Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları Dr. Öğr. Üyesi Hilal Kahraman, Dr. Öğr. Üyesi Nevra Atış Akyol  - Kitap

Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları

1. Baskı, 
Aralık 2022
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
394
Barkod:
9786254275821
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
370,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Eğitim politikaları, çeşitli açılardan ele alınabilen bir kavram olup en genel anlamda eğitimle ilgili bir konuda öncelikleri, izlenecek yolları, konuyla ilgili belirlenen hedefleri, karar ve uygulamalara zemin oluşturacak yasal temelleri ifade eder. Bu anlamda erken çocukluk eğitimi, bir politika konusu olarak ele alındığında, erken çocukluk eğitiminin verildiği kurumlar, bu kurumların işleyişi, niteliği, fiziksel koşulları, bu kurumlara devam edecek öğrenciler, aileleri, görev alacak öğretmenlerin yetiştirilmesi ve istihdamı, finansman, erken çocukluk eğitimi politikalarını etkileyen ulusal ve uluslararası kuruluşların, sivil toplum kuruluşların çalışmaları gibi birçok konunun değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu bakış açısı, erken çocukluk eğitimi politikalarının disiplinler arası çalışılmasını gerekli kılar.
Bu kitap bağlamında temel önceliğimiz, okuyucularda her şeyden önce politik bir farkındalık yaratarak erken çocukluk eğitimi politikalarının tüm boyutlarıyla ele alınmasını sağlamaktır. Konusu itibarı ile farklı uzmanlık alanlarından yazarların katkı sağladığı, farklı disiplinler ile zenginleştirilmiş bu kitapta, 14 konu başlığı ele alınmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Eğitim Politikasına İlişkin Temel Kavramlar
.
Erken Çocukluk Eğitimi
.
Erken Çocukluk Eğitimi Modelleri, Yaklaşım ve Programları
.
Türkiye'de Erken Çocukluk Eğitimi Kurumlarının Yapılanması ve Erken Çocukluk Eğitimi Politikalarını Etkileyen Faktörler
.
Ekonomik, Toplumsal ve Sürdürülebilir Kalkınma İçin Erken
.
Çocukluk Eğitiminin Önemi ve Yararları
.
Türkiye'de Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları: Erişim ve Finansman
.
Erken Çocukluk Eğitiminde Kalite
.
Erken Çocukluk Eğitiminde Eşitlik ve Kapsayıcılık Politikaları
.
Erken Çocukluk Eğitiminde Güvenlik Politikaları
.
Erken Çocukluk Eğitiminde Ailelere Yönelik Politikalar
.
Erken Çocukluk Eğitiminde Öğretmen Yetiştirme, İstihdam ve Geliştirme Politikaları
.
Erken Çocukluk Eğitiminde Sivil Toplum Kuruluşlarının Çalışmaları
.
Uluslararası Kuruluşların Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları
.
