EĞITIM POLITIKASINA İLIŞKIN TEMEL KAVRAMLAR
1
Celal Teyyar Uğurlu – Osman Keleş
DEVLET, İDEOLOJİ VE EĞİTİM
4
Devlet Üzerine Düşünceler
4
Eğitim İdeoloji İlişkisi
8
POLİTİKA VE POLİTİK YAKLAŞIMLAR
11
Politik Teori Yaklaşımları
13
Rasyonel Tercih Teorisi
14
Politik Sistemler Teorisi
16
Neoliberal Eğitim Politikaları
21
Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları
23
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI
29
TARİHSEL SÜREÇTE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNİN GELİŞİMİ
31
17. yy’da Erken Çocukluk Eğitimi
32
18. yy’da Erken Çocukluk Eğitimi
33
19. yy’da Erken Çocukluk Eğitimi
35
20. yy’da Erken Çocukluk Eğitimi
38
TÜRKİYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNİN TARİHSEL SÜREÇTEKİ GELİŞİMİ
44
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNE YÖN VEREN KURAMLAR
45
Yapılandırmacı Kuramlar
48
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI MODELLERI, YAKLAŞIM VE PROGRAMLARI
55
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ MODELLERİ
58
Kurum Temelli Model ve Uygulamalar
58
Ev ve Toplum Temelli Model ve Uygulamalar
61
Kurum ve Ev Temelli Model ve Uygulamalar
65
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ YAKLAŞIM VE PROGRAMLARI
67
TÜRKIYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI KURUMLARININ YAPILANMASI VE ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI POLITIKALARINI ETKILEYEN FAKTÖRLER
75
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ KURUMLARI VE ÇEŞİTLERİ
78
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞININ
ÖRGÜTSEL YAPILANMASI VE YASAL DÜZENLEMELER
79
ÇEŞİTLİ DEMOGRAFİK VE TOPLUMSAL ÖZELLİKLER AÇISINDAN
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ
82
KADINLARIN İŞ GÜCÜNE KATILIMI VE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ
85
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE KALİTE, NİTELİK, FIRSAT EŞİTLİĞİ, ADALET VE ERİŞİMİN ARTIRILMASI: HEDEFLER VE ÖRNEK PROJELER
87
EKONOMIK, TOPLUMSAL VE SÜRDÜRÜLEBILIR KALKINMA İÇIN ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMININ ÖNEMI VE YARARLARI
99
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ
101
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNİN GELİŞİMİ
101
TÜRKİYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ
102
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
103
EKONOMİK KALKINMA BAĞLAMINDA ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ
106
TOPLUMSAL KALKINMA BAĞLAMINDA ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ
109
SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA BAĞLAMINDA ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ
112
TÜRKIYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI POLITIKALARI:
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN VERİLDİĞİ KURUMLAR
121
Okul Öncesi Eğitim Kurumları (Resmî)
121
Okul Öncesi Eğitim Kurumları (Özel)
124
TÜRKİYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ: ERİŞİM POLİTİKALARI
127
TÜRKİYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ: FİNANSMAN POLİTİKALARI
133
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE KALITE
145
“Kalite” Nedir? Neyi İfade Eder?
147
Eğitimde Kalite: Ne ve Neden Önemli?
149
Kavram Olarak “Eğitim” ve “Eğitimde Kalite”
150
Bir Hayat Pasaportu Olan “Temel Eğitim” ve Kalite İlişkisi
160
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE KALİTE
162
Erken Çocukluk Eğitiminde Kalite: Ne ve Neden Önemli?
