YALAN HABER KAVRAMI, YALAN HABERİN ORTAYA ÇIKIŞI, TÜRLERİ VE YÖNTEMLERİ
A. Yalan Haber Kavramı
21
B. Yalan Haberin Sorun Olarak Değerlendirilmesi
22
II. YALAN HABERLERİN HUKUKİ DÜZENLEMELERE KONU OLMASINA YOL AÇAN BAŞLICA OLAYLAR
24
A. 2016 ABD Başkanlık Seçimleri
25
C. 2017 Fransa Başkanlık Seçimleri
29
D. 2017 Almanya Federal Seçimleri
30
E. 2018 Brezilya Seçimleri
31
F. Covid–19 Pandemi Süreci
33
G. Myanmar’da Arakanlı Müslümanlara Karşı Sosyal Medyadan Yürütülen Dezenformasyon Sürec i
34
H. 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Merkezli Deprem Sonrası Yaşanan
Süreçte Türkiye’de Dezenformasyonun Etkileri
36
III. YALAN HABER TANIMLAMALARI
38
A. Yalan Haberin Bir Terim Olarak Literatüre Girişi
41
B. Çeşitli Sözlüklerde Yalan Haber Tanımlamaları
44
C. Sosyal Medya Platformlarının Yalan Haber Tanımlamaları
46
D. Muhtelif Hukuk Düzenlerinde Yalan Haber Tanımlamaları
49
1. Litvanya Hukukunda Yalan Haberin Tanımı
49
2. Malezya Hukukunda Yalan Haberin Tanımı
51
3. Filipinler Hukukunda Yalan Haberin Tanımı
51
4. Singapur Hukukunda Yalan Haberin Tanımı
52
5. Fransa Hukukunda Yalan Haberin Tanımı
54
6. Bangladeş Hukukunda Yalan Haberin Tanımı
56
7. Güney Kore Hukukunda Yalan Haberi Tanımlama Çalışmaları
57
E. Avrupa Birliği’nin Yalan Haber Tanımlaması
59
F. Yalan Haberin Kapsadığı Bilgi Düzensizliği Türleri
65
3. Doğru Bilginin Kötüye Kullanımı: Malenformasyon
69
4. Dezenformasyon ve Mezenformasyonun Sınıflandırılması
70
5. Yalan Haberin Hukuki Zeminde Tanımlanması
73
IV. YENİ NESİL DEZENFORMASYON TEKNİKLERİ
74
A. Deepfake Paylaşımları ve Sentetik içerikler
75
1. Deepfake ile Hukuki Mücadelede Ülke Örnekleri
78
B. Dijital Astroturfing (Dezenformatif Taraftarlaştırma) ile Dezenformasyon
82
C. Sosyal Medya Platformlarında Sahte Hesaplar Oluşturarak Yönlendirmek
90
D. Komplo Teorileri Geliştirmek ve Yaymak
92
E. Alternatif Platformları İstismar Ederek Dezenformasyon Yayılması
93
F. Bilgi Boşluklarını Suistimal Ederek Çevrimiçi Ortamda Algı Oluşturma
95
TÜRKİYE’DE İNTERNET ORTAMINDA YALAN HABERLE HUKUKSAL MÜCADELE
I. TÜRKİYEDE YALAN HABERLE MÜCADELE VE İLGİLİ KAVRAMLAR
99
B. İfade Özgürlüğünün Sınırlandırılması
101
C. AİHM Açısından İfade Özgürlüğü ve Sınırlandırılması
103
D. AİHM’in İfade Özgürlüğünün İhlaline Yönelik Değerlendirmeleri
105
1. Müdahalelerin Kanunla Öngörülmüş Olması
105
2. Müdahalelerin Meşru Bir Amaç Doğrultusunda Yapılıp Yapılmadığı
106
3. Müdahalelerin Demokratik Bir Toplumda Gerekliliği
107
II. İNTERNET VE YALAN HABERLE MÜCADELE
109
A. İnternet İçeriği Kavramı
109
1. 5651 Sayılı Kanun’un Amacı ve Kapsamı
111
a. 5651 Sayılı Kanun ve İnternete Erişimin Engellenmesi
