Birinci Bölüm MİLİTAN DEMOKRASİ ANLAYIŞI
I. KAVRAMIN ORTAYA ÇIKIŞ NEDENLERİ, GELİŞİMİ ve ÖZGÜRLÜKLERLE İLİŞKİSİ
5
A. Kavramın Ortaya Çıkış Nedenleri
5
1. Sosyal ve Ekonomik Nedenler
5
2. Hukuksal ve Siyasal Nedenler
5
B. Terminoloji Sorunu ve Tanım
5
C. Militan Demokrasinin İki Boyutu
5
1. Düşünce Özgürlüğü Boyutu ve Düşüncenin Sınırlandırılması
5
a. Klasik Demokrasilerde Düşünce Özgürlüğü
5
aa. Düşünce Özgürlüğünün Tanımı ve Kapsamı
5
bb. Klasik Demokrasilerde Düşünce Özgürlüğünün Yeri ve Önemi
5
cc. Düşünce Özgürlüğü ve Totaliter Rejimler
5
b. Militan Demokrasi - Düşünce Özgürlüğünün Sınırlandırılması İlişkisi
5
aa. “Özgürlüğü Yok Etme Özgürlüğü Tanınmalıdır” Görüşünü Savunanlar ve Gerekçeleri
5
bb. Özgürlüğü Yok Etme Özgürlüğü Olamayacağını Savunanlar ve Gerekçeleri
5
2. Siyasal Parti Özgürlüğü Boyutu ve Politik Alanın Sınırlandırılması
5
c. Komünizm (Marksizm-Leninizm)
5
II. DÜŞÜNCE ÖZGÜRLÜĞÜNÜ SINIRLANDIRMADA “SINIR” SORUNU
5
B. Düşünce Özgürlüğünün Objektif Sınırları
5
C. ABD Federal Yüksek Mahkemesi’nin Sınırlama Konusunda Getirdiği Ölçütler (Testler)
5
1. Zararlı Eğilim (Bad Tendency) Testi
5
2. Açık ve Mevcut Tehlike (Clear And Present Danger) Testi
5
3. Menfaatleri Dengeleme (Balancing) Testi
5
4. Mutlak Koruma Testi (Absolutist Approach)
5
III. POZİTİF HUKUK: DEĞİŞİK ÜLKE ANAYASALARINDA ve ULUSLARARASI BELGELERDE MİLİTAN DEMOKRASİ ANLAYIŞI
5
1. Amerika Birleşik Devletleri
5
b. Yasal Durum ve Yüksek Mahkemenin Tutumu
5
aa. 1917 Federal Casusluk Kanunu
5
bb. 1940 Yabancıların Tescili Kanunu
5
cc. 1950 İç Güvenlik Kanunu (McCarthy Kanunu)
5
dd. 1954 Komünist Kontrol Yasası
5
c. Federal Anayasa Mahkemesi’nin Tutumu
5
b. Uygulama ve Anayasa Mahkemesi’nin Tutumu
5
1. 1948 BM İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi
5
2. 1966 BM Kişisel ve Siyasal Haklar Sözleşmesi
5
3. 1950 Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi
5
b. Avrupa İnsan Hakları Komisyonu ve Divanı’nın Tutumu
5
IV. MİLİTAN DEMOKRASİ ANLAYIŞININ DEMOKRATİK REJİM ÜZERİNDEKİ MUHTEMEL ETKİLERİ
5
A. Siyasal Çoğulculuğun Zedelenmesi ve Katılımın Zayıflaması
5
B. Depolitizasyon Etkisi
5
C. Yasaklanan Düşüncelerin Yer Altına İtilmesi ve Şiddet Olaylarının Yaygınlaşması
5
D. Demokratik Rejim İle Uyuşma
5
İkinci Bölüm 1982 ANAYASASI’NDA MİLİTAN DEMOKRASİ ANLAYIŞI
I. TÜRKİYE’DEKİ OLUŞUM: TARİHSEL GELİŞİM ve GÜNÜMÜZDEKİ DURUM
5
2. 1961 Anayasası Dönemi
5
a. Düşünce Özgürlüğünün Sınırlandırılması Sorunu
5
cc. 1971 Anayasa Değişikliği Sonrasındaki Durum
5
b. Siyasal Partiler ve Politik Alanın Sınırlandırılması
5
c. Anayasa Mahkemesi’nin Tutumu
5
aa. Genel Olarak Düşünce Özgürlüğü İle İlgili Tutumu
5
bb. Siyasal Parti Kapatma Konusundaki Tutumu
5
B. Günümüzde Militan Demokrasinin Güncelliğinin Nedenleri
5
II. 1982 ANAYASASI’NDA MİLİTAN DEMOKRASİ ANLAYIŞI
5
A. Anayasanın Bütünsel Yorumunda Militan Demokrasi
