GirişKONU, TERİM, PROMOSYONLU SATIMIN YARARLARI VE SAKINCALARI, TARİHÇESİ, MUKAYESELİ HUKUKTAKİ YERİ VE TÜRK HUKUKUNDAKİ DÜZENLENİŞ BİÇİMİ
§ 2. PROMOSYONLU SATIMIN YARARLARI VE SAKINCALARI
31
I. PROMOSYONLU SATIMIN YARARLARI
31
A. Promosyonlu Satımın Tüketiciye (Alıcıya) Sağladığı Yararlar
31
B. Promosyonlu Satımın Üretici Veya Satıcıya Sağladığı Yararlar
32
II. PROMOSYONLU SATIMIN SAKINCALARI
33
A. Promosyonlu Satımın Tüketici (Alıcı) Bakımından Sakıncaları
33
B. Promosyonlu Satımın Üretici Veya Satıcı Bakımından Sakıncaları
33
§ 3. PROMOSYONLU SATIMIN TARİHÇESİ VEMUKAYESELİ HUKUKTAKİ YERİ
33
I. PROMOSYONLU SATIMIN TARİHÇESİ
33
II. MUKAYESELİ HUKUKTA PROMOSYONLU SATIM
36
G. Milletlerarası Ticaret Odasının Promosyonlu Satıma İlişkin Düzenlemeleri
60
§ 4. PROMOSYONLU SATIMIN TÜRK HUKUKUNDAKİDÜZENLENİŞ BİÇİMİ
63
II. TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN (TKHK. md. 11 / 3,4 ve25 / 5)
64
III. PROMOSYONLU SATIMLA İLGİLİ TEBLİĞLER
71
A. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tebliğleri
71
2. Yazılı Basın Kuruluşları Tarafından Düzenlenen Promosyon Kampanyaları İleİlgili İlk Tebliğ
71
3. Yazılı Basın Kuruluşları Tarafından Düzenlenen Promosyon Kampanyaları İleİlgili İkinci Tebliğ
75
1. Katma Değer Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 50)
77
2. Ticari Reklâm ve İlânlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Tebliğ(TRKGM – 95 / 1442 –143 )
79
IV. REKABETİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN (RKHK) VEPROMOSYONLU SATIM
80
A. Genel Olarak Rekabetin Korunması Hakkında Kanun
80
B. Özel Olarak RKHK. md.4 ve 6 ve Bu Maddelerin Promosyonlu Satımlarla İlişkisi
82
Birinci BölümPROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİNTANIMI, UNSURLARI, HUKUKİ NİTELİĞİ VEBENZER SÖZLEŞMELERLE KARŞILAŞTIRILMASI
§ 5. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN TANIMI VEUNSURLARI
93
I. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN TANIMI
93
II. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN UNSURLARI
94
A. Satım Konusu Ana Mal
94
B. Semen (Satış Bedeli, Satım Parası, Fiyat )
96
3. Promosyonun Özellikleri
106
a. Promosyonun Özel Bir Karşılığı (Menfaati) Olmaması(Ohne besondere Berechnung)
106
b. Promosyonun Asıl Mal Veya Edimden Ayırt Edilebilir Olması (Unterscheidbar)
107
c. Promosyonun Bağımlılığı (Abhängigkeit – Akzessorietät)
107
d. Promosyonun Diğer Özellikleri
115
4. Promosyonun Konusu
117
b. Promosyon Konusunun Maddi ve Ekonomik Olarak Kendine Özgülüğü
119
c. Promosyon Konusu Bakımından Gerekli Tamamlayıcı Parçalar (Unsurlar),Bağımsız Yan Yükümlülükler
120
d. Promosyonun Konusunda Değer Şartı ve Değer Belirlemesi
122
e. Promosyon Konusu Malın Değerinin Promosyonla Gerçekleştirilmek İstenenAmaca Uygunluğu
