1.1. KENT, KENTLEŞME EVRELERİ VE YÖNETİM
53
1.1.1. Batı Avrupa’da Kent Yönetimleri
55
1.1.2. Almanya’da Kent Yönetimleri ve Modern Devlete Giden Süreç
63
1.1.3. Osmanlı İmparatorluğu’nda Klasik Kent Yönetimi
68
1.2. ÇAĞDAŞ YEREL YÖNETİMLER
72
1.2.1. Batı Avrupa’da ve Almanya’da Çağdaş Yerel Yönetimler Geleneğinin Gelişimi
79
1.2.2. Almanya’da Çağdaş Yerel Yönetim Modellerinin Tarihsel Gelişimi
84
1.3. OSMANLI İMPARATORLUĞU’NDA ÇAĞDAŞ YEREL YÖNETİMLERİN GELİŞİMİ
88
1.3.1. Osmanlı İmparatorluğu’nda İlk Çağdaş Yerel Yönetim Örnekleri
90
1.3.1.1. Tanzimat Döneminde Vilayet Sistemi ve Yerel Yönetimler
91
1.3.1.2. Osmanlı’da İlk Yerel Yönetim Tecrübeleri: Yerel Meclisler
94
1.3.1.3. Vilayet Sisteminin Kurulması ve Yerel Yönetimler
97
1.3.2. Osmanlı İmparatorluğu’nda Modern Belediye Örgütü’nün Kurulması
101
1.3.2.1. Osmanlı’da Kurulan İlk Belediye Örgütü: İstanbul Şehremaneti
103
1.3.2.2. Altıncı Daire–i Belediye Örneği
104
1.3.2.3. İkinci İstanbul Şehremaneti Deneyimi
105
1.3.2.4. Vilayetlerde Belediyelerin Kurulması
107
1.3.3. İkinci Meşrutiyet Dönemi: İlk Belediye Seçimleri
112
1.4. TÜRKİYE CUMHURİYETİ’NDE BELEDİYE YÖNETİMİ
114
1.4.1.1923–1930 Dönemi
115
1.4.2.1930–1944 Dönemi
116
1.4.3.1945–1960 Dönemi
117
1.4.4.1960–1980 Dönemi
117
1.4.5. 1980 – 2004 Dönemi
119
1.4.6. 2005 Yılı ve Sonrasındaki Dönem
123
YEREL YÖNETİMLER REFORMU VE
REFORMUN YEREL YÖNETİM MODELLERİNE ETKİLERİ
2.1. GENEL OLARAK KAMU YÖNETİMİ VE REFORM
128
2.1.1. Yeni Kamu İşletmeciliği, Özelleştirme Politikaları ve Yönetsel Reform
131
2.1.1.1. Avrupa’da Kamu Yönetimi Gelenekleri ve Yönetsel Reform
140
2.1.1.2. Almanya’nın Kendine Özgü Durumu
146
2.1.2. Yönetişim, Ağ Yönetimi ve Kamu Liderliği
149
2.1.3. Yönetsel Reformun Olumsuz Sonuçları Üzerine Düşünceler ve Yeni Kamu Hizmeti Paradigması
157
2.2. YEREL YÖNETİMLER VE YÖNETSEL REFORM
163
2.2.1. Yerel Yönetimlerde Reformu Gerektiren Perspektifler
165
2.2.2. Reform Sürecinde Yeni Desantralizasyon Süreci
167
2.2.3. Yerel Yönetimden “Yerel Yönetişime” Geçiş
171
2.2.3.1. Yerel Yönetişimi Besleyen Faktörler
172
2.2.4. Yeni Kamu İşletmeciliği ve Yerel Yönetişim Yaklaşımlarının Birlikte Değerlendirilmesi
176
2.2.5. Avrupa Yerel Yönetimlerinde Reform Eğilimleri
179
2.3. YÖNETSEL REFORMUN YEREL YÖNETİM MODELLERİNE ETKİLERİ
182
2.3.1. Yerel Yönetim Modelleri
185
2.3.1.1. Güçlü Başkanlık Modeli
189
2.3.1.2. Kollektif Liderlik Modeli
189
2.3.1.3. Komite ile Liderlik Modeli
190
2.3.1.4. Meclis Yöneticisi Modeli
190
2.3.2. Yönetsel Reformun Birinci Çıktısı: Doğrudan Seçilmiş Başkan Modeli
191
2.3.2.1. Güçlü Başkan Modeli’ne Geçiş Deneyimleri
195
2.3.2.2. Güçlü Başkan Modelinin Olumlu ve Olumsuz Yönleri
198
2.3.3. Alternatif Bir Yaklaşım: Yeni Kamu Hizmeti (YKH) ve Liderlik
199
2.3.3.1. Değerlere Dayalı Liderlik
200
2.3.3.2. Paylaşılan Liderlik
200
2.3.4. Yönetsel Reformun İkinci Çıktısı: Katılımcı Yerel Doğrudan Demokrasi Araçları
