Bu kitap "öğretmenlik bilgisi ve öğretmenlik uygulama yönergesi" anlayışıyla hazırlanmıştır. Elbette bilgi, Türk Dilini ve Türk Edebiyatını, öğretmenlik de sadece Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenliğini içermiştir. Bu kapsamda olmak üzere, önce konunun felsefi temelleri ele alınmış ve edebiyat öğretmenliğinin kuramsal dayanakları gösterilmiştir. Dersin "öğretim programı" da aynı bakış açısı doğrultusunda irdelenmiş ve eleştirilmiştir. Dil ve edebiyat öğretmenliğinin temelini oluşturan "metin işleme tekniği" hermeneutik bir bakış açısıyla ve değişik örneklerle gösterilmiştir. Dersin planlanmasında da bu, örneklerle uygulama anlayışı sürdürülmüştür.
Eğitim-öğretimin önemli bir ayağını oluşturan "ölçme ve değerlendirme" konusu, yani "sınav" temel felsefenin ve öğretim programının ayrılmaz bir parçası olacak şekilde örneklendirilmiştir. Böylece "öğretme-öğrenme süreci"n de yer alan dersle ilgili tüm ayrıntılar temel felsefenin bir sonucu olan tek bakış açısı ile değerlendirilmiş ve bütüncül bir yapıya ulaşılmıştır. Bu yolla ve bu uygulamalarla "Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği"nin başarılı sonuçlar vereceğine inanılmaktadır.