Türk Ceza Hukukunda Marka Hakkına Tecavüz Suçları Umay Uçak  - Kitap
Türk Ceza Hukukunda

Marka Hakkına Tecavüz Suçları

1. Baskı, 
Nisan 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
230
Barkod:
9789750284526
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
400,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Başlangıçta mal ve hizmetleri, onları tüketenlerin kolaylıkla ayırt edebilmesi amacıyla kullanılan markalar, zaman içinde bu temel ve ilkel fonksiyonunu aşarak, mal ve hizmetin kalitesine ve hatta bunları sunanların güvenilirliğine ilişkin fikir veren önemli işaretlere dönüşmüşlerdir. Üretim ve tüketim arasındaki ilişkiyi bu denli etkileyen marka kavramının ticari ve sosyal yaşamdaki etkisinin büyüklüğü arttıkça, kamu düzenini ilgilendiren bir konu haline gelmesi de kaçınılmaz olmuştur.
Marka haklarına ilişkin ceza hukuku koruması, marka hukuku disiplininin geçmişi düşünüldüğünde görece genç bir alan olarak kalsa da yüksek hızdaki ticari, teknolojik ve sosyal dönüşüm sebebiyle marka haklarına yönelik suçlarla mücadele de aynı hızla çetinleşmiştir. Örneğin, teknik gelişmeler marka taklitçiliği eylemlerinin "başarı" oranını arttırırken, sosyal medyanın etki alanının genişliği ve bu genişlik sebebiyle kontrolünün zorluğu da taklitçilik eyleminin, engin boyuttaki sanal bilgi yığını içinde kolaylıkla kaybolabilmesine neden olmaktadır. Bu durum da marka sahiplerinin haklarının, markalara güvenen tüketicilerin ve en nihayetinde toplumdaki güven algısının, bir başka deyişle kamu düzeninin korunmasında daha etkin ve caydırıcı uygulamalar için arayışa girilmesi sonucunu doğurmaktadır.
Kitapta ilk olarak, markanın geçirdiği kavramsal değişimler incelenmiştir. Marka hukukunda ceza hukuku korumasının gerekliliğine değinildikten sonra, marka hakkına tecavüz suçlarının Türk hukukunda düzenlenişi ve temyiz mahkemesinin yönelimleri ele alınmıştır. Neticeten, marka hakkına tecavüz suçlarına karşı özgürlük ve güvenlik hakkını sınırlayıcı hapis cezasını dahi öngörmüş olan bu ceza hukuku korumasının, hâlen ticari hacmi oldukça büyük olan bu eylemlerin önüne geçilmesinde nasıl daha caydırıcı bir niteliğe kavuşturulabileceği üzerinde durulmuştur.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Marka Hakkının Kazanılması ve Korunması
.
Marka Hakkına İktibas veya İltibas Suretiyle Tecavüz Suçu
.
Marka Koruması İşaretini Kaldırma Suçu
.
Marka Hakkı Üzerinde Yetkisiz Tasarrufta Bulunma Suçu
.
