I. GAYRİMENKUL KAVRAMI, TANIMI VE GAYRİMENKUL SAYILAN MAL VE HAKLAR
19
II. TAPU SİCİLİ VE TAPUDA DEVİR İŞLEMLERİ
25
A. TAPU SİCİLİ KAVRAMI
25
B. TAPU İŞLEMLERİ VE TESCİL
32
ba. Kişisel Hakların Şerhi
48
bb. Tasarruf Yetkisi Kısıtlamalarına İlişkin Şerhler
51
KAT MÜLKİYETİ KAVRAM VE MAHİYETİ
I. KAT MÜLKİYETİ KAVRAM VE MAHİYETİ
63
II. KAT MÜLKİYETİNİN KURULMASI
68
III. KAT MALİKLERİNİN HAKLARI VE BORÇLARI
75
A. Kat Malikleri Kurulu
87
1. Çifte Çoğunluk Aranan Durumlar
90
a. Ortak Yerlere Faydalı Yenilik ve İlaveler
90
b. Masraflı ve Lüks Yenilik ve İlaveler
90
c. Isı Yalıtımı, Isıtma Sisteminin Dönüşümü, Merkezi Sistemden Ferdi Sisteme Geçilmesi, Ferdi Sistemden Merkezi Sisteme Geçilmesi
91
d. Engellilerin Yaşamı İçin Zorunlu Yenilik ve İlaveler
91
e. Yönetici ve Denetçi Ataması
92
f. Kat Mülkiyetinin Zorunlu Devri
92
2. Beşte Dört Çoğunluk Aranan Durumlar
93
3. Oybirliği Aranan Durumlar
93
a. Bağımsız Bölüm İlavesi
93
b. Temliki Tasarruflar ve Önemli İşler
94
2. Yöneticinin görevleri
97
a. Genel Yönetim İşlerinin Görülmesi
97
b. Defter Tutulması ve Belgelerin Saklanması
99
c. İşletme Projesinin Yapılması
99
3. Yöneticinin Sorumluluğu
100
4. Yöneticinin Hakları
101
5. Yönetimin Denetlenmesi
102
V. KAT MÜLKİYETİ İÇİN ALINAN ÖZEL TEDBİRLER
103
A. Taksim İstenememesi
103
B. Kanuni Şufa Hakkının Olmaması
103
D. Tebligat Kolaylığı
104
E. Kat Mülkiyetinin Cebren Alınması
104
F. Uyuşmazlıkların Çözümünde Özel Muhakeme Usulü
107
VI. KAT MÜLKİYETİNİN SONA ERMESİ
110
A. Kat Maliklerinin İsteği
110
B. Anataşınmazın Yok Olması
111
C. Anataşınmazın Kamulaştırılması
111
D. Anataşınmazın Harap Olması
112
A. Kat İrtifakının Kurulması
115
1. Resmi Senet Düzenlenmesi
116
B. Kat İrtifakının Hükümleri
117
1. Kat İrtifakı Sahiplerinin Hakları ve Borçları
117
b. Kat Mülkiyetine Geçme Hakkı
118
3. Paylaşma İstenemez ve Paydaşların Ön Alım Hakkı Yoktur
119
4. Kat İrtifakı ile Bağdaşmayan İrtifaklar Kurulamaz
119
C. Kat İrtifakının Sona Ermesi
119
1. Blok Kat Malikleri Kurulu
125
2. Ada Kat Malikleri Kurulu
126
3. Toplu Yapı Kat Malikleri Kurulu
126
F. Yönetici ve Denetçi Atanması
127
1. Blok Yöneticisi ve Denetçisi
128
2. Toplu Yapı Yöneticisi ve Denetçisi
128
G. Ortak Giderlere Katılma
128
H. Kat Mülkiyeti Kanunun Uygulanması
129
I. ÜST KATTAN SU SIZMASI
131
II. BAĞIMSIZ BÖLÜMDE KÖPEK, KEDİ VB. EVCİL HAYVAN BESLENMESİ
134
III. BAĞIMSIZ BÖLÜMÜN İŞ YERİ OLARAK KULLANILMASI
