4. Baskıya Önsöz ve Teşekkür
7
I. KISIM GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
Bölüm I SUÇ TEORİLERİNE GİRİŞ
33
3. TÜRKİYE’DE SUÇ ÇALIŞMALARI VE KRİMİNOLOJİ’NİN DURUMU
38
4. KRİMİNOLOJİ’NİN İLGİ ALANLARI
39
5. KİTABIN ORGANİZASYONU VE BÖLÜMLERİN GENEL DEĞERLENDİRMESİ
39
KRİMİNOLOJİ SERÜVENİ BAŞLASIN!
43
Bölüm II TEMEL KAVRAMLAR BİLİM FELSEFESİ VE BİLİMSEL ARAŞTIRMA METOTLARI AÇISINDAN SUÇ TEORİLERİ
1. ONTOLOJİ VE EPİSTEMOLOJİ CİLTTİR, ELBİSE DEĞİL!
50
1.2.1. Pozitivist Epistemoloji
52
1.2.2. Yorumlayıcı Epistemoloji
52
1.2.3. Realist Epistemoloji
53
2. KRİMİNOLOJİ BİLİMİNDE TEMEL YAKLAŞIMLAR VE BİLİM FELSEFESİ
55
2.1. Pozitivist Perspektif
55
2.2. Sosyal İnşa Perspektifi
56
2.3. Fenomenolojik Perspektif
57
2.4. Eleştirel Perspektif
58
3. KRİMİNOLOJİ LİTERATÜRÜNDE ARAŞTIRMA VE YÖNTEM
59
4. BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA YAKLAŞIM SEVİYELERİ
61
5. SUÇ TEORİLERİNİN ÇEŞİTLERİ VE TASNİF METOTLARI
70
5.1. Suç Sorumluluğu Açısından: Klasik Okul–Pozitivist Okul veya Özgür İrade–Determinizm Ayrımı
71
5.2. Açıklama Seviyesine Göre: Mikro mu, Makro mu?
71
5.3. Suçun Kaynağı Açısından: Bireysel mi, Çevresel mi?
72
5.4. Fonksiyonu Açısından: Sosyal Yapı mı, Sosyal Süreç mi?
73
5.5. Güç Dengeleri Açısından: Uzlaşma mı, Çatışma mı?
73
5.6. Açıklama Çapına/Gücüne Göre: Genel mi, Kısmi mi?
73
5.7. Açıklanan Kavrama Göre: Suç mu, Suçluluk mu?
75
5.8. Yakın ve Etkileşim Hâlinde Olduğu Bilim Dalına Göre Tasnif
75
6. TEORİLERİN KALİTESİNİ GÖSTEREN KRİTERLER
75
6.1. Mantıksal Tutarlılık
76
6.3. Test Edilebilir ve Yanlışlanabilir Olması
76
6.4. Ampirik Geçerliliğinin Olması
77
6.5. Pratikte İşe Yarar Olması ve Uygulamaya Yönelik Somut Politika Önerileri Sunabilmesi
77
II. KISIM KLASİK OKUL Bölüm III RASYONEL BİR TERCİH OLARAK SUÇ: DÜNDEN BUGÜNE KLASİK OKUL FİKİRLERİ, RASYONEL TERCİH VE CAYDIRICILIK TEORİLERİ
