Türk Ticaret Hukukunda Reklam Yoluyla Haksız Rekabet Hilal Betül Güngüneş Şahin  - Kitap

Türk Ticaret Hukukunda Reklam Yoluyla Haksız Rekabet

1. Baskı, 
Mart 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
175
Barkod:
9786052647547
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
300,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Çalışmada ticaret hayatın vazgeçilmez bir parçası haline gelen reklamlar yoluyla gerçekleştirilen haksız rekabet halleri ele alınmış ve reklamların haksız rekabet hukuku açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışmanın birinci bölümünde haksız rekabet hukukuna ilişkin genel bir bilgi sunulması amacı ile rekabet ve haksız rekabet kavramı, haksız rekabetin hukuki niteliği, unsurları ve ilkeleri üzerinde durulmuştur.
Çalışmanın ikinci bölümünde reklamcılığın haksız rekabet ile olan ilişkisi ele alınmış ve reklama genel bir bakış açısı sağlanması amaçlanmıştır. Öncelikle reklam kavramı, işlevleri, çeşitleri, unsurları ve hukuki niteliği açıklanmıştır. Bunlara ek olarak bu bölümde; çalışmanın temelini oluşturmakta olan haksız rekabete sebebiyet veren başlıca reklamlar irdelenmiş ve kötüleyici, aldatıcı, karşılaştırmalı ve iş şartlarına aykırı reklamların haksız rekabet ile olan ilişkisi incelenmiştir. Reklamcılık sektörünün hızla gelişmesi ve modern reklam yöntemlerinin oluşması da göz önüne alınarak konuya ilişkin yargı kararlarına da sıklıkla yer verilmiştir.
Çalışmanın son bölümü ise reklam yoluyla haksız rekabetten kaynaklanan hukuki sorumluluğu konu almaktadır. Çalışma konusunun sınırlandırılması bakımından reklam yoluyla haksız rekabet eylemlerinin gerçekleştirilmesi halinde cezai sorumluluk hususuna değinilmemiştir. Bölümde haksız rekabet nedeniyle açılabilecek davalar, haksız rekabet davalarında dava hakkı ve taraf sıfatı, haksız rekabete dayalı olarak açılabilecek davalarda görev ve yetki konuları incelenmiş ve haksız rekabet davalarında arabuluculuk ile zamanaşımına yer verilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Genel Olarak Haksız Rekabet
.
Reklam Kavramı Ve Haksız Rekabete Sebep Olan Başlıca Reklamlar
.
Reklam Yoluyla Haksız Rekabetten Kaynaklanan Hukuki Sorumluluk
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ 
9
İÇİNDEKİLER 
11
KISALTMALAR DİZİNİ 
15
1. GİRİŞ 
17
2. GENEL OLARAK HAKSIZ REKABET 
19
2.1. Rekabet ve Haksız Rekabet Kavramı 
19
2.2. Haksız Rekabetin Hukuki Niteliği 
27
2.3. Haksız Rekabetin Unsurları 
29
2.3.1. Rekabet Unsuru 
29
2.3.2. Aldatıcı veya Dürüstlük Kuralına Aykırı Davranışların Varlığı 
30
2.3.3. Nedensellik Bağı 
32
2.4. Haksız Rekabet Hukukuna Egemen Olan İlkeler 
32
