BİRİNCİ BÖLÜM HAKSIZ REKABETE İLİŞKİN KAVRAMSAL ÇERÇEVE, GELİŞİMİ VE KANUNUİ DÜZENLEMELER
B– Rekabet Hukukunun Genel Niteliği
46
1– Rekabet Konusundaki Düzenlemelerin Anayasal Dayanakları
52
2– Rekabetin Korunması Hakkında Kanun (RKHK)
54
II– HAKSIZ REKABET HUKUKU
55
B– Haksız Rekabetin Tanımı
58
a– Bütün Katılanlar Kavramı
66
b– Haksız Rekabetin Dürüstlük (Objektif İyiniyet) Kurallarına (TMK. m. 2/2) Aykırı Biçimde Yapılmış Olması
70
c– Haksız Rekabetin Hukuki Niteliği
73
C– Türk Hukukunda Haksız Rekabet Düzenlemeleri
77
1– TBK ve TTK'da ki Düzenlemeler
77
2– İlgili Diğer Mevzuat
81
a– TKHK'daki Düzenlemeler
81
b– İHRÖK'daki Düzenlemeler
82
c– SMK'daki Düzenlemeler
85
d– FSEK'daki Düzenlemeler
87
e– Paris Anlaşmasında Benimsenen İlkeler
87
D– TTK m. 54/2 Kapsamında Genel İlke – Yasanın Sistematiği
88
E– Haksız Rekabetin Unsurları
92
a– Davranış veya Ticari Uygulama Aldatıcı veya Dürüstlük Kuralına Aykırı Olmalıdır
92
b– Bir Üst Kavram Olarak Rekabetin Varlığı
95
c– Taraf Olan Sadece Rakipler Değildir
98
d– Haksız Rekabet Nedeniyle Zarar Görme Şartı veya Zarar Tehlikesi
101
e– Uygun İlliyet (Nedensellik) Bağı
106
F– Haksız Rekabete Hâkim Olan İlkeler
109
a– Ticarî Bir Davranış veya Uygulamanın Mevcudiyeti
109
b– Failin Kusurunun Aranmaması
111
c– Failin Yarar Sağlaması Şart Değildir
113
İKİNCİ BÖLÜM HAKSIZ REKABET HALLERİ KAPSAMINDA KÖTÜLEME, GERÇEK DIŞI VEYA YANILTICI (ALDATICI) AÇIKLAMALAR
I– GENEL OLARAK TTK 55
115
II– DÜRÜSTLÜK KURALINA AYKIRI DAVRANIŞLAR, TİCARİ UYGULAMALAR
117
III– DÜRÜSTLÜK KURALINA AYKIRI REKLAMLAR ve SATIŞ YÖNTEMLERİYLE DİĞER HUKUKA AYKIRI DAVRANIŞLARLA HAKSIZ REKABETE NEDEN OLMAK
119
A– Dürüstlük Kuralına Aykırı Reklamlar Yoluyla Haksız Rekabete Neden Olmak
121
1– Kavram ve Hukuksal Çerçeve
121
2– Düzenlemenin Kapsamı
127
B– Satış Yöntemleri ile Haksız Rekabete Neden Olmak
134
IV– HAKSIZ REKABET HÂLLERİ
136
A– Kötüleme ile Haksız Rekabet
136
3– Kötülemede Taraflar
143
4– Kötülemede Bulunması Gereken Unsurlar
143
a– Bir Açıklama Yapılmış Olmalıdır
143
b– Açıklama Yanlış, Yanıltıcı veya Gereksiz Yere İncitici Olmalıdır
146
c– Bu Açıklama Bir Süjeye Yönelmelidir
150
d– Yapılan Açıklamada Üçüncü Şahısları veya Şirketleri Kötülemeye Yönelik Dürüstlük Kuralına Aykırı İfadeler veya Durumlar Olmalıdır
153
e– Yapılan Açıklama ile Ortaya Çıkan Durum Rekabet Ortamını Bozucu, Haksız Rekabet Yaratıcı Olmalıdır.
