Kamu Ekonomisi Perspektifinden Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımı Dr. Özge Uysal Şahin  - Kitap
Kamu Ekonomisi Perspektifinden

Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımı

1. Baskı, 
Nisan 2014
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
384
Barkod:
9789750228292
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Baskısı tükenmiştir.
Kitabın Açıklaması
Kitap, yeni kamu yönetimi anlayışı ile birlikte gündeme gelen, Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti yaklaşımını teorik temelleri ile ele almakta ve kamu ekonomisi açısından vatandaş odaklı yaklaşımın sonuçlarını analiz etmektedir. Kitapta, vatandaş odaklı yaklaşımın kamu ekonomisi açısından olası etkileri Türkiye’de sağlık sektörü üzerinden analiz edilmiştir. 2002 yılından itibaren Türkiye’de sağlık sektöründeki dönüşümler, yani sağlıkta dönüşüm programı bu temelde analiz edilmiştir.
Kitap bu bağlamda kamu ekonomisi, maliye politikası ve sağlık ekonomisi bağlamında yeni bir bakış açısı sunmakta ve bu konuda bilgi edinmek isteyenlere önemli bir kaynak olacaktır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Kamu Hizmetlerindeki Değişimin Nedenleri
.
Kamu Hizmetlerindeki Değişimin Yansımaları
.
Kamu Hizmetlerinde Alternatif Değişim Modelleri
.
Müşteri Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımı
.
Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımı
.
Müşteri–Tüketici–Vatandaş Ayrımı
.
Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımının Kamu Ekonomisi Bakımından Sonuçları
.
Dünyada ve Türkiye’de Vatandaş Odaklı Uygulamalar
.
Türkiye’de Sağlık Sektöründe Vatandaş Odaklı Uygulamalar ve Kamu Ekonomisi Bakımından Sonuçları
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Tablolar Listesi 
15
Grafikler Listesi 
17
Şekiller Tablosu 
18
Kısaltmalar 
19
Giriş 
21
Birinci BölümKAMU HİZMETİ VE KAMU HİZMETLERİNDEKİDEĞİŞİMİN TEORİK ARKA PLANI
1. KAMU MALI / HİZMETİ KAVRAMI 
25
2. KAMU HİZMETLERİNDE DEĞİŞİM 
28
2.1.1. İktisadi Düşünce Yapısındaki Değişim 
29
2.1.1.1. Sosyal Devletin Krizi ve Yeni Arayışlar 
29
2.1.1.2. Neoliberalizmin Yükselişi 
32
2.1.2. Kamu Yönetimi Anlayışındaki Değişim 
34
2.1.2.1. Yeni Kamu Yönetimi Yaklaşımı 
34
2.1.2.2. Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı 
40
2.1.3. Piyasa Yönelimli Yeni Politik Açılımlar 
45
2.1.3.1. Yapısal Uyum Politikaları 
45
2.1.3.2. Washington Uzlaşısı 
49
2.1.3.3. Post-Washington Uzlaşısı 
52
2.1.4. Küreselleşme 
54
2.1.6. Postmodernizm 
59
2.1.7. Sivil Toplum Anlayışının Güçlenmesi 
62
2.2. Kamu Hizmetlerinde Değişimin Yansımaları 
65
2.2.1. Kamusal Hizmetlerin Sunumu Yönünden Değişim 
65
2.2.1.1. Özelleştirme 
66
2.2.1.2. Kamu-Özel Sektör Ortaklıkları 
69
2.2.1.3. Piyasaya Benzetme 
73
2.2.2. Bütçe Yönünden Değişim 
75
2.2.2.1. Performans Esaslı Bütçeleme 
75
2.2.2.2. Katılımcı Bütçeleme 
78
2.2.2.3. Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme 
82
2.2.3. Denetim Yönünden Değişim 
86
2.2.3.1. Performans Denetimi 
87
2.2.3.2. İç Kontrol ve İç Denetim 
89
2.2.3.2.1. İç Kontrol 
90
2.2.3.2.2. İç Denetim 