123
f. Promosyon Konusu Olarak Para Promosyonları
126
g. Promosyonun Konusu Olarak Eşya Birliği
128
5. Promosyonun Çeşitleri
130
b. Promosyon Konusu Yapılan Edime Göre Çeşitleri
131
bb. Hizmet Promosyonu
132
cc. Diğer Promosyonlar
132
c. Promosyon Lehdarına Göre Çeşitleri
132
aa. Tüketiciyi Özendiren Promosyonlar
132
bb. Aracıları (Dağıtım Kanallarını) Özendiren Promosyonlar
133
cc. Firmanın Kendi Satış Elemanlarını Özendiren Promosyonlar
133
d. Promosyon Dönemine Göre Çeşitleri
134
aa. Tanıtım Promosyonları
134
1/a. Örnek Mamulü Ücretsiz Olarak Dağıtma (Warenproben, Sampling)
134
1/b. Oyunlu Teşvikler (Game Promotion)
135
1/c. Tüketici Yarışmaları (Verbraucher–Preisausschreiben, Gewinnspiele)
136
1/d. Kuponlar (Gutschein)
138
bb. Teslim Promosyonları
138
1/aa .Özel Günlerde İndirimler
138
1/bb. Mamülün Paketi Üzerinde İndirim Kuponu Verme
139
1/b. Tüketicilere Verilen Armağanlar (Consumer Rewards)
139
1/c. İkramiyeli Çekilişler
140
1/d. Süreli Yayın Promosyonları Dışındaki Promosyonlar (Süpermarket Promosyonları)
140
cc. Teslimden Sonra Promosyon
141
1/a. Süreli Yayın Kuruluşlarının Düzenledikleri Promosyon Kampanyaları
141
1 / bb. Tüketiciden Katkı Payı Alınıp Alınmamasına Göre Süreli Yayın Promosyonları
141
1 / aaa. Katkı Paysız Süreli Yayın Promosyonları
141
1 / bbb. Katkı Paylı Süreli Yayın Promosyonları
142
1/b. Para İadesi (Refunds)
142
D. Ana Mal ve Promosyon İle Paranın Birbiriyle Değiştirilmesi ÜzerindeAnlaşma
143
E. Promosyonu Alabilmesi İçin Tüketicinin (Alıcının) Yerine Getirmesi GerekenEdimler (Kupon Biriktirme Gibi)
147
§ 6. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ
148
I. İKRAMİYELİ ÇEKİLİŞLER İÇİN İLERİ SÜRÜLEN GÖRÜŞLER
148
B. İlân Suretiyle Vaat Görüşü
149
II. SADECE YAZILI BASIN KURULUŞLARININ DÜZENLEDİĞİ PROMOSYON KAMPANYALARI İÇİN İLERİ SÜRÜLEN GÖRÜŞLER
160
A. Kampanyalı Satış Niteliğinde Ön Ödemeli Satış veya Ön ÖdemeliSatış Görüşü
160
B. İlân Suretiyle Yapılan Vaat Görüşü
164
C. Satım Yönü Ağır Basan Karma Bağışlama Sözleşmesi Görüşü
166
III. HER ÇEŞİT PROMOSYON İÇİN İLERİ SÜRÜLEN GÖRÜŞLER
169
A. Yan Edimi Promosyon Verme Olan Satım Sözleşmesi Görüşü
169
B. Bileşik Sözleşme Görüşü
178
C. Kendine Özgü Sözleşme Görüşü
183
D. Karma Sözleşme Görüşü
187
IV. KİŞİSEL GÖRÜŞÜMÜZ
191
§ 7. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN BENZERSÖZLEŞMELER İLE KARŞILAŞTIRILMASI
193
I. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ – ALELÂDE SATIM SÖZLEŞMESİ
193
II. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ - TECRÜBE VEYA MUAYENEŞARTIYLA SATIM SÖZLEŞMESİ
194
III. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ - KAPIDAN SATIM SÖZLEŞMESİ
196
İkinci BölümPROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİNKURULUŞU, TARAFLARI, HÜKÜM VE SONUÇLARI