112
b. Erişimin Engellenmesi Tedbirinin Teknik Açıdan Etkinliği
113
c. İçerik Filtreleme ve Engelleme Yöntemlerini Aşma Yolları
114
2. 5651 Sayılı Kanun’da Belirtilen Yöntemlerin Yalan Haber ve
Dezenformasyon ile Mücadelede Etkinliği
116
C. Basın Hukuku Açısından Yalan Haberle Mücadele
117
1. Basın Özgürlüğünün Sınırları
118
III. 5651 SAYILI KANUN’DA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
121
A. 2014 Yılında 6518 Sayılı Kanun ile Yapılan Değişiklikler
121
B. 2020 Yılında 7253 Sayılı Kanun Çerçevesinde Yapılan Değişiklikler
123
1. Anayasa Mahkemesi’nin 28/01/2020 Tarihli ve 2014/5376
Sayılı Kararının İncelenmesi
124
2. Temsilci Belirleme Yükümlülüğü
127
4. Raporlama Yükümlülüğü
128
C. 2022 yılında 7418 Sayılı Kanun Çerçevesinde Yapılan Değişiklikler
129
1. 7418 Sayılı Kanun’un Sosyal Medya Platformlarına İlişkin Getirdiği Yeni Düzenlemeler
133
a. Muhataplık İlişkisinin Güçlendirilmesi
133
b. Raporlama Yükümlülüğünün Genişletilmesi
134
c. 5237 Sayılı TCK’da Yer Alan Bazı Suçlarla Mücadelede Platformlarla İş Birliği
135
d. Çocuklara Özgü Ayrıştırılmış Hizmetler
136
e. Sosyal Medya Platformları Tarafından Yerine Getirilmeyen Kararlara İlişkin İlave Yaptırımlar
137
f. Kullanıcı Hakları Açısından Düzenlemeler
138
g. Sosyal Medya Platformları ile İşbirliğini Geliştiren Düzenlemeler
138
h. BTK’nın Bilgi ve Belge Talebine İlişkin Düzenlemeler
140
i. Kriz Planı Oluşturma Yükümlülüğü
142
j. İdari Para Cezalarına Dair Düzenlemeler
147
IV. 7418 SAYILI KANUN İLE GETİRİLEN ŞEBEKELER ÜSTÜ HİZMET SAĞLAYICI KAVRAMI VE KAPSAMI
149
A. Şebekeler Üstü Hizmet Sağlayıcıların Verdikleri Hizmetlerin Kamu
B. Şebekeler Üstü Hizmet Sağlayıcıların Hukuki Niteliği
153
C. Şebekeler Üstü Hizmet Sağlayıcılara Yönelik Düzenlemeler
155
D. Şebekeler Üstü Hizmet Sağlayıcılara Yönelik Yaptırımlar
157
V. 7418 SAYILI KANUN DEĞİŞİKLİĞİ İLE 5237 SAYILI TCK’YA GETİRİLEN “HALKI YANILTICI BİLGİYİ ALENEN YAYMA” SUÇU
158
A. TCK 217/A Maddesinin Anayasaya Aykırılığı İddiasıyla Anayasa
Mahkemesi’ne Yapılan Başvuruya Dair Değerlendirme
167
VI. 5237 SAYILI TCK’DA YER ALAN DİĞER CEZAİ DÜZENLEMELERİN YALAN HABER VE DEZENFORMASYON İLE MÜCADELEDE KULLANILMASINA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME
174
YABANCI HUKUK SİSTEMLERİNDE YALAN HABERE İLİŞKİN
HUKUKİ DÜZENLEMELER VE SORUNUN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK DEĞERLENDİRMELER
I. DEZENFORMASYON İLE HUKUKİ MÜCADELE VE ÇEŞİTLİ ÜLKELERİN İZLEDİĞİ YÖNTEMLER
177
II. DEZENFORMASYON İLE MÜCADELEDE HUKUKİ DÜZENLEME YAPAN ÜLKE İNCELEMELERİ
183
1. Alman Ceza Kanunu’nda Yalan Haber
186
2. Alman Medya Kanunu’nda Yalan Haber
187
