SANAT ÖZGÜRLÜĞÜ VE SANATIN TEŞVİKİNE İLİŞKİN ON TEZ
Prof. Dr. iur. Felix UHLMANN Arş. Gör. Dr. lic. iur., Prof. Dr., Cristina BOGNUDA
(Çev.: Prof. Dr. Dr. h.c. Yener ÜNVER)
I. Sanat Özgürlüğü, Düşünce Özgürlüğünün Bir Uzantısı Değildir
35
II. Sanat ve Hukuk Düzeni Arasındaki Çatışkı, Aceleyle Hukuki Düzen Lehine Hükme Bağlanamaz
37
III. Sanat Sıkça Mantık Dışıdır ve Bu Nedenle Hukuksal Söylemde Dezavantajdır
40
IV. Sanat, Sanatçı Tarafından Yapılmış Taslak Değildir
40
V. Sanat Özgürlüğünün Temel Çatışması Kişiliğin Korunması Alanında Ortaya Çıkmaktadır
41
VI. Devlet Kurumları Dahi Sanat Özgürlüğünün Taşıyıcıları Olabilirler
43
VII. Devlet Sanatı Sulama İbriği ile Teşvik Etmemeli, Bilakis Ortaya Açık Öncelikler Koymalıdır
44
VIII. Sanatı Teşvik Etmek Söz Konusu Olduğunda, Kanton Tarafsızdır, Ancak Kör Değildir
46
IX. Devletin Kültür Alanına Katılımı, Bağımsız Kurumlar Aracılığıyla Gerçekleştirilmelidir
46
X. Hukuk Devleti Uyarınca Teşvik Kararlarının, Gerekçelendirilmesi Zorunludur
49
GERÇEKLİK VE DENEYİMLER EŞLİĞİNDE SIRBİSTAN CUMHURİYETİ’NDE
BALE SANATINA DAİR DÜZENLEMELER
Olivera DAMNJANOVIC – (Çev: Dr. Öğr. Üyesi Salim IŞIK)
I. Bale Dansının Tarihçesi
53
I. Sırbistan’da Balenin Tarihçesi
55
III. Dansçıların Özellikleri
56
IV. Bale Sanatçılarının Eğitimi
57
V. Bale Sanatçılarının Kazandıkları Ünvanlar
59
VI. Yasal Düzenlemelerde Bale
59
SANATIN ONURU – MUTLAK BİR TEMEL HAKKIN KORUMA ALANI VE
SINIRLARINA DAİR MÜLAHAZALAR
Prof. Dr. Claus DIERKSMEIER (Çev.: Ar. Gör. Kerem ÖZ)
