Türk Anayasa Hukuku Prof. Dr. Ayhan Döner  - Kitap

Türk Anayasa Hukuku

6. Baskı, 
Şubat 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
17x25
Sayfa:
712
Barkod:
9786050521191
Kapak Türü:
Ciltli
Kitabın Fiyatı:
950,00
İndirimli (%7):
883,50
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Türk Anayasa Hukuku" adlı çalışmamızın altıncı baskısında da çalışma yeniden ve bütünüyle gözden geçirilmiş, ayrıca çalışmada ele alınan konulara ilişkin bazı yargı kararları tespit edilerek ilgili bölümlere işlenmiştir.
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÜÇÜNCÜ BASKIYA ÖNSÖZ 
7
İKİNCİ BASKIYA ÖNSÖZ 
9
BİRİNCİ BASKIYA ÖNSÖZ 
11
BİRİNCİ BÖLÜM
TÜRK ANAYASAL GELİŞMELERİ
I. OSMANLI DÖNEMİ ANAYASAL GELİŞMELERİ 
37
A. SENED–İ İTTİFAK 
37
1. Sened–i İttifakın Hükümleri 
39
a) Merkezin Lehine Olan Hükümler 
39
b) Ayanların Lehine Olan Hükümler 
40
c) Genel Olarak Halkın Lehine Olan Hükümler 
40
2. Sened–i İttifakın Niteliği ve Önemi 
40
3. Sened–i İttifakın Uygulanması 
41
B. TANZİMAT FERMANI 
41
1. Tanzimat Fermanının Hükümleri 
42
a) Devlet İktidarının Kullanımı ve Sınırlanmasına
İlişkin İlke ve Kurallar 
42
b) Temel Hak ve Hürriyetlere İlişkin İlke ve
Kurallar 
43
2. Tanzimat Fermanının Niteliği ve Önemi 
44
C. ISLAHAT FERMANI 
45
D. BİRİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİ VE 1876
KANUN–U ESASİ 
47
1. Hazırlanışı ve Niteliği 
48
2. Kanun–u Esasinin Kurduğu Anayasal Düzen 
48
a) Temel İlkeler 
48
b) Temel Hak ve Hürriyetler 
49
c) Devletin Temel Organları 
49
E. İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİ: 1909
DEĞİŞİKLİKLERİ 
53
1. Temel Hak ve Hürriyetlere İlişkin Değişiklikler 
54
2. Yasama Organına İlişkin Değişiklikler 
55
3. Yürütme Organına İlişkin Değişiklikler 
55
II. CUMHURİYET DÖNEMİ ANAYASAL GELİŞMELERİ 
56
A. 1921 ANAYASASI (1921 TEŞKİLAT–I ESASİYE
KANUNU) 
56
1. 1921 Anayasasını Hazırlayan Tarihsel ve Anayasal
Gelişmeler 
56
2. 1921 Anayasasının Hazırlanması 
58
3. 1921 Anayasası’nın Özellikleri 
59
4. Saltanatın Kaldırılması ve Cumhuriyetin İlanı 
61
5. Halifeliğin Kaldırılması 
62
B. 1924 ANAYASASI (1924 TEŞKİLAT–I ESASİYE
KANUNU) 