Ulusal Kuruluşların Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
BÖLÜM YAZARLARI 
iii
ÖNSÖZ 
v
1. BÖLÜM:
EĞITIM POLITIKASINA İLIŞKIN TEMEL KAVRAMLAR 
1
Celal Teyyar Uğurlu – Osman Keleş
GİRİŞ 
3
DEVLET, İDEOLOJİ VE EĞİTİM 
4
Devlet Üzerine Düşünceler 
4
Devlet ve İdeoloji 
7
Eğitim İdeoloji İlişkisi 
8
POLİTİKA VE POLİTİK YAKLAŞIMLAR 
11
Politik Teori Yaklaşımları 
13
Kurumsallık Teorisi 
13
Rasyonel Tercih Teorisi 
14
Elit Teori 
15
Politik Sistemler Teorisi 
16
Politik Ağlar Teorisi 
16
Grup Teorisi 
17
EĞİTİM POLİTİKASI 
18
Neoliberal Eğitim Politikaları 
21
Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları 
23
ÖZET 
24
KAYNAKÇA 
25
2. BÖLÜM:
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI 
29
Yekta Koşan
GİRİŞ 
31
TARİHSEL SÜREÇTE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNİN GELİŞİMİ 
31
17. yy’da Erken Çocukluk Eğitimi 
32
18. yy’da Erken Çocukluk Eğitimi 
33
19. yy’da Erken Çocukluk Eğitimi 
35
20. yy’da Erken Çocukluk Eğitimi 
38
TÜRKİYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNİN TARİHSEL SÜREÇTEKİ GELİŞİMİ 
44
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNE YÖN VEREN KURAMLAR 
45
Psikanalitik Kuramlar 
45
Davranışçı Kuramlar 
47
Yapılandırmacı Kuramlar 
48
ÖZET 
51
KAYNAKÇA 
52
3. BÖLÜM:
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI MODELLERI, YAKLAŞIM VE PROGRAMLARI 
55
Cansu Yıldız Taşdemir
GİRİŞ 
57
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ MODELLERİ 
58
Kurum Temelli Model ve Uygulamalar 
58
Ev ve Toplum Temelli Model ve Uygulamalar 
61
Kurum ve Ev Temelli Model ve Uygulamalar 
65
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ YAKLAŞIM VE PROGRAMLARI 
67
Montessori 
67
Waldorf 
68
HighScope 
68
Reggio Emilia 
69
Head Start 
69
Te Whāriki 
70
Orman Okulları 
71
Proje Yaklaşımı 
71
ÖZET 
72
KAYNAKÇA 
72
4. BÖLÜM:
TÜRKIYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI KURUMLARININ YAPILANMASI VE ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI POLITIKALARINI ETKILEYEN FAKTÖRLER 
75
Emel Tüzel İşeri
GİRİŞ 
77
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ KURUMLARI VE ÇEŞİTLERİ 
78
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞININ
ÖRGÜTSEL YAPILANMASI VE YASAL DÜZENLEMELER 
79
ÇEŞİTLİ DEMOGRAFİK VE TOPLUMSAL ÖZELLİKLER AÇISINDAN
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ 
82
KADINLARIN İŞ GÜCÜNE KATILIMI VE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ 
85
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE KALİTE, NİTELİK, FIRSAT EŞİTLİĞİ, ADALET VE ERİŞİMİN ARTIRILMASI: HEDEFLER VE ÖRNEK PROJELER 
87
ÖZET 
94
KAYNAKÇA 
95
5. BÖLÜM:
EKONOMIK, TOPLUMSAL VE SÜRDÜRÜLEBILIR KALKINMA İÇIN ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMININ ÖNEMI VE YARARLARI 
99
Asuman Bilbay
GİRİŞ 
101
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ 
101
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNİN GELİŞİMİ 
101
TÜRKİYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ 
102
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNİN ÖNEMİ 
103
EKONOMİK KALKINMA BAĞLAMINDA ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ 
106
TOPLUMSAL KALKINMA BAĞLAMINDA ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ 
109
SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA BAĞLAMINDA ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ 
112
ÖZET 
115
KAYNAKÇA 
115
6. BÖLÜM:
TÜRKIYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI POLITIKALARI:
ERIŞIM VE FINANSMAN 
119
Hilal Kahraman
GİRİŞ 
121
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN VERİLDİĞİ KURUMLAR 
121
Okul Öncesi Eğitim Kurumları (Resmî) 
121
Okul Öncesi Eğitim Kurumları (Özel) 
124
TÜRKİYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ: ERİŞİM POLİTİKALARI 
127
TÜRKİYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ: FİNANSMAN POLİTİKALARI 
133
ÖZET 
142
KAYNAKÇA 
143
7. BÖLÜM:
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE KALITE 
145
Gonca Uludağ
GİRİŞ 
147
KALİTE KAVRAMI 
147
“Kalite” Nedir? Neyi İfade Eder? 
147
EĞİTİMDE KALİTE 
149
Eğitimde Kalite: Ne ve Neden Önemli? 
149
Kavram Olarak “Eğitim” ve “Eğitimde Kalite” 
150
Bir Hayat Pasaportu Olan “Temel Eğitim” ve Kalite İlişkisi 
160
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE KALİTE 
162
Erken Çocukluk Eğitiminde Kalite: Ne ve Neden Önemli? 
