ULUSLARARASI YATIRIM HUKUKU VE TAHKİM
I. ULUSLARARASI FİKRİ MÜLKİYET HUKUKU
20
A. Fikri Mülkiyet Korumasının Gelişimi
20
B. Uluslararası Fikri Mülkiyet Hukuku ve Ülkesellik
25
C. Fikri Mülkiyet Korumasına Uluslararası Standartlar Getiren Anlaşma: TRIPS Anlaşması
27
II. ULUSLARARASI YATIRIM HUKUKU VE TAHKİM
31
A. Uluslararası Yatırım Anlaşmaları ve Yatırımcı–Devlet Tahkimi
31
B. Uluslararası Ticari Tahkim ve Yatırım Tahkimi Arasındaki Benzerlikler ve Farklar
36
C. Yatırım Tahkiminin Olumlu ve Olumsuz Yönleri
38
III. YABANCI YATIRIM VE FİKRİ MÜLKİYET İLİŞKİSİ
46
B. Fikri Mülkiyet Yatırım İlişkisine Tarihsel Bir Bakış
48
C. Uluslararası Yatırım Tahkiminde Fikri Mülkiyet Uyuşmazlıkları
50
I. ULUSLARARASI YATIRIM ANLAŞMALARINDA ‘YATIRIM’ OLARAK MAL VARLIĞI
57
A. Yatırım Teriminin Gelişimi
57
II. ULUSLARARASI YATIRIM ANLAŞMALARINDA ‘YATIRIM’ OLARAK FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI
72
A. Uluslararası Yatırım Anlaşmalarında Fikri Mülkiyet Haklarının Korunması
72
B. ICSID Konvansiyonu’nda ‘Yatırım’ Olarak Fikri Mülkiyet Haklarının Korunması
81
III. FİKRİ MÜLKİYET HAKLARININ ‘YATIRIM’ KAPSAMINA DÂHİL OLMASI İLE İLGİLİ MESELELER
91
A. Fikri Mülkiyetin Uluslararası Yatırım Anlaşmaları Kapsamında Yatırım Sayılmasında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
91
B. Fikri Mülkiyet Yatırımları ve Uluslararası Yatırım Anlaşmaları Bağlamında Ülkesellik ve Uygulanabilir Hukuk
102
ULUSLARARASI YATIRIM HUKUKUNDA
KORUMA STANDARTLARI VE FİKRİ MÜLKİYET HUKUKU
I. MİLLİ MUAMELE STANDARDI
112
A. Uluslararası Yatırım Hukukunda Milli Muamele Standardı
112
B. Fikri Mülkiyet Hakları ile İlgili Anlaşmalarda Milli Muamele Standardı
114
II. EN ÇOK GÖZETİLEN ULUS MUAMELESİ STANDARDI
117
A. Uluslararası Yatırım Hukukunda En Çok Gözetilen Ulus Muamelesi Standardı
117
B. Fikri Mülkiyet Hakları ile İlgili Anlaşmalarda En Çok Gözetilen Ulus Muamelesi Standardı
124
III. ADİL VE EŞİT MUAMELE STANDARDI
126
A. Uluslararası Yatırım Hukukunda Adil ve Eşit Muamele Standardı
126
B. Fikri Mülkiyet Hakları ile İlgili Anlaşmalarda Adil ve Eşit Muamele Standardı
137
A. Uluslararası Yatırım Hukukunda Kamulaştırma
145
1. Kamulaştırma Kavramı
145
2. Kamulaştırma ile Tazminat Gerektirmeyen Düzenleme Arasındaki Farkın Ortaya Konulması
147
a. Yalnız Etki Doktrini (Sole Effect Doctrine)
150
b. Radikal Kamu Gücü Doktrini (Radical Police Powers Doctrine)
153
c. Ilımlı Kamu Gücü Doktrini (Moderate Police Powers Doctrine)
155
B. Fikri Mülkiyet Haklarının Kamulaştırma İddialarına Konu Olması
157
C. Dolaylı Kamulaştırma ve Zorunlu Lisans
163
1. TRIPS Anlaşması’na Atıf Yapılmadığında Zorunlu Lisansın Kamulaştırma İddiasına Konu olması
165
a. Zorunlu Lisansın Yatırımda Ekonomik Yoksunluğa Neden Olması
165
b. Zorunlu Lisansın Yatırımcının Meşru Beklentileriyle Çelişmesi
166
c. Zorunlu Lisansın Altında Yatan Amaç
169
2. TRIPS Anlaşması’na Atıf Yapıldığında Zorunlu Lisansın Kamulaştırma İddialarına Konu Olması
171
FİKRİ MÜLKİYET HAKLARININ YATIRIMCI –
DEVLET TAHKİMİ ARACILIĞI İLE UYGULANMASI –
GÜNCEL TAHKİM KARARLARININ İNCELENMESİ
I. PHILIP MORRIS V URUGUAY
176
C. Davalının Savunması
178
1. Kamulaştırma İddiası Yönünden
180
b. Devletin Yasa Yapma ve Uygulama Gücü, Düzenleyici Önlemin Kamu Yararı Amacı
184
2. Adil ve Eşit Muamele İhlali İddiası Yönünden
192
II. ELI LILLY V KANADA
195
C. Davalının Savunması
199
III. PHILIP MORRIS V URUGUAY VE ELI LILLY V KANADA DAVALARINDAN ÇIKARILAN SONUÇLAR
210
FİKRİ MÜLKİYET HAKLARININ YATIRIMCI –
DEVLET TAHKİMİ ARACILIĞI İLE UYGULANMASININ ETKİLERİ
B. TRIPS Esneklikleri
224
II. FİKRİ MÜLKİYET HAKLARININ YATIRIMCI–DEVLET TAHKİMİ ARACILIĞI İLE UYGULANMASININ ‘SOĞUTUCU ETKİ’ YARATMASI
225
A. Soğutucu Etki Kavramı
225
III. FİKRİ MÜLKİYET HAKLARININ YATIRIMCI–DEVLET TAHKİMİ ARACILIĞI İLE UYGULANMASININ TRIPS ESNEKLİKLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
230
A. Patent Verilebilirlik Standartları
232
FİKRİ MÜLKİYET HAKLARININ ULUSLARARASI YATIRIM TAHKİMİNE KONU OLMASINDAN KAYNAKLANAN
MUHTEMEL SORUNLARA İLİŞKİN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
I. ULUSLARARASI YATIRIM ANLAŞMASI HÜKÜMLERİNİN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ – FİKRİ MÜLKİYETİN YATIRIM TAHKİMİ DAVALARINDAN HARİÇ TUTULMASI
252
A. Yatırım Tanımının Kapsamının Sınırlandırılması
254
B. Yatırım İddialarının Kapsamının Sınırlandırılması – Koruma Klozları
258
1. Koruma Klozlarının Yaratabileceği Olumsuzluklar
262
2. Endişeleri Gidermeye Yönelik Atılan Adımlar
263
II. DEVLETİN KAMU YARARI İLE İLGİLİ DÜZENLEME YAPMA YETKİSİNİN TANINMASI
269
A. İç Hukuk Uygulamalarına Saygı Gösterilmesi (Deference)
272
B. Orantılılık Analizi (Proportionality Analysis)
273
III. YATIRIMCI–DEVLET UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM MEKANİZMASININ İYİLEŞTİRİLMESİNE YÖNELİK GETİRİLEN ÖNERİLER
274
A. Yatırımcı–Devlet Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasının Yarattığı Endişeler
274
B. Endişeleri Gidermeye Yönelik Kurumsal İyileştirme Önerileri
278