C. Anayasanın Bağlayıcılığı, Üstünlüğü ve Normlar Hiyerarşisi
24
D. Anayasaların Sınıflandırılması
25
II. ANAYASA HUKUKU KAVRAMI
33
TÜRKİYE’DE ANAYASAL GELİŞMELER
IV. 1876 ANAYASASI (KANUN–U ESASÎ)
40
A. 1961 Anayasasının Yapılmasına Yol Açan Faktörler ve Anayasanın Yapılışı
47
B. 1961 Anayasasının Temel Özellikleri ve Getirdiği Yenilikler
48
C. 1971–1973 Değişiklikleri
49
1982 ANAYASASININ YAPILMASI VE
I. 1982 ANAYASASININ YAPIM SÜRECİ
53
A. 12 Eylül Askerî Müdahalesi ve 1982 Anayasasının Kabulü
53
B. 1982 Anayasanın Yapılmasına Yol Açan Faktörler
53
C. 1961 ve 1982 Anayasalarının Yapım Süreçlerinin Karşılaştırılması
54
II. 1982 ANAYASASININ ÖZELLİKLERİ VE TEMEL FELSEFESİ
55
III. 1982 ANAYASASINDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
59
DEVLETİN TEMEL NİTELİKLERİ
II. BAŞLANGIÇTA YER ALAN İLKELER
64
IV. ATATÜRK MİLLİYETÇİLİĞİNE BAĞLI DEVLET
69
B. Din ve Devlet İşlerinin Ayrılığı
72
A. Demokrasinin Anlamı ve Kurumları
78
1. Demokrasinin Anlamı
78
2. Demokrasinin Kurumları
78
B. Demokratik Devletin Temel Unsurları
82
1. Özgür ve Düzenli Seçimler
82
b. Demokratik Seçimin İlkeleri
82
aa. Seçimlerin Serbestliği ilkesi
83
dd. Tek Dereceli Seçim İlkesi
87
ff. Açık Sayım ve Döküm İlkesi
87
gg. Seçimlerin Yargı Organlarının Yönetim ve Denetiminde Yapılması İlkesi
87
2. Çok Partili Siyasal Hayat
88
a. Siyasal Partilerin Kurulması, Faaliyetleri ve Parti Üyeliği
89
b. Siyasal Partilerin Hukuki Denetimi
90
aa. Siyasal Partilere Getirilen Yasaklar
90
bb. Siyasal Partilerin Kapatılması veya Devlet Yardımından Yoksun Bırakılması
95
cc. Kapatılan Partiye ve Kapatmaya Neden Olanlara Uygulanan Yaptırımlar
102
c. Siyasal Partilerin Malî Denetimi
103
d. Siyasal Partilere Devlet Yardımı Yapılması
103
3. Temel Hak ve Hürriyetler
103
VII. İNSAN HAKLARINA SAYGILI DEVLET
103
B. Hukuk Devletinin Gerekleri
106
1. Devlet Organlarının Hukukla Bağlı Olması
106
a. Yasama, Yürütme ve Yargı Organlarının Hukukla Bağlı Olması
106
b. Devlet Organlarının Bağlı Olacağı Hukukun Niteliği ve Kapsamı
107
2. Birey Hak ve Hürriyetlerinin Tanınması ve Korunması
109
3. Bireylerin Hukukî Güvenlik İçinde Olması
110
C. Hukuk Devletini Sağlamanın Mekanizmaları
113
1. Yasama ve Yürütme İşlemlerinin Yargısal Denetimi
113
a. Yasama İşlemlerinin Yargısal Denetimi
113
b. Yürütme İşlemlerinin Yargısal Denetimi
113
c. Yargı Bağımsızlığı
115
2. Diğer Hak Arama Yolları
116
B. Devletin Ekonomik Hayata Müdahalesinin Ölçüsü
118
C. Sosyal Devleti Gerçekleştirmeye Yönelik Hukukî Tedbirler
119
1. Bireylere İnsan Onuruna Yakışır Asgari Bir Hayat Düzeyi Sağlamaya Yönelik Temel Sosyal Hakların Tanınması ve Gerçekleştirilmesi
119
a. Temel Sosyal Haklar
120
cc. Sosyal Güvenlik Hakkı
121
b. Sosyal hakların sınırı
122
2. Millî Gelirin Adaletli ve Dengeli Bir Şekilde Dağıtılmasını Sağlamaya Yönelik Tedbirler
123
I. GENEL OLARAK TEMEL HAK VE HÜRRİYETLER
129
1. Jellinek’in Sınıflandırması
129
2. Yeni Sınıflandırmalar
131
II. 1982 ANAYASASININ TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERE YAKLAŞIMI
132
III. 1982 ANAYASASININ TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİ SINIFLANDIRMASI
134
IV. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN SINIRLANMASI
135
A. Temel Hak ve Hürriyetlerin Objektif ve Anayasal Sınırları
135
1. Objektif (Nesnel) Sınırlar
135
B. Temel Hak ve Hürriyetlerin Yasama Organınca Sınırlandırılması