135
IV. TABELA VE REKLAM PANOSU
137
VII. ISI PAY ÖLÇER SİSTEMİ KURULMASI
143
VIII. ANA TAŞINMAZIN GİDERLERİ–AİDAT BORÇLARI
146
XI. KAT MÜLKİYETİNE GEÇİŞ SURETİYLE ORTAKLIĞIN GİDERİLMESİ
157
XIII. KAT MALİKLERİNİN BİRBİRLERİNE KARŞI BORÇ VE SORUMLULUKLARI
161
XIV. BAĞIMSIZ BÖLÜME GİRİŞ MÜSAADESİ
162
XV. HAKİMİN MÜDAHALESİ
165
XVI. KAT MÜLKİYETİNİN DEVRİ DAVASI
166
XVII. İNŞAAT – ONARIM – MİMARİ PROJE DEĞİŞİKLİĞİ
168
XVII. FAYDALI–ÇOK MASRAFLI VE LÜKS YENİLİK VE İLAVELER
175
XX. KAT MÜLKİYETİ KANUNUNA DAYALI İHTİLAFLARDA GÖREVLİ MAHKEME
179
ARSA PAYI DÜZELTME DAVASI
1. 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu Kapsamında Arsa Payı
196
a. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı
197
c. Yönetimin Denetlenmesi
197
d. Faydalı Olan Yenilik ve İlavelerin Yapılması
197
e. Anataşınmazın Genel Giderlerine Katılma
198
f. Kat Mülkiyetinin Devri Mecburiyeti
198
g. Ortak Yerlerden Yararlanma
199
2. Taşınmazın Kamulaştırılması İle Arsa Payı Arasındaki İlişki
200
3. Kentsel Dönüşüm Sürecinde Arsa Payının Önemi
202
III. BAĞIMSIZ BÖLÜMLERE ARSA PAYI ÖZGÜLENMESİ
205
1. Arsa Paylarının Yeniden Düzenlenmesi
207
2. Arsa Paylarının İdari Yoldan Düzeltilmesi
207
3. Arsa Paylarının Dava Yoluyla Düzeltilmesi
208
4. Arsa Payı Düzeltme Davasının Açılma Süresi
209
IV. ARSA PAYI DÜZELTME DAVASI
211
a. Arsa Payları Bağımsız Bölümlerin Değerleriyle Oransız Olarak Belirlenmiş Olmalı ya da Bağımsız Bir Bölüme Arsa Payı Özgülenmemelidir
211
b. Açıkta Arsa Payı Bırakılmış Olmalıdır
216
c. Ortak Yerler veya Eklentiler İçin Arsa Payı Ayrılmış Olmalıdır
216
d. Paydaşların Tümünün Rızası ile Resmi Kurumlar Tarafından Onaylanmış Bir Proje Olmamalıdır
217
e. Anayapı Kat İrtifakı veya Kat Mülkiyeti Statüsünü Korumalıdır
218
f. Arsa Payının Düzeltilmesini İsteyen Kişi İyiniyetli Olmalıdır
223
g. Arsa Payının Düzeltilmesini İsteyen Kişinin Hukuki Yararı Olmalıdır
225
b. Yetkili ve Görevli Mahkeme
229
c. Arsa Payının Düzeltilmesi Davalarında Harç ve Vekalet Ücreti
230
d. Davayı Açan Paydaşın İyi Niyetinin ve Hukuki Yararının Varlığının Tespiti
230
e. Arsa Payının Değerlendirilme Usulü
232
f. Arsa Payının Değerinin Artması ya da Eksilmesi
235
g. Sonradan Eklenen Bağımsız Bölümünün Değerinin Tespiti
238
h. Sonradan Eklenen Bağımsız Bölüme Kat Maliklerinin Katılımı
239
i. Davanın Açılabilme Süresi
241
EK: Dava Dilekçesi Örnekleri:
244
EK: Yargıtay İçtihatları:
