Bilgisayar Oyunlarının Hukuki Durumu – Fikri Mülkiyet Hukuku Monografileri – Emin Hamdi Uysal  - Kitap

Bilgisayar Oyunlarının Hukuki Durumu

– Fikri Mülkiyet Hukuku Monografileri –

1. Baskı, 
Haziran 2022
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
176
Barkod:
9789750278006
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
290,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Bilgisayar oyunu eser kabul edilebilir mi? Bilgisayar oyunları mevcut eser kategorilerine dahil midir, yoksa başlı başına yeni bir eser türü müdür? Yapımcı, yayıncı ve geliştiricilerin hakları nasıl korunacaktır? Oyuncular (gamer) oyunlar üzerinde herhangi bir hak iddia edebilir mi? Oyuncuların yaptığı geliştirmeler, modlar ve oyunlardaki avatarların hukuki durumu nedir? Bilgisayar oyunları patentlenebilir mi, diğer ülkeler bu konularda ne durumda?
Yukarıda saydığımız ve daha niceleri ile uzayıp giden sayısız soru ve bilinmezliğe elinizdeki bu kitap cevaplar aramakta, çözüm önerileri sunmaktadır. İşbu kitap, günümüzün en önemli sektörlerinden biri olmasına rağmen, hukuk çevrelerince henüz gereken ilgiyi görmeyen bilgisayar oyunlarının hukuki durumunu irdelemek ve başta sektör temsilcileri ile oyuncular olmak üzere tüm taraflara yol göstermek üzere kaleme alınmıştır.
Kitabın hazırlık sürecinde bilgisayar oyunlarını ve e-sporu ilgilendiren temel hukuki problemler, bu alanlarda akdedilen sözleşmeler ve bu sözleşmelerde dikkat edilmesi gereken hususlar detaylıca incelenmiş ve açıklayıcı bilgiler aktarılmıştır. Ayrıca yargı camiamızın konuya bakışının sektör temsilcilerince dikkate alınması gerekliliği göz önünde tutularak çok sayıda Yargıtay, Danıştay, ilk derece mahkeme kararı ile yabancı mahkeme kararları teferruatlı biçimde irdelenmiştir. Okuyucunun bakış açısını genişletmek maksadıyla ABD, Belçika, Brezilya, Çin, Fransa, Hindistan, İtalya örnekleri ile konu derinleştirilmiştir. Uzun bir çalışmanın ürünü olan elinizdeki bu eser, tüm paydaşların başvuru kaynağı olması temennisiyle hazırlanmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Bilgisayar Oyunu Kavramı, Tanımı, Unsurları, Tarihçesi, Önemi ve Türleri
.
Bilgisayar Oyunlarının Hukuki Niteliği Sorunu
.
Bilgisayar Oyunlarının Fikrî Mülkiyet Hukukunda Korunması
.
Oyuncuların Hak Sahipliği
.
E–Spor
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Teşekkür 
9
Kısaltmalar 
15
Giriş 
17
1. BÖLÜM
BİLGİSAYAR OYUNU KAVRAMI, TANIMI, UNSURLARI,
TARİHÇESİ, ÖNEMİ VE TÜRLERİ
I. KAVRAM VE TANIM 
19
A. Kavram 
19
B. Tanım 
22
II. BİLGİSAYAR OYUNLARININ UNSURLARI 
24
A. Zorunlu Unsurlar 
27
1. Yazılım Unsuru / Programlama/ Kod 
27
a. Oyun Motoru 
28
b. Yapay Zekâ 
28
2. Oyun Tasarımı 
29
3. Etkileşim Unsuru 
31
B. Sair Unsurlar 
32
1. Senaryo/Hikâye 
32
2. Puanlama/Kazanma Sistemi 
33
3. Ses/Müzik 
33
4. Görsellik 
34
III. BİLGİSAYAR OYUNLARININ TARİHÇESİ 
35
IV. BİLGİSAYAR OYUNLARININ ÖNEMİ 
38
V. BİLGİSAYAR OYUNU TÜRLERİ 
40
A. Oynanış Özelliklerine Göre Bilgisayar Oyunları 
40
1. Birinci Şahıs Nişancı (FPS–First Person Shooter) Oyunları 
40
2. Gerçek Zamanlı Strateji (RTS– Real Time Strategy) Oyunları 
40
3. MOBA (Çevrimiçi Çok Oyunculu Savaş Arenası) 
41
4. Spor Oyunları 
41
5. Battle Royale (Meydan Muharebesi) 
42
6. MMORPG (Devasa Çok Oyunculu Çevrimiçi Rol Yapma Oyunları) 
42
7. Dövüş Oyunları 