162
Kaliteli Erken Çocukluk Eğitiminin Unsurları 
163
Kalite Güvencesi Sistemi, Kalite Standartları ve Akreditasyon 
171
ÖZET 
182
KAYNAKÇA 
183
8. BÖLÜM:
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE EŞITLIK VE KAPSAYICILIK POLITIKALARI 
189
Fadime İşcen Karasu
GİRİŞ 
191
EŞİTLİK 
191
Eşitlik Kavramı 
191
Fırsat Eşitliği Kavramı 
192
Eğitimde Fırsat Eşitliği Kavramı 
193
Erken Çocukluk Eğitiminde Fırsat Eşitliğinin Önemi 
195
DEZAVANTAJLI ÇOCUKLAR 
197
Yetersizliği Olan Çocuklar 
198
Özel Yetenekli Çocuklar 
199
Mülteci Çocuklar 
199
Yoksul Çocuklar 
199
Çalışan Çocuklar 
200
Sokak Çocukları 
200
Cinsiyete Dayalı Eşitsizliğe Maruz Kalan Kız Çocukları 
200
Mevsimlik Tarım İşçisi Ailelerden Gelen Çocuklar 
201
İhmal ve İstismar Mağduru Çocuklar 
201
Sosyal Hizmet Bünyesinde Kalan Çocuklar 
201
KAPSAYICILIK 
202
Kapsayıcılık ve Kapsayıcı Eğitim Kavramları 
202
Erken Çocukluk Döneminde Kapsayıcı Eğitimin Önemi 
204
Erken Çocukluk Döneminde Kapsayıcı Eğitimin Niteliğinin Artırılması 
204
Herkes İçin Eğitim Hakkı ve Eğitimde Kapsayıcılık Hareketi 
205
TÜRKİYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE FIRSAT EŞİTLİĞİ VE
KAPSAYICILIK POLİTİKALARI 
205
ÖZET 
215
KAYNAKÇA 
216
9. BÖLÜM:
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE GÜVENLIK POLITIKALARI 
221
Asuman Bilbay – Mehmet Kanak
GİRİŞ 
223
OKUL GÜVENLİĞİ İLE İLGİLİ TEORİLER 
224
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE OKUL GÜVENLİĞİNİN BOYUTLARI 
225
Fiziksel Güvenlik 
225
Psikososyal Güvenlik 
227
Okul Dışı Tehditlere Karşı Güvenlik 
230
Çocuk Dostu Okul 
231
OKUL GÜVENLİĞİNİ ETKİLEYEN RİSK FAKTÖRLERİ VE BUNUNLA İLGİLİ ALINABİLECEK ÖNLEMLER 
233
Erken Çocukluk Eğitiminde Okul Güvenliği Politikaları 
236
ÖZET 
238
KAYNAKÇA 
238
10. BÖLÜM:
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE AILELERE YÖNELIK POLITIKALAR 
243
İpek Özbay – Sevim Karaoğlu
GİRİŞ 
245
DÜNYA’DA UYGULANAN AİLELERE YÖNELİK
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİM PROGRAMLARI 
248
Head Start 
250
Çocuklar İçin Evde Eğitim Programı
(Home instruction program for youngsters – HIPPY) 
251
Küçük Çocuklar ve Aileleri İçin Ev Aktiviteleri
(Home activities for toddlers and their families – HATAF) 
252
Perry Okul Öncesi Eğitim Projesi (Perry preschool project) 
252
Anne Baba Eğitimi Projesi İle Erken Çocuklukta Uyarılma
(Early childhood stimulation through parent education project) 
253
Anne–Çocuk Ev Programı (The mother–child home program – MCHP) 
253
Öğretmen Olarak Ebeveyn (Parent as teachers – PAT) 
254
STAR Ebeveynlik Programı (STAR Parenting program) 
254
Anne Baba ve Çocuk Eğitimi (Parent and child education – PACE) 
255
AVANCE Ebeveyn–Çocuk Programı (AVANCE Parent–child program) 
256
Etkili Ebeveynlik Eğitimi (Parent effectiveness training – PET) 
256
TÜRKİYE’DE UYGULANAN AİLELERE YÖNELİK ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİM PROGRAMLARI 
257
Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER) 
257
0–36 Ay Çocuklar için Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş
Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) 
258
Ana–Baba Okulu 
259
