Kullanıcı Deneyimi Tasarımı (UX Tasarımı) Nasıl Yapılmalı ve Nasıl Sürdürülmeli? Nureddin Gökbey İnaç  - Kitap

Kullanıcı Deneyimi Tasarımı (UX Tasarımı)

Nasıl Yapılmalı ve Nasıl Sürdürülmeli?

1. Baskı, 
Temmuz 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
13x19
Sayfa:
152
Barkod:
9789750293610
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
150,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Kullanıcı deneyimi tasarımı (UX Tasarımı) süreçlerini doğru bir şekilde hayata geçirmeyen, tüm dijital ürünler maalesef kullanıcılarına sunmak istedikleri hizmet ve ürünleri doğru bir şekilde sunamıyor, bundan dolayı da başarısız oluyorlar. Kullanıcı deneyimi tasarımı süreçlerini nasıl hayata geçireceğinizi bilmiyorsanız,bu kitap sayesinde dünyayı baştan keşfetmenize hiç gerek yok.
Kitapta kullanıcı deneyimi tasarımına yönelik olarak geçmişte ne yapılmış, hangi yöntemler kullanılmış ve nasıl sonuçlar alınmış bulabileceksiniz.
Uzun yıllar, Kullanıcı Deneyimi Tasarımı (UX tasarımı) alanında çalışan yazar tarafından hazırlanan bu kitap, dijital ürün geliştirme sürecine dahil olan yazılımcılar, tasarımcılar, ürün yöneticileri, IT sorumluları ve pazarlama uzmanları için kullanıcı deneyimi (UX) üzerine bilgiler sunmaktadır.
Kitapta kullanıcı deneyimi süreçlerinin sağlıklı ilerlemesi için neler yapılması gerektiği ve nelere dikkat edilmesi gerektiği detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Kitap, kullanıcı deneyimi tasarımının temel kavramlarından başlayarak, UX'in 5 katmanını ve tasarım odaklı iş yapan şirketlerin stratejilerini kapsamlı bir şekilde açıklamıştır. Bu konuda iki büyük bilişim firması olan Apple ve Google gibi büyük şirketlerin kullanıcı deneyimi konusundaki dönüşüm hikayeleri de okuyuculara ilham verecek şekilde anlatılmıştır.
Ayrıca, kullanıcı deneyimi ölçümü ve takibi konusundaki en iyi uygulamalara ve yatırımın geri dönüşünü ölçümleme yöntemleri üzerine de kitapta bilgilere ver verilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Kullanıcı Deneyimi Tasarımı (UX)
.
UX'in 5 Katmanı
.
Tasarım Odaklı İş Yapan Şirketler
.
Apple'ın Kullanıcı Deneyimi Hikayesi
.
Google'ın Teknoloji Şirketinden Tasarım Odaklı Bir Şirkete Dönüşmesi
.
Kullanıcı Deneyimi (UX) Ölçümü & Takibi
.
Kullanıcı Deneyimi Yatırımının Geri Dönüşünü Ölçümlemek
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Tablo ve Şekiller Listesi 
13
Bölüm 1
KULLANICI DENEYİMİ TASARIMI (UX)
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMI NE ANLAMA GELİYOR? 
15
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMININ DETAYLARI NELER? 
15
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMININ KAPSAMI NEDİR? 
16
UX’İN 5 KATMANI 
17
UX’in Birinci Katmanı – Strateji 
17
Kullanıcı Deneyimi Araştırmaları 
18
Shadowing (Gölgeleme) 
19
Shadowing (Gölgeleme) Metodu Nasıl Uygulanır? 
21
Ön Çalışma 
21
Katılımcıların Belirlenmesi 
21
Gözlem Protokolünün Hazırlanması 
22
Görüşmelerin İcra Edilmesi 
22
Shadowing Çalışmasına Dair Vaka Örneği 
23
Kullanılabilirlik Araştırması 
24
Kullanılabilirlik Araştırması Nasıl Uygulanır? 
