II. KONUNUN SINIRLANDIRILMASI
23
BİRİNCİ BÖLÜMOLAĞANÜSTÜ HAL VE TEMEL HAK VE HÜRRİYETLER:KAVRAMSAL ÇERÇEVE
I. OLAĞANÜSTÜ HAL KAVRAMI
25
A. Olağanüstü Halin Tanımı
25
B. Olağanüstü Hal- Kamu Düzeni İlişkisi
28
C. Olağanüstü Hale İlişkin Anayasal Düzenleme
30
1. 1961 Anayasasındaki Düzenleme
32
2. 1982 Anayasasındaki Düzenleme
33
Ç. Olağanüstü Hal Yetkilerini Kullanan Makamlar
35
a. Olağanüstü Hal Koordinasyon Kurulu
36
b. Ekonomik İşler Olağanüstü Hal Koordinasyon Kurulu
37
b. Olağanüstü Hal Bölge Valiliği
40
ba. Bölge Valiliğinin Oluşumu
41
bb. Bölge Valiliğinin Yetkileri
42
bba. Bölge Valisinin Genel Bazı Yetkileri
42
bbb. Bazı Yerleşim Yerlerini Boşalttırmak
44
bbc. Şiddet Olayları Nedeniyle Olağanüstü Hal İlan Edilmesi Halinde Kuvvet İsteminde Bulunmak
45
bbd. Basın Kuruluşlarıyla İlgili Yetkileri
46
bc. Hükümlü ve Tutuklularla İlgili Yetkileri
46
4. Bölge Olağanüstü Hal Kurulu
47
5. Olağanüstü Hal Bürosu
47
II. TEMEL HAK VE HÜRRİYET KAVRAMI
50
C. Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınıflandırılması
53
1. Jellinek’in Sınıflandırması
54
a. Negatif Statü Hakları
54
b. Pozitif Statü Hakları
55
c. Aktif Statü Hakları
56
2. Varsak Sınıflandırması
56
Ç. 1982 Anayasasında Temel Hak ve Hürriyetler
58
1. 1982 Anayasasında Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınıflandırılması
58
a. Kişinin Hak ve Ödevleri
59
b. Sosyal ve Ekonomik Hak ve Ödevler
59
c. Siyasi Hak ve Hürriyetler
60
2. 1982 Anayasasının Temel Hak ve Hürriyetlerle İlgili Yaklaşımı
60
a. İnsan Haklarına Dayalı veya Saygılı Devlet Anlayışı
60
c. Hürriyet-Otorite Dengesi
63
D. Temel Hak ve Hürriyetlerin Süjeleri
64
E. Temel Hak ve Hürriyetlerin Özellikleri
67
III. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN SINIRLANDIRILMASI
69
A. Genel Olarak Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması
69
2. Sınırlama Yöntemleri
72
b. Sınırlama Yöntemleri
73
ba. Anayasa ile Yapılan Sınırlama
73
bb. Kanunla Yapılan Sınırlama
74
bba. Belli Bir Temel Hakka Yönelik Sınırlama Yetkisi
74
bbb. Birçok Hakka Yönelik Düzenleme Yetkisi
75
bbc. Temel Hak ve Hürriyetin Niteliğinden Doğan Sınırlamalar
75
bbd. Sınırlamayla İlgili İbarelerin Yer Almadığı Temel Haklar
76
bbe. Sınırlandırmada Hâkim Kararı
76
3. Sınırlandırmanın Sınırı
77
b. Sınırlandırmanın Amacı
77
c. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Uygulamaları
78
B. Sınırlamanın Sınırında Genel Kural
79
1. 1961 Anayasası m. 11
79
a. 1971 değişikliği Öncesi Dönem
79
b. 1971 Değişikliği Sonrası Dönem
81
2. 1982 Anayasası m.13
82
a. 2001 Yılı Değişikliği Öncesi
82
b. 2001 Yılı Değişikliği Sonrası
83
C. Genel Sınırlandırma Sebepleri-Özel Sınırlandırma Sebepleri
85
1. Genel Sınırlama Sebepleri
85
2. Özel Sınırlama Sebepleri
86