Anne– Çocuk Eğitim Programı (AÇEP) 
259
Anne–Baba–Çocuk Eğitimi Projesi (ABÇEP) 
260
Baba Destek Programı (BADEP) 
260
Aile Çocuk Eğitim Programı 
261
Anne Baba Olmak Seminerleri 
262
Aile Eğitimi Kurs Programları (0–18 yaş) 
262
ÖZET 
262
KAYNAKÇA 
263
11. BÖLÜM:
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE ÖĞRETMEN YETIŞTIRME, İSTIHDAM VE GELIŞTIRME POLITIKALARI 
269
Nazife Karadağ – Cengiz Alper Karadağ
GİRİŞ 
271
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMENİN TARİHÇESİ 
271
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME 
272
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE ÖĞRETMENİN ROLÜ VE ÖNEMİ 
275
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ ÖĞRETMENİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN NİTELİKLER 278
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI 
281
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ ÖĞRETMENLERİNİN HİZMET İÇİ EĞİTİMİ 
283
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ POLİTİKALARININ ÖĞRETMEN YETİŞTİRME, İSTİHDAM VE GELİŞTİRME POLİTİKALARINA YANSIMALARI 
284
20. Millî Eğitim Şûrası 
284
Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planı 
286
11. Kalkınma Planı 
286
SİVİL TOPLUM VE DÜŞÜNCE KURULUŞLARININ ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ EĞİTİMİ VE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME, İSTİHDAM VE GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK ÖNERİLERİ 
288
ÖZET 
290
KAYNAKÇA 
291
12. BÖLÜM:
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE SIVIL TOPLUM KURULUŞLARININ ÇALIŞMALARI293
Nevra Atış Akyol
GİRİŞ 
295
ANNE ÇOCUK EĞİTİM VAKFI (AÇEV) 
297
EĞİTİM REFORMU GİRİŞİMİ (ERG) 
300
TÜRK EĞ TİM DERNEĞİ (TED) 
301
TÜRK EĞİTİM GÖNÜ LLÜ LERİ (TEGV) 
304
TÜRKİYE OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ GELİŞTİRME DERNEĞİ (TOÖ EGD) – (OMEP–TÜRKİYE) 
306
ÇOCUK VAKFI 
307
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMCİLERİ DERNEĞİ 
308
ERKEN ÇOCUKLUK GELİŞİMİ–STK PLATFORMU (ECG–P) 
309
ÖZET 
310
KAYNAKÇA 
310
13. BÖLÜM:
ULUSLARARASI KURULUŞLARIN ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI POLITIKALARI 
315
Neşe Aşkar
GİRİŞ 
317
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ POLİTİKALARINDA
DÜNYA GENELİNDE GÜNCEL EĞİLİMLER 
318
ULUSLARARASI PERSPEKTİFTE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNE
YÖN VEREN KURULUŞLAR 
319
Birleşmiş Milletler (BM) Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları 
319
UNESCO Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları 
321
UNICEF Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları 
326
Avrupa Birliği (AB) Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları 
328
Dünya Bankası Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları 
330
OECD Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları 
332
ÖZET 
336
KAYNAKÇA 
337
14. BÖLÜM:
ULUSAL KURULUŞLARIN ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI POLITIKALARI 
343
Nurbanu Parpucu
GİRİŞ 
345
MİLLÎ EĞİTİM ŞÛ RALARI 
345
MEB STRATEJİK PLANLARI 
356
KALKINMA PLANLARI 
360
HÜKÛMET PROGRAMLARI 
364
ÖZET 
366
KAYNAKÇA 
367
ÖZ GEÇMIŞLER 
371