Türk İdari Yargılama Hukukunda Usul Ekonomisi İlkesi Mevcut Düzenlemeler ve Çözüm Önerileri Dr. Öğr. Üyesi Aynur Hasoğlu  - Kitap
Türk İdari Yargılama Hukukunda

Usul Ekonomisi İlkesi

Mevcut Düzenlemeler ve Çözüm Önerileri

1. Baskı, 
Şubat 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
192
Barkod:
9789750291180
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
355,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Anayasamıza göre "Herkes, meşru vasıta ve yollardan faydalanmak suretiyle yargı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunma ile adil yargılanma hakkına sahiptir." (md. 36). Adil yargılanma hakkı makul süre içerisinde, bağımsız ve tarafsız mahkemeler tarafından hakkaniyete uygun bir şekilde yargılamaların yapılmasını ifade etmektedir. Adil yargılanma hakkını sağlamaya yönelik ilkelerden biri de usul ekonomisi ilkesidir. En genel haliyle usul ekonomisi ilkesi, yargılamaların mümkün olduğunca kısa sürede, taraflar açısından en az masraf oluşturacak şekilde ve en doğru şekilde sonuçlandırılması şeklinde tanımlanabilecektir.
Yargı mercilerinin iş yükü fazlalığı sebebiyle yargılamaların gerektiği gibi ve arzu edilen şekilde yapılamaması herkesçe malumdur. Usul ekonomisi ilkesinin sağlanmasıyla bu tarz sorunların ortadan kalkacağı, en azından azaltılabileceği açıktır. Avrupa Birliği tavsiye kararlarında da önemine binaen vurgulanan usul ekonomisi ilkesiyle yargının işlerlik kazanacağı açıktır. Hukuk Muhakemeleri Kanunu kapsamında uygulanan ilke, adil yargılanma ilkesinin bir gereği olarak idari yargılama hukukumuzda da uygulanmaktadır. İdari yargılama hukukumuzda usul ekonomisi ilkesini sağlamaya yönelik düzenlemeler olmakla birlikte, kurumun işlerlik kazanması için yeni düzenlemelerin de yapılması ihtiyacı söz konusudur.
Kitap; Türk idari yargılama hukukunda usul ekonomisi ilkesinin kapsam ve içeriği, ilkeyi sağlamaya yönelik düzenlemeler ve bu konudaki çözüm önerilerine yönelik bütüncül bir bakış açısı sağlamaya yöneliktir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Genel Esasları İtibariyle İdari Yargılama Hukuku Bağlamında Usul Ekonomisi İlkesi
.
Türk İdari Yargılama Hukukunda Usul Ekonomisi İlkesini Sağlamaya Yönelik Düzenlemeler
.
Türk İdari Yargılama Hukuku Açısından Usul Ekonomisi İlkesini Gerçekleştirmeye Yönelik Çözüm Önerileri
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Kısaltmalar 
11
GİRİŞ 
15
BİRİNCİ BÖLÜM
GENEL ESASLARI İTİBARİYLE İDARİ YARGILAMA HUKUKU BAĞLAMINDA USUL EKONOMİSİ İLKESİ
I. GENEL OLARAK 
19
II. İDARİ YARGILAMA HUKUKUMUZA HÂKİM OLAN İLKELER / İDARİ YARGILAMA SİSTEMİMİZİN TEMEL ÖZELLİKLERİ 
23
A. Genel Olarak 
23
B. Anayasanın 125. Maddesinde Belirtilen İlkeler 
24
C. Yazılılık 
27
D. Basit ve Az Masraflı Olma 
30
E. Savcılık Kurumunun Bulunmaması 
30
F. Resen Araştırma İlkesi 
31
G. Diğer İlkeler 
34
III. USUL EKONOMİSİ İLKESİ 
40
A. Kavramsal Olarak Usul Ekonomisi İlkesi 
40
B. Usul Ekonomisi İlkesinin Genel Esasları Amaç – Kapsam ve Sınırlar 
41
C. Usul Ekonomisi İlkesinin Unsurları 
45
1. Genel Olarak 
45
2. Basitlik 
45
3. Hızlılık 
47
4. Ucuzluk 
51
IV. USUL EKONOMİSİ İLKESİNİN YASAL DAYANAĞI 
52
A. Anayasal Bağlamda Usul Ekonomisi İlkesi 
52
B. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Bağlamında Usul Ekonomisi İlkesi 
54
C. Avrupa Birliği Tavsiye Kararlarında Usul Ekonomisi İlkesi 
55
1. Genel Olarak 
55
2. SATURN Projesi 
56
3. Mahkemelerdeki Aşırı İş Yükünü Önleyici – Azaltıcı Tedbirlere İlişkin 12 Sayılı Tavsiye Karar 
57
4. Hâkimlerin Bağımsızlığı, Etkinliği ve Rolü Hakkında Üye Devletlere Yönelik 12 Sayılı Tavsiye Karar 