I. Sanat Hürriyetine İlişkin İçtihadın Tarihsel Seyri
67
1. Prusya Devletleri Genel Kanunu’nda Sanat Hürriyeti
68
2. Weimar Anayasası’nda Sanat Hürriyeti
69
3. Üçüncü İmparatorluk Döneminde Sanat Hürriyeti
69
4. Federal Almanya Cumhuriyeti Anayasası’nda Sanat Hürriyeti
70
II. “Mephisto” Davasının Dogmatik–Felsefî Boyutları
72
III. Örnek Olay: Alman Bayrağı
77
IV. Onuru Esas Alan Sanat Hürriyeti
78
1. Koruma Alanı veya Sınırlama?
78
2. Temel Hak Kaynağı Olarak İnsan Onuru
80
MAHKEME KARARLARI ÇEVİRİLERİ
ESKİ SEVGİLİNİN ÖZEL FOTOĞRAF VEYA GÖRÜNTÜLERİNİN İLİŞKİ SONA ERDİKTEN SONRA BAŞKALARININ ERİŞİMİNE SUNULMASI KİŞİLİK HAKLARINI İHLAL EDER
83
Çev.: Prof. Dr. Dr. h.c. Yener ÜNVER
DÜNYA FİKRİ MÜLKİYET ÖRGÜTÜ (WIPO) TAHKİM VE ARABULUCULUK MERKEZİ İDARİ HEYET KARARI CEM YILMAZ V. ULUSLARARASI ROMA KULÜBÜ Dava No. D2000–1541
95
Çev.: Ar. Gör. Göktürk ÖCAL
FEDERAL ANAYASA MAHKEMESİ KARARI 09.07.2008 tarih–1 BvR 519/08
101
Çev.: Ar. Gör. Şölen ÇAKIROĞLU
101
WORLD INTELLECTUAL PROPERTY ORGANIZATION (WIPO) DÜNYA FİKRİ MÜLKİYET ÖRGÜTÜ (DFMÖ) DFMÖ TAHKİM VE ARABULUCULUK MERKEZİ İDARİ JÜRİ KARARI Julian Barnes V– Old Barn Studios Limited Dava Numarası: D 2001–0121
115
WORLD INTELLECTUAL PROPERTY ORGANIZATION (WIPO) DÜNYA FİKRİ MÜLKİYET ÖRGÜTÜ WIPO TAHKİM VE ARABULUCULUK MERKEZİ İDARİ HAKEM KARARI Louis De Bernieres V– Old Barn Studios Limited Dava No. 2001–0122
131
WIPO TAHKİM VE ARABULUCULUK MERKEZİ İDARİ PANEL KARARI Geert Hofstede v. Sigma Two Dava No. D2003–0646
147
Çev.: Av. Sinan UYSAL
147
LONDRA YÜKSEK MAHKEMESİ QUEEN'S BENCH BÖLÜMÜ
155
Çev.: Av. Sinan UYSAL
155
ALMAN FEDERAL ANAYASA MAHKEMESİ’NİN KARİKATÜR VE SANAT ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN BİREYSEL BAŞVURU KARARI (03 Haziran 1987 – 1 BvR 313/85)
169
Çev.: Av. Mert TANRIVERDİ
169
Prof. Dr. Korkut KANADOĞLU
III. Sanat Özgürlüğünün Sınırları
187
IV. Devletin Tarafsızlığı İlkesi
196
V. Sanat Özgürlüğüne Müdahale Örnekleri
198
SANATÇILARIN İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKUNDAKİ KONUMU
I. Genel Olarak Sanat ve Sanatçı Kavramları ve Kimi Ayırımlar
209
2. Sanat ve Sanatçı Kavramları
210
II. Genel Olarak Sanatçıların Çalışma İlişkileri
214
III. İş Hukuku Bakımından Sanatçıların Hukuki Durumu
216
1. Bireysel İş Hukuku Bakımından
217
2. Bireysel İş İlişkisine Hangi İş Yasasının Uygulanacağı
224
3. İş Sözleşmesi ve Yapılması Bakımından
227
a. İş Bulma /Sanatçı Bulma Faaliyeti Bakımından
227
b. İş Sözleşmesinin Yapılması ve Türleri Bakımından
229
aa. Ehliyet ve Çalışma Yaşı Bakımından
230
bb. İş Sözleşmesinin Türleri Bakımından
233
4. İş İlişkisinin Hükümleri ve Sona Ermesi ile Sonuçları Bakımından
243
5. Sanatçının Çalışırken Yaptığı Sanat Buluşları Bakımından
245
6. Toplu İş Hukuku Bakımından
247
IV. Sanatçıların Sosyal Güvenliği
250