Yargılama Usulü ve Yaptırım
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Kısaltmalar 
13
Giriş 
15
Birinci Bölüm
FİKRİ VE SINAİ HAKLARA İLİŞKİN GENEL AÇIKLAMALAR
I. “FİKRİ VE SINAİ HAKLAR” VE “FİKRİ VE SINAİ MÜLKİYET HUKUKU” 
17
A. Mülkiyet Hakkı ve Fikri ve Sınai Haklar 
19
B. Fikri ve Sınai Mülkiyet Hukukunun Bir Dalı Olarak “Marka Hukuku” ve “Marka Hakları” 
23
İkinci Bölüm
MARKA VE MARKA HAKKINA İLİŞKİN GENEL BİLGİLER
I. MARKA HAKLARININ GEÇMİŞİ 
25
A. Genel Bilgiler 
25
B. Türkiye’de Marka Haklarının Geçmişi 
28
1. Cumhuriyet Öncesi Dönem 
28
2. Cumhuriyet Dönemi 
31
a. 551 sayılı Markalar Kanunu 
31
b. 556 sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname 
34
c. 556 sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Marka Hakkına Tecavüz Suçlarının Düzenlenişi 
37
d. 556 sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Marka Hakkına Tecavüz Suçlarının Düzenlenmesi Sorunu 
39
II. MARKA KAVRAMI VE UNSURLARI 
47
A. Markanın Tanımı 
47
B. Markanın Unsurları 
49
1. Genel Bilgiler 
49
2. İşaret 
49
3. Ayırt Edicilik 
51
4. Açıklık ve Kesinlik 
52
5. Mal ve Hizmet 
53
III. MARKANIN İŞLEVLERİ 
54
A. Kaynak (Menşe, Köken) Gösterme İşlevi 
54
B. Ayırt Etme İşlevi 
54
C. Garanti İşlevi 
55
D. Reklam İşlevi 
56
IV. MARKA TÜRLERİ 
56
A. İçerdikleri İşarete Göre Marka Türleri 
57
1. Kişi Adları 
57
2. Sözcükler ve Sözcük Grupları 
57
3. Harfler ve Sayılar 
58
4. Şekiller 
59
5. Renkler 
59
6. Sesler, Kokular ve Tatlar 
60
7. Pozisyon ve Hareket Markaları 
61
B. Sahiplerine Göre Marka Türleri 
62
1. Garanti Markaları 
62
2. Bireysel (Ferdi) Marka 
62
3. Ortak Marka 
63
4. Vekil (Ticari Temsilci veya Acente) Markası 
64
C. Geleneksel ve Geleneksel Olmayan Markalar 
64
D. Kullanım Alanlarına Göre Markalar 
65
1. Ticaret Markası 
65
2. Hizmet Markası 
65
E. Tanınmışlık Düzeylerine Göre Markalar 
65
1. Alelade Marka 
65
2. Tanınmış Marka 
65
F. Tescilli ve Tescilli Olmayan Markalar 
66
V. MARKANIN DİĞER AYIRT EDİCİ İŞARETLERDEN FARKLARI 
66
A. Ticaret Unvanı ve İşletme Adı 
66
B. İnternet Alan Adı (“Domain Name”) 
67
C. Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Adları 
68
VI. TÜRK MARKA HUKUKUNA KAYNAK OLUŞTURAN ULUSLARARASI METİNLER 
70
A. Genel Bilgiler 
70
B. Paris Sözleşmesi 
71
C. Markaların Uluslararası Tescili Konusunda Madrid Protokolü 
71
D. Dünya Fikri Mülkiyet Organizasyonu Kurucu Sözleşmesi 
72
E. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Anlaşması (“TRIPS”) 
73
F. Markaların Tescili Amacıyla Mal ve Hizmetlerin Uluslararası Sınıflandırılmasına İlişkin Nice Anlaşması 
74
G. Markaların Şekilli Elemanlarının Uluslararası Sınıflandırılmasını Tesis Eden Viyana Anlaşması (“Viyana Anlaşması”) 
75
H. Marka Kanunu Anlaşması 
76
İ. Avrupa Birliği Marka Tüzüğü ve Marka Direktifi 
76
VII. 6769 SAYILI SMK KAPSAMINDA MARKA HAKKININ KAZANILMASI VE KORUNMASI 
77
A. Marka Hakkının Doğumu ve Mülkiyet Hakkı Bağlamında Değerlendirilmesi 
77
B. Marka Hakkının Mutlak Hak Niteliği ve Sınırları 