63
1. 1924 Anayasasının Genel Esasları 
64
2. Devletin Temel Organları 
64
a) Yasama Organı 
64
b) Yürütme Organı 
65
c) Yargı Organı 
67
3. 1924 Anayasasının Öngördüğü Hükümet Sistemi 
68
4. 1924 Anayasasında Temel Hak ve Özgürlükler 
69
5. Anayasanın Üstünlüğü ve Katılığı 
71
6. 1924 Anayasasının Uygulanması 
71
C. 1961 ANAYASASI 
73
1. 1960 Darbesi ve 1961 Anayasasının Hazırlanışı 
73
2. 1961 Anayasanın Temel Özellikleri ve Bağlayıcılığı 
74
3. 1961 Anayasasının Genel Esasları 
75
4. Temel Hak ve Hürriyetler 
76
5. Devletin Temel Organları 
76
a) Yasama Organı 
76
b) Yürütme Organı 
77
c) Yargı Organı 
78
6. 1971–1973 Anayasa Değişiklikleri 
79
a) Yürütmenin Güçlendirilmesine Yönelik
Değişiklikler 
79
b) Temel Hak ve Hürriyetlere Yönelik
Değişiklikler 
80
c) Yargı Organına Yönelik Değişiklikler 
80
D. 1982 ANAYASASININ YAPIM SÜRECİ VE TEMEL
ÖZELLİKLERİ 
81
1. 1982 Anayasasının Hazırlanışı ve Kabulü 
81
2. 1982 Anayasasının Temel Özellikleri 
82
İKİNCİ BÖLÜM
DEVLETİN TEMEL NİTELİKLERİ
I. CUMHURİYETÇİLİK İLKESİ 
88
II. ÜNİTER DEVLET İLKESİ 
90
A. GENEL OLARAK DEVLETİN YÜRÜTME ORGANI
VE İDARİ YAPISI 
93
B. DEVLETİN ÜNİTER YAPISI VE ANAYASANIN 3.
MADDESİ 
93
1. Ülkenin Bölünmez Bütünlüğü İlkesi 
94
2. Milletin Bölünmez Bütünlüğü İlkesi 
95
III. İNSAN HAKLARINA SAYGILI DEVLET 
96
A. İNSAN HAKLARINA SAYGILI DEVLETİN
GEREKLERİ 
96
1. Tanıma 
97
2. Uygulanmasını Sağlama 
97
3. Koruma 
98
4. Tazmin Etme 
98
B. İNSAN HAKLARINA SAYGILI DEVLET
HUSUSUNDA BAZI TARTIŞMALAR 
99
1. İnsan Haklarına Dayalı–İnsan Haklarına Saygılı
Tartışması 
99
2. Toplumun Huzuru, Milli Dayanışma ve Adalet
Anlayışı–İnsan Haklarına Saygı İlişkisine Yönelik
Tartışma 
100
IV. ATATÜRK MİLLİYETÇİLİĞİNE BAĞLI DEVLET 
101
V. BAŞLANGIÇTA BELİRTİLEN TEMEL İLKELERE
DAYALI DEVLET 
104
VI. DEMOKRATİK DEVLET 
108
VII. LAİK DEVLET 
115
A. DİN HÜRRİYETİ 
117
1. İnanç Hürriyeti 
117
2. İbadet Hürriyeti 
119
B. DİN VE DEVLET İŞLERİNİN AYRILIĞI 
121
1. Din ve Devlet Kurumlarının Birbirinden Ayrılığı 
122
a) Genel Olarak 
122
b) Anayasa Mahkemesinin Kararlarında Din ve
Devlet İşlerinin Ayrılığı 
123
2. Devletin Bütün Dinler Karşısında Tarafsızlığı 
124
a) Devletin Resmi Bir Dini Olmamalıdır 
125
b) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi 
127
3. Devletin Hukuki Düzeninin Din Kurallarına
Dayanmaması 
130
VIII. SOSYAL DEVLET 
132
A. GENEL OLARAK 
132
B. SOSYAL DEVLETİN HÜRRİYET ANLAYIŞI 
134
C. SOSYAL DEVLET KAVRAMININ
ANAYASALARDA DÜZENLENİŞİ 
135
D. SOSYAL DEVLETİ GERÇEKLEŞTİRMEYE
YÖNELİK HUKUKİ USULLER 
136
1. Herkese İnsan Onuruna Yaraşır Asgari Bir Hayat
Seviyesi Sağlamak 
137
a) Genel Olarak 
137
b) Sosyal Haklar 
138
c) Sosyal Hakların Sınırı 
142
2. Gelir ve Servet Eşitsizliklerinin Azaltılmasına
Yönelik Tedbirler 
143
a) Vergilendirme 
144
b) Kamulaştırma 
144
c) Devletleştirme 
145
d) Planlama 
146
3. Sosyal Devlet, Fırsat Eşitliği ve Özel Olarak
Korunması Gereken Kişiler 
147
IX. HUKUK DEVLETİ 
149
A. GENEL OLARAK 
149
B. HUKUK DEVLETİNİN ŞARTLARI (GEREKLERİ) 
152
1. Devletin Hukuka Bağlılığı İlkesi 
152
a) Yasama Organının Hukuka Bağlılığı ve
Yargısal Denetimi 
153
b) Yürütme Organının ve Onun Uzantısı İdarenin
Hukuka Bağlılığı ve Yargısal Denetimi 
154
c) Yargı Organının Hukuka Bağlılığı ve Yargısal
Denetimi 
158
d) Yargının Bağımsızlığı ve Tarafsızlığı 
159
3. Hukuki Güvenlik İlkesi 