93
3. Kamu Hizmetlerinde Alternatif Değişim Modelleri 
96
3.1. Müşteri Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımı 
96
3.2. Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımı 
98
İkinci BölümKAMU HİZMETLERİNDEKİDEĞİŞİME YENİ BİR YAKLAŞIM:VATANDAŞ ODAKLI KAMU HİZMETİ
1. Vatandaşlık Kavramının Gelişimi ve İçeriği 
99
1.1. Tarihsel Süreçte Vatandaşlık Kavramının Gelişimi 
100
1.2. Vatandaşlık Kavramının İçeriği ve Sınıflandırılması 
102
1.3. Vatandaşlıkta Yaşanan Değişim 
105
2. Müşteri-Tüketici-Vatandaş Ayrımı 
107
3. Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımı 
111
3.1. Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti-Müşteri Odaklı Kamu Hizmeti Ayrımı 
111
3.2. Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımının Tanımı ve Unsurları 
112
3.3. Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımını Uygulama Süreci 
120
3.4. Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımının Sağladığı Avantajlar 
129
3.5. Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımını Uygulamadaki Sıkıntılar 
131
3.6. Vatandaş Odaklı Kamu Hizmetini Mümkün Kılan Araçlar 
133
3.6.1. Yönetişim 
133
3.6.2. E-Devlet (Elektronik Devlet) 
139
3.6.3. M-Devlet (Mobil Devlet) 
148
3.6.4. Vatandaş Sözleşmeleri (Citizen’s Charter) 
155
3.6.5. Vatandaş Odaklı Bütçeleme ve Vatandaş İçin Bütçe 
160
3.6.6. Tek Pencere ve Tek Durak Uygulamaları 
165
3.6.7. Ombudsmanlık (Kamu Denetçiliği Kurumu) 
169
3.7. Dünya’da Vatandaş Odaklı Uygulamalar 
173
3.8. Türkiye’de Vatandaş Odaklı Uygulamalar 
180
4. Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yaklaşımının Kamu Ekonomisi Bakımından Sonuçları 
190
4.1. Fiziki, Beşeri ve Sosyal Sermayenin Güçlenmesi 
190
4.2. Kaynakların Optimal Tahsisi 
193
4.3. Kaynakların Etkin, Ekonomik ve Verimli Kullanımı 
196
4.4. Devlet Bütçesinin İyileştirilmesi 
198
4.5. Mali Alan Yaratma 
199
4.6. Hizmet Kalitesinin Arttırılması 
202
4.7. Adalet ve Eşitliği Sağlama 
204
4.8. Toplumsal Memnuniyet ve Refah Artışı 
206
Üçüncü BölümTÜRKİYE’DE SAĞLIK SEKTÖRÜNDEVATANDAŞ ODAKLI UYGULAMALAR VE KAMU EKONOMİSİ BAKIMINDAN SONUÇLARI
1. TÜRKİYE’DE SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM PROGRAMI ÖNCESİ SAĞLIK POLİTİKALARI 
209
1.1. 1960-1980 Yılları Arası Sağlık Politikaları ve Sağlık Hizmetlerinde Sosyalizasyon 
210
1.2. 1980-2002 Yılları Arası Sağlık Politikaları ve Sağlık Hizmetlerinde Liberalizasyon 
212
2. 2003 YILI SONRASI SAĞLIK POLİTİKALARI VE SAĞLIK HİZMETLERİNDE VATANDAŞ ODAKLILIK TARTIŞMASI: SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM PROGRAMI (SDP) 
214
2.1. Sağlıkta Dönüşüm Programı’nın Amacı ve Kapsamı 
215
2.2. Sağlıkta Dönüşüm Programı’nın Temel İlkeleri 
216
2.3. Sağlıkta Dönüşüm Programı’nın Bileşenleri 
218
2.3.1. Planlayıcı ve Denetleyici Sağlık Bakanlığı 
218
2.3.2. Herkesi Tek Çatı Altında Toplayan Genel Sağlık Sigortası 
218
2.3.3. Yaygın, Erişimi Kolay ve Güler Yüzlü Sağlık Hizmet Sistemi 
219
2.3.3.1. Güçlendirilmiş Temel Sağlık Hizmetleri ve Aile Hekimliği 
219
2.3.3.2. Etkili, Kademeli Sevk Zinciri 
220
