Kötüleme – Yanıltıcı Gerçek Dışı Açıklamalar ve Karşılaştırılma Yoluyla Haksız Rekabet Dr. Öğr. Üyesi Ülgen Aslan Düzgün  - Kitap

Kötüleme – Yanıltıcı Gerçek Dışı Açıklamalar ve Karşılaştırılma Yoluyla Haksız Rekabet

1. Baskı, 
Mayıs 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
382
Barkod:
9786050515275
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
400,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Haksız rekabet hukuku ticaret hukukunun en dinamik alanlarından biridir. Korunmak istenen dürüst rekabet ortamının haksız rekabete neden olan eylemler yüzünden bozulması, işleyen rekabetin ve piyasanın katılımcılarının zararına olmaktadır. Bu noktada haksız rekabete neden olan hareketlerle oluşan haksız rekabet hallerinin başlıcaları TTK 55. madde hükmünde düzenlenmiştir. Bu haksız rekabet hallerinden ilk dört tanesinin, ülkemizde ve tüm dünyada en çok karşılaşılan haksız rekabet halleri olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Bu bağlamda, 55. maddenin l/a bendinde, "Dürüstlük kuralına aykırı reklamlar ve satış yöntemleri ile diğer hukuka aykırı davranışlar ve özellikle" denildikten sonra sıralanan haksız rekabet hallerinden özellikle, kötüleme, gerçek dışı veya yanıltıcı açıklamalar ve karıştırılmaya yol açan önlemler almak biçiminde ifade edilenlerin önemli olduğunu düşünmekteyiz.
Bu haller uygulamada en çok karşılaşılan ve yargı kararlarında da en çok mahkemelerin karşısına çıkan durumlardır. Dolayısıyla bunların hem kavram olarak önemli olduğunu düşündüğümüzden hem de mahkeme kararlarında ortaya çıkabilecek ayrık durumlara işaret etmek açısından çalışmamızda ele alıp incelemeyi uygun bulduk.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Haksız Rekabete İlişkin Kavramsal Çerçeve, Gelişimi ve Kanuni Düzenlemeler
.
Haksız Rekabet Halleri Kapsamında Kötüleme, Gerçek Dışı veya Yanıltıcı (Aldatıcı) Açıklamalar
.
Karıştırılma Yoluyla Haksız Rekabet
.
Haksız Rekabetin Sonuçları
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
KISALTMALAR 
13
KAYNAKÇA 
17
GİRİŞ 
41
BİRİNCİ BÖLÜM HAKSIZ REKABETE İLİŞKİN KAVRAMSAL ÇERÇEVE, GELİŞİMİ VE KANUNUİ DÜZENLEMELER
I– REKABET HUKUKU 
43
A– Rekabet Kavramı 
43
B– Rekabet Hukukunun Genel Niteliği 
46
1– Rekabet Konusundaki Düzenlemelerin Anayasal Dayanakları 
52
2– Rekabetin Korunması Hakkında Kanun (RKHK) 
54
II– HAKSIZ REKABET HUKUKU 
55
A– Genel Olarak 
55
B– Haksız Rekabetin Tanımı 
58
a– Bütün Katılanlar Kavramı 
66
b– Haksız Rekabetin Dürüstlük (Objektif İyiniyet) Kurallarına (TMK. m. 2/2) Aykırı Biçimde Yapılmış Olması 
70
c– Haksız Rekabetin Hukuki Niteliği 
73
C– Türk Hukukunda Haksız Rekabet Düzenlemeleri 
77
1– TBK ve TTK'da ki Düzenlemeler 
77
2– İlgili Diğer Mevzuat 
81
a– TKHK'daki Düzenlemeler 
81
b– İHRÖK'daki Düzenlemeler 
82
c– SMK'daki Düzenlemeler 
85
d– FSEK'daki Düzenlemeler 
87
e– Paris Anlaşmasında Benimsenen İlkeler 
87
D– TTK m. 54/2 Kapsamında Genel İlke – Yasanın Sistematiği 