1. DOĞAÜSTÜ GÜÇLER PERSPEKTİFİ: SUÇA İLİŞKİN ERKEN DÖNEM AÇIKLAMALARI VE SUÇLUYA BAKIŞ
88
2. KLASİK OKUL (1700–1800)
90
2.1. Kanunların Kaynağı Nedir?
92
2.2. Kanunların Yorumlanması
93
2.4. Cezaların Miktarı: Suç ve Ceza Arasındaki Denge
93
2.6. Cezaların Sahip Olması Gereken Özellikler
94
2.7. Klasik Okul’a Göre Suç Neden İşlenir?
95
2.8. Klasik Okul’a Göre İnsancıl Bir Cezalandırma Yöntemi: Hapishaneler
97
3. KLASİK OKUL DÜŞÜNCELERİNİN YENİDEN DOĞUŞU: NEO-KLASİK OKUL (1970–1980)
98
4. RASYONEL TERCİH TEORİSİ
99
5. CAYDIRICILIK TEORİSİ
101
5.1. Özel ve Genel Caydırıcılık
102
5.2. Stafford ve Warr’un Caydırıcılık Teorisini Yeniden Formule Etmesi
102
5.3. Mutlak ve Kısmi Caydırıcılık
104
5.4. Caydırıcılık Potansiyelinin Hesaplanması
105
5.5. Caydırıcılık mı Yoksa Suçun Yer Değiştirmesi mi?
106
5.5.1. Suçun Mekânsal Olarak Yer Değiştirmesi
107
5.5.2. Suçun Zamansal Olarak Yer Değiştirmesi
107
5.5.3. Suçun Hedef Yönüyle Yer Değiştirmesi
107
5.5.4. Suçlunun, Suç İşleme Taktiğini Değiştirmesi
107
5.5.5. Suçlunun, Bir Suç Türünden Diğerine Kayması
108
5.5.6. Suçlunun Yerini Başka Suçluların Alması
108
6. SUÇ VE SUÇLUNUN ÖZELLİKLERİNE GÖRE CAYDIRICILIK
109
6.1. Suçun Özelliğine Göre Caydırıcı Etkideki Değişim
109
6.1.1. Rasyonel Bir Eylem Olarak Suç ve Caydırıcılık
109
6.1.2. Suçun Araç mı Amaç mı Oluşuna Göre Caydırıcılık
110
6.1.3. Suçun Hedefi Bakımından Caydırıcılık
110
6.1.4. Tanımlanışına Göre Suçlar ve Caydırıcılık
110
6.1.5. Suç Mahalli ve Caydırıcılık
111
6.2. Şahsın Özelliğine Göre Caydırıcı Etkideki Değişim
112
6.2.1. Suçu Bir Hayat Tarzı Olarak Benimseme, Suçta Uzmanlık ve Caydırıcılık
112
6.2.3. Cinsiyet ve Caydırıcılık
112
6.2.4. Diğer Kişisel Özellikler ve Caydırıcılık
114
7. KLASİK OKUL’UN ZAYIF VE GÜÇLÜ YÖNLERİ
114
Bölüm IV BİR FIRSAT OLARAK SUÇ: SUÇUN DURUMSAL BELİRLEYİCİLERİ, SUÇ FIRSATLARI VE RUTİN AKTİVİTELER TEORİSİ
1. RUTİN AKTİVİTELER TEORİSİ
126
1.1. Motive Olmuş Suçlu(lar)
129
1.2. Koruyucunun Yokluğu
130
1.3.1. Hedefin Görünür Olması
131
1.3.2. Değerli veya Arzu Edilebilir Olması
131
1.3.3. Suça Karşı Korunmasız Olması
131
1.3.4. Hareket Kabiliyeti
132
1.3.5. Hedefin Müsait ve Erişilebilir Olması
132
1.4. Rutin Aktiviteler Teorisi’ne Eklenen Dördüncü Faktör: “Tutucular”
133