202
ALMANYA’DA YEREL YÖNETİMLER REFORMU
3.1. ALMANYA’NIN GENEL SİYASAL, YÖNETSEL, SOSYAL VE EKONOMİK DURUMU
205
3.2. MODERN ALMAN DEVLETİNİN GELİŞİMİ VE YÖNETSEL FEDERALİZM
208
3.2.1. Almanya’da Modern Devletin İnşası
208
3.2.2. Alman Devlet Geleneği ve Kamu Yönetimi Anlayışı Hakkındaki Teorik Arka Plan
210
3.2.3. Federal Almanya Cumhuriyeti’nin Kurulması
215
3.2.4. Almanya’da Yönetim Sisteminin Bugünkü Görünümü
217
3.2.5. Almanya Anayasası’na Göre Federal Yönetim ve Eyalet Yönetimleri (Lӓnder)
219
3.2.5.1. Federal Yönetim
220
3.2.5.2. Eyalet Yönetimleri (Lӓnder)
223
3.3. ALMANYA’DA YEREL YÖNETİMLER
226
3.3.1. Alman Yerel Yönetimlerinin Genel Özellikleri
228
3.3.2. Yerel Yönetimlerin İdari ve Mali Özerkliği
230
3.3.3. Almanya’da Yerel Yönetim Türleri
232
3.3.3.1. İlçe Yönetimi (Kreis)
233
3.3.3.2. Belediyeler (Gemeinden ve Stӓdte)
233
3.3.5. Kamu Mali Yönetimi ve Yerel Yönetimler
236
3.3.6. Kamu Personel Yönetimi ve Yerel Yönetimler
240
3.4. ALMANYA’DA YÖNETSEL REFORM VE YEREL YÖNETİMLER
242
3.4.1. 1950–1990 Yılları Arasında Almanya’da Yönetsel Reform ve Yerel Yönetimler
243
3.4.2. 1990’lı Yıllar ve Sonrasında Almanya’da Yerel Yönetimler Reformu
247
3.4.2.1. Almanya’da Özelleştirme Politikaları ve Yerel Yönetimler
250
3.4.3. Yeni Kamu İşletmeciliği, Alman Yerel Yönetimleri ve Neues Steuerungsmodell
252
3.4.3.1. NSM’nin Ortaya Çıkışı
254
3.4.3.2. NSM’nin İçeriği
256
3.4.3.3. NSM’nin Uygulamadaki Durumu ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi
258
3.5. ALMANYA’DA YEREL YÖNETİM MODELLERİ
263
3.5.1. Geleneksel Alman Yerel Yönetim Modelleri
265
3.5.1.1. Güney Almanya Meclis–Güçlü Başkan Modeli
268
3.5.1.2. Kuzey Almanya Meclis–Kent Yöneticisi Modeli (Ratsverfassung)
271
3.5.1.3. Belediye Meclisi–Magistrat Modeli (Magistratsverfassung)
273
3.5.2. Almanya’da Güçlü Başkanlık Modeline Geçiş
274
3.5.2.1. Almanya’da Güçlü Başkanlık Modeli’nin Farklılıkları
276
3.5.2.2. NRW Eyaletinde Doğrudan Seçilmiş Başkan Modeli’ne Geçiş
279
3.5.3. Güçlü Belediye Başkanı ve Belediye Meclisi İlişkileri
282
3.5.3.1. Belediye Başkanını “Görevden Düşürme” (Recall) Mekanizması
283
3.6. ALMANYA’DA KENT YÖNETİŞİMİ VE KATILIMCI DEMOKRASİ
285
3.6.1. Kent Yönetimleri ve Yurttaş Katılımı
288
3.6.2. Yerel Referandumlar
291
3.7. YÖNETSEL REFORM SÜRECİ SONRASINDA NORDRHEIN–WESTFALEN (NRW) EYALETİ’NDE KENTSEL ALAN BELEDİYELERİ’NİN (KREISFREIE STADTE) DURUMU: AMPİRİK BİR DEĞERLENDİRME
293
3.7.1. Araştırmanın Yöntemi
296
3.7.1.1. Araştırmanın Sınırlılıkları
297
3.7.1.2. Araştırmanın Soru Alanları
297
3.7.2. Araştırmanın Bulguları
298
3.7.2.1. Genel Değerlendirmeler – Gözlemler
298
3.7.2.2. Araştırma Soruları Temelinde Ulaşılan Sonuçlar
306
3.7.2.2.1. YKİ, NSM, Yeni Yönetim Modeli, Yönetişim ve Katılım Araçları
307
3.7.2.2.2. Güçlü ve Doğrudan Seçilmiş Başkan Modeli Reformu’nun Nedenleri, Beklentiler ve Sonuçlar