§ 8. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN KURULUŞU VETARAFLARI
199
I. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN KURULMASI
199
II. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN TARAFLARI
200
§ 9. PROMOSYONU YAPAN İLE DAĞITICI ARASINDAKİ İLİŞKİDE TARAFLARIN HAK VE BORÇLARI
204
I. PROMOSYONU YAPANIN HAK VE BORÇLARI
204
1. Satılan Malın Bedelinin Ödenmesini İstemek
204
2. Yazılı Basın Kuruluşlarının Düzenlediği Promosyon Kampanyalarında Verilen Promosyonun Tüketiciye Tam ve Zamanında Geçirilmesi İçin DağıtıcınınKefalet Vermesini İsteme Hakkı
204
1. Satılan Malı Teslim ve Mülkiyetini Nakil Borcu
207
2. Ek Ürünün (Promosyonun) Makul Ancak Kısa Bir Sürede Talebi Karşılayacak Miktarda Verilmeye Elverişli Olduğunu Taahhüt Etmek ve Sonuçta Ek Ürünü (Promosyonu) Teslim Etmek
208
3. Ayıplı Asıl Malları Veya Promosyon Konusu Ek Malları Değiştirme VeyaPromosyon Olarak Verilen Hizmetin Yeniden Yapılması VeyaMünasip Tazminatı Ödeme Borcu
208
II. DAĞITICININ HAKLARI VE BORÇLARI
208
1. Satılan Malın ve Ek Ürünün (Promosyonun) Teslim Edilmesini İsteme Hakkı
208
2. Promosyonlu Satım İçin Gerekli Bilgiyi (Satış Fiyatı, VerilecekMal Miktarı vs.) ve Teknik Desteği İsteme Hakkı
209
3. Dağıtıcı Acente Gibi Hareket Ediyorsa Ücret İsteme Hakkı
209
1. Satılan Malın Bedelini Ödemek
210
2. Tüketicilere ve Kendinden Sonraki Üçüncü El Satıcılara (Bayilere)Satım Konusu Malı Ek Ürünle Birlikte Aynı Satış Bedeliyle Satmak ÜzereTeslim Etmek
210
3. Promosyonu Yapanın Menfaatlerini Korumak ve Talimatlarına Uymak
210
§ 10. PROMOSYONU YAPAN İLE TÜKETİCİ ARASINDAKİ İLİŞKİDE TARAFLARIN HAK VE BORÇLARI
210
I. PROMOSYONU YAPANIN HAKLARI VE BORÇLARI
210
1. Satılan Malın Bedelinin Ödenmesini İsteme Hakkı
210
2. Yazılı Basın Kuruluşlarının Düzenlediği Promosyon KampanyalarındaTüketiciden Biriktirilen Kuponları ve Sertifikaları İsteme Hakkı
211
1. Satılan Malın Tüketiciye Teslim Edilmesinin Sağlanması Borcu
211
2. Promosyonun (Ek Ürün Veya Hizmetin) Tüketiciye Eksiksiz İletilmesi İçinGerekli İşlemleri Yapmak
212
II. TÜKETİCİNİN HAKLARI VE BORÇLARI
214
1. Ana Malın Yanı sıra Promosyon Konusu Ek Ürünün Tesliminin (Ek Hizmetin Yapılmasının) Sağlanmasını İsteme Hakkı
214
2. Promosyonu Yapandan Bakım, Onarım İçin Servis Kurulmasını ve Yedek Parça Bulundurulmasını İsteme Hakkı
216
1. Promosyonlu Satıma Konu Yapılan Maldan Yeteri Kadar Malı Satın Almak veBedeli Ödemek
220
2. Yazılı Basın Kuruluşları Tarafından Düzenlenen Promosyon KampanyalarındaBelli Sayıda Yayını Bedelini Ödeyerek Satın Almak ve Kupon Biriktirmek,Sertifika Almak ve Bunları Promosyon Yapana İletecek Şekilde Teslim Etmek
221
3. Diğer Promosyon Çeşitlerinde Promosyonu Kazanabilmek İçinGerekli Yükümlülükleri Yerine Getirmek
