KİTAP HAKKINDA VE TEŞEKKÜR
7
ŞEKİL, RESİM VE TABLOLAR
15
1.1. İNSANSIZ HAVA ARAÇLARININ TARİHÇESİ
23
1.2. İHA’LARIN DÜNYADAKİ SERÜVENİ
24
1.3. İHA’LARIN TÜRKİYEDEKİ SERÜVENİ
33
İNSANSIZ HAVA ARACI SİSTEMLERİ
2.1. İNSANSIZ HAVA ARACI SİSTEM MİMARİSİ
60
2.1.1. Yer Kontrol İstasyonu
63
2.1.1.1. YKİ Bilgisayarı ve Yazılımı
63
2.1.1.2. Yer Veri Terminali (YVT)
65
2.2 İNSANSIZ HAVA ARACI
66
2.2.2. Güç Kontrol Ünitesi
66
2.2.3. Hava Veri Terminali (HVT)
67
İHA SİSTEMLERİNİN TAKTİK UNSURLARI
3.1.1. İnsansız Hava Aracı
71
3.1.5. Haberleşme ve Elektronik Sistemleri
73
3.2. İNSANSIZ HAVA ARAÇLARININ TAKTİK AVANTAJLARI VE
3.3. İHA’LARIN UÇUŞ PROFİLLERİ
77
3.3.1 Antenin Anteni Görme Prensibi
77
3.3.2. Önceden Atanmış Noktalara Uçuş
85
İHA'LARIN SINIFLANDIRILMASI
4.1.1. NATO’nun İnsansız Hava Aracı Sistemleri Sınıflandırması
88
4.1.2. ABD’nin İnsansız Hava Aracı Sistemleri Sınıflandırması
88
4.1.3. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün Sınıflaması
90
UÇUŞ MORFOLOJİSİ VE AERODİNAMİK
5.1. HAVA ARACININ EKSENLERİ
99
5.2. UÇUŞ KONTROL SİSTEMLERİ
101
5.5. İNİŞ TAKIMI TİPLERİ
131
6.1. HAREKET MEKANİZMASI
138
6.1.1. Dikey Hareket Prensibi
140
6.1.2. Roll Hareket Prensibi
140
6.1.3. Pitch Hareketi Prensibi
141
6.1.4. Yaw Hareketi Prensibi
141
6.2.4. Motor Sürücü (ESC)
147
7.1. HAVACILIKTA ULUSLARARASI ANLAŞMALAR VE ORGANİZASYONLAR
152
7.1.1. Şikago Sözleşmesi
152
7.1.2. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO)
152
7.1.3. Uluslararası Hava Transit Geçiş ve Hava Nakliye Anlaşması
153
7.1.4. Tokyo Sözleşmesi
153
7.1.5. Lahey Sözleşmesi
153
7.1.6. Montreal Sözleşmesi
154
7.1.7. Avrupa Sivil Havacılık Konferansı (ECAC)
154
7.1.8. Varşova Sözleşmesi
154
7.1.9. Roma Sözleşmesi
154
7.1.10. Birleşik Havacılık Otoriteleri
155
7.2. HAVACILIKTA ULUSAL MEVZUAT VE ORGANİZASYONLAR
155
7.2.1. 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu
155
7.3. İNSANSIZ HAVA ARAÇLARININ STATÜSÜ VE DURUMU
156
7.3.1. İHA Sistemlerinin Kullanımı ve Boşluk Analizi
157
7.3.2. ICAO Cir328 Dokümanı
159
8.1. PİST (RUNWAY [RWY])
167
8.2. TAKSİ YOLU (RULE) VE ÇİZGİLERİ
172
8.3. HAVAALANI HAREKET BÖLGESİ IŞIKLANDIRMASI
172
8.4. YOL GÖSTEREN İŞARETÇİLER (MARSHALLER)
175
8.6.1. Hava Sahası Kontrolü ve Yetki
180
8.6.2. Kullanılacak Pistin Seçimi
183
8.6.3. PAT Sahasının Kullanımı
183
8.6.4. Hava Araçlarının Ayırma Usulleri
184
8.7. OPERASYONEL HABERLEŞME TEKNİKLERİ
187
8.7.1. Readback (Geri bildirim) Zorunluluğu
191
8.7.2. Motor Çalıştırma İzinleri
192
8.7.3. Taksi / Rule İzinleri
193
8.7.4. Kalkış İzinleri
194
8.7.5. Yaklaşma ve İniş Talimatları
195
8.7.6. Acil Durum (Emergency) Protokolü
197
SEYRÜSEFER ALETLERİ VE OPERASYONEL UÇUŞ
