Tablo ve Şekiller Listesi
13
KULLANICI DENEYİMİ TASARIMI (UX)
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMI NE ANLAMA GELİYOR?
15
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMININ DETAYLARI NELER?
15
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMININ KAPSAMI NEDİR?
16
UX’in Birinci Katmanı – Strateji
17
Kullanıcı Deneyimi Araştırmaları
18
Shadowing (Gölgeleme) Metodu Nasıl Uygulanır?
21
Katılımcıların Belirlenmesi
21
Gözlem Protokolünün Hazırlanması
22
Görüşmelerin İcra Edilmesi
22
Shadowing Çalışmasına Dair Vaka Örneği
23
Kullanılabilirlik Araştırması
24
Kullanılabilirlik Araştırması Nasıl Uygulanır?
27
Ön Çalışma & Araştırma Planı Oluşturma
27
Gözlem Protokolünün Hazırlanması
28
Katılımcıları Belirleme
29
Değişikliklerin Uygulanması
31
Sezgisel Analiz (Usability Heuristics)
33
Sezgisel Analiz İlkeleri (Heuristics Checklist)
33
Sistem Durumunun Görünürlüğü
33
Sistem ve Gerçek Dünya Arasında Uyum
34
Kullanıcı Kontrolü ve Özgürlüğü
34
Tutarlılık ve Standartlar
34
Hatırlamaktan Ziyade Tanıma
35
Kullanım Esnekliği ve Verimliliği
36
Estetik ve Minimalist Tasarım
36
Kullanıcıların Hataları Tanımasına, Teşhis Etmesine ve Hatalardan Kurtulmasına Yardımcı Olun
38
Diğer Araştırma Metodları
39
A/B ya da Multi Variant Testleri
40
Isı Haritaları ve Davranış Analizi
41
Tüm Bu Araştırmaları Yapmazsanız Ne Olur?
43
UX’in İkinci Katmanı – Kapsam (Scope)
45
Kapsam Katmanın İçeriğine Örnek
45
MVP (Most Viable Product) Belirlenmesi
46
Kapsam Katmanına Dair Örnek Vaka
47
UX’in Üçüncü Katmanı – Yapı (Structure)
49
Yapı Katmanının Çıktıları
49
Yapı Katmanı Çalışması Yapılmazsa Ne Olur?
50
UX’in Dördüncü Katmanı – İskelet (Skeleton)
51
İskelet Katmanı Nedir?
51
Tel Çerçeve (Wireframe) Çalışması
52
Yüksek Çözünürlüklü Wireframe’ler
52
Düşük Çözünürlüklü Wireframe
52
Hikaye Tahtaları (Storyboard)
54
UX’in Beşinci Katmanı – Yüzey (Surface)
55
Nitelikli Kullanıcı Arayüzü (UI) Tasarımı Nasıl Olmalı?