27
Ön Çalışma & Araştırma Planı Oluşturma 
27
Gözlem Protokolünün Hazırlanması 
28
Katılımcıları Belirleme 
29
Testin Yürütülmesi 
29
Verilerin Analizi 
30
Değişikliklerin Uygulanması 
31
Tekrar Test Etme 
32
Sezgisel Analiz (Usability Heuristics) 
33
Sezgisel Analiz İlkeleri (Heuristics Checklist) 
33
Sistem Durumunun Görünürlüğü 
33
Sistem ve Gerçek Dünya Arasında Uyum 
34
Kullanıcı Kontrolü ve Özgürlüğü 
34
Tutarlılık ve Standartlar 
34
Hata Önleme 
35
Hatırlamaktan Ziyade Tanıma 
35
Kullanım Esnekliği ve Verimliliği 
36
Estetik ve Minimalist Tasarım 
36
Kullanıcıların Hataları Tanımasına, Teşhis Etmesine ve Hatalardan Kurtulmasına Yardımcı Olun 
38
Diğer Araştırma Metodları 
39
Card Sorting 
39
A/B ya da Multi Variant Testleri 
40
Isı Haritaları ve Davranış Analizi 
41
Kullanıcı Anketleri 
42
Tüm Bu Araştırmaları Yapmazsanız Ne Olur? 
43
UX’in İkinci Katmanı – Kapsam (Scope) 
45
Kapsam Katmanı Nedir? 
45
Kapsam Katmanın İçeriğine Örnek 
45
MVP (Most Viable Product) Belirlenmesi 
46
Kapsam Katmanına Dair Örnek Vaka 
47
UX’in Üçüncü Katmanı – Yapı (Structure) 
49
Yapı Katmanı 
49
Yapı Katmanının Çıktıları 
49
Bilgi Mimarisi 
49
Etkileşim Tasarımı 
50
Navigasyon Tasarımı 
50
Yapı Katmanı Çalışması Yapılmazsa Ne Olur? 
50
UX’in Dördüncü Katmanı – İskelet (Skeleton) 
51
İskelet Katmanı Nedir? 
51
Tel Çerçeve (Wireframe) Çalışması 
52
Yüksek Çözünürlüklü Wireframe’ler 
52
Düşük Çözünürlüklü Wireframe 
52
Hikaye Tahtaları (Storyboard) 
54
UX’in Beşinci Katmanı – Yüzey (Surface) 
55
Nitelikli Kullanıcı Arayüzü (UI) Tasarımı Nasıl Olmalı? 
56
Basitlik 
56
Kullanıcı ile Ortak Dil Kullanmak 
56
Her Tasarım Elementi Kolaylıkla Görülebilmeli ve Erişilebilmeli 
57
Kullanıcılara Yardım Alabilecekleri Alanlar Yaratılmalı 
57
Renk ve Parlaklık Kullanımına Dikkat Edilmeli 
58
Arayüz Tasarımı Tipleri 
59
Görev Odaklı Tasarım (Task Oriented Design) 
59
Tarihçesi 
59
Görev Odaklı Tasarımın Prensipleri 
60
Başarılı Görev Odaklı Tasarım Örneği 
60
İçerik Odaklı Tasarım (Content Oriented Design) 
64
Tarihçesi 
64
İçerik Odaklı Tasarım Prensipleri 
64
Başarılı İçerik Odaklı Tasarım Örneği 
65
Karma Tasarım Tipi İhtiyacı 
66
Tasarım Yaklaşımları 
67
Minimalist Tasarım 
68
Tarihçesi 
68
Düz Tasarım (Flat Design) 
74
Skeuomorphic Tasarım 
76
Tarihçesi 
77
Tasarım Yaklaşımlarına Dair 
79
Birinci Bölümün Sonu 
79
Bölüm 2
TASARIM ODAKLI İŞ YAPAN ŞİRKETLER
APPLE’IN KULLANICI DENEYİMİ HİKAYESİ 
81
1997 Dünya Yazılım Geliştiricileri Konferansı 
81
iPod’un Doğuşu 
84
iPhone’un Doğuşu 
87
İlk iPhone’un Arayüz Tasarımı 
94
Apple’ın Ürün Tasarımı Vizyonu 
97
GOOGLE’IN TEKNOLOJİ ŞİRKETİNDEN TASARIM ODAKLI BİR ŞİRKETE DÖNÜŞMESİ 
99
Google’ın Kuruluşu 
99
Google Tasarım Odaklı Bir Şirket Olmaya Başlıyor 
102
Google’ın Tasarım Metodolojisi: HEART 
103
Happiness 
104
Engagement 
104
Adoption 
105
Retention 
105
Task Success (Başarılı Görev) 
105
Google Maps 
107
Google Maps’in Tarihçesi 
107
Google Maps Tasarım Stratejisi 
109
Odaklanma, Sezgisel Kullanım, Gerçek Dünyaya Uyum 
112
1. Odaklanma 
112
2. Sezgisel Kullanım 
113
3. Gerçek Dünyaya Uyum 
113
Gmail’ın Tasarım Başarısı 
115
Gmail Nasıl Doğdu? 
