Simgeler ve Kısaltmalar
15
Kitap Hakkında Kimler Ne Dedi?
17
II. ÇOCUK VE ADLİ GÖRÜŞME
28
A. Çocukla Adli Görüşmede Bellek
32
B. Çocukla Adli Görüşmenin Zorlukları
33
C. Çocukla Adli Görüşmede Yardımcı Yöntemler
34
III. ÇOCUK CİNSEL İSTİSMARINDA HUKUKİ BOYUT
36
A. Çocuk Cinsel İstismarında Uluslararası Karşılaştırmalar
39
V. CİNSEL İSTİSMARA YÖNELİK ADLİ GÖRÜŞME PROTOKOLLERİ
45
A. Ulusal Çocuk Sağlığı ve İnsan Gelişim Enstitüsü Protokolü (NICHD)
45
B. İyi Uygulama Sözleşmesi (Memorandum of Good Practice)
46
C. En İyi Kanıtı Başarmak (Achieving Best Evidence (ABE)
47
E. Adli Görüşme Modelleri
48
1. Bilişsel Görüşme (Cognitive Interview)
48
2. PEACE Görüşme Modeli
49
VI. ÇOCUKLA BİRDEN FAZLA KEZ YAPILAN ADLİ GÖRÜŞME
50
VII. ÇOCUKLA YAPILAN ADLİ GÖRÜŞMENİN DEĞERLENDİRİLMESİ
52
VIII. ÇOCUK İLE ADLİ GÖRÜŞMEDE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER
53
IX. TÜRKİYE’DE ÇOCUK ADLİ GÖRÜŞME MERKEZLERİ
54
A. Çocuk Koruma Birimleri
54
B. Çocuk İzlem Merkezleri (ÇİM)
55
C. Çocuk Dostu Adli Görüşme Odaları (AGO)
56
X. SOSYAL HİZMET – ÇOCUKLA ADLİ GÖRÜŞME
57
XII. ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ
60
II. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ
63
III. ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI
63
A. Araştırmanın Modeli
64
B. Araştırmanın Örneklemi
64
V. VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
69
VI. VERİ TOPLAMA SÜRECİ
70
VII. VERİLERİN ANALİZİ
71
I. MAĞDUR ÇOCUK TANIMI
75
1. Travmaya Maruz Kalma
76
3. Psikolojik Bütünlüğün Bozulması
78
4. Bedensel Bütünlüğün Bozulması
78
10. Korku – Çaresizlik
82
II. ADLİ GÖRÜŞME TANIMI VE ÖNEMİ
84
A. Adli Görüşme Tanımı
85
2. Mağdur Çocuğa Yardımcı Olma
85
3. Mağdur Çocuğun Örselenmemesi
86
1. Mağdur Çocuğa Güvenli Ortam Sağlama
88
2. Karar Alma Sürecine Katkı Sağlama
89
3. Tek Kanıt (Maddi Delil Yoksa)
90
4. Birden Fazla Kez Anlattırılmaması
91
5. Mağdur Çocuğun Yararını Gözetme
91
1. Ergen Çocukta İfade Alma
93
a. Ergen Çocuğun İfadesine Duyulan Güvensizlik
94
2. Küçük Çocukta İfade Alma
97
3. Engelli Çocukta İfade Alma
98
B. İfadenin Değerlendirilmesi
100
2. Yönlendirilme Durumu
102
3. Anlatımda Tutarlılık
103
4. Şüphelinin Akraba Olması
104
6. Ailenin Boşanma Aşamasında Olması
106
7. Beden Dilinde Tutarlılık
107
8. Kronolojik Tutarlılık
107
9. Aşırı İş Yükünün Çocuğun İfadesinin Değerlendirilmesine Etkisi
108
10. Olayın Hayatın Olağan Akışına Uygun Olması
110
IV. ÇOCUK VE YETİŞKİN MAĞDURLAR ARASINDAKİ FARKLAR
112
A. Çocuk Mağdura Karşı Daha Hassas Olma
113
B. Çocuk Mağdurlarda Korku ve Olası Etkileri
114
C. Çocuk Mağdurlarda Konuşma Güçlüğü
115
D. Çocuk Mağdurlarda Görüşme Kolaylaştırıcıları
116
E. Çocuk Mağdurlarda Zaman Kavramı
117
F. Çocuk Mağdurlar İçin Ön Bilgi Gerekliliği
118
V. MAĞDUR ÇOCUKLA ADLİ GÖRÜŞME EĞİTİMİ
119
a. Görüşme Teknikleri
120
b. Adli Görüşme Odaları ve Aşamaları
120
g. Bulguların Değerlendirilmesi
