İnternet Bankacılığında Bankaların Özen Yükümlülüğü Hukuki ve Cezai Sorumluluk  Uğur Kara  - Kitap

İnternet Bankacılığında Bankaların Özen Yükümlülüğü

Hukuki ve Cezai Sorumluluk

1. Baskı, 
Kasım 2021
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
168
Barkod:
9789750273346
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
285,00
İndirimli (%51):
139,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Günümüzde ciddi bir yere sahip olan internet teknolojisini rekabette öne geçmek için kullanmak isteyen bankalar "internet bankacılığı" konusunda gerekli altyapıyı sağlayarak müşterilerinin kullanımına sunmuşlardır. İnternet bankacılığı aracılığı ile bir yere ve zamana bağlı olmaksızın hesap üzerinde işlem yapılabilmesi bankalar ve banka müşterileri için birçok avantaj sağlasa da bazı sorunları da beraberinde getirmiştir. Özellikle internet bankacılığı aracılığı ile üçüncü kişilerin hesaba müdahalesi taraflar arasında çeşitli ihtilafların doğmasına sebep olmaktadır. Taraflar arasında doğan bu ihtilaflarda genel olarak tarafların sorumluluklarının neler olduğu, bankaların özen yükümlülüklerine uygun davranıp davranmadıkları ve ispat yükünün hangi taraf üzerinde bulunduğu gibi hususlar üzerinde durulmaktadır. Buradan hareketle çalışmamızda sırasıyla internet bankacılığında bankaların özen yükümlülüğü, internet bankacılığında tarafların sorumlulukları, internet bankacılığında özen yükümlülüğünün ihlal edilmesi halinde başvurulabilecek hukuki yollar ve ispat yükü konularına yer verilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
İnternet Bankacılığında Bankaların Özen Yükümlülüğü
.
İnternet Bankacılığında Sorumluluk
.
İnternet Bankacılığında Özen Yükümlülüğünün İhlal Edilmesinin Sonuçları
Kitabın İçindekileri
Sunuş 
5
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
15
GİRİŞ
I. KONUNUN ÖNEMİ 
19
II. KONUNUN SINIRLANDIRILMASI 
21
III. KONUNUN TAKDİMİ 
22
BİRİNCİ BÖLÜM
İNTERNET BANKACILIĞINDA BANKALARIN ÖZEN YÜKÜMLÜLÜĞÜ
I. ÖZEN KAVRAMI VE BANKALARIN HUKUKİ SORUMLULUĞUNUN KAYNAKLARI 
25
A. Özen Kavramı 
25
B. Bankaların Hukuki Sorumluluğunun Kaynakları 
26
1. Türk Ticaret Kanunu, Türk Borçlar Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve Bankacılık Mevzuatı 
26
2. Bankacılık Örf ve Adetleri ile Teamüller 
28
3. Sözleşme Hükümleri 
28
4. Vekalet Sözleşmesinin Kıyasen Uygulanması 
29
II. BANKALARIN ÖZEN YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN AĞIRLAŞMASI 
30
A. Özen Yükümlülüğünün Kapsamı 
30
1. Genel Olarak 
30
2. Doğrudan Yapılan İşlemlerde Özen Yükümlülüğü 
31
3. Vekaleten Yapılan İşlemlerde Özen Yükümlülüğü 
32
a. Vekilin Özen Yükümlülüğü 
32
b. Vekilin Özen Yükümlülüğünün Ölçüsü 
34
B. Özen Yükümlülüğünün Hukuki Niteliği 
35
1. Objektif Özen Yükümlülüğü – Subjektif Özen Yükümlülüğü 
35
2. Özen Borcunun Asli Niteliği – Özen Borcunun Tali Niteliği 
37
C. Bankalara Duyulan Güvenin Özen Yükümlülüğüne Etkisi ve Özen Yükümlülüğünün Ağırlaşması 
39
1. Bankalara Duyulan Güvenin Özen Yükümlülüğüne Etkisi 
39
2. Bankaların Özen Yükümlülüğünün Ağırlaşması 
42
D. Bankaların Sözleşmelerinde Yer Verdiği Sorumsuzluk Kayıtlarının Özen Yükümlülüğüne Etkisi 
48
1. Genel İşlem Koşullarının Ortaya Çıkış Süreci 
48
a. Tarihsel Süreç 
48
b. Devletin Sözleşmelere Müdahalesi 
49
2. Genel İşlem Koşullarının Hukuki Niteliği ve Unsurları 
52
a. Hukuki Niteliği 
52
aa. Norm Teorisi 
52
ab. Örf, Adet ve Teamül Görüşü 
52
ac. Sözleşme Görüşü 
53
b. Unsurları 
53
3. Genel İşlem Koşullarının Yargısal Denetimi 
56
a. Genel Olarak 
56
b. Yürürlük Denetimi 
58
c. Yorum Denetimi 
61
d. İçerik Denetimi 
61
İKİNCİ BÖLÜM
İNTERNET BANKACILIĞINDA SORUMLULUK
I. İNTERNET BANKACILIĞI KAVRAMI 
67
A. Tanımı 
67