1. Genel Olarak Sosyal Güvenlik İhtiyacı
250
2. Ülkemizde Resmi Sosyal Güvenlik Kurumu ve Sosyal Güvenlik
251
3. Sanatçıların Sosyal Güvenliği
252
MÜZİK ESERLERİNDE VE İCRASINDA CAYMA HAKKI
Prof. Dr. Mustafa TOPALOĞLU
a. İnternet ve Müzik Eserleri
262
aaa. Eseri Kamuya Sunma Hakkı
264
bbb. Eser Sahibinin Adını Belirtme Hakkı
265
ccc. Eserde Değişiklik Yapılmasını Yasaklama Hakkı
266
eee. Umuma İletim Hakkı
269
2. İcracı Sanatçıların Hakları
270
b. İcracı Sanatçının Hakları
271
aa. İcracı Sanatçıların Manevi Hakları
272
bb. İcracı Sanatçının Mali Hakları
272
a. Mali Haklar Üzerinde Yapılan Devir Sözleşmelerinin Niteliği
272
b. Devir Sözleşmelerinde Yazılı Şekil Şartları
274
4. Devir Süresinin Dolması ve Eser/İcranın Hak Sahibine Geri Dönmesi
276
a. Cayma Hakkının Amaç ve Kapsamı
277
b. Caymanın Hakkının Kullanılma Şartları
279
aa. Mali Bir Hak veya Kullanma Hakkının Hiç ya da Gereği Gibi Kullanılmaması
279
bb. Eser Sahibi ve İcracı Sanatçının Menfaatinin Esaslı İhlali
280
dd. Noterden İhbar Gönderilmesi ve Caymanın Tamamlanması
282
d. Cayma Hakkını Kullanmanın Sonuçları
284
e. Cayma Hakkını Kullanabilecek Kişiler
285
f. Caymadan Vazgeçme ve Sınırlama
286
(CAfA–Court of Arbitration for Art)
I. Genel Olarak Sanat Eserleri ve Kültür Varlıklarına İlişkin Uyuşmazlıkları Doğuran Olaylar ve Bu Uyuşmazlıkların Çözüm Yolları
291
1. Sanat Eserleri ve Kültür Varlıklarına İlişkin Uyuşmazlıkları Doğuran Olaylar
291
2. Sanat Eserleri ve Kültür Varlıklarına İlişkin Uyuşmazlıkların Çözüm Yolları
295
3. Sanat Eserleri ve Kültürel Varlıklara İlişkin Uyuşmazlıkların Çözüm Yollarına İlişkin Hükümler İçeren Milletlerarası Andlaşmalar
306
4. Sanat Eserleri ve Kültürel Varlıklara İlişkin Uyuşmazlıklara İlişkin Kurumsal Tahkim
308
II. Sanat Tahkim Mahkemesi (CAfA–Court of Arbitration for Art)
311
1. CAfA’nın Kuruluşu ve Amaçları
311
2. CAfA’nin İhtiyari Kurumsal Tahkim Mahkemesi Niteliği
312
3. CAfA Tahkimine İlişkin Genel Esaslar
313
4. Tahkim Başvurusunun, Dilekçelerin ve Yazışmaların Elektronik Ortamda Gönderilmesi
313
5. CAfA Tahkim Yargılama Lisanı
313
6. CAfA Tahkim Yargılamasının Gizliliği
314
7. CAfA Tahkim Yargılamasının Başlatılması ve Hakemlerin Atanması
315
a. CAfA Tahkim Yargılamasının Başlatılması
315
b. Tahkim Anlaşmasına İlişkin İtirazlar
316
c. Tahkim Anlaşması ve Bu Anlaşmanın Esas Sözleşmeden Bağımsızlığı
316
d. Hakemlerde Aranan Nitelikler, Hakemlerin Seçimi, Sayısı ve Reddi
317
8. CAfA Tahkim Yargılama Usulü
318
9. Hakem Heyetince Geçici ve Koruyucu Tedbir Kararı Verilmesi
320
10. Tahkim Yargılamasına Katılma ve Tahkim Yargılamasının İhbarı
321
11. Hakemlerce Esasa Uygulanacak Hukuk
321
12. CAfA Hakem Kararı
322
a. CAfA Hakem Kararı Türleri, Hakem Kararının Şekli, İçeriği ve Tebliği
322
b. CAfA Hakem Kararına Karşı Başvuru Yolları