58
5. Adaletin İşleyişini Geliştirici Hukuk Yargılama Usulü İlkeleri Hakkında 5 Sayılı Tavsiye Karar 
59
6. Adalete Başvuruyu Kolaylaştırıcı Tedbirler Hakkında 7 Sayılı Tavsiye Karar 
60
D. Medeni Usul Hukukunda Usul Ekonomisi İlkesi 
63
E. İdari Yargılama Hukukumuz Açısından Usul Ekonomisi İlkesi 
65
İKİNCİ BÖLÜM
TÜRK İDARİ YARGILAMA HUKUKUNDA USUL EKONOMİSİ İLKESİNİ SAĞLAMAYA YÖNELİK DÜZENLEMELER
I. GENEL OLARAK 
71
II. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNUNUN 5. MADDESİ 
71
A. Genel Olarak 
71
B. Birden Fazla İşleme Karşı Tek Dilekçe ile Dava Açılabilmesi 
73
1. Genel Kural 
73
2. Şartları 
74
3. Sonuçları 
76
C. Birden Fazla Şahsın Tek Dilekçe ile Dava Açabilmesi 
77
1. Genel Kural 
77
2. Şartları 
77
3. Sonuçları 
78
III. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNUMUZUN 12. MADDESİ 
79
IV. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNUMUZUN 13. MADDESİ 
81
V. DAVALARIN BİRLEŞTİRİLMESİ 
82
A. Bağlantılı Dava Kavramı 
82
B. Davaların Birleştirilmesi Konusunda Yetkili Mercii 
82
C. Verilecek Kararlar 
82
1. Mahkemelerin Yapacağı Değerlendirme 
82
2. Bağlantının Bulunduğu Kararı 
83
3. Bağlantının Bulunmadığı Kararı 
84
D. Bağlantının Mahkemelerce Kabul Edilmemesi Durumu 
85
E. Bağlantılı Dava – Usul Ekonomisi İlkesi İlişkisi 
85
VI. DAVAYA MÜDAHALE / DAVANIN İHBARI 
88
A. Genel Olarak 
88
B. Davanın İhbarı 
88
C. Davaya Müdahale 
90
VII. HUSUMET 
91
VIII. İDARİ MERCİ TECAVÜZÜ 
92
IX. DAVADAN FERAGAT 
93
X. DAVANIN KABULÜ 
96
XI. DERDESTLİK 
97
XII. SON YILLARDA GETİRİLEN DÜZENLEMELER 
99
A. Yargılama Usulüne İlişkin Değişiklikler 
99
1. Genel Olarak 
99
2. İvedi Yargılama Usulü 
100
3. Merkezi ve Ortak Sınavlara İlişkin Durum 
104
B. İstinaf Kanun Yolunun Getirilmesi 
107
XIII. SULH YOLUNUN GETİRİLMESİ 
110
A. Genel Olarak 
110
B. 659 Sayılı KHK Kapsamında Sulh Kurumu 
113
C. Usul Ekonomisi İlkesi Bağlamında Sulh 
116
XIV. HEDEF SÜRE UYGULAMASI 
117
XV. ELEKTRONİK TEBLİGAT UYGULAMASI 
118
XVI. DİĞER DURUMLAR 
120
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
TÜRK İDARİ YARGILAMA HUKUKU AÇISINDAN USUL EKONOMİSİ İLKESİNİ GERÇEKLEŞTİRMEYE YÖNELİK ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
I. GENEL OLARAK 
123
II. TOPLULUK DAVASI 
124
A. Genel Olarak 
124
B. Menfaat İhlali Bağlamında Topluluk Davası 
126
C. Topluluk Davası Usul Ekonomisi İlkesi İlişkisi 
129
III. GRUP DAVA 
130
A. Genel Olarak 
130
B. Kanun Tasarısında Grup Dava Düzenlemesi 
131
C. Pilot Karar Uygulaması 
134
D. Grup Dava Uygulamaları 
139
E. Usul Ekonomisi İlkesi Yönünden Grup Dava Uygulaması 
140
IV. MÜSTEKAR İÇTİHAT 
144
A. Kavramsal Olarak 
144
B. Usul Ekonomisi İlkesinin Sağlanması Açısından Müstekar İçtihat 
145
V. YARGILAMA SÜRELERİNİN AZALTILMASINA İLİŞKİN DÜZENLEME YAPILMASI 
146
VI. İDARİ YARGIDA İHTİSASLAŞMANIN SAĞLANMASI 
148
VII. TEK HAKİMLE BAKILACAK DAVA KAPSAMININ GENİŞLETİLMESİ 
149
VIII. MEVZUAT DEĞİŞİKLİĞİ – İDARİ USUL KANUNUNUN ÇIKARILMASI 
150
IX. DANIŞTAY DAİRE SAYISININ ARTIRILMASI 
152
X. İDARİ UYUŞMAZLIKLARIN İDARİ YARGI DIŞINDA UZMAN KİŞİ YA DA KURULLARCA ÇÖZÜLMESİ 
153
XI. DANIŞTAYDAN UYGUN GÖRÜŞ ALINARAK HAREKET EDİLMESİ – YARGISAL GÖRÜŞ 
155
XII. ALTERNATİF ÇÖZÜM YOLLARININ DENENMESİ 
156
A. Genel Olarak Alternatif Çözüm Yolları Kavramı 
156
B. İdarenin Taraf Olduğu Uyuşmazlık Açısından Uygulanabilecek Alternatif Çözüm Yolları 
158
C. Usul Ekonomisi İlkesi Açısından İdare Hukukunda Alternatif Çözüm Yolları 
159
XIII. DİĞER ÖNERİLER 
161
Sonuç 
171
Kaynakça 
175
Kavram Dizini 
191