249
ARSA PAYI DÜZELTME DAVALARINDA
ÖNEM VE ÖZELLİK ARZ EDEN HUSUSLAR
I. İYİNİYET VE HUKUKİ YARAR BULUNMALI
283
II. GERÇEK DEĞER İLE ORANTISZLIK BULUNMALI
283
III. KAT MÜLKİYETİNİN MAHKEME KARARI İLE KURULMAMIŞ OLMASI GEREKMEKTEDİR
284
IV. MAHKEME DENKLİK SAĞLAMAYA ÇALIŞACAKTIR
284
V. DENKLEŞTİRMENİN İVAZ İLAVESİ ŞEKLİNDE YAPILABİLECEĞİ
287
VI. YENİ BAĞIMSIZ BÖLÜM İLAVESİ DOLAYISIYLA ARSA PAYININ DÜZENLENMESİ
287
VII. MİMARİ PROJEDE GÖSTERİLEN BAĞIMSIZ BÖLÜME ARSA PAYININ ÖZGÜLENMEMESİ DURUMU
289
EK: Dava Dilekçesi Örneği
291
TAPU TAHSİS BELGESİ–YAPI KAYIT BELGESİ
I. TAPU TAHSİS BELGESİ NEDİR VE NASIL VERİLİR?
293
II. TAPU TAHSİS BELGESİ VERMEYE YETKİLİ KURUMLAR
294
III. TAPU TAHSİS BELGESİ VERİLMESİNDE AMAÇ
295
IV. TAPU TAHSİS BELGESİ VERİLECEK TAŞINMAZLAR VE KOŞULLARI
296
V. TAPU TAHSİS BELGESİ ALABİLECEK KİŞİLER
298
VI. TAPU TAHSİS BELGESİNDE YÜZÖLÇÜMÜ SINIRI
298
VII. TAPU TAHSİS BELGESİ’NİN TAPUYA DÖNÜŞTÜRÜLMESİNDE İZLENECEK BAŞVURU USULÜ
299
VIII. 6306 SAYILI KANUNUN VE KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN TAPU TAHSİS BELGELERİNE ETKİSİ
299
IX. TAPU TAHSİS BELGESİNİN KONU OLDUĞU DAVALAR VE USUL KURALLARI
302
A. Yargı Kararlarına Göre Tapu Tahsis Belgesi
302
B. Tapu Tahsis Belgesinin Konu Edildiği Davalarda Araştırılacak Hususlar
303
C. Tapu Tahsis Belgesi Davalarında Yetki ve Görev
304
D. Tapu Tahsis Belgesi Davalarında Hak Düşürücü Süre Uygulaması
306
E. Tapu Tahsis Belgesi Davalarında Husumetin Tevcihi
306
F. Tapu Tahsis Belgesine Dayalı Yapılan Ödemede İspat Yükü
307
G. Tapuda 3. Şahsa Devir Yapılması ve Tazminat İstemi
307
H. Tapu Tahsis Belgesinde Bedel İadesi ve Zamanaşımı Mefhumu
308
İ. Tapu Tahsis Belgesinin Müdahalenin Önlenmesi ve Kal İstemli Davalarda Konumu ve Bu Davalardaki Etkisi
309
J. Tapu Tahsis Belgesi Sahibinin Geçit Hakkı Davası
311
K. Tapu Tahsis Belgesinin 3. Kişiye Temliki
312
X. 7143 SAYILI KANUN VE YAPI KAYIT BELGESİ
312
Ek. İdarelerin Tapu Tahsis Belgesine Dair Tebliğleri ve Yapı Kayıt Belgesi ile ilgili mevzuat ve Yapı Kayıt Belgesine ilişkin sıkça sorulan sorular
315
YAPI KAYIT BELGESİ VERİLMESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
326
YAPI KAYIT BELGESİNE İLİŞKİN SIKÇA SORULAN SORULAR VE CEVAPLARI (s://imarbarisi.csb.gov.tr/sss)