323
aa. Hakem Kararının Düzeltilmesi ve Ek Karar Talebi
323
bb. Hakem Kararının İptali İçin Dava Açılması
324
13. CAfA Tahkim Yargılama Giderleri
324
14. CAfA Hakem Kararlarının Hollanda Dışında Tanınması ve Tenfizi
324
15. CAfA Arabuluculuk Kuralları
325
5846 SAYILI KANUN KAPSAMINDA FOTOĞRAFİK ÜRÜNLERİN
ESER VASFINA İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME
II. Mukayeseli Hukukta Fotoğrafik Eser Kavramı
334
III. 5846 Sayılı Kanun’da Eser Kavramı
335
a. Hususiyet Şartı (Sübjektif Şart)
335
b. Eser Kategorilerinden Birine Dahil Olma Şartı (Objektif Şart)
336
IV. Fotoğrafik Ürünlerin FSEK’te Düzenlenişi
338
1. Fotoğraf Ürününün Eser Niteliği ve Eser Sahipliği
338
b. Benzer Kavramlarından Farkı
338
c. Fotoğraflar Açısından Eser Sahipliği
340
c. İşlenme Eser Olarak Fotoğrafik Ürünler
346
3. Eser Niteliğine Bakılmaksızın Fotoğrafların Korunması
347
a. Kişilik Hakları Çerçevesinde Koruma
347
b. Haksız Rekabet Hükümleri Çerçevesinde Koruma
349
SINAİ MÜLKİYET KANUNU HÜKÜMLERİ ÇERÇEVESİNDE
MODA TASARIMLARININ MARKA OLARAK TESCİLİ
II. Moda Tasarımı Kavramı ve Tasarım Olarak Tescili
358
1. Genel Olarak Tasarım ve Moda Tasarımı Kavramları
358
2. Moda Tasarımlarının Tasarım Olarak Tescili
360
III. Moda Tasarımlarının Marka Olarak Tescili Sorunu
362
1. Moda Tasarımlarının Marka Olarak Tescil Edilmeye Uygunluğu
362
2. Moda Tasarımlarının Marka Korumasından Yararlanabilmesi (Kümülatif Koruma İlkesi)
364
IV. Moda Tasarımlarının Marka Olarak Tescili Şartları
366
2. Açık ve Kesin Olarak Sicilde Gösterilebilme Unsuru
369
V. Sınai Mülkiyet Kanunu Kapsamında Moda Tasarımları
370
1. Renk ve Renk Kombinasyonları
371
a. Renk ve Renk Kombinasyonlarının Marka Olarak Tescili
371
b. Marka Olarak Tescil Edilmiş Örnek Renk ve Renk Kombinasyonları
373
2. İki ve Üç Boyutlu Şekiller
375
a. İki ve Üç Boyutlu Şekillerin Marka Olarak Tescili
375
b. Marka Olarak Tescil Edilmiş Örnek İki ve Üç Boyutlu Şekiller
376
VI. Mutlak ve Nispi Tescil Engelleri
378
1. Moda Tasarımlarını İlgilendiren Mutlak Tescil Engelleri
379
2. Moda Tasarımlarını İlgilendiren Nispi Tescil Engelleri
381
KANLI KOMEDYA ‘CALIGULA’NIN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
Dr. Öğr. Üyesi İpek Sevda SÖĞÜT
II. İktidar Bozar Mutlak İktidar Mutlaka Bozar
389
III. Caligula’nın İktidarına Giden Süreç
392
IV. Demokrasinin İçinde De Bir Zalim Oturur: Caligula’nın İktidarı
396
FİKİR VE SANAT ESERLERİ HUKUKU KAPSAMINDA RESİM VE HEYKELLER ÜZERİNDE ESER SAHİPLİĞİ VE BU ESERLERDEN DOĞAN HAKLARIN KAPSAMI
II. Resim ve Heykellerin Eser Niteliği
407
1. Fikri Bir Çabanın Ürünü Olma
408
III. Resim ve Heykeller Üzerinde Hak Sahipliği
412
IV. Eserden Doğan Haklar
415
a. Kamuya Sunma ve Eser Üzerinde Adının Belirtilmesini İsteme Hakkı
416
b. Eserin Değiştirilmesini ve Yok Edilmesini Önleme Hakkı