1.5. Rutin Aktiviteler Teorisi’nin Genel Değerlendirmesi
134
3. DURUMSAL SUÇ ÖNLEME
136
4. SUÇ GERÇEKTEN DE FIRSATLARIN ÜRÜNÜ MÜDÜR?
140
4.1. Teorinin Temel Varsayımlarının Test Edilmesi
140
4.2. Suç ve Zaman İlişkisi
141
4.3. Suç ve Yer İlişkisi
141
GENEL DEĞERLENDİRME VE SONUÇ
143
III. KISIM POZİTİVİST OKUL Bölüm V SUÇUN NEDENLERİNE İLİŞKİN BİREY EKSENLİ YAKLAŞIMLAR I: BİYOLOJİK SUÇ TEORİLERİ
1. ERKEN DÖNEME AİT YAKLAŞIMLAR: DIŞ GÖRÜNÜŞE BAĞLI TEORİLER
152
1.1. Biyometrika: İstatistiğin İnsan Biyolojisi’ne Uygulanması
153
1.2. Yüz ve Kafatasına Göre Karakter Tahlili ve Suç Tahmini: Fizyonomi ve Prenoloji
155
1.3. Lombroso’nun “Atavistik Adam”ı ve İtalyan Ekolü
156
1.4. Dugdale’in “Jukes Ailesi”
160
1.5. Kretschmer ve Sheldon’un “Vücut Tipleri” Çalışmaları
161
1.6. Erken Dönem Teorilerini Test Eden Çalışmalar: Goring’in ‘İngiliz Mahkum’u ve Hooton’un ‘Amerikan Suçlu’su
164
1.7. Erken Dönem Teorilerine Getirilen Eleştiriler
166
2. ÇAĞDAŞ BİYOLOJİK YAKLAŞIMLAR
168
2.1. Genetik ve Suç İlişkisi
168
2.1.1. XYY veya Süper Erkek Sendromu
168
2.1.2. Gen Temelli Suç Teorileri
169
2.1.3. Araştırma Dizaynları ve Ampirik Testler
170
2.1.3.1. Aile Çalışmaları
170
2.1.3.2. Evlat Edinme Çalışmaları
170
2.1.3.3. İkizler Üzerinde Yapılan Çalışmalar
171
2.2. Beyin Fonksiyonu Bozuklukları
171
2.3. Biyokimyasal Faktörler ve Hormonel Bozukluklar
172
3. BİYOLOJİK TEORİLERİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI
175
Eleştiriler ve Zayıf Yanları
176
4. BİYOLOJİK SUÇ TEORİLERİNİN ORTAYA KOYDUĞU SUÇ ÖNLEME VE MÜCADELE STRATEJİLERİ
176
Bölüm VI SUÇUN NEDENLERİNE İLİŞKİN BİREY EKSENLİ YAKLAŞIMLAR II: PSİKOLOJİK SUÇ TEORİLERİ
1. PSİKODİNAMİK PSİKOLOJİ VE PSİKANALİTİK YAKLAŞIM
185
1.1. Psikanalitik Teori ve Suç
185
1.2. Psikanalitik Görüşe Getirilen Eleştiriler
188
2. GENEL KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE SUÇ
188
2.2. Ani ve Tepkisel Hareket Etme
190
2.3. Negatif Duygusallık
191
2.4. Genel Kişilik Özelliklerine İlişkin Eleştiriler
192
3.1. Erken Dönem Zekâ ve Suç Çalışmaları: Goddard’ın “Zekâ Geriliği” Çalışması
192
3.2. Zekâ – Suç İlişkisine İlişkin Güncel Çalışmalar
193
3.3. Zekâ – Suç İlişkisine İlişkin Ampirik Çalışmalar ve Bulgular
194
3.4. Zekâ – Suç İlişkisine İlişkin Çalışmalara Getirilen Eleştiriler
195