124
2. Eğitimde Yeterlilik
124
aa. Daha Çok Uygulama Görme Talebi
125
ab. Eğitimde Daha İyi Planlama Talebi
125
ac. Uzun Süreli Eğitim İsteği
126
ad. Daha Donanımlı Eğitimci Talebi
127
1. Eğitim Almama Nedenleri
128
a. Askerde veya İzinde Olma
129
2. Eğitim Almamanın Etkileri
129
a. Adli Görüşme Odalarının Kullanılmaması
129
b. Adli Görüşme Odalarının Önemsenmemesi
130
VI. ÇOCUKLA ADLİ GÖRÜŞME GERÇEKLEŞTİRMEDE YETERLİLİK
130
A. Meslek Elemanlarının Yeterliliği
131
1. Daha Çok Eğitim Alma İhtiyacı
131
2. Tecrübeye Duyulan İhtiyaç
132
3. Yasada Görev ve Yetkilerinin Net Olmaması
133
4. Süpervizyon İhtiyacı
133
5. Yeterli Personel İhtiyacı
134
B. Hakimlerin Meslek Elemanlarının Yeterliliğine Yönelik Düşünceleri
135
1. Farklı Davalara Bakıyor Olmanın Etkisi
135
2. Eğitimin Yeterli Olmaması
136
C. Hakim Meslek Elemanı Arasında Güç Savaşı
138
VII. MAĞDUR ÇOCUKLA BİRDEN FAZLA GÖRÜŞME
139
A. Mağdur Çocukla Çoklu Görüşme Nedenleri
140
1. İlk İfadeye İtibar Etmeme
140
2. İlk İfadenin Eksik Alınması
141
3. Yeni Tanığın – Delillerin Ortaya Çıkması
142
4. Sanığın Mahkemede Kendini Savunma Hakkı
143
5. İfadeler Arasında Çelişkiler
144
6. Duruşmanın Ertelenmesi
145
7. Teknik Aksaklıklar
146
8. Çoklu Şüphelide Teşhis Etme Zorunluluğu
147
9. Çocuğun İfade Değiştirme Talebi
147
10. Sanığın Çelişkili İfadeleri
148
B. Mağdur Çocukla Çoklu Görüşmelerin Olası Sonuçları
149
1. Çocuğun İfade Değiştirme Riski
149
2. Çocukta Travmatizasyonun Yenilenmesi
150
3. İfade Değişikliğinin Kararları Etkileme Durumu
151
4. Şüpheden Sanık Yararlanır İlkesi
153
5. Çocukta Detayları Hatırlayamama Sorunu
154
7. Çocukta Güven Sorunu
155
VIII. TÜRKİYE’DE CİNSEL İSTİSMAR MAĞDURU ÇOCUKLARIN İFADELERİNİN ALINMASI
156
A. Üniversitelerde Çocuk Koruma Birimi
157
B. Çocuk İzlem Merkezi (ÇİM)
157
1. Çocuk İzlem Merkezlerinde Personel Eğitim Modeli
158
2. Çocuk İzlem Merkezlerinde (ÇİM) Süpervizyon
161
C. Adli Görüşme Odası (AGO)
161
1. Adli Görüşme Odalarında (AGO) Personel Eğitim Modeli
162
a. Meslek Elemanlarında Eğitim Yeterliliği
163
b. Meslek Elemanlarının Hukuki Düzenleme ve İşleyişe Yönelik Bilgisi
164
2. Adli Görüşme Odalarında Süpervizyon
165
a. Meslek Elemanlarında Tecrübe
166
3. Adli Görüşme Odalarında Teknik Yeterlilik Durumu ve Etkileri
167
IX. MAĞDUR ÇOCUK MUAYENESİ
169
1. Önce Adli Görüşme Sonra Adli Muayene
170
2. Önce Adli Muayene Sonra Adli Görüşme
172
3. Olayın Özelliğine Göre Karar Verme
173
4. Ön Görüşme–Fiziki Muayene–Adli Görüşme
174
X. MAĞDUR ÇOCUĞU ADLİYE’DE BEKLEYEN RİSKLER
175
1. Yeniden Travmaya Maruz Kalma
176
2. Fiziksel ve Sözel Şiddete Maruz Kalma
177
3. İfadeyi Değiştirme ve Şikayeti Çekme Baskısı
178
Ek. 2 Sosyo – Demografik Özellikler Formu
210
Ek. 3 Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu (Hakimler İçin)
211
Ek. 3 Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu (Meslek Elemanları İçin)
212