9.1. İHA’LARIN ALET AVİYONİKLERİ
199
9.1.1. Pitot–Statik Göstergeler
199
9.1.2. Airspeed Indicator
201
9.1.4. Varyometre (Vertical Speed Indicator)
205
9.1.5. Pusula (Manyetometre)
207
9.1.6. İvmeölçer (Accelerometer)
207
9.1.7. Jiroskop (Gyroscope)
207
9.1.8. Ataletsel Ölçüm Birimi (Inertial Measurement Unit)
208
9.1.9. Suni Ufuk göstergesi
209
9.1.10. İstikamet göstergesi
210
9.1.11. Dönüş Koordinatörü
210
9.1.12. GNSS (Global Navigation Satellite Systems)
211
9.2. OPERASYONEL UÇUŞ GEREKLİKLERİ
214
10.1. ATMOSFERİN KATMANLARI
220
10.2. STABİLİTE (KARARLILIK) VE INSTABİLİTE (KARARSIZLIK)
224
10.3.1. Konvektif Yağışlar
224
10.3.2. Orografik Yağışlar
225
10.3.3. Cephe/Siklon Yağışları
225
10.4.1. Bulutların Cinsleri
227
10.5.1. Batı Rüzgarları
231
10.5.2. Kutup Rüzgarları
232
10.5.3. Meydan Rüzgarı
232
10.6.1. Şeffaf buzlanma
234
10.6.2. Kar tipi buzlanma
234
10.6.3. Karışık buzlanma
235
10.6.4. Buzlanmaya etki eden faktörler
235
10.6.4.1. Bulut yapısı
235
10.6.4.2. Su muhteviyatı
236
10.6.4.3. Damlacıkların nevi
236
10.6.4.4. Aerodinamik yapı ve birikim
236
10.6.4.5. Aerodinamik ısınma
236
10.7. ATMOSFERİK BASINÇ
236
10.8. METEOROLOJİ RAPORLARI
242
10.8.1. METAR (Meteorological Terminal Air Report)
242
10.8.2. SPECI (Aviation Selected Special Weather Report)
251
10.8.3. TAF (Terminal Aerodrome Forecast)
253
10.8.4. SIGMET (Significant Meteorological Information)
254
10.8.5. AIRMET (Airman's Meteorological Information)
255
10.8.6. GAMET (General Aviation Meteorological Forecast)
256
HAVACILIK YÖNETİMİ VE UÇUŞ–YER EMNİYETİ
11.3. İNSAN FAKTÖRLERİ ANALİZ VE SINIFLANDIRMA SİSTEMİ
264
11.3.1. Emniyetsiz davranışlar
265
11.3.2. Emniyetsiz davranışlara zemin hazırlayan koşullar
265
11.3.3. Emniyetsiz yönetim
266
11.3.4. Örgütsel etkiler
266
11.4. HAVACILIKTA YÖNETİMSEL KARAR VERME
266
11.4.1. Havacılıkta Karar Verme Hataları
267
11.4.1.1. Kurban Etme
267
11.4.1.3. Tecrübe Egosu
267
11.4.1.4. Kumarbaz Yanılgısı
268
11.4.1.5. İlk Düşüncede Israr
268
11.4.1.8. Tehlikeli iyimserlik
268
11.4.1.9. Saplantılar
269
11.4.1.10. Boşlukların Doldurulması
269
11.4.1.11. Aşırı Yüklenme
269
11.4.1.12. Duygusal karışıklık
269
11.5. ÖRGÜTSEL PANDEMİ OLARAK SESSİZLİK
269
11.5.1. Örgütsel sessizliğin nedenleri
270
11.5.1.1. Çalışanların yöneticilerine güvenmemesi
270
11.5.1.2. Konuşmanın Riskli Görülmesi
271
11.5.1.3. Dışlanma Korkusu
271
11.5.1.4. İlişkilerin Bozulacağı Korkusu
271
11.5.2. Örgütsel Sessizlik Teorileri
271
11.5.2.1. Beklenti teorisi
271
11.5.2.2. Fayda Maliyet Analizi Teorisi
272
11.5.2.3. Sessizlik Sarmalı Teorisi
272
11.5.2.4. Kendini Uyarlama Teorisi
274
İNSANSIZ SİSTEMLERDE İNSAN FAKTÖRÜ
291