İdari Yargıda İçtihat Aykırılığının Önlenmesi ve Giderilmesi Usulü – İdare Hukuku Monografileri – Dr. Zeki Uysal  - Kitap

İdari Yargıda İçtihat Aykırılığının Önlenmesi ve Giderilmesi Usulü

– İdare Hukuku Monografileri –

1. Baskı, 
Temmuz 2021
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
358
Barkod:
9789750270178
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
465,00
İndirimli (%74):
123,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Mahkemelerin aynı ya da benzer hukuki meseleden kaynaklanan davalarda farklı sonuca ulaşmaları sonucu ortaya çıkan içtihat aykırılığı, yeterli düzeyde gerekçelendirilmiş içtihat değişikliği niteliğinde değilse, ihtimale dayalı ve birbirine zıt hukuki durumların oluşmasına yol açar. Böyle bir sonuç, bireylerin genel olarak adalete ve özelde yargı sistemine duymaları beklenen güvene zarar verir.
Danıştay dairelerince ya da kurullarınca verilen kararlar arasında içtihat aykırılığının öteden beri oluşmakta olduğu bir durumda, idari yargı istinaf mercii olan bölge idare mahkemelerince verilecek kararlar arasında veya bir kısmı istinafta kesinleşecek, bir kısmı da temyize tabi olarak Danıştay içtihadı ile kesinleşecek kararlar yönünden de benzer sonucun oluşması kaçınılmazdır. Bu nedenle, içtihat aykırılığı sorunu, ülkemizde sadece ortaya çıktıktan sonra giderilmesi anlamında değil, ortaya çıkmasının önlenmesi anlamında da gündemdeki yerini sağlamlaştırmıştır.
Bu nedenle; Danıştay kararları arasındaki aykırılık ya da uyuşmazlıkların giderilmesi için 1931 yılından bu yana yürürlükte olan içtihatları birleştirme müessesesinin etkinleştirilmesi ve istinaf sisteminin 20 Temmuz 2016 tarihi itibarıyla faaliyete geçmesiyle birlikte yürürlüğe konulan aykırılığın/uyuşmazlığın giderilmesine ilişkin mekanizmanın eksik yönlerinin tespiti gereklidir.
Bahsi geçen gerekliliği kendisine çıkış noktası olarak alan bu bilimsel çalışma; ülkemiz idari yargı sisteminde 90 yıldır uygulanmakta olan içtihatları birleştirme sisteminin özelliklerini, uygulama örnekleri ile problemlerini ortaya koymaktadır. Ayrıca, yaklaşık 5 yıl önce istinaf sisteminin faaliyete geçirilmesi sonrası getirilen bölge idare mahkemeleri kararları arasındaki aykırılıkların veya uyuşmazlıkların giderilmesine ilişkin diğer sistemin özellikleri ve tespit edilen eksiklikleri hakkında bilgi vermektedir. Bunun yanında, bahsi geçen her iki sistemin içtihat aykırılıklarını giderme açısından karşılaştığı sorunların çözümüne yönelik ve daha da önemlisi, içtihat aykırılıklarının ortaya çıkışını önleyen mekanizmaların etkin işleyen bir uygulamaya konu edilecek şekilde idari yargı sistemimize kazandırılması için somut öneriler içermektedir.
Konu ile ilgili AİHM ve AYM kararları ile karşılaştırmalı hukuk örneklerine ve birtakım etkin uluslararası kuruluşlarının rapor ve görüşlerine geniş bir şekilde yer veren çalışma, sadece teorisyenlerin değil uygulayıcıların da başvuracağı kaynak niteliğini haizdir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
İçtihat Aykırılığının Sebepleri ve Hukuk Düzeninde Yol Açtığı Sorunlar
.
İçtihat Birliği Sağlanmasının Önemi ve İşlevleri
.
İçtihatların Birleştirilmesi Müessesesi
.
Aykırılığın–Uyuşmazlığın Giderilmesi Müessesesi
.
İçtihat Aykırılığını Önleyici–Giderici Mekanizmalar
.
Mevcut Sorunlar, Belirsiz Alanlar ve Çözüm Önerileri
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Özet 
9
Kısaltmalar 
15
Giriş 
17
Birinci Bölüm
İÇTİHAT AYKIRILIKLARININ ÖNLENMESİ VE GİDERİLMESİ
I. İÇTİHAT AYKIRILIĞI KAVRAMI 
21
A. Bir Kavram Olarak Yargısal İçtihat ve Hukuki Niteliği 
21
B. İçtihat Aykırılığının Sebepleri 
36
C. İçtihat Aykırılığının Hukuk Düzeninde Yarattığı Sorunlar 
39