417
c. Eserin Aslına Ulaşma ve Sergileme Hakkı
418
3. Pay ve Takip (Yeniden Satış) Hakkı
423
V. Eser Sahibinin Haklarının Sınırları
428
1. Kamu Düzenine İlişkin Sınırlamalar
428
2. Eğitim ve Öğretim Amacıyla Sınırlamalar
429
3. Bilim Amaçlı Kullanım Serbestisi
430
4. Haber Amaçlı Kullanım Serbestisi
430
5. Şahsi Amaçlı Kullanım
431
6. Kopya ve Sergileme Serbestisi
431
MODA TASARIMLARININ SINAİ MÜLKİYET KANUNU
TASARIM HÜKÜMLERİNE GÖRE TESCİLİ
Dr. Öğr. Üyesi Sami KOCABIYIK
2. Moda Tasarımlarının Unsurları
437
III. Moda Tasarımlarının Sınai Mülkiyet Kanunu’na Göre Tescil Şartları
438
IV. Moda Tasarımlarının Tescil Aşamaları
445
1. Başvuru, İnceleme ve Tescil
445
2. Tescil Aşamasında Moda Tasarımlarının Yayımının Ertelenmesi
447
3. İtiraz ve İnceleme
448
PATENT LİSANS SÖZLEŞMELERİ
Dr. Öğr. Üyesi Deniz TOPÇU
II. Patent Hakkı ve Sözleşme Dışı Lisans
456
III. Patent Lisans Sözleşmesinin Tanımı, Türleri ve Kurulması
458
IV. Patent Lisans Sözleşmesinin Unsurları
460
V. Patent Lisans Sözleşmesinin Tarafları
462
VI. Patent Lisans Sözleşmelerinin Geçerliliği
463
VII. Patent Lisans Sözleşmesinin Hükümleri
468
1. Lisans Verenin Borçları
468
a. Yararlanmayı Sağlama
468
b. Yararlanmanın Sözleşme Süresince Devamını Sağlama
468
c. Lisans Verenin Ayıba Karşı Tekeffül ve Garanti Yükümlülüğü
470
2. Lisans Alanın Borçları
472
a. Lisans Bedelini (Royalty) Ödeme
472
b. Lisans Konusunu Sözleşmeye Uygun Kullanma
474
c. Bedelin Nisbi Olarak Belirlendiği Lisans Sözleşmelerinde Hesap Verme
475
3. Tarafların Borca Aykırı Davranışlarının Sonuçları
476
VIII. Patent Lisans Sözleşmesinin Sona Ermesi
477
GELİR VERGİSİ KANUNU’NDA YER ALAN TELİF KAZANÇLARI İSTİSNASINDA
7194 SAYILI KANUN’LA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLERİN
(VERGİLENDİRME İLKELERİ AÇISINDAN) DEĞERLENDİRİLMESİ
Doç. Dr. Cenker GÖKER – Dr. Öğr. Üyesi Hamdi Deniz Ege GÖKTUNA
II. Telif Kazançları İstisnasının Kapsamı
482
III. 7194 Sayılı Kanun ile Telif Kazançları İstisnası Sisteminde Yapılan Değişiklikler
483
IV. 7194 Sayılı Kanun ile Yapılan Değişikliklerin Anayasal Vergilendirme İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi
486
BU TABLOYU SİZ Mİ YAPTINIZ?
Dr. Öğr. Üyesi H.Nilüfer Uğur DALAY
2. Savaş Kavramı ve Uluslararası İnsalcıl Hukuk
498
3. Savaşın Toplumsal Etkileri
500
4. Savaş ve Barış Zamanında Şiddet
501
III. İspanya İç Savaşı ve Yansımaları
502
2. İç Savaş Sonrasında Topluma Yansıyanlar
504
3. İç Savaşının ve Sonrasının İspanyol Edebiyatına ve Romana Etkisi
506
IV. Savaşın Yarattığı Tablo: HİÇ. Carmen Laforet’nin Hiç (Nada) Romanından Savaşa Bakmak
508
SANAT ESERLERİNİN SİGORTALANMASINDA
TAKSELİ (MUTABAKATLI) SİGORTA
Öğr. Gör. Ferhat YILDIRIM
II. Genel Olarak Sigorta Kavramı ve Sınıflandırılması
516
III. Genel Olarak Sanat (Fine Arts) Sigortası