160
a) Hukuki Belirlilik 
160
b) Hukuki İstikrar ve Öngörülebilirlik 
162
c) Geçmişe Etki Yasağı ve Kazanılmış Haklara
Saygı 
163
d) İdarenin Mali Sorumluluğu 
165
e) Temel Hak ve Hürriyetler Tanınması ve
Güvence Altına Alınması 
165
X. EŞİTLİK İLKESİ 
169
A. EŞİTLİK İLKESİNİN MUHATABI 
170
B. MUTLAK VE NİSPİ EŞİTLİK 
170
C. POZİTİF AYRIMCILIK 
173
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
TEMEL HAK VE HÜRRİYETLER
I. TEMEL KAVRAMLAR 
175
A. HAK VE HÜRRİYET (ÖZGÜRLÜK)
KAVRAMLARI 
175
1. Hürriyet (Özgürlük) 
176
2. Hak 
177
3. Hak ve Özgürlük Arasındaki Farklar 
179
B. DİĞER KAVRAMLAR 
180
1. İnsan Hakları 
180
2. Kamu Hürriyetleri 
180
3. Temel Hak ve Hürriyetler (Temel Haklar) 
181
4. Anayasal Haklar 
181
II. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN
SINIFLANDIRILMASI 
181
A. JELLİNEK’İN SINIFLANDIRMASI 
182
1. Negatif Statü Hakları 
182
2. Pozitif Statü Hakları 
182
3. Aktif Statü Hakları 
183
B. TARİHİ GELİŞİM SÜRECİ AÇISINDAN
SINIFLANDIRMA 
184
1. Birinci Kuşak Haklar 
184
2. İkinci Kuşak Haklar 
184
3. Üçüncü Kuşak Haklar 
185
C. 1982 ANAYASASININ TEMEL HAK VE
HÜRRİYETLERİ SINIFLANDIRMASI 
185
1. Kişinin Hakları ve Ödevleri 
186
2. Sosyal ve Ekonomik Haklar ve Ödevler 
187
3. Siyasi Haklar ve Ödevler 
189
III. 1982 ANAYASASININ TEMEL HAK VE
HÜRRİYETLERE YAKLAŞIMI 
189
A. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN NİTELİĞİ
KONUSUNDAKİ YAKLAŞIMI 
190
1. 1982 Anayasasının Temel Hak ve Hürriyet Anlayışı 
190
2. 1982 Anayasasında Hak–Ödev İlişkisi 
191
B. İNSAN HAKLARINA DAYALI–İNSAN
HAKLARINA SAYGILI 
192
C. TOPLUMUN HUZURU, MİLLİ DAYANIŞMA VE
ADALET ANLAYIŞI İÇİNDE İBARESİ İLE İNSAN
HAKLARINA SAYGILI DEVLET ARASINDAKİ
İLİŞKİ 
192
D. 1982 ANAYASASINDA HÜRRİYET–OTORİTE
DENGESİ 
193
IV. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN
SINIRLANDIRILMASI 
194
A. OLAĞAN DÖNEMLERDE TEMEL HAK VE
HÜRRİYETLERİN SINIRLANDIRILMASI 
195
1. Sınırlama Kanunla Olmalıdır 
196
2. Sınırlama Anayasanın İlgili Maddesinde Belirtilen
Sebeplere Dayanmalıdır 
197
3. Sınırlama Anayasanın Sözüne ve Ruhuna Uygun
Olmalıdır 
198
4. Sınırlama Demokratik Toplum Düzeninin
Gereklerine Aykırı Olmamalıdır 
199
5. Sınırlama Laik Cumhuriyetin Gereklerine Aykırı
Olmamalıdır 
200
6. Sınırlama Temel Hak ve Hürriyetlerin Özüne
Dokunmamalıdır 
200
7. Sınırlama Ölçülülük İlkesine Uygun Olmalıdır 
201
B. OLAĞANÜSTÜ HAL DÖNEMLERİNDE TEMEL
HAK VE HÜRRİYETLERİN SINIRLANDIRILMASI:
TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN
KULLANILMASININ DURDURULMASI 
202
1. Savaş, Seferberlik veya Olağanüstü Hallerden Biri
Var Olmalıdır 
204
İhlal Edilmemelidir 
205
3. Ölçülülük İlkesine Uygun Hareket Edilmelidir 
206
4. 15. Maddenin 2. Fıkrasında Düzenlenen Hak ve
İlkelerden Oluşan Çekirdek Alana Dokunmamalıdır 
207
C. YABANCILARIN TEMEL HAK VE
HÜRRİYETLERİNİN SINIRLANMASI 
208
V. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KÖTÜYE
KULLANILMAMASI 
209
VI. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN ÖZNELERİ 
213
A. HERKES 
214
B. VATANDAŞLAR 
216
C. BELLİ KATEGORİLER 
218
D. YABANCILAR 
218
VII. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KORUNMASI 
219
A. ULUSAL ALANDA KORUMA 
219
1. Yargı Dışı Yollar 
220
a) Siyasi Başvuru Yolları 
220
b) İdari Başvuru Yolları 
222
c) Bağımsız Kurumlara Başvuru Yolları 
225
2. Yargısal Başvuru Yolları 