348
YAPI RUHSATI VE YAPI KULLANMA
II. YAPI RUHSATI, YAPI RUHSATININ YASAL DAYANAĞI VE YAPILAŞMAYI DENETİME BAĞLAMANIN NEDENİ NEDİR?
360
III. YAPI RUHSATI ALIRKEN BAŞVURU DİLEKÇESİNE EKLENMESİ GEREKEN BELGELER İLE BU BELGELERİN İNCELENME USULÜ NEDİR?
362
IV. YAPI RUHSATI GEÇERLİLİK SÜRELERİ
370
V. YAPI RUHSATININ GEÇERLİLİK SÜRELERİ İÇİNDE İNŞAAT TAMAMLANMAZSA NE OLUR?
371
VI. YAPI RUHSATI İPTAL EDİLİRSE YAPI KAÇAK HALE GELİR Mİ; YAPI RUHSATINA KAZANILMIŞ HAK SAĞLAYAN DÜZENLEMELER NELERDİR?
372
VII. KAÇAK YAPI NEDİR VE YAPTIRIMI NELERDİR?
374
VIII. RUHSATA TABİ OLMAYAN YAPILAR VE UYACAKLARI ESASLAR NELERDİR?
386
IX. İSKÂN (YAPI KULLANMA İZİN BELGESİ) NEDİR?
387
X. KISMİ İSKÂN (YAPI KULLANMA İZİN BELGESİ) NEDİR?
389
XI. YAPI KULLANMA (İSKÂN) BELGESİ VERİLİRKEN İLGİLİ İDARE TARAFINDAN İSTENEBİLECEK BELGELER NELERDİR?
390
A. Isı Yalıtım Kontrolü
390
C. Yapılarda İskân Raporu Düzenlenmesi
391
XII. YAPI KULLANMA (İSKÂN) BELGESİ VERİLİRKEN İLGİLİ İDARE TARAFINDAN İSTENEMEYECEK BELGELER NELERDİR?
393
XIII. MÜTEAHHİDİN VERGİ, SGK BORCU VARKEN YAPI KULLANMA (İSKÂN) BELGESİ ALINABİLİR Mİ?
395
XIV. MUVAKKAT YAPI RUHSATI VERİLMESİ MÜMKÜN MÜDÜR; VERİLMESİ MÜMKÜN İSE SÜRESİNİN UZATILMASI MÜMKÜN MÜDÜR?
396
XV. SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
402
XV. İMAR BARIŞI VE YAPI KAYIT BELGESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR İLE YAPI RUHSATI VE YAPI KULLANMA İZİN BELGESİ (İSKAN) ALINMASINA ETKİSİ
