İlkçağ Siyaset Teorisi Doğan Kütükçü  - Kitap

İlkçağ Siyaset Teorisi

1. Baskı, 
Nisan 2021
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
472
Barkod:
9789750268236
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
680,00
İndirimli (%50):
340,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Siyaset teorisi kendi toplumumuzda ve başka toplumlarda geçmişte ve günümüzde siyasal etkinliğin normlarını, uygulamalarını ve örgütlenmesini teorize eder. Daha yüksek ve daha temel bir sorunun bir bölümü olan en iyi siyasal düzen; başka bir deyişle, bir insanın üstün bir toplum içerisinde sürdürmesi gereken ideal yaşam biçimi sorunu ile ilgilenir.
Siyaset teorisi insanlığın kalıcı meselelerini ele alır. Bu nedenle, klasik metinlerin gözden geçirilmesi disiplinin önemli bir bileşenini teşkil eder. Siyaset teorisinde bir klasik, büyük bir edebi çalışmanın temel bileşenlerine sahiptir ve bölgesel dekoruna rağmen, yaşamın ve toplumun yok olmayan sıkıntılarıyla ilgilenir. Ebedî bilginin özünü içerir ve herhangi bir medeniyetin, toplumsal sınıfın, halkın veya zamanın değil, tüm insanlığın mirasıdır.
İlkçağ Siyaset Teorisi, başka meselelerin yanı sıra, düşünce özgürlüğü, birey, retorik, siyasal rejim, adaletin talepleri ve bunların nasıl yerine getirileceği, hukuk, demokrasinin varsayımları, cumhuriyet, yurttaşlık, özgürlük ve eşitlik ile ilgili olarak ilkçağda ortaya çıkan birçok kaygıyı ele almaktadır. Yunanlar, iyi ya da kötü, geleneksel ahlak kurallarının en temellerini ve meşruiyetini ve siyasal hakkın ilkelerini sorgulamaya eleştirel aklı uygulayarak, zahmetli bir şekilde inşa edilmiş tanımlarla ve muhalif savlarla dolu olan, siyasal ilkelerin sistematik ve analitik bir sorgusunu, kendi kendine-özgü siyaset teorisi tarzlarını icat ettiler. Batı dünyasında siyaset hakkında düşünmenin, antik veya modern, başka birçok yolu olsa da, Batı siyasal düşüncesinin klasikleri olarak düşündüklerimiz, Yunanlar tarafından kurulan siyaset teorisi geleneğine aittir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Düşünce Özgürlüğü: Özgür Akıl
.
Nomos ve Phusıs
.
Retorik
.
Demagojik Retorik: Thukydides ve Peloponnesos Savaşları
.
İdeal Birey: Filozof ve Bilge
.
Siyasal Rejim: Platon'un Siyaset Felsefesi
.
Siyasal Rejim: Aristoteles ve Politika
.
Adalet: Homeros ve Hesiodos
.
Adalet: Platon'un Adalet Teorisi
.
Adalet: Aristoteles'in Adalet Teorisi
.
Cumhuriyet: Cıcero ve Karma Anayasa
.
Hukuk: Roma Hukukbilimi
.
Hukuk: Doğal Hukuk Teorisi
.
Yurttaşlık, Özgürlük ve Eşitlik
.
Uluslararası Siyaset: Cıcero ve Uluslararası Töreler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Sunuş 
5
(a) Siyaset ve Teorisi 
5
(b) İlkçağ Siyaset Teorisi ve İlkçağ Siyaset Felsefesi 
7
(c) Siyaset Teorisinin Doğduğu Yer: Otarşik İlkçağ Polisi 
10
§ 1. DÜŞÜNCE ÖZGÜRLÜĞÜ: ÖZGÜR AKIL 
19
§ 2. NOMOS VE PHUSIS 
37
(a) Terimler 
40
Nomos 
40
Phusis 
41
Nomos ve Phusis Arasındaki Karşıtlık 
41
(b) Phusis’in Destekçileri 
43
Antiphon 
43
Kalikles 
44
Thrasymakhos 
45
Thukydides 
47
Sonuç 
51
Kritias 
51
Protagoras 
52
Anonymus Iamblichi 
53
(ç) Yazılı Olmayan Nomoi 
58
(d) Sonuç 
60
§ 3. RETORİK 
63
(a) Antik Yunan’da Retorik 
63
Homeros’ta Paideia ve Aretē 
63
Sofistler 
64
Diyalektik 
69
Adli Retorik 
69
Retoriğin Eleştirisi: Sokrates ve Platon 
73
Aristoteles ve Retorik 
77
(b) Antik Roma’da Retorik 
80
§ 4. DEMAGOJİK RETORİK: THUKYDİDES VE PELOPONNESOS SAVAŞLARI 
89
(a) Demagoglar 
89
(b) Peloponnesos Savaşının Tarihçesi 
91
(c) Retorik ve İnsan Doğası 
93
(ç) Tanım 
99
Seyirciler 
99
Konuşmacı 
101
Konuşma 
102
(d) Demagog ve Devlet Adamı 
103
§ 5. İDEAL BİREY: FİLOZOF VE BİLGE 
107
(a) Felsefi Söyleme Karşı Felsefe 
108
(b) Bir Yaşam Şekli Olarak Felsefe 
110
(c) Sokrates Figürü 
112
Genel Olarak 
112
Sokratik Yöntem 
116
Erdemler 
119
(ç) Bilge Figürü 
121
(d) Tinsel Pratikler 
127
Arzunun Kontrolü 
127
Ölüm ve Musibetler Üzerinde Önceden Düşünmek 
128
Mevcut Ana Odaklanmak 
129
Yukarıdan Bakış 
129
Hypomnemata Olarak Yazmak 
131
(e) Bilge ve Siyaset 
133
(f) Aşkın Bir Varoluşa Yönelik Bireysel Deneyim 
135
(g) İlkçağın Çöküşünden Sonra Felsefenin Dönüşümü 
139
Mutlu Yaşam 
139
Manastırcılıkta Tinsel Pratiklerin Benimsenmesi 
141
Teolojinin ve Doğa Bilimlerinin Hizmetçisi Olarak Felsefi Söylem 
142
§ 6. SİYASAL REJİM: PLATON’UN SİYASET FELSEFESİ 
143
(a) Yaşamı – Siyasetten Felsefeye 
143
(b) Siyaset Felsefesinin Üçlü Görevi 
145
(c) Devlet’te Adalet Arayışı 
146
(ç) En İyi Siyasal Düzen 
150
(d) Filozof–Hükümdarların Yönetimi 
152
(e) Siyaset ve Ruh 
157
(f) Platon’un Başarısı 
161
§ 7. SİYASAL REJİM: ARİSTOTELES VE POLİTİKA 
165
(a) Biyografi ve Tarih 
165
(b) Metinler 
167
(c) Siyaset ve Etik 
168
(ç) Telos’un Önemi 
171
(d) Politika, Kitap I 
173
Kentin Maksadı 
173
Kent Nasıl Ortaya Çıkar? 