IV. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KULLANILMASININ KISMEN VEYA TAMAMEN DURDURULMASI
87
1. 1961 Anayasasındaki Düzenleme
88
2. 1982 Anayasasındaki Düzenleme
89
C. Durdurmanın İlkeleri
92
1. Durdurmanın Durumun Gerektirdiği Ölçüde Olması
92
2. Durdurmanın Milletlerarası Hukuktan Doğan Yükümlülükleri İhlal Etmemesi
92
3. Durdurmanın Çekirdek Alanı İhlal Etmemesi
93
V. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KÖTÜYE KULLANILMASI
95
A. Hakkın Kötüye Kullanılması
95
a. 2001 Yılı Değişikliği Öncesi
97
b. 2001 yılı Değişikliği Sonrası Durum
98
İKİNCİ BÖLÜMOLAĞANÜSTÜ HAL İLANI VE KALDIRILMASI
I. OLAĞANÜSTÜ HAL İLANI ŞARTLARI
103
A. Olağanüstü Hal İlanı Şartlarının Genel Özellikleri
103
1. Anayasal Düzenlemeye Konu Olmaları
104
2. Sınırlı Olarak Sayılmaları
104
B. Olağanüstü Hal İlanı Şartları
106
1. Tabiî Afet, Tehlikeli Salgın Hastalık ve Ağır Ekonomik Bunalım Halleri
106
b. Tehlikeli Salgın Hastalıklar
108
c. Ağır Ekonomik Bunalım Halleri
108
2. Şiddet Olaylarının Yaygınlaşması
110
a. Hür Demokrasi Düzenine Yönelik Yaygın Şiddet Hareketleri
111
aa. Yaygın Şiddet Hareketleri
111
ac. Hür Demokrasi Düzenini veya Temel Hak ve Hürriyetleri Ortadan Kaldırmaya Yönelik Olması
113
b. Şiddet Hareketleri Nedeniyle Kamu Düzeninin Ciddi Şekilde Bozulması
114
bc. Ciddi Şekilde Bozulma
116
II. OLAĞANÜSTÜ HALİN İLAN EDİLMESİ
117
Ç. Olağanüstü Hal İlan Usulü
122
1. Bakanlar Kurulu Kararı
122
a. Bakanlar Kurulu Kararının Niteliği
122
2. Millî Güvenlik Kurulunun Görüşünün Alınması
124
3. Resmi Gazetede İlan
125
4. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Onayına Sunulması
126
a. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Kararı Görüşme Süreci
126
b. Kararın Onaylanması
127
c. Kararın Onaylanmaması
127
ç. Kararın Belli Koşullarda Onaylanması
128
D. Olağanüstü Halin Süresi ve Alanı
128
III. OLAĞANÜSTÜ HALİN KALKMASI
131
A. Türkiye Büyük Millet Meclisi Tarafından Onaylamama
131
B. Türkiye Büyük Millet Meclisi Tarafından Kısmen Kaldırma
131
C. Türkiye Büyük Millet Meclisi Tarafından Tamamen Kaldırma
131
Ç. Sürenin Dolmasıyla
132
D. Sıkıyönetim İlanıyla
132
IV. OLAĞANÜSTÜ HAL İLANI İŞLEMİ ÜZERİNDEKİ YARGISAL DENETİM
133
ÜÇÜNCÜ BÖLÜMİDARENİN OLAĞANÜSTÜ HAL YETKİLERİ VE DENETİMİ
I. OLAĞANÜSTÜ HALLERDE TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN SINIRLANDIRILMASI
141
A. Olağanüstü Halin Bulunması
142
1. Anayasal Düzenleme
142
2. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Düzenlemesi
143
a. Hak ve Hürriyetlerin Askıya Alınması
143
b. Bildirimde Bulunma
145
bc. Bildirimin Kapsamı
146
bd. Bildirim Yapmamanın Sonucu
147
B. Kanunla Yapılma Şartının Aranmaması
147
2. Kanunla Sınırlandırma Yapılan Haller
148
3. Olağanüstü Halde Yapılan Sınırlandırmalar
149
