Aile Mahkemelerinin iş yükü giderek artmıştır. Yüksek Yargıtay 2. Hukuk Dairesine her yıl artarak 23. 000 civarında dosya geldiğinden 2008 yılından 2009 yılına devir eden dosya sayısı on beş bini aşmış bulunmaktadır. Yeniden ve ısrarla tekrar ediyoruz. Devletin boşanma aşamasına gelmiş ailelerin ekonomik, sosyal ve psikolojik sorunlarıyla ilgilenecek mekanizmalar oluşturması gerekir.
Esas olan ailenin korunmasıdır. Herkes ailenin korunması için kendisine düşen görevi eksiksiz yerine getirmelidir. Ancak boşanmayı imkansız hale getirmek veya zorlaştırmak sorunun çözümü değildir. Aksine boşanmayı zorlaştırmak veya boşanma davalarının uzun sürmesi sağlıksız ailelerin devamını sağlar ki bu son derecede sakıncalıdır.
Boşanma davalarının kısa bir sürede sonuçlandırılması için TMK. da değişiklik yapılmalı, evlilik kurumu uzun süre askıda bırakılmamalıdır. Boşanma kolaylaştırılmalı ancak haksızlığa uğrayan eş yararına boşanmanın mali sonuçları iyileştirilmelidir. 4721 Sayılı TMK nın 166/4. maddesinde düzenlenen fiili ayrılık sebebiyle boşanma hükmü kaldırılmalı, bir yıl süre ile boşanma amacıyla fiilen ayrı yaşama hali kanıtlandığı taktirde TMK 166/1. maddesinin koşullarının oluştuğu ve evlilik birliğinin devamına imkan vermeyecek derecede temelinden sarsıldığı kabul edil–meli, bu halde hakimin takdir yetkisi kaldırılarak bir yıl süre ile fiilen ayrı yaşayan eşlerin talep halinde boşanmasına karar verilmelidir.
Bu kitapta eşlerin birbirlerine karşı hak ve yükümlülükleri TMK nın sistematiğine bağlı kalarak sunulmuş, ders kitaplarında olması gereken ayrıntılara girilmemiş, hedef kitlesi uygulayıcılar olarak saptanmıştır. Kitapta her konuda içtihada yer verilmiştir. Kitaba kavramlara göre alfabetik içtihat arama listesi eklenmiştir. Bu listeye bakılarak sayfa numarasından ilgili içtihada rahatlıkla ulaşmak mümkündür.