88
E– Haksız Rekabetin Unsurları 
92
a– Davranış veya Ticari Uygulama Aldatıcı veya Dürüstlük Kuralına Aykırı Olmalıdır 
92
b– Bir Üst Kavram Olarak Rekabetin Varlığı 
95
c– Taraf Olan Sadece Rakipler Değildir 
98
d– Haksız Rekabet Nedeniyle Zarar Görme Şartı veya Zarar Tehlikesi 
101
e– Uygun İlliyet (Nedensellik) Bağı 
106
F– Haksız Rekabete Hâkim Olan İlkeler 
109
a– Ticarî Bir Davranış veya Uygulamanın Mevcudiyeti 
109
b– Failin Kusurunun Aranmaması 
111
c– Failin Yarar Sağlaması Şart Değildir 
113
İKİNCİ BÖLÜM HAKSIZ REKABET HALLERİ KAPSAMINDA KÖTÜLEME, GERÇEK DIŞI VEYA YANILTICI (ALDATICI) AÇIKLAMALAR
I– GENEL OLARAK TTK 55 
115
II– DÜRÜSTLÜK KURALINA AYKIRI DAVRANIŞLAR, TİCARİ UYGULAMALAR 
117
III– DÜRÜSTLÜK KURALINA AYKIRI REKLAMLAR ve SATIŞ YÖNTEMLERİYLE DİĞER HUKUKA AYKIRI DAVRANIŞLARLA HAKSIZ REKABETE NEDEN OLMAK 
119
A– Dürüstlük Kuralına Aykırı Reklamlar Yoluyla Haksız Rekabete Neden Olmak 
121
1– Kavram ve Hukuksal Çerçeve 
121
2– Düzenlemenin Kapsamı 
127
B– Satış Yöntemleri ile Haksız Rekabete Neden Olmak 
134
IV– HAKSIZ REKABET HÂLLERİ 
136
A– Kötüleme ile Haksız Rekabet 
136
1– Kavram 
136
2– Kapsamı 
137
3– Kötülemede Taraflar 
143
4– Kötülemede Bulunması Gereken Unsurlar 
143
a– Bir Açıklama Yapılmış Olmalıdır 
143
b– Açıklama Yanlış, Yanıltıcı veya Gereksiz Yere İncitici Olmalıdır 
146
c– Bu Açıklama Bir Süjeye Yönelmelidir 
150
d– Yapılan Açıklamada Üçüncü Şahısları veya Şirketleri Kötülemeye Yönelik Dürüstlük Kuralına Aykırı İfadeler veya Durumlar Olmalıdır 
153
e– Yapılan Açıklama ile Ortaya Çıkan Durum Rekabet Ortamını Bozucu, Haksız Rekabet Yaratıcı Olmalıdır. 
155
B– Gerçek Dışı veya Yanıltıcı (Aldatıcı) Açıklamalar Yoluyla Haksız Rekabet (TTK m. 55/1.a.2) 
159
1– Gerçek Dışı Açıklamalar ve Aldatıcı (Yanıltıcı) Reklamlar 
160
2– Reklamın Aldatıcılığının Belirlenmesi 
168
a– Reklamın Yanlış (Gerçek Dışı veya Yalan) Olması 
169
b– Reklamın Yanıltıcı Olması 
170
3– İnternet Vasıtasıyla Aldatıcı Reklamların Haksız Rekabete Yol Açması 
173
4– Aldatıcı Reklam Türleri 
177
a– Abartma Unsuru Taşıyan Reklamlar 
177
b– Bilimsel Araştırma Sonuçlarına Dayanan Reklamlar 
180
c– Fiyat Unsuru İçeren Reklamlar 
182
aa– Özel İndirimli Reklamlar 
187
bb– Primli – Hediyeli Satışlar 
189
cc– Toptan Fiyatına Perakende Satış Yapıldığının Duyurulması 
194
d– Karşılaştırmalı Reklamlar 
195
C– Sahip Olmadığı Meslek Adları ve Sembolleri Kullanmak veya Özel Bir Yeteneği Varmış Gibi Davranmak (TTK m. 55/1.a.3) 
206
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM KARIŞTIRILMA YOLUYLA HAKSIZ REKABET
I– KARIŞTIRILMA (TTK m. 55/1.a.4) 
211
A– Genel Olarak 
211
B– TTK m. 55/1.a.4 'ün Kapsamı 
216
1– Hukuk Terminolojisi Bakımından İltibas ve Karıştırılma 
216
2– Karışıklığın (İltibasın) Emek İlkesine Aykırılık Yaratması ile Hızlı Tanınmışlık Kazanma Arasındaki Dengenin Sağlanması 
222
3– Haksız Rekabet Kapsamında Karıştırılma 
223