222
§ 11. DAĞITICI İLE TÜKETİCİ ARASINDAKİ İLİŞKİDE TARAFLARINHAK VE BORÇLARI
222
I. DAĞITICININ HAKLARI VE BORÇLARI
222
1. Bedelin Ödenmesini İsteme Hakkı
222
2 .Tüketicinin Satılan Malı (Asıl Malı) Teslim Almasını İsteme Hakkı
223
3. Promosyon Konusu Edimin Çeşidine Göre Dağıtıcının (Satıcının) Hakları
224
a. Promosyon Konusu Edim Ek Bir Malın Verilmesi İse Bu Malın Teslim Alınmasını İsteme Hakkı
224
b. Promosyon Konusu Edim Ek Bir Hizmetin Yapılması İse, Bu Hizmetin Kabul Edilmesini İsteme Hakkı
224
4. Satılan Mal Gazete İse, Tüketicinin Yeterli Miktarda Kupon Biriktirmesini ve Kuponları da İstenilen Şekilde Sertifikaya Çevirterek Kendisine İbraz Etmesiniİsteme Hakkı
224
1. Sözleşme Gereği Satım Konusu Olan Ürünü Teslim Etmek
226
2. Promosyon Olarak Adlandırılan Ek Ürünü Tüketiciye (Alıcıya) SüresindeTeslim Etmek (Veya Ek Hizmeti Süresinde Yapması)
226
3. Dağıtıcının (Satıcının) Satılanın ve Ek Ürünün Mülkiyetini Geçirme Borcu
228
4. Dağıtıcının (Satıcının) Temerrüdü
228
5. Dağıtıcının (Satıcının) Zapta Karşı Tekeffül Borcu
232
a. Zapta Karşı Tekeffül Borcunun Tanımı ve Hukuki Niteliği
232
b. Satıcının Zapta Karşı Tekeffül Borcundan Sorumlu Olmasının Şartları
234
aa. Satılanın Alıcıya Zabıt Tehlikesi Teşkil Eden Olayın Gerçekleşmesinden ÖnceTeslim Edilmiş Olması
234
bb. Üçüncü Kişinin Satılanda Zaptı Sağlayacak Bir Hakkının Bulunması
234
cc. Üçüncü Kişinin Zapta Girişmiş Bulunması
235
dd. Alıcının Üçüncü Kişinin Davasını Satıcıya İhbar Etmesi
235
ee. Alıcının Zapt Tehlikesini Satım Sözleşmesinin Kurulduğu Anda Bilmemesi
237
c. Zabta Karşı Tekeffülün Hükümleri
237
1/a. Sözleşmenin Kendiliğinden Ortadan Kalkması
237
1/b. Semenin (Satış Bedelinin) İadesi
237
1/c. Alıcının Tazminat Talepleri
238
bb. Kısmi Zapt Halinde
239
6. Dağıtıcının (Satıcının) Ayıba Karşı Tekeffül Borcu
240
a. Tanımı ve Hukuki Niteliği
240
b. Satıcının Ayıba Karşı Tekeffül Borcundan Sorumlu Olmasının Şartları
242
aa. Satıcının Ayıba Karşı Kanuni Tekeffül Borcunun Şartları
242
1/a. Ayıbın Sözleşmede Yarar ve Hasarın Alıcıya Geçmesi Anında SatılandaVar Olması
243
1/b. Satılandaki Ayıbın Önemli Olması
245
1/d. Ayıba Karşı Tekeffül Borcunun Sözleşme İle Kaldırılmamış Olması
246
1/e. Alıcının Tekeffül Hükümlerinden Yararlanabilmek İçin Kanunun KendisineYüklediği Külfetleri Yerine Getirmiş Olması
248
1/aa. Muayene Külfeti
248
bb. Satıcının Zikir ve Vaat Ettiği Vasıflardan Dolayı Ayıba Karşı Tekeffül BorcununŞartları
251
1/a. Satıcının Satılanla İlgili Bazı Vasıfları Zikir ve Vaat Etmesi
251
1/b. Vasıfların Zikir ve Vaadinin Ciddi (Sözleşmenin Yapılmasını Etkileyici) Olması
251
1/c. Alıcının Tekeffül Hükümlerinden Yararlanabilmek İçin Kanunun Kendisine Yüklediği Külfetleri Yerine Getirmiş Olması
252
