RIZAYA DAYALI ASKERÎ MÜDAHALENİN GENEL ÇERÇEVESİ:
HUKUKÎ TEMELİ VE İLGİLİ KAVRAMLARLA/ KURUMLARLA İLİŞKİSİ
I. EGEMENLİK VE MÜDAHALE YASAĞI
21
A. Rızaya Dayalı Askerî Müdahalenin Hukukî Temeli: Egemenlik
21
B. Müdahale Yasağı Prensibi
27
1. Müdahale Yasağı Prensibinin Kaynağı
27
2. Müdahale Yasağı Prensibinin Anlamı ve Kapsamı
34
3. Müdahale Yasağı Prensibi Karşısında Devletin Rızasına Dayalı
Yabancı Askerî Müdahale
37
II. RIZAYA DAYALI ASKERÎ MÜDAHALELERİN KUVVET KULLANMA YASAĞI İLE
A. Genel Olarak Kuvvet Kullanma Yasağı
41
B. Kuvvet Kullanma Yasağı Karşısında Rızaya Dayalı Askerî Müdahalenin
Uluslararası Hukuka Uygunluğu Meselesi
49
2. Rızaya Dayalı Askerî Müdahaleleri Kuvvet Kullanma Yasağı Prensibi
Kapsamında Değerlendiren Görüşler
51
a. Rızaya Dayalı Yabancı Askerî Müdahalelerin Kuvvet Kullanma
Yasağının İstisnası Olarak Değerlendirilmesi
51
b. Hukuka Aykırılığı Önleyen Nedenlerden Biri Olarak Rıza
53
3. Rızaya Dayalı Yabancı Askerî Müdahalelerin Kuvvet Kullanma
Yasağı Prensibi Dışında Kaldığı Görüşü
61
III. RIZAYA DAYALI ASKERÎ MÜDAHALELER VE SELF DETERMİNATİON
A. Self Determination Prensibine Dair Genel Açıklamalar
65
B. Dış Self Determination Bağlamında Rızaya Dayalı Askerî Müdahaleler
68
1. Dekolonizasyon Bağlamında
68
2. Son Çare Olarak Ayrılma Hakkı (Remedial Secession) İddiaları
C. İç Self Determination Bağlamında Rızaya Dayalı Askerî Müdahaleler
87
DEVLETİN MÜDAHALEYE RIZASININ AÇIKLANMASI VE RIZADA ÖNGÖRÜLEN SINIRLAR
II. DEVLETİN RIZASININ HUKUKÎ ETKİ DOĞURMASININ KİŞİ BAKIMINDAN
A. Devlet Adına Rıza Açıklama Yetkisi: Temel İlkeler
105
1. Hükûmetin Rıza Açıklama Tekeli
105
a. Müdahaleye Rızayı Açıklama Yetkisini Haiz Kişi
105
b. Rızanın Özgürce Açıklanmış (İradenin Sakatlanmamış) Olması
2. Merkezi Yönetim İçerisinde Karşıt Görüşlerin Ortaya Çıkması
3. Merkezî Hükûmet Dışındaki Makamların Devlet Adına Rıza
Açıklama Yetkisi Var mıdır?
120
4. Uluslararası Hukuk Çerçevesinde Hükûmete Karşı Mücadele Eden
(Muhalif) Grupların Çağrısı Üzerine Müdahale Mümkün müdür?
123
a. Genel Uluslararası Hukuktaki Durum
123
b. Muhalif Grubun “Halkın Meşru Temsilcisi” Olarak
Nitelendirildiği Durumlar Genel Kurala İstisna Teşkil Eder mi?
126
B. Devlet Adına Rıza Açıklamaya Yetkili Birimin (De Jure Hükûmetin)
Tanınmasında Yararlanılan Ölçütler
140
2. Hükûmetlerin Tanınmasına Genel Bakış
143
3. Etkin Denetim (Effective Control) Ölçütü
148
4. Demokratik Meşruiyet Ölçütü ve Bu Ölçütün Etkin Denetime
Nazaran Çağdaş Uluslararası Hukukta Ağırlık Kazanıp Kazanmadığı
a. Meşruiyet Ölçütünün Evrimi ve Demokratik Meşruiyet
Ölçütünün Benimsendiği Bazı Örnekler
156
b. Bölgesel Örgütlerde (Amerikan Devletleri Örgütü ve Afrika
Birliği) Meşruiyete Verilen Önem
170
aa. Amerikan Devletleri Örgütünün Tutumu
170
bb. Afrika Birliğinin Tutumu
178
c. Demokratik Meşruiyet ve Etkin Denetim Ölçütleri ile ilgili
C. Uluslararası Alanda Genel Olarak Tanınmış Bir Hükûmetin Varlığı
196
1. Uluslararası Örgütlerin Tutumunun/ Faaliyetinin Bir Devletin
Hükûmetinin Belirlenmesine Katkısı
196
2. Etkin Denetimi Bir Süre Kaybeden Görevdeki Hükûmetin Bu
Statüsünün Devam Ettiği Karinesi
201
III. MÜDAHALEYE RIZANIN AÇIKLANMASINDA ZAMAN VE ŞEKİL
1. Rızanın Açıkça (Şüpheye Yer Bırakmayacak Şekilde) Anlaşılır Olması
b. Alenî Rıza – Gizli Rıza Ayrımı
221
2. Rızanın Açıklanma Yöntemleri: Ad Hoc olarak veya Andlaşmayla
227
B. Rızanın Müdahaleden Önce Açıklanması Gerekliliği
242
2. Müdahalenin Başlamasından Sonra Açıklanan Rızanın Etkisi Olabilir mi?
244
IV. MÜDAHALENİN RIZA İLE BELİRLENEN SINIRLAR DAHİLİNDE OLMASI