Dijital Öykü ile Metin Temelli Dil Bilgisi Öğretimi Pragmatik ve Yarı Deneysel Bir Çalışma Dr. Duygu Eroğlu Çopur  - Kitap

Dijital Öykü ile Metin Temelli Dil Bilgisi Öğretimi

Pragmatik ve Yarı Deneysel Bir Çalışma

1. Baskı, 
Aralık 2022
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
108
Barkod:
9786254339714
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
105,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
"Dili kurallı kullanmak etkili iletişimin anahtarıdır." Çağın gereği olarak dijital teknolojilerin öğrenme ortamlarında ve materyallerinde kullanılması, pek çok duyuya aynı anda seslenen çoklu ortam araçlarından yararlanılması ilgi çekiciliği artırmakta ve kalıcılığın sağlanmasında etkili olmaktadır. Dijital öyküleme ve dijital öykünün dil bilgisi kavramlarını kural ezberleterek değil, sezdirme ve uygulama yoluyla vermede etkili olacağı düşünülmektedir. İçinde bulunulan çağın gereği olarak teknolojiyle eğitimi bütünleştirmek, öğrencilerin çağın gereklerine uygun becerilere sahip olması önemlidir. Bu becerilerin kazandırılması için de Türkçe Dersi Öğretim Programının öngördüğü şekilde çoklu medya araçları -video, ses, bilgisayar gibi- olarak adlandırılan bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenim ortamlarında etkin biçimde kullanımını önemlidir. Eğitimde, 21. yüzyıl becerilerini geliştirecek nitelikte teknolojik gelişmelere uygun yöntem ve tekniklerin kullanılması kaçınılmazdır. Bu bağlamda, dijital öykü; resim, müzik, ses kaydı, video vb. çoklu medya araçlarının kullanması ile teknolojinin öğrenim ortamları ile birleştirilmesine etki eden ve 21. yüzyıl becerilerinin pek çoğunu kapsayan araçlardan biridir.
Bu çalışmamın metin temelli olarak dil bilgisi konularının sezdirilmesinde çağdaş bir metin anlayışı ve yöntem olarak alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Türkçe ders kitaplarında yer alan dinleme metinleri gibi dijital öyküler ve dijital öykü şeklinde tasarlanmış etkinliklere de ders kitaplarında yer verilebileceği öngörülmektedir.
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖN SÖZ 
V
ÖZET 
Vİİ
ABSTRACT 
Vİİİ
TABLOLAR LİSTESİ 
Xİİİ
ŞEKİLLER LİSTESİ 
XV
KISALTMALAR LİSTESİ 
XVİİ
BÖLÜM I
GİRİŞ 
1
1.1. Problem Durumu 
3
1.1.1. Problem Cümlesi ve Alt Problemler 
3
1.2. Araştırmanın Amacı 
3
1.3. Araştırmanın Önemi 
4
1.4. Araştırmanın Sınırlılıkları 
4
1.5. Varsayımlar 
4
1.6. Tanımlar 
5
BÖLÜM II
KURAMSAL BİLGİLER VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR 
7
2.1. Dil Bilgisi Öğretimi 
7
2.1.1. Dil Bilgisi Öğretiminin Türkçe Öğretim Programlarındaki Yeri 
10
2.1.2. Dil Bilgisi Öğretiminin Sorunları 
13
2.2. Metin Temelli Dil Bilgisi Öğretimi ve Uygulamaları 
14
2.2.1. Metin Temelli Dil Bilgisi Öğretimi 
14
2.2.2. Metin Temelli Dil Bilgisi Öğretiminin Türkçe Öğretim Programındaki
Yeri ve Uygulamalar 
16
2.3. Öğretimde Dijital Dönüşüm Bilişimle Üretim 
17
2.3.1. Uzaktan Eğitim 
19
2.3.2. Bilişimle Üretim Öğretim Programı 
20
2.4. Öyküleyici Metinlerin Dil Öğretiminde Kullanılması 
20
2.5. Dijital Öykü 
23
2.5.1. Dijital Öykü Türleri 
25
2.5.2. Dijital Öykü Oluşturma Aşamaları 
26
2.5.3. Dijital Öykü Oluşturmada Kullanılan Yazılım ve Programlar 
29
2.5.4. Dijital Dönüşüm, Öğretim ve Bilişimle Üretimde Dijital Öykünün Önemi 
30
2.5.5. Dijital Öykü ile Metin Temelli Dil Bilgisi Öğretimi 
31
2.6. İlgili Araştırmalar 
32
2.6.1.Dil Bilgisi Öğretimi ile İlgili Araştırmalar 
32
2.6.2. Dijital Öykü ile İlgili Yapılan Araştırmalar 
33
2.6.2.1. Yurt İçinde Yapılan Çalışmalar 
33
2.6.2.2. Yurt Dışında Yapılan Çalışmalar 
37
BÖLÜM III
YÖNTEM 
41
3.1. Araştırmanın Modeli 
41
3.2. Evren ve Örneklem 
43
3.2.1.Araştırmada Veri Toplanan Çalışma Grupları 
43
3.2.2. Başarı Testlerinin Geliştirildiği Çalışma Grubu 
44
3.3.3. Dil Bilgisi Başarı Testi Asıl Uygulamanın Yürütüldüğü Çalışma Grubu 
44
3.3. Veri Toplama Teknikleri 
45
3.3.1. Verilerin Toplanması 
45
3.3.1.2. Başarı Testleri 
46
3.3.1.3. Dil Bilgisi Başarı Testi Geliştirme Süreci 
46
3.1.2. Kişisel Bilgi Formu 
50
3.1.3. Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu 
51
3.1.4. Dijital Öykü Değerlendirme Rubriği 
51
3.1.5. Deneysel Uygulamaya İlişkin Süreç 
52
3.4. Verilerin Analizi 
53
3.4.1. Nicel Verilerin Analizi 
53
3.4.2. Nitel Verilerin Analizi 
56
3.4.2.1 Deney ve Kontrol Grupları Kişisel Bilgi Formuna İlişkin
Nitel Veri Analizi 
57
BÖLÜM IV
BULGULAR VE YORUM 
61
4.1. Araştırmanın Nicel Bulguları ve Yorumu 
61
4.1.1. Ön Test Sonuçlarına İlişkin Bulgular ve Yorumu 
62
4.1.2. Son Test Sonuçlarına İlişkin Bulgular ve Yorumu 
62
4.1.3. Deney Grubu Ön Test Son Test Bulguları ve Yorumu 
63
4.1.4. Kontrol Grubu Ön Test Son Test Bulguları ve Yorumu 
64
4.1.5. İzleme Testine İlişkin Bulgular ve Yorumu 
64
4.2. Araştırmanın Nitel Bulguları ve Yorumu 
67
4.2.1. Görüşme Formuna İlişkin Bulgular ve Yorumlar 
69
BÖLÜM V
SONUÇ VE ÖNERİLER 
77
5.1. Sonuçlar 
77
5.1.1. Nicel Verilere İlişkin Sonuçlar 
77
5.1.1.1. Dil Bilgisi Konularını Sezdirerek Öğretmede Metin Temelli
Dijital Öykünün Etkisine İlişkin Sonuçlar 
77
5.1.2. Nitel Verilere İlişkin Sonuçlar 
79
5.1.2.1. Görüşme Formuna İlişkin Sonuçlar 
79
5.1.2.2. Kişisel Bilgi Formuna İlişkin Sonuçlar 
80
5.2. Tartışma 
81
5.3. Öneriler 
83
KAYNAKÇA 
85