c. Ayıba Karşı Tekeffülden Alıcı Lehine Doğan Seçimlik Haklar
252
bb. Seçim Hakkının Hukuki Niteliği
252
cc. Seçim Hakkının Kullanılması ve Tükenmesi
253
dd. Seçim Hakkının Sınırlanması
254
1/aa. Dönme Hakkının Sınırlanması (BK. md. 202 / II ve 204 / II )
254
1/bb. Semeni Tenzil Hakkının Sınırlandırılması (BK. md. 202 / III)
256
1/b. Alıcının Borçları
257
1/aa. Satılanın İadesi Borcu
257
1/bb. Semerelerin İadesi Borcu
258
1/c. Satıcının Borçları
258
1/aa. Semeni İade ve Masrafları Ödeme Borcu
258
e. Semenin İndirilmesi Davası
261
f. Ayıplı Eşyanın Değiştirilmesini Talep Hakkı
262
bb. Satıcının Değiştirme Hakkı
263
II. TÜKETİCİNİN (ALICININ) HAKLARI VE BORÇLARI
266
1. Malın Kendisine Teslim Edilmesini İsteme Hakkı
266
2. Promosyon Konusu Ek Ürünün Kendisine Süresinde Teslim Edilmesini(Ek Hizmetin Süresinde Yerine Getirilmesini) İsteme Hakkı
266
a. Sözleşmeden Dönme Hakkı
266
b. Satış Parasında (Semende) İndirim Yapılmasını İsteme Hakkı
268
c. Satılan Ayıplı Malın, Ayıpsız Malla Değiştirilmesini İsteme Hakkı
268
d. Ayıplı Malın Ücretsiz Olarak Onarımını Talep Etme Hakkı
269
1. Tüketicinin Bütün Promosyonlu Satım Çeşitlerinde Geçerli Olan Borçları
270
a. Satılanın (Asıl Malın) Bedelini Ödeme Borcu
270
b. Satılanı (Asıl Malı) ve Promosyon Konusu Malı Teslim Alma Borcu
271
c. Tüketicinin Temerrüdü
273
aa. Tüketicinin Satılanı (Asıl Malı) ve Promosyon Konusu Malı Teslim AlmadaTemerrüdü
273
bb. Tüketicinin Satım Parasını Ödemede Temerrüdü
274
1/a. Dağıtıcının (Satıcının) Sözleşmeden Dönmesi
274
1/b. Dağıtıcının (Satıcının) Tüketiciden Uğradığı Zararın Tazminini İstemesi
275
2. Promosyonlu Satımın Değişik Çeşitlerine Göre Tüketicinin Alternatif Borçları
277
a. Yazılı Basın Kuruluşları Tarafından Düzenlenen Promosyon KampanyalarındakiBorçları
277
aa. Sözleşme Gereği Satılanın (Asıl Malın) Bedelini (Semeni) Sözleşmede BelirtilenBelirli Süre İçerisinde ve Süreklilik Gösterecek Şekilde Para Olarak Ödemek
277
bb. Yapılan Ödemeyi Sözleşmede Belirtilen Belgelerle (Kuponlarla, Sertifikalarla) Kanıtlamak
277
aa. Satım Sözleşmesinde Konulan Asgari Tavana Ulaşacak Bedelde Ürün SatınAlıp Bu Bedeli Ödemek
279
Üçüncü BölümPROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİNSONA ERMESİ
§ 12. İFA İLE SONA ERME
281
I. GENEL OLARAK İFA VE PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ
281
II. İFANIN KONUSU VE ÖZELLİKLE KISMİ İFA BAKIMINDANPROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ
285
§ 13. SÖZLEŞMEDEN DÖNME VE PROMOSYONLUSATIM SÖZLEŞMESİ
289
§ 14. İBRA VE PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ
294
§ 15. ZAMANAŞIMI VE PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ
296
§ 16. KUSURSUZ İMKÂNSIZLIK VE PROMOSYONLUSATIM SÖZLEŞMESİ
299
Yararlanılan Kaynaklar
313