232
B. ULUSLARARASI ALANDA KORUMA 
234
1. Birleşmiş Milletler Düzeyinde İnsan Haklarının
Korunması 
235
2. Avrupa Konseyi Düzeyinde İnsan Haklarının
Korunması 
236
a) Sözleşmenin Kapsamı ve İçeriği 
237
b) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Birimleri 
237
c) Mahkemeye Başvuru Usulleri 
239
d) Bireysel Başvuruların İncelenmesi 
240
e) Büyük Daireye İtiraz 
242
f) AİHM Kararları ve Yargılamanın Yenilenmesi 
242
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
SİYASİ PARTİLER
I. GENEL OLARAK 
245
II. SİYASİ PARTİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ 
247
III. SİYASİ PARTİLERİN KURULMASI VE PARTİ
ÜYELİĞİ 
248
A. SİYASİ PARTİLERİN KURULMASI 
248
B. SİYASİ PARTİ ÜYELİĞİ 
249
IV. SİYASİ PARTİLERİN HUKUKİ NİTELİĞİ 
251
V. TÜRK HUKUKUNDA SİYASİ PARTİLERİN
FİNANSMANI VE MALİ DENETİMİ 
252
A. GENEL OLARAK 
252
B. TÜRK HUKUKUNDA SİYASİ PARTİLERİN GELİR
KAYNAKLARI 
253
1. Devlet Yardımı 
254
2. Bağışlar 
255
C. SİYASİ PARTİLERİN MALİ DENETİMİ 
256
1. Denetim Yetkisi ve Usulü 
256
2. Mali Denetim Sonucu Verilebilecek Müeyyideler 
257
VI. SİYASİ PARTİLERE İLİŞKİN YASAKLAR 
258
A. SİYASİ PARTİLERİN AMAÇLARI VE
FAALİYETLERİNE İLİŞKİN YASAKLAR 
260
B. SİYASİ PARTİLERİN ÖRGÜTLENMELERİNE
İLİŞKİN YASAKLAR 
262
VII. SİYASİ PARTİLERE YÖNELİK YAPTIRIMLAR 
263
A. SİYASİ PARTİLERİN KAPATILMASI 
263
1. Siyasi Partilerin Kapatılma Sebepleri 
263
a) Siyasi Partinin Tüzük ve Programının
Anayasanın 68/4. Maddesine Aykırı Olması 
264
b) Siyasi Partinin Anayasanın 68/4. Maddesinde
Belirtilen Eylemlerin Odağı Haline Gelmesi 
265
2. Siyasi Parti Kapatma Davalarında Usul 
268
a) Kapatma Davası Açılması 
268
b) Kapatma Davasında Yargılama Usulü 
269
3. Kapatmanın Sonuçları 
270
B. DEVLET YARDIMINDAN KISMEN VEYA
TAMAMEN YOKSUN BIRAKILMA 
271
C. SİYASİ PARTİLERE İHTAR 
272
BEŞİNCİ BÖLÜM
YASAMA ORGANI: TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
I. DEVLETİN TEMEL TEŞKİLAT YAPISI:
CUMHURİYETİN TEMEL ORGANLARI 
275
A. YASAMA ORGANI 
275
B. YÜRÜTME ORGANI 
276
C. YARGI ORGANI 
276
II. YASAMA ORGANI: TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ 
277
A. TBMM’NİN YAPISI VE KURULUŞU 
277
1. TBMM’nin Yapısı 
277
2. Milletvekili Sayısı 
277
B. MİLLETVEKİLLERİNİN SEÇİMİ 
278
1. Seçimlerin Başlangıcı 
278
a) Genel Seçimler 
278
b) Ara Seçimler 
282
2. Seçimlerin Ertelenmesi (Geriye Bırakılması) 
284
3. 1982 Anayasasının Seçimlere İlişkin Temel İlkeleri 
285
a) Demokratik Seçim İlkeleri 
285
b) Temsilde Adalet ve Yönetimde İstikrar İlkeleri 
295
c) Seçim Kanunlarında Yapılan Değişikliklerin
Bir Yıl İçinde Yapılacak Seçimlerde
Uygulanmaması İlkesi 
297
4. Milletvekili Seçilme Yeterliliği 
298
a) Türk Vatandaşı Olmak 
299
b) 18 Yaşını Doldurmuş Olmak 
300
c) En Az İlkokul Mezunu Olmak 
301
d) Kısıtlı Olmamak 
301
e) Askerlikle İlişiği Olmamak 
302
f) Kamu Hizmetlerinden Yasaklı Olmamak 
302
g) Taksirli Suçlar Hariç Toplam Bir Yıl veya Daha
Fazla Hapis ile Ağır Hapis Cezasına Hüküm
Giymemiş Olmak 
303
h) Anayasanın 76. Maddesinde Sayılan Belirli
Suçlardan Hüküm Giymemiş Olmak 
304
5. Memnu (Yasaklanmış) Hakların İadesi Meselesi 
304
6. Seçimlerde Adaylık 
306
a) Bağımsız Adaylık 
307
b) Siyasi Parti Adaylığı 
308
c) Kamu Görevlilerinin Seçimlerde Adaylığı 
312
d) Kamu Görevlilerinin Seçimden Sonra Göreve
Dönmesi 
315
7. Adayların İncelenmesi ve Adaylara Karşı İtiraz 
