Fiyat Üzerinden Haksız Rekabet – Ticaret Hukuku Monografileri – Güzel Eryürek  - Kitap

Fiyat Üzerinden Haksız Rekabet

– Ticaret Hukuku Monografileri –

1. Baskı, 
Nisan 2021
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
192
Barkod:
9789750268397
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
305,00
İndirimli (%60):
123,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Fiyat unsuru, serbest ticaret ve rekabet özgürlüğü ilkelerinin benimsendiği liberal ekonomi sisteminde belirleyici rol oynamaktadır. Piyasalarda fiyatın iktisat bilimine ve hukuk kurallarına uygun olarak belirlenmesi, piyasanın bütün aktörleri yararına sonuç doğurarak rekabetin işlerliğini arttıracak ve ülkenin güçlü bir ekonomi sistemine sahip olmasını sağlayacaktır.
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nda yer alan haksız rekabete ilişkin hükümlerin (m. 54 ve 55) amacı bütün katılanların yararına dürüst ve bozulmamış rekabetin sağlanmasıdır. Fiyat unsurunun etkili olduğu haksız rekabet hükümleri kısa isimlendirmeleri ile kötüleme, gerçek dışı veya yanıltıcı açıklamalarla kendini veya üçüncü kişiyi rekabette öne geçirmek, karşılaştırma yapmak, tedarik fiyatının altında satış yapmak, ek edimlerle sunumun gerçek değeri hakkında yanıltmak, taksitle satım ve tüketici kredisi sözleşmeleri açısından ilanlarda eksik açıklamalar yapmak veya sözleşme formülleri kullanmak ve iş şartlarına uymamaktır. Haksız rekabetin fiyatı ilgilendiren hükümlerinin bazıları açık ve anlaşılır olmasına karşın, bazılarında kullanılan Türk hukukunda yeni ve muğlak kavramlar sebebiyle tam olarak neyin yasaklandığı anlaşılmamakta ve uygulamada farklı ve belirli bir sisteme oturtulması güç olan yargı kararlarıyla karşılaşılmaktadır.
2019 senesi itibarı ile dünyanın girdiği "korona virüs" salgın hastalık sürecinden mal ve hizmetlere ilişkin fiyatların da etkileneceği kaçınılmaz bir gerçektir. Özellikle bu dönemde, fiyata ilişkin hususların hangi şartlar altında haksız rekabet teşkil edeceği konusu üzerinde durulması gerekmektedir.
Çalışmada haksız rekabet ve haksız rekabetin fiyat ile ilişkisi konuları birinci bölümde inceledikten sonra, Türk Ticaret Kanunu m. 54 ve 55 hükümleri kapsamında fiyat üzerinden haksız rekabet halleri, öğreti ve yargı kararları ışığında incelenmiştir. Öğretide ve yargı kararlarında açıklık olmayan veya farklı görüşlerin olduğu bazı fiyat üzerinden haksız rekabet halleri açısından da yorum getirilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Rekabet ve Haksız Rekabet Kavramları
.
Fiyat Unsurunun Türk Hukukunda ve İktisat Bilimindeki Görünümü
.
TTK'da Yer Alan Fiyat Üzerinden Haksız Rekabet Halleri
.