C. Sınırlandırmada Temel Hak ve Hürriyetlerinin Özüne Dokunulmaması
150
b. Öz Güvencesinin Koruduğu Hukuki Yarar ve Niteliği
151
2. Anayasal Düzenleme
152
3. Demokratik Toplum Gerekleri Kıstasından Farkı
153
4. Olağanüstü Hallerde Temel Hak ve Hürriyetlerin Özüne Dokunma Yasağı
154
Ç. Demokratik Toplum Düzenine Aykırı Sınırlamama
155
1. Demokratik Toplum Anlayışı
156
2. Anayasal Düzenleme
157
3. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin Demokrasi Anlayışı
159
4. Olağanüstü Hallerde Uygulama Durumu
161
D. Sınırlamanın Anayasanın Sözüne ve Ruhuna Aykırı Olmaması
161
2. Anayasanın Sözüne Aykırı Olmama
162
3. Anayasanın Ruhuna Aykırı Olmama
163
4. Olağanüstü Hallerde Uygulama Durumu
164
E. Sınırlandırmanın Ölçülülük İlkesine Uygun Olması
164
1. Genel Olarak Ölçülülük İlkesi
164
a. Elverişlilik İlkesi
166
2. Hakkın Özüyle İlişkisi
169
3. Anayasal Düzenleme
170
4. Olağanüstü Hallerde Ölçülülük İlkesi
170
F. Sınırlandırmanın laik Cumhuriyetin Gereklerine Aykırı Olmaması
172
1. Genel Olarak lâiklik
172
2. Olağanüstü Hallerde Uygulanması
174
G. Sınırlamanın Çekirdek Alana Dokunmaması
175
2. Anayasal Düzenleme
176
b. Din, Vicdan ve Düşünce Hürriyeti
177
c. Suç ve Cezaların Geriye Yürümemesi
177
ç. Mahkeme Kararına Kadar Kimsenin Suçlu Sayılmaması
178
Ğ. Milletlerarası Hukuktan Doğan Yükümlülüklerin İhlal Edilmemesi
178
II. OLAĞANÜSTÜ HALLERDE TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KULLANILMASININ DURDURULMASI
180
1. Genel Olarak Yaşama hakkı
184
a. Yaşama Hakkının Koruma Alanı
185
b. Pozitif Yükümlülük
188
2. Yaşama Hakkının İstisnaları
190
b. Meşru Savunma, Yakalama ve Kaçmanın Önlenmesi
191
c. Ayaklanma veya İsyanın Yasaya Uygun Şekilde Bastırılması
192
ca. Silah Kullanma Yetkisi
192
cb. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin Kriterleri
193
C. Kişi Hürriyeti ve Güvenliği
195
1. Genel Olarak Kişi Hürriyeti ve Güvenliği
196
2. Kişi Hürriyetinin İstisnaları
197
3. Olağanüstü Hallerde Kişi Hürriyeti ve Güvenliği
199
Ç. Yerleşme ve Seyahat Hürriyeti
200
1. Genel Olarak Yerleşme ve Seyahat Hürriyeti
200
2. Yurt Dışına Çıkma ve Yurda Girme Hürriyeti
202
3. Sınır Dışı Edilmeme Hürriyeti
203
4. Yerleşme ve Seyahat Hürriyetinin Olağanüstü Hallerde Sınırlandırılması ve Durdurulması
204
1. Genel Olarak Öğrenim Hürriyeti
207
2. Öğrenim Hürriyetinin Sınırlandırılması ve Durdurulması
208
1. Genel Olarak Mülkiyet hakkı
209
b. Anayasal Düzenleme
210
2. Mülkiyet Hakkının Sınırlandırılması
212
b. Olağanüstü Hal Süresince Mülkiyet Hakkının Sınırlandırılması
213
F. Konut Dokunulmazlığı
215
3. Konut Dokunulmazlığı Hakkının Sınırlanması
217
G. Zorla Çalıştırma Yasağı
219
1. Genel Olarak Zorla Çalıştırma Yasağı
219
2. Olağanüstü Hallerde Zorla Çalıştırma
221
a. Şiddet Olayları Sebebiyle Zorla Çalıştırma
221