2.4.1. Tarafların Rakip Olma Zorunluluğunun Bulunmaması 
33
2.4.2. Zarar veya Zarar Görme Tehlikesinin Bulunması 
33
2.4.3. Kusurun Varlığının Zorunlu Olmaması 
35
2.4.4. Yarar Sağlanmasının Zorunlu Olmaması 
36
3. REKLAM KAVRAMI VE HAKSIZ REKABETE SEBEP OLAN BAŞLICA REKLAMLAR 
37
3.1. Genel Olarak Reklam 
37
3.2. Reklam Mevzuatı 
39
3.3. Reklam Kavramı 
39
3.4. Reklam Çeşitleri 
41
3.5. Reklamın Hukuki Niteliği 
42
3.6. Reklamın Unsurları 
46
3.6.1. Tanıtım Unsuru 
46
3.6.2. Amaç Unsuru 
47
3.6.3. Reklam Veren Unsuru 
48
3.6.4. Mecra Unsuru 
50
3.6.5. Ücret veya Benzeri Bir Bedel Unsuru 
51
3.7. Haksız Rekabete Sebep Olan Başlıca Reklamlar 
52
3.7.1. Kötüleme İçerikli Reklamlar (TTK m. 55/1–a.1) 
53
3.7.1.1. Yanlış Beyan 
62
3.7.1.2. Yanıltıcı Beyan 
63
3.7.1.3. Gereksiz Yere İncitici Beyan 
65
3.7.2. Aldatıcı Reklamlar (TTK m. 55/1–a.2) 
67
3.7.2.1. Genel Olarak 
67
3.7.2.2. Aldatıcı Reklamın Unsurları 
69
3.7.2.2.1. Reklamın Yanlış, Yanıltıcı veya Eksik Bilgi İçermesi 
70
3.7.2.2.2. Reklamın Hedef Aldığı Ortalama Seviyedeki Bireyi Aldatması veya Aldatma İhtimalinin Bulunması 
77
3.7.2.2.3. Reklamdaki Aldatıcı İçeriğin Hedef Kitlenin Kararını Etkileyebilecek Nitelikte Olması 
79
3.7.3. Karşılaştırmalı Reklamlar (TTK m. 55/1–a.5) 
79
3.7.3.1. Karşılaştırmalı Reklam Türleri 
83
3.7.3.2. Karşılaştırmalı Reklamlarda Hukuka Uygunluk Şartları 
87
3.7.3.2.1. Karşılaştırılabilirlik 
88
3.7.3.2.2. Aldatıcı Olmama 
90
3.7.3.2.3. Gereksiz Yere Kötülemede Bulunmama 
91
3.7.3.2.4. Rakibin Tanınmışlığından Gereksiz Yere Faydalanmama 
93
3.7.4. İş Şartlarına Uymayan Reklamlar (TTK m. 55/1–e) 
95
4. REKLAM YOLUYLA HAKSIZ REKABETTEN KAYNAKLANAN HUKUKİ SORUMLULUK 
101
4.1. Reklam Yoluyla Haksız Rekabet Nedeniyle Açılabilecek Davalar 
101
4.1.1. Tespit Davası 
101
4.1.2. Önleme (Men) Davası 
105
4.1.3. Eski Hale İade Davası 
109
4.1.4. Tazminat Davası 
112
4.1.4.1. Maddi Tazminat Davası 
112
4.1.4.2. Manevi Tazminat Davası 
118
4.1.5. İhtiyati Tedbir Talepleri 
120
4.1.6. Hükmün İlanı 
125
4.2. Dava Hakkı ve Taraf Sıfatı 
127
4.2.1. Davacılar 
127
4.2.1.1. Zarar Gören veya Zarar Görme Tehlikesine Maruz
Kalan Kimseler 
128
4.2.1.2. Müşteriler 
131
4.2.1.3. Mesleki ve Ekonomik Birlikler, Tüketici Birlikleri ve
Kamusal Nitelikli Kurumlar 
132
4.2.2. Davalılar 
136
4.2.2.1. Haksız Rekabeti Gerçekleştiren Kimse 
137
4.2.2.2. Çalıştıran 
138
4.2.2.3. Basın, Yayın, İletişim ve Bilişim Kuruluşları 
141
4.3. Haksız Rekabet Davalarında Görevli ve Yetkili Mahkeme 
143
4.3.1. Görevli Mahkeme 
143
4.3.2. Yetkili Mahkeme 
145
4.4. Haksız Rekabet Davalarında Arabuluculuk 
146
4.5. Haksız Rekabet Davalarında Zamanaşımı 
151
5. SONUÇ 
157
6. KAYNAKÇA 
161