162
Kaliteli Erken Çocukluk Eğitiminin Unsurları
163
Kalite Güvencesi Sistemi, Kalite Standartları ve Akreditasyon
171
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE EŞITLIK VE KAPSAYICILIK POLITIKALARI
189
Fırsat Eşitliği Kavramı
192
Eğitimde Fırsat Eşitliği Kavramı
193
Erken Çocukluk Eğitiminde Fırsat Eşitliğinin Önemi
195
DEZAVANTAJLI ÇOCUKLAR
197
Yetersizliği Olan Çocuklar
198
Özel Yetenekli Çocuklar
199
Cinsiyete Dayalı Eşitsizliğe Maruz Kalan Kız Çocukları
200
Mevsimlik Tarım İşçisi Ailelerden Gelen Çocuklar
201
İhmal ve İstismar Mağduru Çocuklar
201
Sosyal Hizmet Bünyesinde Kalan Çocuklar
201
Kapsayıcılık ve Kapsayıcı Eğitim Kavramları
202
Erken Çocukluk Döneminde Kapsayıcı Eğitimin Önemi
204
Erken Çocukluk Döneminde Kapsayıcı Eğitimin Niteliğinin Artırılması
204
Herkes İçin Eğitim Hakkı ve Eğitimde Kapsayıcılık Hareketi
205
TÜRKİYE’DE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE FIRSAT EŞİTLİĞİ VE
KAPSAYICILIK POLİTİKALARI
205
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE GÜVENLIK POLITIKALARI
221
Asuman Bilbay – Mehmet Kanak
OKUL GÜVENLİĞİ İLE İLGİLİ TEORİLER
224
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE OKUL GÜVENLİĞİNİN BOYUTLARI
225
Okul Dışı Tehditlere Karşı Güvenlik
230
OKUL GÜVENLİĞİNİ ETKİLEYEN RİSK FAKTÖRLERİ VE BUNUNLA İLGİLİ ALINABİLECEK ÖNLEMLER
233
Erken Çocukluk Eğitiminde Okul Güvenliği Politikaları
236
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE AILELERE YÖNELIK POLITIKALAR
243
İpek Özbay – Sevim Karaoğlu
DÜNYA’DA UYGULANAN AİLELERE YÖNELİK
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİM PROGRAMLARI
248
Çocuklar İçin Evde Eğitim Programı
(Home instruction program for youngsters – HIPPY)
251
Küçük Çocuklar ve Aileleri İçin Ev Aktiviteleri
(Home activities for toddlers and their families – HATAF)
252
Perry Okul Öncesi Eğitim Projesi (Perry preschool project)
252
Anne Baba Eğitimi Projesi İle Erken Çocuklukta Uyarılma
(Early childhood stimulation through parent education project)
253
Anne–Çocuk Ev Programı (The mother–child home program – MCHP)
253
Öğretmen Olarak Ebeveyn (Parent as teachers – PAT)
254
STAR Ebeveynlik Programı (STAR Parenting program)
254
Anne Baba ve Çocuk Eğitimi (Parent and child education – PACE)
255
AVANCE Ebeveyn–Çocuk Programı (AVANCE Parent–child program)
256
Etkili Ebeveynlik Eğitimi (Parent effectiveness training – PET)
256
TÜRKİYE’DE UYGULANAN AİLELERE YÖNELİK ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİM PROGRAMLARI
257
Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER)
257
0–36 Ay Çocuklar için Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş
Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER)
258
Anne– Çocuk Eğitim Programı (AÇEP)
259
Anne–Baba–Çocuk Eğitimi Projesi (ABÇEP)
260
Baba Destek Programı (BADEP)
260
Aile Çocuk Eğitim Programı
261
Anne Baba Olmak Seminerleri
262
Aile Eğitimi Kurs Programları (0–18 yaş)
262
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE ÖĞRETMEN YETIŞTIRME, İSTIHDAM VE GELIŞTIRME POLITIKALARI
269
Nazife Karadağ – Cengiz Alper Karadağ
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMENİN TARİHÇESİ
271
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
272
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE ÖĞRETMENİN ROLÜ VE ÖNEMİ
275
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ ÖĞRETMENİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN NİTELİKLER 278
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
281
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ ÖĞRETMENLERİNİN HİZMET İÇİ EĞİTİMİ
283
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ POLİTİKALARININ ÖĞRETMEN YETİŞTİRME, İSTİHDAM VE GELİŞTİRME POLİTİKALARINA YANSIMALARI
284
20. Millî Eğitim Şûrası
284
Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planı
286
SİVİL TOPLUM VE DÜŞÜNCE KURULUŞLARININ ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ EĞİTİMİ VE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME, İSTİHDAM VE GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK ÖNERİLERİ
288
ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE SIVIL TOPLUM KURULUŞLARININ ÇALIŞMALARI293
ANNE ÇOCUK EĞİTİM VAKFI (AÇEV)
297
EĞİTİM REFORMU GİRİŞİMİ (ERG)
300
TÜRK EĞ TİM DERNEĞİ (TED)
301
TÜRK EĞİTİM GÖNÜ LLÜ LERİ (TEGV)
304
TÜRKİYE OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ GELİŞTİRME DERNEĞİ (TOÖ EGD) – (OMEP–TÜRKİYE)
306
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMCİLERİ DERNEĞİ
308
ERKEN ÇOCUKLUK GELİŞİMİ–STK PLATFORMU (ECG–P)
309
ULUSLARARASI KURULUŞLARIN ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI POLITIKALARI
315
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ POLİTİKALARINDA
DÜNYA GENELİNDE GÜNCEL EĞİLİMLER
318
ULUSLARARASI PERSPEKTİFTE ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNE
Birleşmiş Milletler (BM) Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları
319
UNESCO Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları
321
UNICEF Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları
326
Avrupa Birliği (AB) Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları
328
Dünya Bankası Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları
330
OECD Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları
332
ULUSAL KURULUŞLARIN ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMI POLITIKALARI
343
MİLLÎ EĞİTİM ŞÛ RALARI
345
MEB STRATEJİK PLANLARI
356