B. Tarihi Gelişimi 
69
II. ELEKTRONİK HAVALE 
70
A. Tanımı, Hukuki Niteliği ve Unsurları 
70
1. Tanımı 
70
2. Hukuki Niteliği 
71
3. Unsurları 
72
B. Banka Havalesinde Taraflar 
73
1. Havale Eden 
73
2. Havale Edenin Bankası 
73
3. Ara Bankalar 
74
4. Alıcının Bankası 
75
5. Havale Alıcısı 
75
C. Elektronik Havalenin Kurulması 
75
1. Elektronik İrade Beyanı 
75
2. Kabul Beyanı 
76
D. Havalenin Sona Ermesi 
77
1. Geri Alma 
77
2. İflas, Ölüm veya Ehliyet Kaybı 
79
III. ELEKTRONİK HAVALEDE BANKANIN SORUMLULUĞU 
80
A. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Yöntemleri 
80
1. Phishing (Oltalama – Şifre Avcılığı) Yöntemi 
80
2. Key–Logger (Klavye Hareketleri) Yöntemi 
84
3. Screen Logger (Ekran Görüntüsü) Yöntemi 
85
4. Man In The Middle (Ortadaki Adam) Yöntemi 
85
5. Sim Kart Yöntemi 
85
B. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Eylemlerinde Bankanın ve Müşterinin Sorumluluğu 
87
1. Genel Olarak 
87
2. Zarara Bankanın Katlanması 
88
3. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Eylemlerinden Bankaların Sorumluluğu 
91
a. İnternet Bankacılığı İçin Gerekli Sistemsel Yeterliliğe Sahip Olma ve Bu Yeterliliğin Devamı İçin Gerekli İyileştirmeleri Yapma 
91
b. Müşteriyi Bilgilendirme 
96
c. BS–EB Yönetmeliğinde Bankalara Getirilen Diğer Yükümlülükler 
100
ca. Genel Olarak 
100
cb. Müşterilerin Şikayetlerini İletebileceği Takip Mekanizmasının Oluşturulması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/3) 
101
cc. Müşterinin Yanlış İşlem Yapması İhtimalini En Aza İndiren Kontrollerin Bulunması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/4) 
101
cd. Elektronik Bankacılık Hizmetlerini Kapatan Müşterinin Yeni Talebi Olmadan Elektronik Bankacılığına İlişkin Hizmetlerin Açılmaması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/5) 
101
ce. Elektronik Bankacılık Hizmetlerinde Hiçbir Riskin Bulunmadığı İzlenimi Yaratılmaması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/6) 
102
cg. İnternet Bankacılığında Kimlik Doğrulama ve İşlem Güvenliği (BS–EB Yönetmeliği, m.34, m.38) 
103
cf. İnkar Edilemezliğin Sağlanması (BS–EB Yönetmeliği m.35) 
105
4. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Eylemlerinden Hesap Sahibinin Sorumluluğu 
106
a. Genel Olarak 
106
b. Koruma Yükümlülüğü 
106
c. Bilgilendirme Yükümlülüğü 
110
d. Kontrol Yükümlülüğü 
110
e. Yeterli Donanıma Sahip Olma Yükümlülüğü 
111
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İNTERNET BANKACILIĞINDA ÖZEN YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN
İHLAL EDİLMESİNİN SONUÇLARI
I. HUKUKİ BAŞVURU YOLLARI 
114
A. Maddi Tazminat Davası 
114
1. Genel Olarak 
114
2. Zarar Tazmini Talebi 
114
3. Faiz 
115
4. Görevli Mahkeme 
118
5. Yetkili Mahkeme 
119
B. Manevi Tazminat Davası 
120
1. Genel Olarak 
120
2. İnternet Bankacılığı İşlemlerinde Manevi Zararın Doğup Doğmadığı Sorunu 
123
3. Görevli Mahkeme 
127
4. Yetkili Mahkeme 
128
C. İspat 
130
1. Genel Olarak 
130
2. İspat Yükü 
132
3. Karinelerin İspat Yüküne Etkisi 
133
a. Karine Kavramı 
133
b. Kanuni Karineler 
134
c. Fiili Karineler 
135
d. İnternet Bankacılığı Uyuşmazlıklarında İspat Yükü 
137
e. Bankaların Tecrübe Kurallarına Dayanabilmesi 
140
D. Zamanaşımı 
144
II. CEZAİ BAŞVURU YOLLARI 
145
A. BDDK Şikayeti 
145
1. Başvuru Yöntemi 
145
2. Başvuru Sonucu 
147
B. Savcılık Şikayeti 
148
1. Genel Olarak 
148
2. Bilişim Sistemleri Kullanmak Suretiyle Hırsızlık – Bilişim Sistemleri Aracılığı ile Yarar Sağlama 
149
3. Bilişim Sistemlerinin, Banka ve Kredi Kurumlarının Araç Olarak Kullanılması Suretiyle Nitelikli Dolandırıcılık 
151
4. Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme veya Ele Geçirme 
152
Sonuç 
153
Kaynakça 
157
Kavram Dizini 
167