316
a) Resen İnceleme 
316
b) İtiraz Üzerine İnceleme 
317
8. Siyasi Partilerin Seçime Katılabilme ve Aday
Gösterebilme Şartları 
317
9. Seçim Çevreleri 
319
10. Milletvekili Seçim Sistemi 
320
a) Genel Olarak Seçim Sistemleri 
320
b) Türk Milletvekili Seçim Sistemi 
323
10. Milletvekili Seçilenlere Seçildiklerine Dair Tutanak
verilmesi 
331
11. Seçimlere İtiraz ve İtiraz Neticesinde Seçimin
veya Tutanağın İptali 
332
C. TBMM ÜYELERİNİN HUKUKİ STATÜSÜ 
333
1. Milletvekilliği Sıfatının Kazanılması 
333
2. Milletin Temsili 
335
3. Milletvekili Andı ve Milletvekillerinin Andiçmesi 
336
4. Milletvekilliği ile Bağdaşmayan İşler 
338
5. Parlamenter Muafiyetler 
340
a) Yasama Sorumsuzluğu 
341
b) Yasama Dokunulmazlığı 
346
6. Milletvekilliğinin Sona Ermesi 
360
a) Üyeliğin Düşmesi Sebebiyle Sona Erme Halleri 
360
b) Diğer Sona Erme Halleri 
365
7. Milletvekillerinin Mali Statüsü 
368
ALTINCI BÖLÜM
TBMM’NİN TEŞKİLAT YAPISI VE ÇALIŞMA DÜZENİ
I. İÇTÜZÜK 
369
II. TBMM’NİN TEŞKİLAT YAPISI (İÇ YAPISI) 
372
A. BAŞKANLIK DİVANI 
372
1. Başkanlık Divanının Kuruluşu 
372
2. Meclis Başkanı 
373
B. SİYASİ PARTİ GRUPLARI 
375
C. DANIŞMA KURULU 
377
D. MECLİS KOMİSYONLARI 
378
1. Daimi Komisyonlar 
379
2. Geçici Komisyonlar 
381
III. TBMM’NİN ÇALIŞMA DÜZENİ 
381
A. TBMM’NİN TOPLANMASI VE TATİLİ 
381
1. Yasama Dönemi 
382
2. Yasama Yılı 
382
3. Birleşim 
382
4. Oturum 
382
5. Toplanma 
383
6. Tatil 
383
7. Ara Verme 
383
8. Tatilde veya Ara Vermede Toplantı (Olağanüstü
Toplantı) 
383
B. TBMM’NİN TOPLANTI VE KARAR YETER
SAYISI 
384
1. Toplantı Yeter Sayısı 
384
2. Karar Yeter Sayısı 
385
C. TBMM’NİN OYLAMA USULLERİ 
387
1. İşaretle Oylama 
387
2. Açık Oylama 
388
3. Gizli Oylama 
388
D. MECLİS GÖRÜŞMELERİ 
388
YEDİNCİ BÖLÜM
TBMM’NİN GÖREV VE YETKİLERİ
I. KANUN KOYMAK 
394
A. KANUNLARIN TEKLİFİ 
394
B. KANUN TEKLİFLERİNİN GÖRÜŞÜLMESİ 
396
C. KANUNLARIN YAYIMI VE
CUMHURBAŞKANININ GERİ GÖNDERME
YETKİSİ 
399
D. KANUNLARIN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ 
401
II. HÜKÜMETİ DENETLEMEK: TBMM’NİN BİLGİ
EDİNME VE DENETİM YETKİSİ VE ARAÇLARI 
401
A. YAZILI SORU 
402
B. GENEL GÖRÜŞME 
404
C. MECLİS ARAŞTIRMASI 
405
D. MECLİS SORUŞTURMASI 
407
III. BÜTÇE VE KESİN HESAP KANUN TEKLİFLERİNİ
GÖRÜŞMEK VE KABUL ETMEK 
413
A. BÜTÇE KANUNU 
413
B. KESİN HESAP KANUNU 
417
IV. PARA BASILMASINA KARAR VERMEK 
418
V. SAVAŞ İLANINA KARAR VERMEK 
418
VI. MİLLETLERARASI ANDLAŞMALARIN
ONAYLANMASINI UYGUN BULMAK 
420
A. MİLLETLERARASI ANDLAŞMALARIN
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNMASI 
421
B. MİLLETLERARASI ANDLAŞMALARIN
ONAYLANMASI, YAYIMI VE YÜRÜRLÜĞÜ 
423
C. MİLLETLERARASI ANLAŞMALARIN TÜRK
HUKUKUNDAKİ HİYERARŞİK YERİ 
424
D. MİLLETLERARASI ANDLAŞMALARIN
YARGISAL DENETİMİ 
426
VII. GENEL VE ÖZEL AF İLANINA KARAR VERMEK 
427
VIII. TBMM’NİN DİĞER GÖREV VE YETKİLERİ 
430
SEKİZİNCİ BÖLÜM
YÜRÜTME ORGANI VE HÜKÜMET SİSTEMLERİ
I. YÜRÜTME ORGANI 
433
A. MONİST (TEKÇİ) YÜRÜTME 
433
B. DÜALİST (İKİCİ) YÜRÜTME 
434
II. HÜKÜMET SİSTEMLERİ 
434
A. PARLAMENTER SİSTEM 
436
B. BAŞKANLIK SİSTEMİ 
436
C. YARI–BAŞKANLIK SİSTEMİ 
441
D. 2017 ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ SONRASI TÜRK
HÜKÜMET SİSTEMİ 
442
DOKUZUNCU BÖLÜM
YÜRÜTME ORGANI: CUMHURBAŞKANI
I. CUMHURBAŞKANININ SEÇİMİ 
445
A. GENEL OLARAK 
445
B. SEÇİMLERİN BAŞLANGICI 
446