4. AHLÂKİ GELİŞİM VE SUÇ İLİŞKİSİ
196
4.1. Pieaget’in Ahlâki Gelişim Modeli
196
4.2. Kohlberg’in Ahlâki Gelişim Modeli
197
4.2.1. Düzey I – Bireysellik ve Ceza: Gelenek Öncesi Ahlâkilik
198
1. Aşama – İtaat ve Ceza
198
2. Aşama – Bireysellik, Menfaat ve Karşılıklık
199
4.2.2. Düzey II – Toplumcu Yaklaşım: Geleneksel Ahlâkilik
199
3. Aşama – İnsanlar Arası İyi İlişkiler
200
4. Aşama – Kamu Düzenini Muhafaza
200
4.3.3. Düzey III– Prensipler, İlkeler ve Bağımsızlık Düzeyi: Gelenek Ötesi Ahlâkilik
200
5. Aşama – Sosyal Sözleşme
201
6. Aşama – Evrensel İlkeler ve Prensipler
201
4.3. Ahlâki Gelişim – Suç İlişkisini Araştıran Ampirik Çalışmalar
202
5. PSİKOLOJİK YAKLAŞIMLARIN ZAYIF VE GÜÇLÜ YANLARI
204
6. PSİKOLOJİK SUÇ TEORİLERİNİN ORTAYA KOYDUĞU SUÇ ÖNLEME VE MÜCADELE STRATEJİLERİ
204
Bölüm VII ÇEVRESEL FAKTÖRLERİN BİR SONUCU OLARAK SUÇ: SOSYAL DÜZENSİZLİK TEORİSİ VE SUÇUN NEDENLERİNE İLİŞKİN EKOLOJİK YAKLAŞIMLAR
2. ŞEHİR VE SUÇ: SUÇ EKOLOJİSİ
211
3. BURGESS’İN ‘YOĞUNLAŞMA BÖLGELERİ’ MODELİ
212
4. SOSYAL DÜZENSİZLİK TEORİSİ
213
4.1. Ayrıştırıcı Değer Sistemleri ve Kültür Çatışması
214
4.2. Ayırıcı Sosyal Organizasyon
216
5. SOSYAL DÜZENSİZLİK TEORİSİ’NİN GELİŞİMİ
218
5.1. Suça, Sosyal Düzensizliğin Neden Olduğu Geleneksel Sosyal Kontrollerin Çöküşü Neden Olur!
219
5.2. Irk ve Etnisite Temelli Ayrımcılık ve Eşitsizlik Politikalarının Bir Sonucu Olarak Sosyal Düzensizlik
220
5.3. Toplumsal Tutkunluk ve Suç
222
6. AMPİRİK ÇALIŞMALAR: TEORİ NE KADAR GEÇERLİ?
224
7. TEORİNİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI
226
7.1. Teorinin Güçlü Yanları ve Literatüre Yaptığı Katma Değer
226
7.2. Teoriye Getirilen Eleştiriler ve Teorinin Zayıf Yanları
227
8. SOSYAL DÜZENSİZLİK TEORİSİ ÇERÇEVESİNDE UYGULAMAYA YÖNELİK SUÇ ÖNLEME VE MÜCADELE ÖNERİLERİ
227
Bölüm VIII ÖĞRENİLEN BİR DAVRANIŞ OLARAK SUÇ: ÖĞRENME TEORİLERİ
2. SUTHERLAND’İN AYIRICI BİRLİKTELİKLER TEORİSİ
238
3. NÖTRLEŞTİRME TEKNİKLERİ
241
3.1. Sorumluluğun Reddedilmesi
242
3.2. Zararın Reddedilmesi
243
3.3. Mağdurun Varlığının Reddedilmesi
243
3.4. Lanetleyenlerin Lanetlenmesi
243
3.5. Kendi Değerlerini Toplumun Değerlerinden Yüksek Görme
243
4. PSİKOLOJİK ÖĞRENME MODELLERİNİN KRİMİNOLOJİ’YE UYGULANMASI: JEFFEREY VE ‘AKERS VE BURGRESS’İN AYIRICI PEKİŞTİRME TEORİLERİ