Korona Virüs Salgının Fiyatlara Etkisi ve Haksız Rekabet
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
13
Giriş 
15
Birinci Bölüm
HAKSIZ REKABET VE
HAKSIZ REKABETİN FİYAT İLE İLİŞKİSİ
1.1. HAKSIZ REKABET KAVRAMI, HÜKÜMLERİNİN AMACI VE SORUMLULUK 
19
1.1.1. Genel Olarak Haksız Rekabet 
19
1.1.1.1. Rekabet Kavramı 
19
1.1.1.1.1. Genel Olarak 
19
1.1.1.1.2. Rekabetin Yararları 
22
1.1.1.1.3. Rekabet Hakkı 
23
1.1.1.1.4. Anayasada Rekabet Hakkı 
24
1.1.1.2. Haksız Rekabet Hukuku 
24
1.1.1.2.1. Tarihi Gelişimi, Kavram ve Benzer Kurumlardan Farkı 
24
1.1.1.2.1.1. Tarihi Gelişimi 
24
1.1.1.2.1.2. Kavram 
25
1.1.1.2.1.3. Benzer Kurumlardan Farkı 
28
1.1.1.2.2. Haksız Rekabetin Türk Mevzuatında Düzenlenişi 
30
1.1.1.2.2.1. Anayasada Rekabet Kavramı 
30
1.1.1.2.2.2. Ticaret ve Borçlar Kanunu 
31
1.1.1.2.2.3. Tüketici Korunması Hakkında Kanun 
35
1.1.1.2.2.4. İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun 
37
1.1.2. Haksız Rekabet Hükümlerinin Amacı, Korunan Menfaatler ve Genel İlke (TTK m. 54) 
39
1.1.3. TTK’da Düzenlenen Haksız Rekabet Halleri (TTK m. 55) 
45
1.1.4. Haksız Rekabet Fiillerinde Sorumluluk ve Hukuksal Sonuçları (TTK m. 56) 
46
1.1.4.1. Hukuki Sorumluluk ve Sonuçları 
46
1.1.4.2. Cezai Sorumluluk ve Sonuçları 
50
1.1.4.3. Kararın İlanı, Zamanaşımı ve İhtiyati Tedbirler 
50
1.2. FİYAT 
51
1.2.1.1. Ekonomik Sistemler ve Ana Sorunlar 
52
1.2.1.1.1. Liberal Ekonomi 
52
1.2.1.1.2. Sosyalist Düzen 
54
1.2.1.1.3. Karma Ekonomik Düzen 
55
1.2.1.2. Fiyat Mekanizması 
55
1.2.1.2.1. Talep 
56
1.2.1.2.2. Arz 
58
1.2.1.2.3. Denge Fiyatı 
60
1.2.1.2.3.1. Tam Rekabet Piyasası ve Koşulları 
60
1.2.1.2.3.2. Denge Fiyatının Oluşumu 
61
1.2.1.3. Fiyat Teorisi ve Piyasalar 
63
1.2.1.3.1. Tam Rekabet Piyasası 
63
1.2.1.3.2. Aksak Rekabet Piyasası 
64
1.2.1.3.2.1. Monopol 
65
1.2.1.3.2.2. Monopson ve Çift Monopol 
67
1.2.1.3.2.3. Monopolcü Rekabet Piyasası 
67
1.2.1.3.2.4. Oligopol 
68
1.2.2. Fiyat Unsurunun TTK Dışında Diğer Mevzuattaki Yeri 
69
1.2.2.1. RKHK’da Fiyat 
69
1.2.2.1.1. Anlaşma ve Uyumlu Eylemlerle Fiyat Tespiti 
69
1.2.2.1.2. Hâkim Durumun Fiyat Yolu ile Kötüye Kullanılması 
72
1.2.2.2. Tüketici Mevzuatı Kapsamında Fiyat Değerlendirmesi 
76
1.2.2.3. Diğer Mevzuat 
78
1.2.2.3.1. Fiyat Tarifeleri 
78
1.2.2.3.2. İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun 
84
1.2.2.3.3. Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun 
85
İkinci Bölüm
TTK KAPSAMINDA FİYAT ÜZERİNDEN
HAKSIZ REKABET HALLERİ
