271
II. GÖREV SÜRESİ SINIRLAMASI: KAVRAMSAL TEMELLERİ 
273
III. GÖREV SÜRESİ SINIRLAMASI: LEHİNDE ve ALEYHİNDE GÖRÜŞLER 
284
IV. SONUÇ 
296
Kaynaklar 
297
KAMUSAL MAKAMLARDA GÖREV SÜRESİ SINIRLAMASI
Coşkun Can AKTAN, Ahmet EKİNCİ
I. GİRİŞ 
301
II. TARİHSEL TEMELLERİ 
302
III. AYDINLANMA ÇAĞI’NDA GÖREV SÜRESİNİN SINIRLANDIRILMASI ÜZERİNE DÜŞÜNCELER 
318
IV. SONUÇ 
331
Kaynaklar 
334
DÜNYADA DEVLET BAŞKANLARININ
GÖREV SÜRESİNİN UZUNLUĞU VE DÖNEMSEL SINIR
Coşkun Can AKTAN, Ahmet EKİNCİ
I. GİRİŞ 
339
II. DÜNYADA DEVLET BAŞKANLIĞI MAKAMI İÇİN ÖNGÖRÜLEN DÖNEM SINIRI TERCİHİNDEKİ FARKLILIKLAR 
340
A. Genel Tercih: İki Dönem Görev 
341
B. Tek Dönem Görev Yapma 
345
C. Aralıklı Tekrar Seçilme 
350
D. Sınırsız Dönem ve Benzeri Görev Süresi Tercihleri 
355
III. DÜNYADAKİ UYGULAMALAR: GENEL DEĞERLENDİRME 
359
IV. OPTİMAL GÖREV SÜRESİNİN ve DÖNEMSEL SINIRLAMANIN TESPİTİ 
362
V. SONUÇ 
368
Kaynaklar 
369
DEVLET BAŞKANLIĞI MAKAMINDA GÖREV SÜRESİ VE DÖNEM SINIRINI UZATMAYA YÖNELİK SİYASİ MANİPÜLASYONLAR
Coşkun Can AKTAN, Ahmet EKİNCİ
I. GİRİŞ 
374
II. DEVLET BAŞKANLARININ GÖREV SÜRESİ VE DÖNEM SINIRINI UZATMA GİRİŞİMLERİ: SİYASİ MANİPÜLASYON YÖNTEMLERİ 
376
III. HUKUK YOLUYLA YAPILAN SİYASİ MANİPÜLASYON YÖNTEMLERİ 
380
A. Anayasal Kuralı Değiştirme 
380
B. Yeni Bir Anayasa Yürürlüğe Konulması 
385
C. Sistemin Bekçilerini Sistemi Aşmak İçin Kullanmak: Yüksek Yargı Kararları 
390
IV. LATİN AMERİKA’DA “CONTİNUÍSMO” VE AFRİKA ÜLKELERİ ÖZELİNDE BAZI DEĞERLENDİRMELER 
398
V. BAŞKANLARIN DÖNEM SINIRINDAN KAÇINMASINA ETKİ EDEN BAZI UNSURLAR 
403
A. Ülkenin Demokrasi Karşısındaki Konumu 
403
B. Başkan ve Partisi Arasındaki İlişkinin Niteliği 
407
C. Ülkenin Ekonomik Durumu ve Uluslararası Etkiye Açıklık 
411
VI. SONUÇ 
415
Kaynaklar 
417