244
4.1. Psikoloji Biliminde Davranışçılık ve Öğrenme Modelleri
245
4.2. Jefferey’in Ayırıcı Pekiştirme Teorisi
248
4.3. Burgess ve Akers’ın Ayırıcı Birliktelikler-Ayırıcı Pekiştirme Teorisi
251
4.4. Bandura: Şiddet Taklit Edilen bir Davranıştır
252
4.4.1. İnsanlar Şiddet Davranışlarıyla Dünyaya Gelmezler
252
4.4.2. Bobo Doll Deneyi
252
4.4.3. Gözlemsel Öğrenme, Medya ve Şiddet
253
5. AKERS’IN SOSYAL ÖĞRENME TEORİSİ
254
5.1. Ayırıcı Birliktelikler
255
5.3. Ayırıcı Pekiştirme
255
5.5. Sosyal Öğrenme Süreci: Sıralama ve Geri Bildirim Etkileri
256
6. ÖĞRENME TEORİLERİNİN GEÇERLİLİĞİ: AMPİRİK TESTLER
257
7. ÖĞRENME TEORİLERİNİN ZAYIF VE GÜÇLÜ YANLARI
259
7.2. Teorinin Zayıf Yanları ve Eleştiriler
260
8. ÖĞRENME TEORİLERİ ÇERÇEVESİNDE SUÇ ÖNLEME VE MÜCADELE STRATEJİLERİ
260
GENEL DEĞERLENDİRME VE SONUÇ
262
Bölüm IX İNSANLAR NEDEN SUÇ İŞLEMEZ? KONTROL TEORİLERİ
1. RECKLESS’IN SINIRLAMA TEORİSİ
270
1.2. Suça Neden Olan Faktörler: İticiler ve Çekiciler
271
1.3. Suçtan Korucuyu Faktörler: İç ve Dış Sınırlayıcılar
272
1.3.1. İç Sınırlayıcılar
272
1.3.2. Dış Sınırlayıcılar
273
1.4. Sınırlama Teorisi Ne Kadar Geçerli?
273
2. HİRSCHİ’NİN SOSYAL BAĞ TEORİSİ
274
2.3. Sürekli Meşguliyet
276
2.5. Sosyal Bağ Teorisi Ne Kadar Geçerli?
278
3. GOTTFREDSON VE HİRSCHİ’NİN GENEL SUÇ TEORİSİ
279
3.1. Öz-Kontrol’ü Düşük Olan Bireylerin Özellikleri
279
3.2. Düşük Öz-Kontrol’ün Sebepleri
281
3.3. Aile, Çocuk Terbiyesi ve Öz-Kontrol
281
3.4. Genel Suç Teorisi Ne Kadar Geçerli?: Ampirik Testler ve Eleştiriler
283
4. COLVİN’İN ZORLAMA VE SOSYAL DESTEK TEORİSİ
286
4.1. Tip 1: Tutarlı Sosyal Destek
287
4.2. Tip 2: Tutarsız Sosyal Destek
288
4.3. Tip 3: Tutarlı Zorlayıcı Kontrol
288
4.4. Tip 4: Tutarsız Zorlayıcı Kontrol
289
4.5. Zorlama ve Sosyal Destek Teorisinin Genel Değerlendirmesi ve Geçerliliği
291
5. KONTROL TEORİLERİNİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI
293
6. KONTROL TEORİLERİ PERSPEKTİFİNDEN SUÇ ÖNLEME VE MÜCADELE STRATEJİLERİ
294
6.1. Güçlü Bir Öz-Kontrol Geliştirmek
294
6.2. Çocukları ve Gençleri Faydalı İşlerle Meşgul Etmek
295
6.3. Toplumsal Değerleri Öğretmek ve Yaşatmak
296
6.4. Zorlayıcılıktan ve Baskıcılıktan Uzak Bir Toplum İnşa Etmek
296
Bölüm X ANOMİ VE GERİLİM TEORİLERİ
1.1. Durkheim’in Anomi Teorisi