136
2. Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılmasının Şartları
138
a. Sınırlama Kanunla Yapılmalıdır
138
b. Sınırlama Anayasanın İlgili Maddelerinde Belirtilen Sebeplere Dayanmalıdır
139
c. Sınırlama Anayasanın Sözüne ve Ruhuna Uygun Olmalıdır
142
d. Sınırlama Demokratik Toplum Düzeninin ve Lâik Cumhuriyetin Gereklerine Uygun Olmalıdır
143
e. Sınırlama Temel Hak ve Hürriyetlerin Özlerine Dokunmamalıdır
147
f. Sınırlama Ölçülülük İlkesine Uygun Olmalıdır
148
V. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KÖTÜYE KULLANILAMAMASI
150
VI. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KULLANILMASININ DURDURULMASI
152
VII. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KORUNMASI
153
A. Ulusal Düzeyde Koruma
153
B. Uluslararası Düzeyde Koruma
155
I. GENEL OLARAK HÜKÛMET SİSTEMLERİ
165
A. Başkanlık Sisteminin Özellikleri
165
B. Parlamenter Hükûmet Sisteminin Özellikleri
166
C. Meclis Hükûmeti Sisteminin Özellikleri
167
D. Yarı–Başkanlık Sisteminin Özellikleri
167
E. Hükûmet Sistemlerinin Değerlendirilmesi
168
II. TÜRK HÜKÛMET SİSTEMİ
174
B. 2014–2018 Arasındaki Dönemde Hükümet Sistemi: Yarı–Başkanlık Benzeri Sistem
175
C. Cumhurbaşkanlığı (Türk Modeli Başkanlık) Sistemi
177
D. Türk Parlamenter Sistemi ile Cumhurbaşkanlığı Sisteminin Karşılaştırılması
180
E. Türk Hükümet Sisteminin Değerlendirilmesi
185
DEVLETİN HUKUKİ FONKSİYONLARI
I. KUVVETLER AYRILIĞI VE FONKSİYONLAR AYRILIĞI
189
II. DEVLETİN HUKUKÎ FONKSİYONLARININ TASNİFİ
189
B. Şeklî ve Organik Bakımdan
190
III. 1982 ANAYASASINA GÖRE DEVLETİN HUKUKÎ FONKSİYONLARININ PAYLAŞILMASI
192
A. Yasama Fonksiyonu ve Yasama Yetkisinin Tanımı ve Niteliği
197
B. Yasama Yetkisinin Özellikleri
198
1. Yasama Yetkisinin Genelliği
198
2. Yasama Yetkisinin Aslîliği
200
3. Yasama Yetkisinin Devredilmezliği
201
2. Kanunların Yapılması
204
a. Kanunun Teklif Edilmesi
204
b. Kanun Teklifinin Görüşülmesi
205
c. Kanun Teklifinin Kabulü
208
d. Kanunların Yayımlanması ve Yürürlüğe Girmesi
209
3. Kanuna Eşit Metinler
210
B. Parlamento Kararları
211
A. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Yapısı ve Milletvekillerinin Seçimi
218
1. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Yapısı
218
2. Milletvekillerinin Seçimi
222
aa. Genel Olarak Seçim Sistemleri
222
aaa. Çoğunluk Sistemleri
223
bbb. Nisbi Temsil Sistemleri
227
bb. Türk Seçim Sistemi
229
aaa. Seçim Sistemine İlişkin Anayasal İlkeler
230
bbb. Nisbi Temsilin d’Hondt Usûlü
231
ccc. Ulusal (Genel) Baraj
234
c. Milletvekili Seçilme Yeterliliği
237
d. Seçim Dönemi ve Seçimlerin Yenilenmesi
239
e. Seçimlerin Ertelenmesi ve Ara Seçimler
240
B. Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyelerinin Hukukî Durumu
242
1. Milletvekilliği Sıfatının Kazanılması
242
2. Milletin Temsili İlkesi
243
4. Milletvekilliğiyle Bağdaşmayan İşler
244
5. Parlamenter Muâfiyetler
245
a. Yasama Sorumsuzluğu
245
b. Yasama Dokunulmazlığı
246
6. Milletvekilliğinin Sona Ermesi
249
b. Diğer Sona Erme Halleri
250
7. Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması ve Üyeliğin Düşürülmesi Kararlarının Yargısal Denetimi
251
8. Milletvekillerinin Malî Statüsü
252
C. Türkiye Büyük Millet Meclisinin İç Örgütlenmesi ve Çalışma Düzeni
252
1. Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü
252
4. Siyasi Parti Grupları
254
6. Meclis Komisyonları