43
8. Yarış Oyunları 
43
9. Blokzincir (Blockchain) Oyunları 
43
B. Satış Yöntemlerine Göre Bilgisayar Oyunları 
44
1. Ücretli Oyunlar 
45
2. Ücretsiz Oyunlar 
45
3. Free to Play Oyunlar 
45
C. Bağımsız Oyunlar (Indie Games) 
46
2. BÖLÜM
BİLGİSAYAR OYUNLARININ HUKUKİ NİTELİĞİ SORUNU
I. GENEL OLARAK 
49
II. BİLGİSAYAR OYUNLARININ BİLGİSAYAR PROGRAMI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 
49
III. BİLGİSAYAR OYUNLARININ SİNEMA ESERİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 
50
IV. BİLGİSAYAR OYUNLARININ İŞLEME ESER OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 
52
V. BİLGİSAYAR OYUNLARININ VERİ TABANI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 
55
VI. BİLGİSAYAR OYUNLARININ MULTİMEDYA (ÇOKLU ORTAM) OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 
57
3. BÖLÜM
BİLGİSAYAR OYUNLARININ
FİKRÎ MÜLKİYET HUKUKUNDA KORUNMASI
I. GENEL OLARAK 
59
II. FSEK KAPSAMINDA KORUMA 
59
A. Bilgisayar Oyunlarının Bilgisayar Programı Hükümlerince Korunması 
65
B. Bilgisayar Oyunlarının Sinema Eseri Hükümlerince Korunması 
72
1. Etkileşim Unsuru ve Bilgisayar Oyunlarındaki Önemi 
74
2. Hareketli Görüntü Dizisi Bakımından Değerlendirme 
79
C. Bilgisayar Oyunlarının Multimedya (Çoklu Ortam) Eser Olarak Korunması 
81
D. Bilgisayar Oyunlarının Görsel/İşitsel Eser Olarak Korunması 
84
E. Bilgisayar Oyunlarının Her Bir Unsurunun Ayrı Ayrı Korunması 
87
1. İlim ve Edebiyat Eser Türüne Giren Unsurların Korunması 
87
2. Musiki Eseri Türüne Giren Unsurların Korunması 
90
3. Güzel Sanat Eseri Türüne Giren Unsurların Korunması 
91
4. Sinema Eseri Türüne Giren Unsurların Korunması 
94
5. Ayrı Ayrı Korumanın Sonuçları 
94
F. Bilgisayar Oyunlarının Sözleşmelerle Korunması 
95
1. Oyunlardaki Fikrî Mülkiyet Anlaşmaları 
96
a. İçerik Edinme ve Tutma Anlaşmaları 
96
b. Oyun Platformu Anlaşmaları 
96
c. Üçüncü Taraf Anlaşmaları 
96
d. Yayıncı Bağlantılı Fikrî Hak Anlaşmaları 
97
e. Oyun Sonrası Lisans Anlaşmaları 
97
f. Son Kullanıcı Lisans Sözleşmeleri 
97
G. Oyun İçi Varlıkların Korunması/ Oyuncuların Hak Sahipliği Sorunu 
99
1. Oyuncuların (Kullanıcıların) İcracı Sanatçı Sayılması 
103
2. Çalışan Buluşlarına Nispetle Çözüm 
105
3. Oyuncuların Katkısının İşleme Eser Sayılması 
107
4. Bilgifilm Kavramı 
110
H. Korumadan Yararlanamayacak Ögeler 
111
1. Scènes à Faire Doktrini 
111
2. Merger (Birleşme) Doktrini 
113
3. Oynanış/Oyun Mekaniği (Gameplay) 
113
4. Adil Kullanım (Fair Use) 
114
III. SMK KAPSAMINDA KORUMA 
115
A. Marka Koruması 
116
B. Tasarım Koruması 
117
C. Patent Koruması 
118
IV. HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİNCE KORUMA 
122
V. ULUSLARARASI HUKUKTAKİ DURUM 
125
A. Amerika Birleşik Devletleri 
125
1. Önemli Bir Vaka: Yonatan Cohen Davası 
127
B. Belçika 
128
C. Brezilya 
129
D. Çin 
130
E. Fransa 
132
F. Hindistan 
133
G. İtalya 
134
H. Milletlerarası Hukuk 
135
VI. TÜRK HUKUKU İÇİN ÖNERİMİZ 
136
4. BÖLÜM
E–SPOR
I.GENEL OLARAK 
141
II. E–SPOR BİR SPOR DALI OLARAK DEĞERLENDİRİLEBİLİR Mİ? 
141
A. Oyuncuların (Gamer) Tabi Olacağı Hukuk Rejimi 
143
III. E–SPOR TURNUVALARINDA VE SÖZLEŞMELERİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR 
143
A. E–Sporda Doping 
145
B. E–Spor Sözleşmeleri 
147
IV. E–SPOR UYUŞMAZLIKLARININ ÇÖZÜMÜ 
149
Sonuç 
153
Kaynakça 
161
Kavram Dizini 
173
Özgeçmiş 
175