5
1. 1982 Anayasası’nda Özgürlükler ve Demokrasi Sorunu
5
b. 1982 Anayasası’nın Öngördüğü Demokrasi Modeli
5
aaa. Anayasa’daki Hükümler
5
ccc. Anayasa Mahkemesi’nin Tutumu
5
2. Anayasa’nın Başlangıç ve Genel Esaslar Bölümlerinde Militan Demokrasi Anlayışı
5
aa. Genel Olarak Anayasalara Başlangıç Konulması ve 1982 Anayasası’ndaki Durum
5
aa. Anayasa Değişikliğine Konu Olamayacak Hükümler
5
bb. Anayasa’nın 5., 6. ve 10. Maddeleri
5
B. Düşünsel Özgürlükler Planında Militan Demokrasi
5
1. Düşünce ve Kanaat Özgürlüğü
5
a. Düşünce/Düşünceyi Açıklama Özgürlüğü Ayırımı
5
b. Anayasa’daki Düşünce ve Kanaat Özgürlüğünün Kapsamı
5
2. Düşünceyi Açıklama ve Yayma Özgürlüğü
5
3. Din ve Vicdan Özgürlüğü
5
4. Bilim ve Sanat Özgürlüğü
5
5. Anayasa’nın 13., 14. ve 15. Maddelerinin Etkisi: Genel Sınırlama
5
a. 13. Madde: Genel Sınırlandırıcı Unsurlar ve Getirilen Güvenceler
5
b. 14. Madde: Temel Hak ve Özgürlüklerin Kötüye Kullanılmaması
5
c. 15. Madde: Temel Hak ve Özgürlüklerin Kullanılmasının Durdurulması
5
6. Düşünce Suçu, 1982 Anayasası ve Değerlendirme
5
b. Anayasa’daki Düşünce Özgürlüğünün Değerlendirilmesi
5
7. Anayasa Mahkemesi’nin Düşünce Özgürlüğü Konusundaki Tutumu
5
C. Siyasal Partiler Alanında Militan Demokrasi
5
1. Genel Olarak 1982 Anayasası’nda Siyasal Partilerin Düzenlenmesi
5
2. Anayasa’da Siyasal Partilerin Uyması Gereken İlkeler
5
a. Devletin Ülkesi ve Milletiyle Bölünmez Bütünlüğü İlkesi
5
aa. Devletin Ülkesiyle Bölünmez Bütünlüğü İlkesi
5
aaa. Bağımsızlığın Korunması
5
bbb. Federasyon Modelini Savunma
5
ccc. Bölgecilik ve Bölücülük Ayırımı
5
bb. Devletin Milletiyle Bölünmez Bütünlüğü İlkesi
5
aaa. Tek Ulusun Varlığı
5
bbb. Azınlık Yaratılmasını Önleme
5
aa. Laiklik İlkesinin Uygulanmasında Bazı Temel Farklılıklar
5
bbb. Aktif ya da Militan Laiklik
5
bb. Cumhuriyet Döneminde Laikleşme Konusundaki Tartışmalar
5
cc. Anayasa’da Öngörülen Laik Devlet İlkesi
5
aaa. Siyasal Partilere Yönelik Olarak Devrim Kanunları’na Aykırı Amaç ve Faaliyet Yasağı
5
c. Demokratik Devlet İlkesi
5
d. Anayasa’da Yer Alan Diğer Yasaklar
5
3. 2820 Sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun Anayasa’daki Yasakları Genişletici Etkisi
5
4. Siyasal Parti Kapatma Nedenleri Konusunda Anayasa Mahkemesi’nin Tutumu
5
a. Devletin Ülkesi ve Milletiyle Bölünmez Bütünlüğü İlkesi
5
bb. Devletin Ülkesiyle Bölünmez Bütünlüğü
5
cc. Devletin Milletiyle Bölünmez Bütünlüğü İlkesi
5
dd. Dil ve Kültürel Haklar Açısından
5
c. Demokratik Devlet İlkesi
5
5. Siyasal Parti Kapatma Davalarında Ortaya Çıkan Kimi Sorunlar
5
b. “Demokratik Düzen” ve “Anayasal Düzen” Kavramları ve Bu Bağlamda Anayasa’ya Uygun Yollardan Hareketle Anayasayı Değiştirme Sorunu
5
c. Militan Demokrasi Anlayışı Bağlamında Türk Anayasa Mahkemesi’nin Tutumunun Değerlendirilmesi
5
d. Anayasa Mahkemesi’nin Yeni Özgürlükçü Açılımlar Yapabilmesi Mümkün Müdür?
5