81
C. Marka Hakkının Sona Ermesi 
83
VIII. MARKA HAKKININ HUKUKEN KORUNMASININ GEREKLİLİĞİ 
85
IX. MARKA HAKLARININ CEZA HUKUKU NORMLARIYLA KORUNMASI GEREKLİLİĞİ 
88
Üçüncü Bölüm
6769 SAYILI SINAİ MÜLKİYET KANUNUNDA MARKA HAKKINA TECAVÜZ SUÇLARININ DÜZENLENİŞİ
I. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SUÇLARININ TÜRK CEZA HUKUKU NORMLARINA İLİŞKİN SINIFLANDIRMADAKİ YERİ 
99
II. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SUÇLARININ UNSURLARINA İLİŞKİN ORTAK HÜKÜMLER 
103
A. Genel Açıklamalar 
103
B. Suçun Konusu 
104
C. Fail 
107
D. Mağdur 
109
E. Netice 
114
III. MARKA HAKKINA İKTİBAS VEYA İLTİBAS SURETİYLE TECAVÜZ SUÇU 
114
A. Korunan Hukuki Değer 
115
B. Fiil 
115
1. İktibas Kavramı 
119
2. İltibas Kavramı 
126
3. Suçun Seçimlik Hareketleri: Mal Üretmek veya Hizmet Sunmak, İthal Etmek veya İhraç Etmek, Satışa Arz Etmek veya Satmak, Ticari Amaçla Satın Almak, Bulundurmak, Depolamak, Nakletmek Fiilleri 
134
a. Mal üretmek 
134
b. Hizmet etmek 
135
c. Satışa arz etmek 
135
d. Satmak 
137
e. İthal veya İhraç Etmek 
137
f. Ticari amaçla satın almak, bulundurmak, nakletmek, depolamak 
140
C. Manevi Unsur 
146
D. Hukuka Aykırılık Unsuru 
150
1. Hakkın Kullanılması 
151
a. Markanın Tescile Uygun Kullanımı 
151
b. Gerçek Hak Sahipliği 
153
2. Hakkın Tüketilmesi 
155
3. İlgilinin Rızası 
156
4. Dava Açılamayacak Kişiler 
158
5. Tecavüzün Mevcut Olmadığına İlişkin Dava 
159
E. Kusurluluğu Etkileyen Haller 
160
IV. MARKA KORUMASI İŞARETİNİ KALDIRMA SUÇU (SMK M. 30/2) 
162
A. İlgili Kanun Hükmü 
162
B. Korunan Hukuki Değer 
162
C. Mağdur 
163
D. Fail 
163
E. Konu 
163
F. Fiil 
164
G. Manevi Unsur 
164
H. Hukuka Aykırılık 
165
V. MARKA HAKKI ÜZERİNDE YETKİSİZ TASARRUFTA BULUNMA SUÇU
(SMK M. 30/3) 
165
A. İlgili Kanun Hükmü 
165
B. Korunan Hukuki Değer 
166
C. Mağdur 
166
D. Fail 
167
E. Konu 
167
F. Fiil 
168
1. Devretmek 
168
2. Lisans Vermek 
168
3. Rehnetmek 
170
G. Manevi Unsur 
171
H. Hukuka Aykırılık 
171
VI. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SUÇLARININ ÖZEL GÖRÜNÜŞ BİÇİMLERİ 
172
A. Teşebbüs 
172
B. İştirak 
177
C. İçtima 
179
1. Fikri İçtima 
181
2. Zincirleme Suç 
184
3. Görünüşte İçtima 
187
4. Marka Hakkına Tecavüz Suçlarının Kabahatlerle İçtimaı 
187
Dördüncü Bölüm
MARKA HAKKINA TECAVÜZ SUÇLARINDA
YARGILAMA USULÜ VE YAPTIRIM
I. ETKİN PİŞMANLIK 
189
II. ŞİKÂYET 
191
III. UZLAŞTIRMA 
200
IV. KORUMA TEDBİRLERİ 
202
V. ZAMANAŞIMI 
205
VI. GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME 
205
VII. DAVAYA KATILMA 
206
VIII. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SUÇLARINDA YAPTIRIM 
207
A. Genel Bilgiler 
207
B. Ceza 
207
C. Güvenlik Tedbirleri 
209
1. Eşya Müsaderesi 
209
2. Kazanç Müsaderesi 
210
D. Marka Hakkına Tecavüz Suçlarında Tüzel Kişilere Özgü Güvenlik Tedbirleri 
211
E. Taklit Markalı Eşya, Makine ve Teçhizat Üzerinde Tescilli Marka Hakkı Sahibine Mülkiyet Hakkı Tanınması 
211
Sonuç 
213
Kaynaklar 
217
Kavram Dizini 
227