304
1.2. Merton’un Anomi Kavramını Yeniden Ele Alması
306
1.3. Messner ve Rosenfeld’in “Kurumsal Anomi Teorisi”
306
1.3.1. Amerikan Rüyası’nın Ortaya Çıkışı
307
1.3.2.4. Para Fetişizmi
309
1.3.4. Sosyal Organizasyon ve Suç İlişkisi
312
2.1. Merton’un Klasik Gerilim Teorisi
314
2.2. Cohen’in Alt Kültürel Gerilim Teorisi
317
2.3. Cloward’ın Suç Fırsatları Teorisi
319
2.4. Agnew’ün Genel Gerilim Teorisi
322
2.4.1. GGT’ye Göre Bireyi Suça Sürükleyen Gerilimin Nedenleri
323
2.4.1.1. Bireylerin Pozitif Değer Atfettikleri Hedeflere Ulaşmasının Engellenmesi
323
2.4.1.2. Bireylerin Pozitif Değer Atfettikleri Uyarıcıların Ortadan Kaldırılması
326
2.4.1.3. Bireylere Negatif Etki Yapıcı Uyarıcıların Sunulması
327
2.4.2. Gerilimi Tetikleyen ve Artıran Toplumsal Faktörler
328
2.4.3. Suça Neden Olan Gerilim Türleri
329
3.1. Klasik Gerilim: Pozitif Değer Atfedilen Hedeflere Erişimin Engellenmesi
333
3.2. Genel Gerilim Teorisi: Negatif İlişkiler ve Olaylara Gösterilen Bir Tepki Olarak Suç
334
3.2. Göreceli Mahrumiyet
335
4. ANOMİ VE GERİLİM TEORİLERİNİN ZAYIF VE GÜÇLÜ YANLARI
336
5. ANOMİ VE GERİLİM TEORİLERİ ÇERÇEVESİNDE SUÇ ÖNLEME VE SUÇLA MÜCADELEYE YÖNELİK POLİTİKA ÖNERİLERİ
337
5.3. Sosyal Destek Programları
339
5.4. Televizyon ve Magazin Programları
339
5.5. Kiracılık Sorunu
340
5.6. Problem Çözme ve Stresle Başa Çıkma Eğitimleri
340
Bölüm XI BİR GRUP DAVRANIŞI OLARAK SUÇ: ALT KÜLTÜR TEORİLERİ
1. SUÇLU ALT KÜLTÜRÜNE GİRİŞ: THRASHER VE ÇETELER
349
2. COHEN’İN SUÇLU ALT KÜLTÜRÜ TEORİSİ
349
2.1. Suç Bir Alt Kültür Sorunudur
350
2.2. Suçlu Alt Kültür Alt Sınıflarda ve Erkeklerde Yoğunlaşmaktadır
351
2.3. Alt Kültürler Nasıl Doğar, Varlıklarını Nasıl Devam Ettirir?
351
2.4. Statü Sorunlarına Bir Çözüm Olarak Suçlu Alt Kültürleri
352
2.5. Toplumsal Tabakalaşma ve Sınıf Sistemine Bir Alternatif Olarak Suçlu Alt Kültür
354
2.6. Bir Kültür ve Eğitim Merkezi Olarak Alt Kültür
354
2.7. Sosyal Sınıflara Dayalı Bir Sistem İçinde Yaşamak ve Orta Sınıf Değerlerine Göre Değerlendirilmek
355
2.8. Bir Tür Problem Çözme Tekniği Olarak Suç ve Suçlu Alt Kültürü
356
3. MİLLER’İN İLGİ ODAKLARI TEORİSİ
358
3.6. Başına Buyrukluk
361
4. CLOWARD VE OHLİN’İN AYIRICI FIRSATLAR TEORİSİ
362
4.1. Maddi Kazanç Eksenli Suçlu Alt Kültürü
364