310
3.7.2.2.3.“Güçlü Belediye Başkanı”nın Gücünün Kontrol Edilmesi
313
3.7.2.2.4. Belediye Başkanı – Meclis İlişkisi
314
3.7.2.2.5. Belediyelerin Özerkliği
315
3.7.2.2.6. Görevler – Sorumluluklar ve Kaynaklar – Örgütsel Olanaklar Arasındaki Denge
316
3.7.2.2.7. Katılım – Etkinlik Dengesi
317
3.7.2.2.8. Yolsuzluklar
318
3.7.2.2.9.“İdeal Yerel Yönetim Modeli” Tanımı Geliştirme
319
TÜRKİYE’DE YEREL YÖNETİMLER
REFORMU VE BELEDİYE YÖNETİMİ
4.1. TÜRKİYE’DE YEREL YÖNETİMLER REFORMU
323
4.1.1. Yerel Yönetimlere İlişkin Türk Anayasa Geleneği ve İlkeler
324
4.1.2. İkibinli Yıllar Öncesinde Yerel Yönetimlerin Görüntüsü
327
4.1.3. İkibinli Yıllarda Gerçekleştirilen Yerel Yönetimler Reformu
331
4.1.3.1. İl Özel İdaresi Kanunu (5302)
335
4.1.3.2. Belediye Kanunu (5393)
338
4.1.3.3. Büyükşehir Belediyesi Kanunları (3030, 5216 ve 6360)
341
4.2. TÜRKİYE’DE BELEDİYE YÖNETİMİ
344
4.2.1. Belediye Kanunu’na Göre Belediye Yönetimi
345
4.2.1.1. Belediye Meclisi
345
4.2.1.2. Belediye Encümeni
351
4.2.1.3. Belediye Başkanı
353
4.2.2. Türk Belediye Yönetimi Modelinden Kaynaklanan Sorunlar
359
4.3. ORGANLARARASI İLİŞKİLER TEMELİNDE BELEDİYE YÖNETİMİNİN İNCELENMESİ
363
4.3.1. Türkiye’de Güçlü Başkanlık Modeli: Fırsatlar ve Tehditler
365
4.3.2. İşlevselleştirilen Ama Güçlendirilmeyen Belediye Meclisleri
372
4.4. YÖNETSEL REFORM VE TÜRK BELEDİYELERİ
375
4.4.1. Yeni Kamu İşletmeciliği ve Belediyeler
378
4.4.2. Yönetişim, Katılımcı Demokrasi ve Belediyeler
380
4.5. TÜRKİYE’DE YAŞANAN YEREL YÖNETİMLER REFORMUNUN İL BELEDİYELERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: AMPİRİK BİR DEĞERLENDİRME
386
4.5.1. Araştırmanın Yöntemi
387
4.5.1.1. Araştırmanın Sınırlılıkları
390
4.5.1.2. Araştırmanın Amacı
391
4.5.1.3. Araştırmanın Soru Alanları
392
4.5.1.4. Araştırmanın Hipotezleri
394
4.5.2. Araştırmanın Bulguları
395
4.5.2.1. Genel Değerlendirmeler – Gözlemler
395
4.5.2.3. Araştırma Soruları Temelinde Ulaşılan Bulgular ve Çıkarılan Sonuçlar
423
4.5.2.3.1. Reform, Yeni Kamu İşletmeciliği (YKİ), Özelleştirmeler, İyi Yönetişim Uygulamaları ve Katılım Araçları
423
4.5.2.3.2. Güçlü ve Doğrudan Seçilmiş Başkan Modeli’nin Sebep Olduğu Sorunlar, İyileştirme İçin Öneriler ve Mevcut Durum
429
4.5.2.3.3. Belediye Meclisi ve Belediye Başkanı Arasındaki Güç İlişkileri: “Güçlü Belediye Başkanı”nın Gücünün Kontrol Edilmesi
434
4.5.2.3.4. Belediye Meclislerinin Durumu: “Temsilde Adalet” ve “Yönetimde İstikrar”
440
4.5.2.3.5. Belediyelerin İdari–Mali Özerkliği ve Merkezi Yönetim ile İlişkiler
445
4.5.2.3.6. Görevler–Sorumluluklar ve Kaynaklar–Örgütsel Olanaklar Arasındaki Denge
449
4.5.2.3.7. Yeni Yönetim Araçlarının Uygulamadaki Durumu: “Stratejik Plan, Performans Programı ve Faaliyet Raporu”
455
4.5.2.3.8. Yerelleşme Sürecinin Değerlendirilmesi
457
4.5.2.3.9. Performans (Ekonomiklik, Verimlilik, Etkinlik) – Katılım Dengesi