3. Sağlayıcıların Sorumluluğuna Dair Düzenlemeler
187
4. Network Enforcement Act (NetzDG) kapsamında Yalan Habere
a. NetzDG’nin Uygulama Alanı
190
b. Hukuka Aykırı İçeriğin Kaldırılmasına İlişkin NetzDG’de
d. Raporlama Yükümlülüğü
192
e. Temsilci ve İrtibat Kişisi Belirleme Yükümlülüğü
194
1. Bilgi Edinme, Bilgi Teknolojileri ve Bilginin Korunması Hakkındaki Kanun’da Yalan Haber
198
2. Bilgi Edinme Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair 276–FZ sayılı Federal Kanun
199
3. Bilgi Edinme Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair 241–FZ sayılı Federal Kanun ile Getirilen Düzenlemeler
200
4. 63–FZ Sayılı Rusya Ceza Kanunu
205
5. Doğrudan Yalan Haberle Mücadeleye Yönelik Çıkarılan Kanunlar 206
6. Covid–19 Pandemisi sürecinde Yapılan Düzenlemeler
207
1. Çin Anayasası ve İfade Özgürlüğü
214
2. Mevcut Düzenlemeler
215
3. Yasaklı Bilgilerin Yayınlanması ve İletilmesi
215
4. Ağ İşletmecilerinin İletimi Durdurma ve Bilgileri Silme Yükümlülüğü
220
6. İnternet Hizmet Sağlayıcılarının İş Birliği Yükümlülüğü
222
b. Kimlik Bilgileri ile Kayıt Olma Zorunluluğu
223
7. Çin’de İnternet İçerik Hizmetlerine İlişkin Özel Kurallar
224
b. Haberlerin Yeniden Verilmesine İlişkin Kısıtlamalar
225
d. Hizmet Sağlayıcıların Yükümlülükleri
226
8. Çin Hükümeti’nin Yalan Haberle Mücadeleye Dair Diğer Tedbirleri
226
III. YALAN HABER SORUNU İLE GENEL HUKUKİ DÜZENLEMELERİ ÇERÇEVESİNDE MÜCADELE EDEN ÜLKE ÖRNEKLERİ
228
1. 1945 Tarihli Endonezya Ceza Kanunu’nda Yalan Haber Düzenlemesi
229
2. Endonezya Bilgi ve Elektronik İşlemler Kanunu’nda Yalan Haber Düzenlemeleri
232
1. Hindistan’da Dezenformasyon Kaynaklı Yaşanan Önemli Sorunlar
235
2. Hindistan’da Yalan Habere Yönelik Mevzuat
237
a. 1860 Tarihli Hindistan Ceza Kanunu’nda Yalan Haberlere
Yönelik Kullanılan Hukuki Düzenlemeler
237
b. Hindistan Bilgi Teknolojileri Kanunu Çerçevesinde Yalan
IV. AVRUPA BİRLİĞİ’NDE DEZENFORMASYONA DAİR BAZI KANUNLARINDA HÜKÜM BULUNDURAN ÜLKELERİN İLGİLİ DÜZENLEMELERİ
241
V. DEZENFORMASYONA YÖNELİK YAPTIRIMLARIN İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ TARTIŞMALARI BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
244
VI. ULUSLARARASI HUKUK AÇISINDAN DEVLETLERİN YETKİ ALANI DIŞINDA KALAN DEZENFORMASYON AKTÖRLERİNİN CEZALANDIRILABİLİRLİK SORUNU
246
VII. DEZENFORMASYON İLE MÜCADELE YÖNTEMİ OLARAK SOSYAL MEDYA PLATFORMLARININ RAPORLAMA YÜKÜMLÜLÜKLERİNİN DÜZENLENMESİ
248
VIII. DEZENFORMASYON İLE MÜCADELEDE ERİŞİM ENGELLEME YÖNTEMİNİN KULLANILMASININ ETKİNLİĞİ: EKŞİSÖZLÜK ÖRNEĞİ
262
IX. YALAN HABER VE DEZENFORMASYON SORUNU İLE MÜCADELEDE ÇALIŞMA KAPSAMINDA ULAŞILAN SONUÇLAR ÇERÇEVESİNDE TÜRKİYE İÇİN ÖNERİLER
266