116
Gmail’ın İlk Tasarımı 
118
Gmail’ın Tasarım Prensipleri 
119
Görev Odaklı Olma 
119
Sadelik 
120
Tutarlılık 
121
Tasarımın Google’ın Ticari Başarısına Etkisi 
121
Bölüm 3
KULLANICI DENEYİMİ (UX) ÖLÇÜMÜ & TAKİBİ
KULLANICI DENEYİMİ YATIRIMININ GERİ DÖNÜŞÜNÜ ÖLÇÜMLEMEK 
125
Tasarım Ölçüm Protokolü 
126
Kullanıcı Deneyimi Metrikleri 
130
Behavioral 
131
Attitudinal 
133
Deive 
135
Engagement 
137
Diagnostic 
139
Tasarım Ölçüm ve Takip Süreci 
141
Ölçüm ve Optimizasyon Sürecine Neden İhtiyaç Duyarız? 
141
Sonuç 
143
Kaynakça 
145
Kavram Dizini 
147
Tablo ve Şekiller Listesi
Tablo 1: Kullanılabilirlik ve Shadowing Farkları 
26
Şekil 1: Yüksek Çözünürlüklü Wireframe 
52
Şekil 2: Düşük Çözünürlüklü Wireframe 
53
Şekil 3: Google 2024 
61
Şekil 4: Google 1998 
62
Şekil 5: Google 1999 
62
Şekil 6: Google 2000 
63
Şekil 7: Google 2001 
63
Şekil 8: Medium arayüzü 
65
Şekil 9: Dieter Rams’un tasarladığı Braun marka radyo 
69
Şekil 10: Dieter Rams tarafından tasarlanan Braun T3 Radyo ve Apple iPod 
69
Şekil 11: iMac 1998 
71
Şekil 12: iPod 2001 
71
Şekil 13: iPhone 2007 
72
Şekil 14: Apple web sitesi 2001 
72
Şekil 15: Apple web sitesi 2007 
73
Şekil 16: Apple web sitesi 2016 
73
Şekil 17: Spotify Mobil Uygulama 2024 
75
Şekil 18: Spotify Masaüstü Uygulama 2024 
76
Şekil 19: Xerox Parc Alto 
77
Şekil 20: Xerox Parc Alto Arayüzü 
78
Şekil 21: Apple 2003 Skeuomorphic Tasarımı 
78
Şekil 22: Apple iPod’un ilk prototipi 2001 
86
Şekil 23: Apple iPod 2001 
87
Şekil 24: Motorole ROKR E1 
89
Şekil 25: Apple iPhone ilk prototipi 
90
Şekil 26: Apple Newton 1993 
91
Şekil 27: iPhone 2G 2007 
93
Şekil 28: iOS 6 Skeuomporhic Arayüz Tasarımı 
95
Şekil 29: iOS 6 ve iOS 7 tasarım yaklaşımı farkı 
96
Şekil 30: Apple Hesap Makinesi uygulamasının tasarım yolculuğu 
97
Şekil 31: Kaynak: macrotrends.net 
98
Şekil 32: Google 1998 
100
Şekil 33: Yahoo 1997 
101
Şekil 34: Altavista 1999 
101
Şekil 36: Google Maps 2005 
109
Şekil 37: Google Maps 2005 
111
Şekil 38: Google Maps 2005 – Google Maps 2021 
111
Şekil 39: Google Maps 2023 
114
Şekil 40: 31 Mart 2004, Gmail lansmanı öncesi 
115
Şekil 41: Nisan 2004 ilk Gmail arayüzü 
118
Şekil 42: Gmail 2024 
120
Şekil 43: 2000 yılından itibaren Google hisse değerleri
Kaynak: macrotrends.net 
122
Şekil 44: Kullanıcı kayıt formu örneği 
127
Şekil 45: E–Ticaret Sitesi örnek tasarımı 
128