1. TBMM ve Cumhurbaşkanının Seçim Döneminin
Sona Ermesi 
446
2. TBMM’nin Erken Seçim Kararı Alması 
447
3. TBMM Seçimlerinin Cumhurbaşkanınca
Yenilenmesi (Fesih) 
447
4. Cumhurbaşkanlığı Makamının Boşalması 
448
C. CUMHURBAŞKANI SEÇİLEBİLME YETERLİLİĞİ 
448
D. ADAY GÖSTERİLME 
449
E. ADAYLARIN İNCELENMESİ VE ADAYLARA
KARŞI İTİRAZ 
450
F. CUMHURBAŞKANININ SEÇİM USULÜ 
450
G. CUMHURBAŞKANININ GÖREV SÜRESİ VE İKİ
DEFADAN FAZLA SEÇİLME YASAĞI 
452
II. CUMHURBAŞKANLIĞI SIFATININ KAZANILMASI
VE GÖREVE BAŞLAMA 
453
III. CUMHURBAŞKANININ TARAFSIZLIĞI VE
PARTİSİYLE İLİŞKİSİ 
454
IV. CUMHURBAŞKANININ GÖREVİNİN SONA ERMESİ 
456
A. BEŞ YILLIK GÖREV SÜRESİNİN DOLMASI 
456
B. CUMHURBAŞKANI VEYA TBMM TARAFINDAN
SEÇİMLERİN YENİLENMESİNE KARAR
VERİLMESİ 
457
C. CUMHURBAŞKANLIĞI MAKAMININ
BOŞALMASI 
457
1. Cumhurbaşkanını Ölümü 
458
2. Cumhurbaşkanının Çekilmesi (İstifası) 
458
3. Cumhurbaşkanının Sağlığının Bozulması 
458
4. Cumhurbaşkanının Yüce Divanda Seçilmeye Engel
Bir Suçtan Mahkum Olması 
460
V. CUMHURBAŞKANININ GÖREV VE YETKİLERİ 
460
A. DEVLET BAŞKANLIĞI SIFATINDAN
KAYNAKLANAN TEMEL GÖREV VE YETKİLERİ 
461
1. Devleti ve Türk Milletinin Birliğini Temsil 
461
2. Anayasanın Uygulanmasını, Devlet Organlarının
Düzenli ve Uyumlu Çalışmasını Temin Etme 
462
B. HÜKÜMET BAŞKANLIĞI (YÜRÜTME ORGANI)
SIFATINDAN KAYNAKLANAN TEMEL GÖREV
VE YETKİSİ: ÜLKENİN GENEL SİYASETİNİ
BELİRLEYEREK İCRA ETMEK (HÜKÜMET
ETMEK) 
462
C. CUMHURBAŞKANININ DİĞER GÖREV VE
YETKİLERİ 
463
VI. CUMHURBAŞKANININ SORUMLULUĞU 
465
A. SİYASİ SORUMLULUK 
465
B. CEZAİ SORUMLULUK 
467
C. HUKUKİ SORUMLULUK 
469
1. Göreviyle İlgili Hukuki Sorumluluğu 
470
2. Kişisel Eylem ve İşlemleriyle İlgili Hukuki
Sorumluluğu 
470
VII. CUMHURBAŞKANINA VEKALET 
471
VIII. CUMHURBAŞKANI YARDIMCILARI VE
BAKANLAR 
472
A. CUMHURBAŞKANI YARDIMCILARI VE
BAKANLARIN ATANMA VE GÖREVE
BAŞLAMA USULÜ 
472
B. CUMHURBAŞKANI YARDIMCILARI VE
BAKANLARIN GÖREV VE YETKİLERİ 
473
C. CUMHURBAŞKANI YARDIMCILARI VE
BAKANLARIN SORUMLULUKLARI 
474
1. Siyasi Sorumluluk 
475
2. Cezai Sorumluluk 
476
a) Göreviyle İlgili Suçları Sebebiyle Cezai
Sorumlulukları 
476
b) Kişisel Suçları Sebebiyle Cezai Sorumlulukları 
477
3. Hukuki Sorumluluk 
477
a) Göreviyle İlgili Hukuki Sorumlulukları 
478
b) Kişisel Eylem ve İşlemleriyle İlgili Hukuki
Sorumlulukları 
478
D. CUMHURBAŞKANI YARDIMCILARI VE
BAKANLARIN GÖREVLERİNİN SONA ERMESİ 
479
ONUNCU BÖLÜM
YÜRÜTME ORGANININ DÜZENLEYİCİ İŞLEMLERİ
I. GENEL OLARAK 
481
II. CUMHURBAŞKANLIĞI KARARNAMELERİ 
481
A. OLAĞAN CUMHURBAŞKANLIĞI
KARARNAMELERİ 
481
1. Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinde Yetki 
478
2. Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Konusu 
482
a) Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle Düzenleme
Yapılamayacak Konular 
483
b) Münhasıran Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle
Düzenlenebilecek Konular: Mahfuz Alan 
486
c) Kanunla veya Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesiyle Düzenlenebilecek Konular:
Ortak Alan 
488
3. Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinde Şekil ve Usul 
488
4. Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Türk Normlar
5. Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Yargısal
Denetimi 
490
B. OLAĞANÜSTÜ HAL CUMHURBAŞKANLIĞI
KARARNAMELERİ 
491
1. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı
Kararnamelerinde Yetki 
492
2. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı
Kararnamelerinde Şekil ve Usul 
492
3. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı
Kararnamelerinde Konu 
495
4. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı
Kararnamelerinin Denetimi 
498
a) Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı
Kararnamelerinin Yargısal Denetimi 
499
b) Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı
Kararnamelerinin Siyasi Denetimi 
501
5. TBMM Tarafından Onaylanan Olağanüstü Hal
Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Anayasa
Mahkemesi Tarafından Denetlenmesi 
502
6. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı
Kararnameleriyle Alakalı Bazı Tartışmalar 
504
a) Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı
Kararnameleri le Kanunlarda Değişiklik
Yapılamayacağı Görüşü 
504
b) Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı
Kararnamelerinin Süre Bakımından Sınırlı
Olduğu Görüşü 
506
c) Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı
Kararnamelerinin Yer Bakımından Sınırlı
Olduğu Görüşü 
508
III. YÖNETMELİKLER 
510
IV. DİĞER DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER 
511
ON BİRİNCİ BÖLÜM
OLAĞANÜSTÜ HAL YÖNETİM USULÜ
I. GENEL OLARAK 
513
II. OLAĞANÜSTÜ HAL İLANI 
514
A. OLAĞANÜSTÜ HAL İLAN SEBEPLERİ 
514
B. OLAĞANÜSTÜ HAL İLANINDA YETKİ 
515
C. OLAĞANÜSTÜ HAL İLANINDA ŞEKİL VE USUL 
515
III. OLAĞANÜSTÜ HAL İLANININ HUKUKİ
SONUÇLARI 
516
A. VATANDAŞLAR İÇİN PARA MAL VE ÇALIŞMA
YÜKÜMLÜLÜKLERİ GETİRİLEBİLİR 
516
B. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLER KISMEN VEYA
TAMAMEN DURDURULABİLİR 
517
C. OLAĞANÜSTÜ HAL CUMHURBAŞKANLIĞI
KARARNAMESİ ÇIKARILABİLİR 
518
D. OLAĞANÜSTÜ HALE ÖZEL YÖNETİM USULÜ
UYGULANIR 
518
IV. OLAĞANÜSTÜ HALİN SONA ERMESİ 
519
V. OLAĞANÜSTÜ HAL YÖNETİMİNİN YARGISAL
DENETİMİ 
520
A. OLAĞANÜSTÜ HAL İLANI İŞLEMİNİN
YARGISAL DENETİMİ 
520
1. Olağanüstü Hal İlanına Dair Cumhurbaşkanı
Kararının Yargısal Denetimi 
521
2. Cumhurbaşkanının Olağanüstü Hal İlanına İlişkin
Kararının Onaylanmasına Dair TBMM Kararının
Yargısal Denetimi 
521
B. OLAĞANÜSTÜ HAL YETKİLERİNİ KULLANAN
MAKAMLARIN YAPTIKLARI İDARİ İŞLEMLER
ÜZERİNDEKİ YARGISAL DENETİM 
522
ON İKİNCİ BÖLÜM
YARGI ORGANI
I. YARGI FONKSİYONU 
523
II. YARGIYA İLİŞKİN TEMEL ANAYASAL İLKELER 
525
A. KANUNİ HAKİM İLKESİ 
526
B. YARGININ TARAFSIZLIĞI VE BAĞIMSIZLIĞI
İLKESİ 
528
1. Genel Olarak 
528
2. Hakimlerin (Mahkemelerin) Tarafsızlığı İlkesi 
528
3. Hakimlerin (Mahkemelerin) Bağımsızlığı İlkesi 
529
a) Yasama Organına Karşı Bağımsızlık 
529
b) Yürütme Organına Karşı Bağımsızlık 
529
c) Yargı Organına Karşı Bağımsızlık 
530
d) Çevreye Karşı Bağımsızlık 
530
C. HAKİMLİK TEMİNATI 
531
III. HÂKİMLER VE SAVCILAR KURULU 
535
A. HÂKİMLER VE SAVCILAR KURULUNUN
KURULUŞU 
536
B. HÂKİMLER VE SAVCILAR KURULUNUN GÖREV
VE YETKİLERİ 
539
C. HÂKİMLER VE SAVCILAR KURULU
KARARLARININ YARGISAL DENETİMİ 
540
IV. TÜRK YARGI TEŞKİLATI VE YÜKSEK
MAHKEMELER 
540
A. ANAYASA MAHKEMESİ 
541
B. YARGITAY 
542
C. DANIŞTAY 
543
D. UYUŞMAZLIK MAHKEMESİ 
544
E. SAYIŞTAY 
545
ON ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ANAYASA MAHKEMESİ
I. GENEL OLARAK 
549
II. ANAYASA MAHKEMESİNİN KURULUŞU 
550
III. ANAYASA MAHKEMESİNİN GÖREV VE
YETKİLERİ 
552
IV. ANAYASA MAHKEMESİNİN TEŞKİLATI, ÇALIŞMA
VE YARGILAMA USULÜ 