403
XVI. YAPI KAYIT BELGESİ MÜRACAATI NASIL YAPILACAK?
404
XVII. YAPI KAYIT BELGESİNİN KULLANIM YERLERİ NERELERDİR?
407
XVIII. HAZİNEYE VE BELEDİYEYE AİT TAŞINMAZLAR ÜZERİNDEKİ YAPILARDA İMAR BARIŞI VE YAPI KAYIT BELGESİ NASIL UYGULANACAK?
409
XIX. YAPI KAYIT BELGESİ DÜZENLENEMEYECEK YAPILAR NELERDİR?
410
XX. YAPI KAYIT BELGESİ DÜZENLENEMEYECEK YAPILAR İÇİN BU BELGENİN DÜZENLENMESİ HALİNDE NASIL BİR İŞLEM YAPILIR?
411
XXI. YAPI KAYIT BELGESİNİN GEÇERLİLİK SÜRESİ NE KADARDIR?
411
XXII. YAPI KAYIT BELGESİNİN DENETİMİ NASIL YAPILIR?
412
KAMULAŞTIRMA – KAMULAŞTIRMASIZ EL ATMA
II. KAMULAŞTIRMA İLKELERİ
417
A. Kamulaştırma Devlet veya Diğer Kamu Tüzelkişilikleri Tarafından Yapılabilir
418
B. Kamulaştırma Kamu Yararına Dayalı Olarak Yapılabilir
418
C. Kamulaştırma Ancak Özel Mülkte Bulunan Taşınmaz Mal (ve Aynî Haklar) Üzerinde Yapılabilir
419
D. Kamulaştırma, Taşınmaz Malın ‘Gerçek Karşılığının’ Nakden Ödenmesiyle Yapılabilir (İstisna; Trampa Yoluyla Kamulaştırma,
E. Kural Olarak Ödeme Peşin Olarak Yapılır
422
F. Kamulaştırma, Kanunda Öngörülen Şekil Şartlarına Uygun Olarak Yapılır
423
G. Kamulaştırma Yasal Bir Dayanak ile Yapılır
424
H. Bütçeye Yeterli Ödenek Konulmadan Kamulaştırma Yapılamaz
424
III. İDARİ İŞLEMİN BEŞ UNSURU BAKIMINDAN KAMULAŞTIRMA İŞLEMİ
425
IV. KAMULAŞTIRMA UYGULAMASININ AŞAMALARI
446
1. Bütçeye Yeterli Ödenek Konulması
446
2. Kamu Yararı Kararının Alınması
446
3. Kamu Yararı Kararının Onaylanması
449
5. Kıymet Takdiri (Taşınmaz Malın Tahmini Bedelini Tespit)
455
6. Satın Alma Usulü ve Pazarlığa (Uzlaşmaya) Davet
456
1. Adli Yargı Aşaması
460
a. İdarece Mahkemeye Başvuru Yapılması
461
b. Asliye Hukuk Mahkemesi’nin Yapacağı İşlemler
461
c. Adli Yargılama Aşamasında Uzlaşma
465
aa. Tarımsal Araziler İçin “Net Gelir”
466
cc. Arsa’da “Emsal Satış” Bedeli
468
ee. İrtifak Kamulaştırmalarında
473
g. Tespit Edilen Bedelin Bankaya Yatırılması
477
2. İdari Yargıda İptal Davası
484
3. Kamulaştırma Kararının Doğurduğu Sonuçlar
488
V. KAMULAŞTIRMADA BAZI ÖZEL DURUMLAR
490
A. Kısmen Kamulaştırma
490
B. Mücavir Taşınmaz Malların Kamulaştırılması
493
C. İdari İrtifak Tesisi
495
D. Acele Kamulaştırma (Urgent Expropriation)
500
2. Acele Kamulaştırmaya Hangi Hallerde Başvurulabilir?
502
a. 3634 Sayılı Milli Müdafaa Mükellefiyetleri Kanunu’na Göre
503
b. Aceleliğine Cumhurbaşkanı Tarafından Karar Verilen Haller
504
c. Özel Yasa Hükümlerine Dayalı Acele Kamulaştırmalar
509
d. Yetki Devri Yöntemi ile Acele Kamulaştırma
512
E. Acele Kamulaştırmada İdari Aşama
514
1. Kamu Yararı Kararı
514
2. Kamulaştırılacak Taşınmazın Belirlenmesi ve Alan Sınırlaması
515
3. Kamulaştırılacak Taşınmazın Malikinin (Muhatabının) Belirlenmesi
516
4. Tapu Siciline Kamulaştırma Şerhi Verilmesi
516
5. Kıymet Takdiri (Tespit Davası)
516
6. Tespit Edilen Bedelin Bankaya Yatırılması
519
7. Acele El Koyma Kararı
520