519
IV. Sanat Eserleri Sigortasının (Fine Arts Insurance) Sigorta Türleri İçerisinde Konumlandırılması
523
V. Sanat Eserleri Sigortasında Takseli (Mutabakatlı) Sigorta
524
1. Genel Olarak Takseli (Mutabakatlı) Sigorta
524
a. Takseli (Mutabakatlı) Sigortanın Türk Ticaret Kanunu (TTK)’nda Düzenlenişi
526
b. Takseli (Mutabakatlı) Sigortanın Avusturya Sigorta Sözleşmesi Kanunu (VersVG)’nda Düzenlenişi
529
2. Eser Sigortalarında Mutabakatlı (Takseli) Sigorta
532
SANAT ESERİ OLAN FOTOĞRAFLAR ÜZERİNDEKİ HAKLAR
İstanbul BAM. C. Savcısı M. Sıddık ÇİNKO
I. Fotoğraf ve Hukuk Düzeni
537
II. Hukuksal Açıdan Fotoğrafın Sanat Eseri Olması İçin Koşullar
538
a. Umuma Arz Etme Hakkı
543
b. Adın Belirtilmesi Hakkı
545
c. Fotoğraf Bütünlüğünün Korunmasını İsteme Hakkı
546
d. Fotoğraf ile İlişkisinin Kesilmemesi (Eserin Aslına Ulaşma) Hakkı
547
e. Fotoğraftan Zarar Görmeme (Fotoğrafçının Kişilik Haklarının Korunmasını İsteme) Hakkı
548
e. Kitle İletişim Araçlarıyla Umuma İletim Hakkı
553
f. Eserden Maddi Menfaat Sağlamaya Devam Etme (Bedellerinden Pay Verilmesi) Hakkı
554
FSEK KAPSAMINDAKİ MESLEK BİRLİKLERİNİN
HUKUKİ STATÜSÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME
Ar. Gör. Muhammed Kiomers GANBARİ
II. Meslek Birlikleri ve Mevzuattaki Düzenleme Şekli
560
1. Meslek Birlikleri ve İşlevi
560
2. Türkiye’deki Tarihi Gelişim
561
3. Mevzuattaki Düzenleme Şekli
563
III. Uyuşmazlık Mahkemesi Kararı
565
IV. Meslek Birliklerinin Hukuki Statüsünün Değerlendirilmesi
567
ESER SAHİBİNİN ÖLÜMÜ SONRASINDA
MANEVİ HAKLARIN KULLANILMASI VE KORUNMASI
II. Eser Sahibinin Yakınları
574
2. Manevi Hakların Tabakalara Ayrılması
578
IV. Manevi Hakların Dış Tabakasına Yönelik Düzenleme
580
V. Manevi Hakların İç Tabakasına Yönelik Düzenleme
582
1960–70’Lİ YILLARDA SSCB’Ğİ SANATINDA NONKOMFORMİST HAREKETLER
Doç. Dr. Terlan MEHDİYEVA AZİZZADE
II. Yoğun Gelişim:1950
593
III. Yumuşama Yılları
594
IV. 60’lar ve Non–Komformist Sanatçılar
597
VII. 1965–70’lı Yıllarda Sosyokültürel Ortam
602
KÜLTÜR MERKEZLERİ: YASA, YÖNETMELİK VE UYGULAMALAR
1. Kültür Merkezi Kültürü
613
2. Kültür Merkezlerinin Yasal ve Kavramsal Çerçevesi
616
3. İstanbul ve Kültür Merkezleri
619
FİKRİ BİR HAK OLARAK YARATICI ÜRETİMİN KORUNMASI
TEKSTİL TASARIMI VE TELİF SORUNU
Öğr. Gör. Aylin AKARVARDAR
DİJİTAL ÇAĞDA MİMARİ TASARIMA İLİŞKİN FİKRİ HAKLARIN KORUNMASI
II. Mimari Tasarım Kavramı ve Süreci
635
III. Mimari Tasarımda Fikri Haklar: Mimari Proje ve Mimarlık Eseri
636
IV. Teknolojinin Mimari Tasarım Sürecine Etkileri
638
1. Hukukun Sanata Yansıması
643
2. Hukukun Edebiyata Yansıması
644
II. Hukuk ve Sinema İlişkisi
645
2. Toplumsal Arka Plan
645
III. Tür Sineması Kavramı
647
IV. Sinemamızda Hukuk ve Mahkeme
649
V. Hukuk–Sinema İlişkisinin Boyutları
650
VI. Hukuk Filmlerinin İşlevi
651