4.2. Çatışma Alt Kültürü
365
4.3. Geri Çekilme Alt Kültürü
366
5. WOLFGANG VE FERRACUTİ’NİN ŞİDDET ALT KÜLTÜRÜ TEZİ
367
6. ANDERSON’UN “SOKAKLARIN KANUNU” YAKLAŞIMI
370
7. ALT KÜLTÜREL SUÇ TEORİLERİ, ÇETELER VE AMPİRİK ÇALIŞMALAR
374
8. ALT KÜLTÜR TEORİLERİNİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARİ
375
9. UYGULAMAYA YÖNELİK ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: SUÇ ÖNLEME VE MÜCADELE STRATEJİLERİ
375
IV. KISIM ELEŞTİREL PERSPEKTİF Bölüm XII DAMGALAMA TEORİSİ
1. SEMBOLİK ETKİLEŞİM
387
2. KÖTÜLÜĞÜN DRAMATİZE EDİLMESİ
388
3. BİRİNCİL VE İKİNCİL SAPMA
389
4. HOWARD BECKER VE “ÖTEKİLER”
392
4.1. Sapma Tanımlamaları
393
4.1.1. Sapma ve Diğer İnsanların Tepkileri
393
4.1.2. Kimin Kuralları?
394
4.2.1. Gerçek Suçlular ve Gerçek Suçsuzlar
396
4.2.2. Yanlışlıkla Suçlananlar
396
4.2.3. Gizli Suçlular
396
4.4. Ahlâk Girişimcileri: Kural Koyucular
397
4.5. Peki Kurallar Her Zaman Uygulanır mı?
398
5. KLASİK DAMGALAMA TEORİLERİNDE ÖNE ÇIKAN TEMEL KAVRAMLARIN ÖZETİ VE DAMGALAMA SÜRECİ
400
5.2. Kendini Gerçekleştiren Kehanet Başka Nasıl İfade Edilebilir?
402
5.3. Geçmişe Dönük Yorumlama – Yorum Yapma
403
6. BRAITHWAITE’İN BİRLEŞTİRİCİ UTANDIRMA TEORİSİ
404
6.1. Karşılıklı Bağımlılık
405
6.3.1. Birleştirici Utandırma
406
6.3.2. Ayrıştırıcı Utandırma (Damgalama)
406
6.4. Vicdan, Utandırma ve Ceza
406
6.5. Birleştirici Utandırma Teorisi’nin Kısa Özeti
411
7. DAMGALAMA TEORİSİ NE KADAR GEÇERLİDİR?
412
8. DAMGALAMA TEORİSİNİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI
414
8.2. Teorinin Zayıf Yönleri ve Eleştiriler
414
9. UYGULAMAYA YÖNELİK POLİTİKA ÖNERİLERİ
416
9.1. Pasif Kalma: Radikal Bir Tutum Olarak Müdahale Etmeme
416
9.1.1. Bazı Eylemlerin Suç Olmaktan Çıkarılması
416
9.1.2. Hapishanelerin Boşaltılması
416
9.2. Aktif Katılım: Problemlere Toplumsal Çözüm Arayışı
417
9.2.1. Alternatif Müdahale Stratejileri: Bireye İkinci Bir Şans Verme
417
9.2.2. Tamir: Onarıcı Adalet Uygulamaları
418
Bölüm XIII RADİKAL KRİMİNOLOJİ: ÇATIŞMA VE GÜÇ EKSENLİ SUÇ TEORİLERİ
1. RADİKAL KRİMİNOLOJİ’YE GÖRE SUÇ, ADALET VE GÜÇ İLİŞKİSİ
427
1.4. Suç-Ceza-Güç Etkileşimi
432
2. RADİKAL KRİMİNOLOJİYE GÖRE SUÇUN NEDENLERİ
434
2.1. Kapitalizm ve Suç
434
2.2. Sosyal Sınıf, Devlet ve Suç
437