554
A. ANAYASA MAHKEMESİNİN TEŞKİLATI 
554
1. Genel Kurul 
554
2. Bölümler 
555
3. Komisyonlar 
556
B. ANAYASA MAHKEMESİNİN ÇALIŞMA VE
YARGILAMA USULÜ 
556
V. ANAYASAYA UYGUNLUK DENETİM YOLLARI 
556
A. İPTAL DAVASI (SOYUT NORM DENETİMİ) 
557
1. İptal Davası Açma Yetkisi 
557
2. İptal Davası Açma Süresi 
558
B. İTİRAZ YOLU (SOMUT NORM DENETİMİ) 
560
1. Konusu 
561
2. Şartları 
561
a) Bakılmakta Olan Bir Dava Olmalıdır 
562
b) Davaya Bakmakta Olan Merci Mahkeme
Niteliğinde Olmalıdır 
562
c) İtiraz Konusu Kural Davada Uygulanacak
Kural Olmalıdır 
563
d) Uygulanacak Kural Resen Anayasaya Aykırı
Görülmeli veya Tarafların Aykırılık İddiası
Ciddi Bulunmalıdır 
564
3. İşleyiş Usulü 
565
4. İtiraz Yolunda Başvuruya Engel Durumlar 
567
C. BİREYSEL BAŞVURU YOLU 
569
VI. İPTAL VE İTİRAZ DAVALARINDA ANAYASAYA
UYGUNLUK DENETİMİNİN KAPSAMI 
569
A. ŞEKİL BAKIMINDAN DENETİM 
570
1. Kanunların Şekil Bakımından Denetimi 
570
2. Anayasa Değişikliklerinin Şekil Bakımından
Denetimi 
571
3. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri ve TBMM
İçtüzüğünün Şekil Bakımından Denetimi 
571
B. ESAS BAKIMINDAN DENETİM 
571
1. Sebep Unsuru Bakımından 
572
2. Amaç Unsuru Bakımından 
572
3. Konu Unsuru Bakımından 
573
VII. İPTAL VE İTİRAZ DAVALARI SONUCU VERİLEN
KARARLAR 
576
A. KARAR TÜRLERİ: İPTAL–RET KARARLARI 
576
1. Ret Kararları 
576
a) İlk İnceleme Sonucunda Ret Kararları 
577
b) Esas İncelemesi Sonucunda Ret Kararları 
576
c) Ret Kararlarının Etkisi 
579
2. İptal Kararları 
581
B. KARARLARIN NİTELİKLERİ 
582
1. Kararların Kesinliği ve Bağlayıcılığı 
582
2. Kararların Gerekçeli Olması 
584
3. Anayasa Mahkemesi Kararlarının Gerekçelerinin
Bağlayıcılığı Sorunu 
585
4. Anayasa Mahkemesinin Yorumlu Ret Kararlarının
Bağlayıcılığı Sorunu 
587
C. KARARLARIN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ 
589
1. Kararların Yürürlüğünün Bir Yıl Ertelenmesi 
590
2. Kararların Geriye Yürümezliği 
591
VIII. BİREYSEL BAŞVURU YOLU 
593
A. BİREYSEL BAŞVURU HAKKININ KONUSU VE
ŞARTLARI 
594
1. Anayasa ve AİHS Kapsamındaki Hak ve
Özgürlüklerden Olmalı 
594
2. Kamu Gücü Tarafından İhlal Olmalı 
597
3. Bireysel Başvuru Hakkına Sahip Olunmalı 
599
a) Gerçek Kişiler 
600
b) Tüzel Kişiler 
601
4. Olağan Kanun Yollarının Tüketilmiş Olmalı 
602
5. Bireysel Başvuru Süresinde Yapılmalı 
608
B. BAŞVURU USULÜ 
609
1. Başvuru Dilekçesinin Verilebileceği Yerler 
609
2. Başvuru Harcı ve Adli Yardım 
610
3. Başvuru Formu (Dilekçesi) 
610
4. Bireysel Başvuruda Temsil 
611
C. BİREYSEL BAŞVURULARIN İNCELENMESİ 
611
1. Kabul Edilebilirlik Bakımından İnceleme 
611
a) Ön İnceleme 
611
b) Kabul Edilebilirlik İncelemesi 
613
2. Esas Bakımından İnceleme 
616
a) İncelemenin Kapsamı 
616
b) İnceleme Usulü 
619
c) İhtiyati Tedbir Kararı Alma Yetkisi 
619
D. İNCELEME SONUCU VERİLEBİLECEK
KARARLAR 
620
1. Hakkın İhlal Edilmediği Kararı 
620
2. İhlal Kararı 
621
a) Genel Olarak 
621
b) İhlalin Mahkeme Kararından Kaynaklanması
ve Tazminat 
621
3. Düşme Kararı 
623
4. Pilot Karar 
623
E. KARARLARIN TEBLİĞİ VE YAYIMLANMASI 
624
F. İÇTİHAT FARKLILIKLARININ GİDERİLMESİ 
625
G. BAŞVURU HAKKININ KÖTÜYE KULLANILMASI 
625
ON DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
ANAYASANIN DEĞİŞTİRİLMESİ
I. TEKLİF SAFHASI 
630
II. GÖRÜŞME SAFHASI 
631
III. KARAR SAFHASI 
634
IV. ONAY SAFHASI 
634
KAYNAKLAR 
639