F. Tespit ve Tescil Davası
522
1. Tespit/Tescil için Dava Açma Süresi
522
2. Güncel Duruma Göre Bedel Tespiti
523
3. Önce Zilyetliğin, Sonra da Mülkiyetin Devri
523
G. İvedi Yargılama Usulü
524
VI. KAMU KURUMLARI ARASINDA DEVİR
526
VII. KAMULAŞTIRMAKSIZIN MÜLKİYET HAKKINDA KISITLAMA / EL KOYMA
531
A. Kamulaştırmasız El Atma (de facto expropriations, fiili el koyma)
531
VIII. KAMULAŞTIRMADAN VAZGEÇME
556
A. Tek Yanlı Vazgeçme
556
B. Tarafların Anlaşmasıyla Vazgeçme
557
IX. MALİKİN GERİ ALMA HAKKI
559
A. Geri Almanın Koşulları
559
B. Başvuru Usulü ve Yargı Yolu
561
X. KAMULAŞTIRMA SÜRECİNDE YASAK İŞLER VE EYLEMLER
563
I. KENTSEL DÖNÜŞÜM VE KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN AMACI
575
II. 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUNUN AMACI
575
III. RİSKLİ ALAN, RİSKLİ YAPI VE REZERV YAPI ALAN KAVRAMLARI
575
IV. RİSKLİ ALANLARIN TESPİTİ
576
V. RİSKLİ YAPILARIN TESPİTİ
577
VI. SİTELERDE RİSKLİ YAPI TESPİTİ
578
VII. RİSKLİ YAPI TESPİTİNE TABİ YAPILAR
578
VIII. RİSKLİ YAPI TESPİTİ BAŞVURUSU SAHİPLERİ VE BAŞVURU USULÜ
579
IX. RİSKLİ YAPI TESPİTİ SONRASI SÜREÇ VE TESPİTE İTİRAZ
579
X. RİSKLİ YAPI TESPİTİNİN KESİNLEŞMESİ SONRASI HAK SAHİPLERİNE GÖNDERİLEN TAHLİYE BİLDİRİMİ
580
XI. TAHLİYE SÜRELERİ BİTİMİNDE RİSKLİ YAPILARIN YIKIMI
581
XII. BU SÜRELER İÇERİSİNDE MALİKLER VE YÜKLENİCİ TARAFINDAN YAPILMASI GEREKENLER
581
XIII. BİNA MALİKLERİ VE HAK SAHİPLERİNİN ALACAKLARI KARARLAR
582
XIV. MALİKLER (ARSA PAYI SAHİPLERİ) TARAFINDAN ARSA PAYININ %51 ÇOĞUNLUĞU İLE ALINAN KARARA KATILMAYANLARIN HUKUKİ DURUMU VE ARSA PAYI SATIŞI SÜRECİ
584
XV. BİR PARSELDE BİRDEN FAZLA YAPININ BULUNMASI VE BU YAPILARIN BAZILARININ RİSKLİ YAPI OLMASI HALİNDE RİSKLİ YAPI TESPİT EDİLEN YAPILARIN ARSA PAYI SAHİPLERİNİN EN AZ %51 ÇOĞUNLUĞU İLE KARAR VERİLMESİ
585
XVI. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA BİNANIN YENİDEN YAPIM ŞEKİLLERİ, SÖZLEŞME SORUNSALI İLE HARÇ VE VERGİ MUAFİYETLERİ
585
XVII. RİSKLİ YAPI İLAN EDİLEN TAŞINMAZIN SATIŞ HARÇ MUAFİYETİ
586
XVIII. 6306 SAYILI KANUN KAPSAMINDA RİSKLİ YAPILARDAKİ HAK SAHİPLERİNE VERİLECEK KREDİ VE FAİZ DESTEĞİ
587
XIX. RİSKLİ YAPI İLAN EDİLEN TAŞINMAZ ÜZERİNDE OLAN HACİZLERİN, İPOTEKLERİN, TEDBİRLERİN VE ŞERHLERİN AKIBETİ İLE CİNS DEĞİŞİKLİĞİ, TEVHİT VE İFRAZ İŞLEMLERİ
587
XX. RİSKLİ YAPI TESPİTİ, TAHLİYESİ VE YIKIMINA ENGEL OLANLARA KARŞI YAPILACAKLAR
588
XXI. 6306 SAYILI KANUN KAPSAMINDA KONUT VE İŞYERİ MALİKLERİNE YAPILAN YARDIMLAR, KİRA VE TAŞINMA YARDIMI ALMA ŞARTLARI VE KİRACILAR İLE SINIRLI AYNİ HAK SAHİPLERİNİN DURUMU
588
XXII. BELEDİYELERCE ALINAN HARÇ VE ÜCRETLERE İLAVE OLARAK, SADECE KULLANIM MAKSADI DEĞİŞİKLİKLERİ İLE YAPI ALANINDAKİ ARTIŞLAR İÇİN HESAPLANAN HARÇ VE ÜCRET FARKLARI ALINMASI
589
XXIII. MALİK VE YÜKLENİCİ MAĞDURİYETLERİNİN ÖNLENMESİ
589
XXIV. 6306 SAYILI KANUNA 9 KASIM 2023 TARİHİYLE GETİRİLEN YENİLİKLERİN ÖZETİ
590