D. İçtihat Aykırılığının Temel Hak ve Hürriyetler Açısından Değerlendirilmesi 
46
II. İÇTİHAT BİRLİĞİ SAĞLANMASININ ÖNEMİ VE İŞLEVLERİ 
56
III. İÇTİHATTAN DÖNME (İÇTİHATTA DEĞİŞİKLİK) 
63
IV. İÇTİHAT AYKIRILIĞININ ÖNLENMESİ/GİDERİLMESİ MEKANİZMALARI 
74
A. Önleme Mekanizmaları 
75
1. Önleme Mekanizmalarının Temel İlkeleri ve Uygulama Örnekleri 
75
2. Türk İdari Yargı Uygulaması ve Danıştay’ın Rolü 
87
B. Giderme Mekanizmaları 
101
1. Giderme Mekanizmalarının Temel İlkeleri ve Uygulama Örnekleri 
101
2. Türk İdari Yargı Uygulaması ve Danıştay’ın Rolü 
104
İkinci Bölüm
İÇTİHAT AYKIRILIĞINI GİDERİCİ BİR MEKANİZMA OLARAK İÇTİHATLARIN BİRLEŞTİRİLMESİ MÜESSESESİ
I. MÜESSESEYE GENEL BİR BAKIŞ 
111
A. İdari Yargıda İçtihatların Birleştirilmesi Müessesesinin Temelleri 
111
B. Amacı ve Fonksiyonu 
117
C. Başvuru Yapabilecekler 
123
II. MEKANİZMANIN İŞLETİLEBİLMESİNİN ŞARTLARI 
128
A. Genel Olarak 
128
B. Aykırılık veya Uyuşmazlık Bulunması Şartı 
132
C. Lüzum Şartı 
143
1. Genel Olarak 
143
2. Lüzum Şartının Gerçekleşmediği Hâller 
148
a. İlgili Hukuk Kuralının Uygulanma İmkânının Kalmaması 
148
b. İçtihatlarda İstikrar Sağlanmış Olması (İçtihatların Doğal Seyrinde Birleşmesi) 
152
c. Karar Veren Dairenin Görevsiz Hâle Gelmesi veya Kaldırılması 
157
d. Diğer Nedenlerle Birleştirmeye Gerek Görülmeyen Durumlar 
161
III. BAŞVURU VE DEĞERLENDİRME SÜRECİ 
168
A. Genel Olarak 
168
B. Başvuru Yapana Bağlı Oluşan Farklılık Açısından 
171
C. Oylama Nisapları Açısından 
175
C. Başvuruda Süre Şartı ve Verilen Karar Açısından 
178
IV. VERİLEN KARARIN NİTELİĞİ VE SONUÇLARI 
179
A. Hukuki Niteliği 
179
B. Geçmişe (Geriye) Yürümezliği 
184
C. Kesinliği 
187
D. Bağlayıcılığı 
189
E. Duyurulması/Bildirilmesi 
196
V. BİRLEŞTİRİLMİŞ İÇTİHATLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ 
199
VI. MEVCUT MEKANİZMAYA YÖNELTİLEN ELEŞTİRİLER 
204
A. Genel Olarak 
204
B. Anayasaya Aykırılık Durumunun Ele Alınması 
213
Üçüncü Bölüm
MEVCUT MEKANİZMAYA İLİŞKİN SORUNLAR VE
ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
I. GENEL OLARAK 
223
II. MEVCUT SORUNLAR 
224
A. Ulusal Mevzuatta Düzenleniş Şekli Açısından 
224
B. Karar Verecek Kurullar Açısından 
227
1. DİBK Açısından 
227
2. İDDK/VDDK Açısından 
232
C. Belirsiz Alanların Mevcudiyeti 
239
1. Kararların Kesinleşmesinin Gerekli Olup Olmadığı Açısından 
239
2. Talebe Konu Olabilecek Karar Tipleri Açısından 
253
3. Karar Vermede Süre Sınırı Bulunup Bulunmadığı Açısından 
257
4. Başvuru Yapabilecekler Açısından 
260
5. Uyuşmazlık Mahkemesi Kararı ile Çelişmesi Açısından 
267
6. YİBK Kararı ile Çelişmesi Açısından 
271
7. Farklı Bir Karar Verilip Verilemeyeceği Açısından 
272
8. Lüzum Unsurunun Yorumlanması Açısından 
277
9. Diğer Belirsiz Alanlar 
280
D. İçtihatları Birleştirme Kararı Verilmesinin Yargılamanın Yenilenmesi Sebebi Teşkil Edip Etmeyeceği 
282
III. ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 
287
A. İçtihat Aykırılığını Önleyici ve Giderici Mekanizmaların Devreye Alınması 
287
1. Genel Olarak 
287
2. Hakem (Koordinatör) Hâkimlik Müessesesi 
288
3. Yargısal Görüş Müessesesi 
291
4. Grup Dava Uygulaması 
293
5. Düzenli İstişare Toplantıları 
297
6. Filtreleme Sistemi – Temyiz/İstinaf İzni 
300
7. İçtihat Takip Sistemleri Kurulması ve Kararlara Erişim Sağlanması 
304
8. Kararlarda Atıf Sisteminin Getirilmesi 
310
9. Yerleşik İçtihattan Dönmede Gerekçe Sunma 
311
10. Kanun Yararına Temyiz Müessesesinin Etkinleştirilmesi 
312
11. Danıştay Başsavcılık Kurumunun Etkinleştirilmesi 
312
B. DİBK’nın Yapısında ve Çalışma Usullerinde Değişikliğe Gidilmesi 
316
C. Mevzuat Değişikliğiyle Yeknesaklığın Sağlanması 
321
Sonuç 
329
Kaynakça 
337
Kavram Dizini 
355