GEMİNİN MİLLİYETİ KAVRAMI
III. GEMİ MİLLİYETİ KAVRAMI12
1. Nottebohm Davası’nda Getirilen Gerçek Bağ Kriteri14
2. Gerçek Bağ Kriterinin Gemiler Bakımından Kabulü.16
B. Herkesin Bir Milliyeti Olmalı ve Sadece Bir Milliyeti Olmalı İlkesi22
C. Milliyetin Simgesi Olarak Bayrak Çekilmesi24
2. Elverişli Bayrak Kavramı.25
IV. MİLLİYETİN TAYİNİNİN GEREKLİLİĞİ ve ÖNEMİ .29
1. İmtiyazlar Bakımından 33
2. Uygulanacak Düzenlemelerin Belirlenmesi Bakımından .34
MİLLİYETİN DÜZENLENMESİ VE İSPATI
I. ULUSLARARASI ANTLAŞMALARDA GEMİ
A. Gemi Milliyetinin Düzenlenmesi.37
B. Uluslararası Antlaşmalarda Gemi Milliyeti .40
1. Devletlerin Milliyet Koşullarını Belirleme Serbestisi .41
2. Uluslararası Antlaşmalarda Gerçek Bağ43
a. 1958 tarihli Cenevre Açık Deniz Sözleşmesi’nde Gerçek Bağ43
(1) 1956 Taslağı’nda Gerçek Bağ Kavramı ve 1958 tarihli
Cenevre Konferansı’ndaki Tartışmalar.43
(2) 1958 tarihli Cenevre Açık Deniz Sözleşmesi’nin Nihai
Metninde Gerçek Bağ Kavramı .44
b. 1982 tarihli Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku
Sözleşmesi’nde Gerçek Bağ47
c. 1986 tarihli Gemilerin Tescil Şartları Hakkında Birleşmiş
Milletler Sözleşmesi’nde Gerçek Bağ 48
II. ULUSLARARASI ANTLAŞMALARDA MİLLİYETİN
III. TÜRK HUKUKUNDA MİLLİYETİN DÜZENLENMESİ VE İSPATI .57
B. Türk Bayrağı Çekme Hakkına Sahip Olma .58
1. TTK Hükümlerine Göre Bayrak Çekme Hakkı.58
a. Türk Bayrağı Çekme Hakkının Kazanılması.58
(1) Geminin Maliki Gerçek Kişi ise.59
(2) Geminin Maliki Tüzel Kişi ise61
i. Tüm Tüzel Kişiler Bakımından Aranan Koşul.61
ii. Kuruluş, Kurum, Dernek ve Vakıflar Bakımından Aranan Koşul.61
iii. Ticaret Şirketleri Bakımından Aranan Koşul.62
(3) Geminin Maliki Birden Çok Gerçek veya Tüzel Kişi ise64
(4) Geminin Maliki Donatma İştiraki ise.65
b. TTK m. 940’a Getirilen İstisnalar.66
(1) Türk Gemilerinin Yabancı Bayrak Çekmesi.66
(2) Yabancı Gemilerin Türk Bayrağı Çekmesi.67
(3) Finansal Kiralama Şirketlerinin Malik Olduğu Gemilerin Türk Bayrağı Çekmesi.69
2. Türk Uluslararası Gemi Sicili’ne Tescille Bayrak Çekme Hakkının Kazanılması69
a. Uluslararası Gemi Sicili İhdasına Yol Açan Nedenler.69
b. Türk Uluslararası Gemi Sicili72
3. Bağlama Kütüğü’ne Kayıtla Bayrak Çekme Hakkının Kazanılması75
C. Türk Bayrağı Çekme Hakkının Kullanılması.81
1. Tescili Zorunlu Gemiler 81
b. Bayrak Şahadetnamesi85
c. Bağlama Kütüğü Ruhsatnamesi.88
2. Tescili İsteğe Bağlı Gemiler 88
D. Türk Bayrağı Çekme Hakkının Kaybı.89
TÜRK HUKUKUNDA MİLLİYETE BAĞLANAN
I. KABOTAJ TEKELİNDEN YARARLANMA İMKANI.91
B. Kabotaj Tekelinin İstisnaları.93
C. Kabotaj Tekelinden Yararlanabilme Şartları.95
1. Gemiler İçin Aranan Koşul96
2. Kişiler İçin Aranan Koşul 98
II. MİLLİ GEMİ SİCİLİ’NE KAYIT İMKANI103
III. BAYRAK DEVLETİNİN DENİZDE CAN, MAL VE
ÇEVRE GÜVENLİĞİNE YÖNELİK DÜZENLEMELERİNE
B. Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanun’a Göre .106
C. Çevre Mevzuatına Göre.110
2. 1992 Tarihli Petrol Kirliliğinden Doğan Zararın Hukuki
Sorumluluğu ile İlgili Uluslararası Sözleşme.113
3. 2001 Tarihli Gemi Yakıtlarından Kaynaklanan Petrol
Kirliliği Zararının Hukuki Sorumluluğu Hakkında
Uluslararası Sözleşme.116