155
B– Gerçek Dışı veya Yanıltıcı (Aldatıcı) Açıklamalar Yoluyla Haksız Rekabet (TTK m. 55/1.a.2)
159
1– Gerçek Dışı Açıklamalar ve Aldatıcı (Yanıltıcı) Reklamlar
160
2– Reklamın Aldatıcılığının Belirlenmesi
168
a– Reklamın Yanlış (Gerçek Dışı veya Yalan) Olması
169
b– Reklamın Yanıltıcı Olması
170
3– İnternet Vasıtasıyla Aldatıcı Reklamların Haksız Rekabete Yol Açması
173
4– Aldatıcı Reklam Türleri
177
a– Abartma Unsuru Taşıyan Reklamlar
177
b– Bilimsel Araştırma Sonuçlarına Dayanan Reklamlar
180
c– Fiyat Unsuru İçeren Reklamlar
182
aa– Özel İndirimli Reklamlar
187
bb– Primli – Hediyeli Satışlar
189
cc– Toptan Fiyatına Perakende Satış Yapıldığının Duyurulması
194
d– Karşılaştırmalı Reklamlar
195
C– Sahip Olmadığı Meslek Adları ve Sembolleri Kullanmak veya Özel Bir Yeteneği Varmış Gibi Davranmak (TTK m. 55/1.a.3)
206
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM KARIŞTIRILMA YOLUYLA HAKSIZ REKABET
I– KARIŞTIRILMA (TTK m. 55/1.a.4)
211
B– TTK m. 55/1.a.4 'ün Kapsamı
216
1– Hukuk Terminolojisi Bakımından İltibas ve Karıştırılma
216
2– Karışıklığın (İltibasın) Emek İlkesine Aykırılık Yaratması ile Hızlı Tanınmışlık Kazanma Arasındaki Dengenin Sağlanması
222
3– Haksız Rekabet Kapsamında Karıştırılma
223
C– Markalar Bakımından Karıştırılmanın Özellik Arz Ettiği Durumlar
231
1– Her İki Ticari Markanın da Kullanıldığı Durumlarda Karıştırılma Olasılığı
232
2– Ticari Markalardan Birinin veya Her İkisinin Fiilen Kullanılmadığı Durumlarda Karıştırılma Olasılığı
233
3– Mallar Arasındaki Yüksek Derecede Benzerliğin, Tek Başına Markaların Karıştırılması Sonucunu Yaratmadığı Hakkında
234
4– Şekil Markaları Bakımından Tanınmış Bir Şeklin Korunması ve Karıştırılma Olasılığı (Alman Federal Patent Mahkemesi'nin Konuya ilişkin Kararı)
235
5– Markanın Alan Adı (Domain Name) Olarak Kullanılması Halinde Karışıklık Olasılığı
239
II– KARIŞTIRILMANIN UNSURLARI
241
A– Daha Önceden Başkalarının Haklı Olarak Kullandığı Mal, İş Ürünü, Faaliyet ve İşleri ile Benzerlik
241
C– Başkasının Malları, İş Ürünleri, Faaliyetleri veya İşleriyle Karıştırılma
252
D– Karıştırılmanın Dış Görünüş veya Duyuruş Bakımından Olması
260
E– Karıştırılmanın Tespit Edilmesi
264
III– TANINMIŞLIK VE KARIŞTIRILMA İLİŞKİSİ
267
IV– FİKRİ VE SINAÎ MÜLKİYET HAKLARINI KORUYAN ÖZEL HÜKÜMLER KARŞISINDA HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİNİN SAĞLADIĞI KORUMA
269
A– Öğretideki Görüşler Işığında Koruma, Haksız Rekabet hükümleriyle mi? Sınaî Mülkiyet Hükümleriyle mi Olmalı?
273
V– İNTERNETTE YAPILAN REKLAMLARLA KARIŞTIRILMA
289
VI– KARIŞTIRILMAYA (İLTIBAS) YOL AÇABILECEK MALLARIN ELDE BULUNDURULMASININ HAKSIZ REKABET SAYILMASI
299
VII– KARIŞTIRILMA KONUSUNDA UYGULAMADAN ÖRNEKLER
302
A– Sınai Mülkiyet Hakları Bakımından
302
B– Alan Adı ve Anahtar Kelime Bakımından Karıştırılma
306
C– Ürünün (Tasarımın) Şekli ve Ürünü Niteleyen İfade, Sloganlar Bakımından Karıştırılma
309
D– Şekil Markası ve Ambalajı ile (İltibas) Karıştırılma Yaratmak
312
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM HAKSIZ REKABETİN SONUÇLARI
A– Açılabilecek Davalar
323
1– Tespit Davası (TTK m. 56/1.a)
324
a– Tespit Davasının Şartları
325
aa– Hukuki Yarar Şartı
325
bb– Tespit Davası Bakımından Kusur
328
cc– Tespit Davasının Açılabileceği Zaman
329
2– Haksız Rekabetin Men'i Davası
329
3– Ref (Eski Hale Getirme, Düzeltme, Önleme) Davası
333
a– Maddi Tazminat Davası
339
bb– Zararın Hesaplanması
340
b– Manevi Tazminat Davası
349
C– Davada Taraf Olmayan Kişiler Bakımından Mahkeme Hükmünün İcrası
352
a– Zarar Gören veya Zarar Görme Tehlikesiyle Karşılaşabilecekler
354
c– Ticaret ve Sanayi Odaları, Esnaf Odaları, Borsalar
355
d– Meslekî ve Ekonomik Birlikler ile Sivil Toplum Kuruluşları ve Kamusal Nitelikteki Kurumlar
356
b– Basın, Yayın, İletişim Ve Bilişim Kuruluşlarının Sorumluluğu
358
c– İnternet Servis (Hizmet) Sağlayıcılarının Sorumluluğu
360
F– İhtiyati Tedbirler
367