56
Kullanıcı ile Ortak Dil Kullanmak
56
Her Tasarım Elementi Kolaylıkla Görülebilmeli ve Erişilebilmeli
57
Kullanıcılara Yardım Alabilecekleri Alanlar Yaratılmalı
57
Renk ve Parlaklık Kullanımına Dikkat Edilmeli
58
Arayüz Tasarımı Tipleri
59
Görev Odaklı Tasarım (Task Oriented Design)
59
Görev Odaklı Tasarımın Prensipleri
60
Başarılı Görev Odaklı Tasarım Örneği
60
İçerik Odaklı Tasarım (Content Oriented Design)
64
İçerik Odaklı Tasarım Prensipleri
64
Başarılı İçerik Odaklı Tasarım Örneği
65
Karma Tasarım Tipi İhtiyacı
66
Düz Tasarım (Flat Design)
74
Tasarım Yaklaşımlarına Dair
79
TASARIM ODAKLI İŞ YAPAN ŞİRKETLER
APPLE’IN KULLANICI DENEYİMİ HİKAYESİ
81
1997 Dünya Yazılım Geliştiricileri Konferansı
81
İlk iPhone’un Arayüz Tasarımı
94
Apple’ın Ürün Tasarımı Vizyonu
97
GOOGLE’IN TEKNOLOJİ ŞİRKETİNDEN TASARIM ODAKLI BİR ŞİRKETE DÖNÜŞMESİ
99
Google Tasarım Odaklı Bir Şirket Olmaya Başlıyor
102
Google’ın Tasarım Metodolojisi: HEART
103
Task Success (Başarılı Görev)
105
Google Maps’in Tarihçesi
107
Google Maps Tasarım Stratejisi
109
Odaklanma, Sezgisel Kullanım, Gerçek Dünyaya Uyum
112
3. Gerçek Dünyaya Uyum
113
Gmail’ın Tasarım Başarısı
115
Gmail’ın İlk Tasarımı
118
Gmail’ın Tasarım Prensipleri
119
Tasarımın Google’ın Ticari Başarısına Etkisi
121
KULLANICI DENEYİMİ (UX) ÖLÇÜMÜ & TAKİBİ
KULLANICI DENEYİMİ YATIRIMININ GERİ DÖNÜŞÜNÜ ÖLÇÜMLEMEK
125
Tasarım Ölçüm Protokolü
126
Kullanıcı Deneyimi Metrikleri
130
Tasarım Ölçüm ve Takip Süreci
141
Ölçüm ve Optimizasyon Sürecine Neden İhtiyaç Duyarız?
141
Tablo ve Şekiller Listesi
Tablo 1: Kullanılabilirlik ve Shadowing Farkları
26
Şekil 1: Yüksek Çözünürlüklü Wireframe
52
Şekil 2: Düşük Çözünürlüklü Wireframe
53
Şekil 8: Medium arayüzü
65
Şekil 9: Dieter Rams’un tasarladığı Braun marka radyo
69
Şekil 10: Dieter Rams tarafından tasarlanan Braun T3 Radyo ve Apple iPod
69
Şekil 14: Apple web sitesi 2001
72
Şekil 15: Apple web sitesi 2007
73
Şekil 16: Apple web sitesi 2016
73
Şekil 17: Spotify Mobil Uygulama 2024
75
Şekil 18: Spotify Masaüstü Uygulama 2024
76
Şekil 19: Xerox Parc Alto
77
Şekil 20: Xerox Parc Alto Arayüzü
78
Şekil 21: Apple 2003 Skeuomorphic Tasarımı
78
Şekil 22: Apple iPod’un ilk prototipi 2001
86
Şekil 23: Apple iPod 2001
87
Şekil 24: Motorole ROKR E1
89
Şekil 25: Apple iPhone ilk prototipi
90
Şekil 26: Apple Newton 1993
91
Şekil 27: iPhone 2G 2007
93
Şekil 28: iOS 6 Skeuomporhic Arayüz Tasarımı
95
Şekil 29: iOS 6 ve iOS 7 tasarım yaklaşımı farkı
96
Şekil 30: Apple Hesap Makinesi uygulamasının tasarım yolculuğu
97
Şekil 31: Kaynak: macrotrends.net
98
Şekil 32: Google 1998
100
Şekil 34: Altavista 1999
101
Şekil 36: Google Maps 2005
109
Şekil 37: Google Maps 2005
111
Şekil 38: Google Maps 2005 – Google Maps 2021
111
Şekil 39: Google Maps 2023
114
Şekil 40: 31 Mart 2004, Gmail lansmanı öncesi
115
Şekil 41: Nisan 2004 ilk Gmail arayüzü
118
Şekil 43: 2000 yılından itibaren Google hisse değerleri
Kaynak: macrotrends.net
122
Şekil 44: Kullanıcı kayıt formu örneği
127
Şekil 45: E–Ticaret Sitesi örnek tasarımı
128