b. Tabii Afet ve Tehlikeli Salgın Hastalıklar Sebebiyle Zorla Çalıştırma
222
1. Genel Olarak Basın Hürriyeti
223
2. Basın Özgürlüğü Kapsamı
224
3. Basın Hürriyetinin Sınırlandırılması
226
b. Basına Müdahale Sayılabilecek Haller
227
c. Olağanüstü Hallerde Sınırlandırılması veya Durdurulması
228
H. Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Hürriyeti
233
1. Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Hürriyetinin Kapsamı
233
2. Anayasal Düzenleme
235
3. Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Hakkının Sınırlandırılması
237
I. Dernek Kurma Hürriyeti
240
1. Dernek Kurma Hürriyetinin Kapsamı
240
2. Dernek Kurma Hürriyetinin Sınırlandırılması
242
ab. Olağanüstü Hal İlanı Halinde
243
b. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Uygulamaları
244
1. Grev ve Lokavt Hakkı
245
2. Haberleşme Hürriyeti
247
3. Kamu Personelinin Çalışma Hakkına ilişkin Sınırlamalar ve Tanınan Haklar
248
III. OLAĞANÜSTÜ HALE İLİŞKİN KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME ÇIKARMA VE DENETİMİ
252
B. Olağanüstü Hal Kanun Hükmünde Kararnamesinin Unsurları
253
a. Yetki Kanununa Gerek Duyulmaması
255
b. Yer ve Zaman Bakımından Yetki
256
b. Olağanüstü Hal Kanun Hükmünde Kararnamelerinin Düzenleme Alanı
258
ba. Olağanüstü Halin Gerekli Kıldığı Konularda Düzenleme
258
bb. Temel Hak ve Hürriyetlerde Düzenleme
259
bc. Çekirdek Hakların Durumu
259
bd. Kanunlarda Değişiklik Yapılamaması
260
2. Anayasa Mahkemesi Denetimi
266
aa. Anayasal Düzenleme
266
ab. Olağanüstü Hal Kanun Hükmünde Kararname Kriteri
267
abb. Konusu Açısından
269
abc. Uygulanacağı Yer Açısından
271
abd. Uygulanacağı Zaman Açısından
272
b. Denetleme Yasağının Eleştirisi
272
3. Türkiye Büyük Millet Meclisi Denetimi
274
a. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Onayına Sunulmaları
274
c. Meclisin Yetkileri
276
4. Uluslararası Yargı Organlarının Denetimi
277
IV. VATANDAŞLAR İÇİN YÜKÜMLÜLÜKLER KONULMASI
278
B. Anayasal Düzenleme
279
C. Vatandaşlar İçin Para, Mal ve Çalışma Yükümlülükleri
279
1. Bu Yükümlülüklerin Niteliği
279
2. Tabiî Afet ve Tehlikeli Salgın Hastalıklar Halinde
280
a. Para Verme Yükümlülüğü
280
b. Mal Verme Yükümlülüğü
281
c. Çalışma Yükümlülüğü
281
3. Ağır Ekonomik Bunalım Hallerinde
282
4. Şiddet Olaylarının Yaygınlaşması Halinde
283
5. İdare Tarafından Zararın Karşılanması
283
D. Yükümlülüklerin Duyurulması
285
V. SICAK TAKİP YAPILMASI
286
VI. OLAĞANÜSTÜ HAL YÖNETİCİLERİNİN SORUMLULUKLARI
288
A. Mali Sorumlulukları
288
1. Hizmet Kusurundan Sorumlulukları
289
2. Kişisel Kusurlarından Sorumlulukları
291
3. Kamu Görevlisine Rücu Edilmesi
292
a. Rücu Edilebilecek Haller
292
c. Görevli Yargı Yeri
297
B. Kamu Personelinin İdari Sorumlulukları
298
VII. OLAĞANÜSTÜ HALDE GENEL YARGI YETKİSİ
306