C– Markalar Bakımından Karıştırılmanın Özellik Arz Ettiği Durumlar 
231
1– Her İki Ticari Markanın da Kullanıldığı Durumlarda Karıştırılma Olasılığı 
232
2– Ticari Markalardan Birinin veya Her İkisinin Fiilen Kullanılmadığı Durumlarda Karıştırılma Olasılığı 
233
3– Mallar Arasındaki Yüksek Derecede Benzerliğin, Tek Başına Markaların Karıştırılması Sonucunu Yaratmadığı Hakkında 
234
4– Şekil Markaları Bakımından Tanınmış Bir Şeklin Korunması ve Karıştırılma Olasılığı (Alman Federal Patent Mahkemesi'nin Konuya ilişkin Kararı) 
235
5– Markanın Alan Adı (Domain Name) Olarak Kullanılması Halinde Karışıklık Olasılığı 
239
II– KARIŞTIRILMANIN UNSURLARI 
241
A– Daha Önceden Başkalarının Haklı Olarak Kullandığı Mal, İş Ürünü, Faaliyet ve İşleri ile Benzerlik 
241
B– Önce Kullanma 
249
C– Başkasının Malları, İş Ürünleri, Faaliyetleri veya İşleriyle Karıştırılma 
252
D– Karıştırılmanın Dış Görünüş veya Duyuruş Bakımından Olması 
260
E– Karıştırılmanın Tespit Edilmesi 
264
III– TANINMIŞLIK VE KARIŞTIRILMA İLİŞKİSİ 
267
IV– FİKRİ VE SINAÎ MÜLKİYET HAKLARINI KORUYAN ÖZEL HÜKÜMLER KARŞISINDA HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİNİN SAĞLADIĞI KORUMA 
269
A– Öğretideki Görüşler Işığında Koruma, Haksız Rekabet hükümleriyle mi? Sınaî Mülkiyet Hükümleriyle mi Olmalı? 
273
V– İNTERNETTE YAPILAN REKLAMLARLA KARIŞTIRILMA 
289
VI– KARIŞTIRILMAYA (İLTIBAS) YOL AÇABILECEK MALLARIN ELDE BULUNDURULMASININ HAKSIZ REKABET SAYILMASI 
299
VII– KARIŞTIRILMA KONUSUNDA UYGULAMADAN ÖRNEKLER 
302
A– Sınai Mülkiyet Hakları Bakımından 
302
B– Alan Adı ve Anahtar Kelime Bakımından Karıştırılma 
306
C– Ürünün (Tasarımın) Şekli ve Ürünü Niteleyen İfade, Sloganlar Bakımından Karıştırılma 
309
D– Şekil Markası ve Ambalajı ile (İltibas) Karıştırılma Yaratmak 
312
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM HAKSIZ REKABETİN SONUÇLARI
I. HUKUKİ SORUMLULUK 
323
A– Açılabilecek Davalar 
323
1– Tespit Davası (TTK m. 56/1.a) 
324
a– Tespit Davasının Şartları 
325
aa– Hukuki Yarar Şartı 
325
bb– Tespit Davası Bakımından Kusur 
328
cc– Tespit Davasının Açılabileceği Zaman 
329
2– Haksız Rekabetin Men'i Davası 
329
3– Ref (Eski Hale Getirme, Düzeltme, Önleme) Davası 
333
4– Tazminat Davası 
338
a– Maddi Tazminat Davası 
339
aa– Koşulları 
339
bb– Zararın Hesaplanması 
340
b– Manevi Tazminat Davası 
349
B– Kararın ilanı 
352
C– Davada Taraf Olmayan Kişiler Bakımından Mahkeme Hükmünün İcrası 
352
D– Zamanaşımı 
354
E– Taraflar 
354
1– Davacılar 
354
a– Zarar Gören veya Zarar Görme Tehlikesiyle Karşılaşabilecekler 
354
b– Müşteriler 
355
c– Ticaret ve Sanayi Odaları, Esnaf Odaları, Borsalar 
355
d– Meslekî ve Ekonomik Birlikler ile Sivil Toplum Kuruluşları ve Kamusal Nitelikteki Kurumlar 
356
2– Davalılar 
357
a– Çalıştıranlar 
358
b– Basın, Yayın, İletişim Ve Bilişim Kuruluşlarının Sorumluluğu 
358
c– İnternet Servis (Hizmet) Sağlayıcılarının Sorumluluğu 
360
F– İhtiyati Tedbirler 
367
II– CEZAÎ SORUMLULUK 
370
SONUÇ 
373