2.1. KÖTÜLEME (TTK m. 55/1, a–1) 
93
2.1.1. Şartları 
95
2.1.1.1. Açıklamanın Yapılmış Olması 
95
2.1.1.2. Açıklamanın Yanlış, Yanıltıcı veya Gereksiz Yere İncitici Olması 
97
2.1.1.3. Açıklamanın Fiyata İlişkin Olması 
99
2.1.2. Değerlendirme Ölçütleri: Gerçekler ve Açıklamanın Orta Yetenekteki Olağan Muhatabı 
101
2.1.3. Örnek Kararlar 
102
2.2. GERÇEK DIŞI VE/VEYA YANILTICI AÇIKLAMALARLA KENDİNİ VEYA ÜÇÜNCÜ KİŞİYİ REKABETTE ÖNE GEÇİRMEK (TTK m. 55/1, a–2) 
105
2.2.1. Haksız Rekabet Teşkil Eden Açıklamalar 
106
2.2.2. Aldatıcı Reklamlar 
107
2.2.2.1. Genel Olarak 
107
2.2.2.2. İndirimli Satışlar 
109
2.2.2.3. Satış Fiyatında Haklı Bir Gerekçe Olmadan Artış Yapmak 
111
2.3. KARŞILAŞTIRMA YAPMAK (TTK m. 55/1, a–5) 
113
2.3.1. Karşılaştırmalı Reklamlar 
114
2.3.2. Şartları 
117
2.3.2.1. Karşılaştırmanın Bulunması 
117
2.3.2.2. Karşılaştırmayı Yapan Rakip veya Üçüncü Kişi 
118
2.3.2.3. Fiyat Üzerinden Karşılaştırma 
119
2.3.2.4. Karşılaştırmanın Niteliği 
122
2.4. TEDARİK FİYATININ ALTINDA SATIŞ YAPMAK (TTK m. 55/1, a–6) 
126
2.4.1. Genel Olarak 
126
2.4.2. Haksız Rekabetin Şatları 
132
2.4.2.1. Seçilmiş Bazı Mal veya Hizmetler 
132
2.4.2.2. Tedarik Fiyatının Altında Satışa Sunum 
133
2.4.2.2.1. Tedarik Fiyatı 
133
2.4.2.2.1.1. Maliyet Kavramı 
134
2.4.2.2.1.2. Tedarik Kavramı 
135
2.4.2.2.1.3. Tedarik Maliyetleri 
136
2.4.2.2.1.4. Emsal Kararlar ve Değerlendirme 
137
2.4.2.2.2. Birden Çok Kere Kavramı 
139
2.4.2.2.3. Sunumları Reklamlarda Özellikle Vurgulamak 
140
2.4.2.2.4. Kendisinin veya Rakiplerin Yeteneği Hakkında Müşteriyi Yanıltmak 
142
2.5. EK EDİMLERLE SUNUMUN GERÇEK DEĞERİ HAKKINDA YANILTMAK (TTK m. 55/1, a–7) 
144
2.5.1. Ek Edim Kavramı 
144
2.5.2. Ek Edimlerle Haksız Rekabet 
146
2.6. İLANLARDA EKSİK AÇIKLAMALAR YAPMAK (TTK m. 55/1, a–10, 11, 12) 
150
2.6.1. Genel Olarak 
150
2.6.2. Taksitle Satım Sözleşmeleri (TTK m. 55/1, a–10) 
152
2.6.3. Tüketici Kredileri (TTK m. 55/1, a–11) 
155
2.6.4. Sözleşme Formülleri Kullanmak (TTK m. 55/1, a–12) 
158
2.7. İŞ ŞARTLARINA UYMAMAK (TTK m. 55/1, e) 
161
2.7.1. Şartları 
161
2.7.2. İş Şartlarına Uymama Örnekleri 
163
2.7.2.1. Öğreti ve Yargıtay Kararları 
163
2.7.2.2. Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun 
164
2.7.2.3. Fiyat Tarifelerine Aykırılık Suretiyle Haksız Rekabet 
166
2.7.2.3.1. Ekmek Tariflerine İlişkin Kararlar 
166
2.7.2.3.2. Saç Kesimine İlişkin Kararlar 
169
2.7.2.3.3. Değerlendirme 
171
Sonuç 
175
Kaynakça 
183
Kavramlar Dizini 
189
Özgeçmiş 
191