2.3.3.3. İdari ve Mali Özerkliğe Sahip Sağlık İşletmeleri 
220
2.3.4. Bilgi ve Beceri ile Donanmış ve Yüksek Motivasyonla Çalışan Sağlık İnsan Gücü 
220
2.3.5. Sistemi Destekleyecek Eğitim ve Bilim Kurumları 
221
2.3.6. Nitelikli ve Etkili Sağlık Hizmetleri İçin Kalite ve Akreditasyon 
221
2.3.7. Akılcı İlaç ve Malzeme Yönetiminde Kurumsal Yapılanma 
221
2.3.7.1. Ulusal İlaç Kurumu 
221
2.3.7.2. Tıbbi Cihaz Kurumu 
222
2.3.8. Karar Sürecinde Etkili Bilgiye Erişim: Sağlık Bilgi Sistemi 
222
2.4. Sağlıkta Dönüşüm Programı Sonrası Vatandaş Odaklı Uygulamalar 
222
2.4.1. Planlayıcı ve Denetleyici Sağlık Bakanlığı Çerçevesinde Gerçekleştirilenler 
222
2.4.2. Herkesi Tek Çatı Altında Toplayan Genel Sağlık Sigortası Çerçevesinde Gerçekleştirilenler 
223
2.4.3. Yaygın, Erişimi Kolay ve Güler Yüzlü Sağlık Hizmet Sistemi Sağlama Çerçevesinde Gerçekleştirilenler 
228
2.4.4. Bilgi ve Beceri ile Donanmış, Yüksek Motivasyonla Çalışan Sağlık İnsan Gücü Sağlama Çerçevesinde Gerçekleştirilenler 
232
2.4.5. Sistemi Destekleyecek Eğitim ve Bilim Kurumları Oluşturulması Çerçevesinde Gerçekleştirilenler 
233
2.4.6. Nitelikli ve Etkili Sağlık Hizmetleri İçin Kalite ve Akreditasyon Sağlama Çerçevesinde Gerçekleştirilenler 
233
2.4.7. Akılcı İlaç ve Malzeme Yönetimi Çerçevesinde Gerçekleştirilenler 
233
2.4.8. Sağlık Bilgi Sistemi Oluşturma Çerçevesinde Gerçekleştirilenler 
235
2.4.9. Diğer Gerçekleştirilenler 
237
3. SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM PROGRAMI’NA YÖNELİK ELEŞTİRİLER 
241
3.1. Sağlık Hizmetlerinin Piyasalaşması Yönünden Eleştiriler 
241
3.2. Sağlık Çalışanları Yönünden Eleştiriler 
242
3.3. Aile Hekimliği Yönünden Eleştiriler 
244
3.4. Katılım Payı ve İlave Ücretler Yönünden Eleştiriler 
245
3.5. Performans Ölçütleri Yönünden Eleştiriler 
246
3.6. Yapay Talep Yaratma Yönünde Eleştiriler 
247
3.7. Uluslararası Kurumların Rolü Yönünden Eleştiriler 
248
3.8. Diğer Eleştiriler 
249
4. VATANDAŞ ODAKLI SAĞLIK HİZMETİ YAKLAŞIMI OLARAKSDP’NİN KAMU EKONOMİSİ BAKIMINDAN SONUÇLARI 
250
4.1. Fiziki Sermaye Açısından Yarattığı Sonuçlar 
250
4.2. Beşeri Sermaye Açısından Yarattığı Sonuçlar 
260
4.3. Sosyal Sermaye Açısından Yarattığı Sonuçlar 
268
4.4. Kaynak Kullanımında Etkinlik ve Verimlilik Açısından Yarattığı Sonuçlar 
272
4.5. Devlet Bütçesi Açısından Yarattığı Sonuçlar 
287
4.6. Mali Alan Açısından Yarattığı Sonuçlar 
292
4.7. Hizmet Kalitesi Açısından Yarattığı Sonuçlar 
296
4.8. Kaynak Tahsisinde Optimalite Açısından Yarattığı Sonuçlar 
303
4.9. Adalet ve Eşitlik Açısından Yarattığı Sonuçlar 
310
4.9.1. Bölgesel Bazda Adaletin Sağlanması Açısından Yarattığı Sonuçlar 
310
4.9.2. Sosyal Sınıflar Arasında Adaletin Sağlanması Açısından Yarattığı Sonuçlar 
312
4.10. Hizmete Erişim Açısından Yarattığı Sonuçlar 
317
4.11. Hizmetlerden Memnuniyet Açısından Yarattığı Sonuçlar 
321
4.11.1. Sağlık Hizmetlerinden Genel Memnuniyet 
322
4.11.2. Muayene ve Tahlillerden Memnuniyet 
324
4.11.3. Sağlık Hizmetleriyle İlgili Ücret ve Ödemelerden Memnuniyet 
326
5. DEĞERLENDİRME 
330
Sonuç 
345
Kaynakça 
351
Kavramlar Dizini 
381