175
Erkek, Politik Hayvan 
178
Kölelik 
179
Kadınlar 
185
(e) Politika, Kitap II 
188
Bir Kent Ne Tür Bir Ortaklıktır? 
188
Mevcut Kentler: Sparta, Girit, Kartaca 
190
(f) Politika, Kitap III 
191
Yurttaş Kimdir? 
191
İyi Yurttaş ve İyi Erkek 
193
Kimin Hükmetmesi Gerekir? 
195
(g) Politika, Kitap IV 
200
Cumhuriyet: En İyi Pratik Rejim 
200
Orta Sınıfın Önemi 
202
(ğ) Politika, Kitap V 
204
Zenginler ve Fakirler Arasındaki Çatışma 
204
Rejimler Nasıl Muhafaza Edilir? 
206
Tiranlık ve Tiranların Yöntemleri Hakkında Uyarılar 
209
(h) Politika, Kitap VI 
212
Demokrasinin Çeşitleri 
212
En İyi Demokrasi Türü 
212
Bir Demokraside Servetin Rolü 
214
(ı) Politika, Kitap VII 
214
En İyi Rejim ve En İyi Erkek 
214
En İyi Kentin Nitelikleri 
215
(i) Politika, Kitap VIII 
219
Gençlerin Eğitimi 
219
§ 8. ADALET: HOMEROS VE HESİODOS 
221
§ 9. ADALET: PLATON’UN ADALET TEORİSİ 
227
(a) Aretē Olarak ve Siyasal Düzen Olarak Adalet ve Adaletin Temeli Olarak Nomos ve Phusis 
227
(b) Toplumun Temeli Olarak Phusis ve Adaletin Kentteki ve Bireydeki Yeri 
231
(c) Aşılama (Kültürel Saflaştırma) ve Zorlama; Rejimlerin Türleri 
237
(ç) Platon’un Ruh Teorisi, Aretē ve Adalet Hakkındaki Diğer Fikirler: Bir Karşılaştırma 
240
(d) Değerlendirme 
245
§ 10. ADALET: ARİSTOTELES’İN ADALET TEORİSİ 
249
(a) Tam Adalet ve Kısmi Adalet Ayrımı; Karşılıklılık 
249
(b) Dağıtıcı Adalet 
253
(c) Düzeltici Adalet 
256
(ç) Phusis İtibarıyla Adil Olan ve Nomos İtibarıyla Adil Olan 
262
(d) Özgür ve Göreceli Olarak Birbirine Eşit Erkekler 
267
§ 11. CUMHURİYET: CICERO VE KARMA ANAYASA 
273
(a) Roma Karma Anayasası 
274
(b) Cumhuriyetçi Değerler 
280
§ 12. HUKUK: ROMA HUKUKBİLİMİ 
285
(a) Roma Soyluluğu ve Roma Polisinin Genişlemesi 
287
(b) Roma Hukukunun Eşsiz Kurumları 
289
(c) Hukuksal Akıl Yürütme 
300
(ç) Jüstinyen ve Corpus Iuris Civilis 
325
(d) Batı Roma İmparatorluğu’nun Çöküşünden Sonra Avrupa’da Hukukun Gerilemesi 
327
(e) İlkçağdan Sonra Avrupa Hukuk Kültürünün Gelişimi 
328
§ 13. HUKUK: DOĞAL HUKUK TEORİSİ 
337
§ 14. YURTTAŞLIK, ÖZGÜRLÜK VE EŞİTLİK 
409
(a) Antik Atina’da Yurttaşlık, Özgürlük ve Eşitlik 
409
Yurttaşlar 
409
Yabancılar 
417
Kadınlar 
419
Köleler 
422
(b) Antik Roma’da Yurttaşlık, Özgürlük ve Eşitlik 
424
Yurttaşlık ve Yabancılık 
424
Özgürlük 
430
Kölelik 
439
§ 15. ULUSLARARASI SİYASET: CICERO VE ULUSLARARASI TÖRELER 
443
(a) Savaşta Ahlaksal Kısıtlamalar 
445
(a) Hegemonik Liderliğin Etiği 
448
Kaynakça 
451
Dizin 
463