459
4.5.2.3.10.“Yolsuzluk” Sorununun Belediyeler Açısından Değerlendirilmesi
462
4.5.2.3.11.“İdeal Yerel Yönetim Modeli” İçin Öneriler
464
4.5.3. Araştırma Hipotezlerinin Testi ve Sonuçların Türkiye İçin Genel Değerlendirilmesi
466
4.5.3.1. Birinci Hipotezin Testi: Reformun Eksiklikleri
466
4.5.3.2. İkinci Hipotezin Testi: Yeni Kamu İşletmeciliği, Yönetişim ve Katılımcı Yönetim
467
4.5.3.3. Üçüncü Hipotezin Testi: Güçlü Belediye Başkanı Modeli
468
4.5.3.4. Dördüncü Hipotezin Testi: Belediye Meclisi ile Belediye Başkanı Arasındaki Güç İlişkileri
470
4.5.3.5. Beşinci Hipotezin Testi: Belediye Meclislerinin Durumu
472
4.5.3.6. Altıncı Hipotezin Testi: Belediyelerin İdari ve Mali Özerkliği
473
4.5.3.7. Yedinci Hipotezin Testi: Belediyelerin Görevleri–Sorumlulukları ve Kaynakları
474
4.5.3.8. Sekizinci Hipotezin Testi: Yeni Yönetim Araçlarının Uygulamadaki Durumu
475
4.5.3.9. Dokuzuncu Hipotezin Testi: Yerelleşme Süreci
476
4.5.3.10. Onuncu Hipotezin Testi: Performans (Ekonomiklik, Verimlilik, Etkinlik) – Katılım Dengesi
476
4.5.3.11. Onbirinci Hipotezin Testi: “Yolsuzluk” Tartışmaları
477
4.5.3.12. Onikinci Hipotezin Testi: “İdeal Yerel Yönetim Modeli”
477
ALMANYA’DA VE TÜRKİYE’DE YAŞANAN
YEREL YÖNETİMLER REFORMUNUN SONUÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI VE BELEDİYE YÖNETİMİ İÇİN
5.1. GENEL OLARAK ALMANYA’DA VE TÜRKİYE’DE YÖNETİM SİSTEMİNİN VE YEREL YÖNETİMLERİN KARŞILAŞTIRILMASI
480
5.2. YÖNETSEL REFORM SONRASI ALMAN YEREL YÖNETİMLERİNİN GENEL DEĞERLENDİRMESİ
488
5.3. ALMANYA’DAKİ YEREL YÖNETİMLER REFORMUNDAN TÜRKİYE İÇİN ÇIKARILAN DERSLER
496
5.3.1. Düzenleyici – Koordine Edici Kurumun Rolü
496
5.3.2. Reformun Yönünün Etkisi
497
5.3.3. Reformun Farklı Ayaklarının Dikkate Alınması ve Değerlendirilmesi
498
5.3.4. Girdi Odaklı ve Katılıma Yönelik Reform Araçları
500
5.3.5. Geleneksel Yapının Göz Önünde Tutulması
500
5.4. BELEDİYELER İÇİN ÖNERİLEN YENİ YÖNETİM MODELİ
502
Ek 1: Federal Almanya Cumhuriyeti Nordrhein–Westfalen Eyaleti’nde (Land) Yürütülen Alan Araştırması’na Katılanların Listesi
515
Ek 2: Federal Almanya Cumhuriyeti Nordrhein–Westfalen Eyaleti’nde (Land) Yürütülen Alan Araştırması’nda Yöneticiler İçin Kullanılan Soru Formu (Almanca)
518
Ek 3: Federal Almanya Cumhuriyeti Nordrhein–Westfalen Eyaleti’nde (Land) Yürütülen Alan Araştırması’nda Yöneticiler İçin Kullanılan Soru Formu (İngilizce)
520
Ek 4: Federal Almanya Cumhuriyeti Nordrhein–Westfalen Eyaleti’nde (Land) Yürütülen Alan Araştırması’nda Siyasetçiler İçin Kullanılan Soru Formu (İngilizce)
521
Ek 5: Türkiye’de İl Belediyelerinde Yürütülen Alan Araştırması’na Katılanların Listesi
523
Ek 6: Türkiye’de İl Belediyelerinde Yürütülen Alan Araştırması’nda Yöneticiler İçin Kullanılan Soru Formu
527
Ek 7: Türkiye’de İl Belediyelerinde Yürütülen Alan Araştırması’nda Siyasetçiler İçin Kullanılan Soru Formu
529