2.2.1 Hâkim Sınıf Tarafından İşlenen Suçlar
438
2.2.1.1 Ekonomik Hâkimiyeti Sağlamak ve Korumak İçin İşledikleri Suçlar
438
2.2.1.2 Devlet Yönetiminde Kalabilmek İçin İşledikleri Suçlar
439
2.2.1.3 Halkı Baskı Altına Almak İçin İşledikleri Suçlar
439
2.2.1.4 Sosyal Yaralar
439
2.2.2 Dezavantajlı Sınıflar Tarafından İşlenen Suçlar
439
2.2.2.1 Adi Sokak Suçları
440
2.2.2.2 Politik İsyan Suçları
440
2.3. Marksist Suç Paradigması
440
3. AMPİRİK ÇALIŞMALAR IŞIĞINDA ÇATIŞMA PERSPEKTİFİNİN GEÇERLİLİĞİ
441
4. RADİKAL KRİMİNOLOJİ ÇERÇEVESİNDE ORTAYA KOYULAN SUÇ ÖNLEME VE MÜCADELEYE YÖNELİK POLİTİKA ÖNERİLERİ
443
Bölüm XIV FEMİNİST KRİMİNOLOJİ: KADIN, CİNSİYET VE SUÇ
1. FEMİNİZM VE FEMİNİST PERSPEKTİF
451
1.1. Liberal Feminizm
452
1.2. Radikal Feminizm
452
1.3. Sosyalist Feminizm
452
1.4. Postmodern Feminizm
453
2. KADIN SUÇLULUĞUNA İLİŞKİN ÇALIŞMALAR
454
2.1. Özgürleşme Perspektifi: Kadınlar Özgürleştikçe Kadın Suçluluğu da Artar
455
2.2. Hagan’ın Güç-Kontrol Teorisi
457
3. SUÇLULUK-MAĞDURİYET AYRIMININ ZORLUĞUNA İLİŞKİN ÇALIŞMALAR
461
V. KISIM KRİMİNOLOJİNİN SON DURUMU VE GELECEĞİ Bölüm XV TEORİ ENTEGRASYONU VE ENTEGRE TEORİLER
1. TEORİLERİ NEDEN BİRLEŞTİRİYORUZ?
470
2. TEORİLER NASIL BİRLEŞTİRİLİR?
472
3. TEORİ ENTEGRASYON ŞEKİLLERİ
472
3.1. Kavramsal Birleştirme
472
3.2. Önermelerin Birleştirilmesi
473
3.2.1. Uç-Uca Birleştirme
473
3.2.2. Yan Yana Birleştirme
474
3.2.3. Alt Alta Birleştirme
476
3.3. Teorilerin Olgunlaştırılması Yaklaşımı
477
GENEL DEĞERLENDİRME VE SONUÇ
478
Bölüm XVI SONSÖZ: TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA KRİMİNOLOJİ BİLİMİ VE SUÇ TEORİLERİNİN GELECEĞİ
1. “KRİMİNOLOJİ” BAĞIMSIZ BİR BİLİM DALI OLARAK TANINMALIDIR
484
2. SUÇU ANLAMA VE SUÇLA MÜCADELEDE KRİMİNOLOJİ BİLİMİNDEN FAYDALANILMALIDIR
486
2.1. Ceza Adalet Politikaları, Ceza Hukuku ve Kriminoloji
486
2.2. Bilişim Suçları, Sınıraşan Suçlar ve Kriminoloji
487
2.3. Terör ve Kriminoloji
487
3. SUÇ TEORİLERİ TÜRKİYE ÖZELİNDE TEST EDİLMELİDİR
488
4. YENİ TEORİLER GELİŞTİRİLMELİDİR
489
5. SUÇ ÖNLEME VE MÜCADELEDE YENİ STRATEJİLER GELİŞTİRİLMELİDİR
489
6. KRİMİNOLOJİK ÇALIŞMALAR İÇİN ARAŞTIRMA FONLARI OLUŞTURULMALIDIR
491
7. KRİMİNOLOJİ EPİSTEMİK TOPLULUĞU KURULMALIDIR
491
8. KRİMİNOLOJİSİZ SUÇLA MÜCADELE OLMAZ
491
YAZARLAR VE KAVRAMLAR DİZİNİ