256
7. Meclisin Toplanması ve Tatili
258
8. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı
259
9. Meclis Görüşmeleri
260
D. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Görev ve Yetkileri
262
2. Denge ve Denetleme Yetkilerini Kullanmak
263
c. Meclis Araştırması
265
d. Meclis Soruşturması
266
3. Bütçe ve Kesin Hesap Kanun Tekliflerini Görüşmek ve Kabul Etmek
268
b. Kesin Hesap Kanunu
270
4. Para Basılmasına Karar Vermek
270
5. Savaş Hali İlânı ve Silahlı Kuvvet Kullanılmasına İzin Vermek
270
6. Milletlerarası Andlaşmaların Onaylanmasını Uygun Bulmak
271
7. Genel ve Özel Af İlânına Karar Vermek
273
8. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Diğer Görev ve Yetkileri
273
I. YÜRÜTME FONKSİYONU
277
II. YÜRÜTME İŞLEMLERİ
278
A. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
279
1. Olağan Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
279
b. Kanun ve Kararname Çatışmasının (Normlar İhtilafı) Çözümü ve Çözüm Kuralının Uygulanması Sorunu
281
c. Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Konusu
283
2. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
287
a. Çıkarma Yetkisi, Usulü ve Şekli
287
e. Olağanüstü Hâl Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Türkiye Büyük Millet Meclisi Tarafından Görüşülmesi ve Sonuçları
288
C. Cumhurbaşkanı Kararları ve Yürütme Organının Diğer Düzenleyici İşlemleri
290
A. Yürütme Organının Yapısı
291
1. Cumhurbaşkanının Seçimi ve Göreve Başlaması
292
2. Cumhurbaşkanının Parti İlişkisi
296
3. Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri
297
4. Cumhurbaşkanının Sorumluluğu
299
aa. Göreviyle İlgili Cezaî Sorumluluğu
300
bb. Kişisel Suçlarından Dolayı Cezaî Sorumluluğu
301
aa. Göreviyle İlgili Hukukî Sorumluluğu
301
bb. Kişisel İşlem ve Eylemleriyle İlgili Hukukî Sorumluluğu
302
5. Cumhurbaşkanına Vekâlet Etme
302
6. Cumhurbaşkanının Görevinin Sona Ermesi
303
C. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanlar
304
1. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Konumu
304
2. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Görev ve Yetkileri
305
3. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Sorumluluğu
306
aa. Görevle İlgili Cezaî Sorumluluk
306
bb. Kişisel Suçlardan Dolayı Cezaî Sorumluluk
307
aa. Görevle İlgili Hukukî Sorumluluk
308
bb. Kişisel İşlem ve Eylemlerden Dolayı Hukukî Sorumluluk
308
4. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Görevlerinin Sona Ermesi
309
5. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanlara Vekâlet Etme
309
D. Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları
309
II. YARGININ TARAFSIZLIĞI VE BAĞIMSIZLIĞI
314
A. Mahkemelerin Bağımsızlığı İlkesi
314
C. Hâkimler ve Savcılar Kurulu
317
III. YARGI DÜZENİ VE YÜKSEK YARGI ORGANLARI
321
A. Anayasa Yargısı ve Anayasa Mahkemesi
322
B. Adlî Yargı ve Adlî Yargı Organları
322
C. İdarî Yargı ve İdarî Yargı Organları
324
D. Uyuşmazlık Mahkemesi
326
F. Seçim Yargısı ve Yüksek Seçim Kurulu
327
A. Anayasa Yargısı Kavramı ve Anayasa Yargısının Gelişimi
327
1. Anayasa Mahkemesinin Statüsü ve Kuruluşu
332
2. Anayasa Mahkemesinin Görevleri
335
C. Anayasaya Uygunluk Denetiminin Konusu
336
1. Denetime Tâbi Normlar
336
b. Anayasa Değişiklikleri (Şekil Bakımından)
338
c. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
338
2. Denetim Dışında Tutulan Normlar
338
a. Milletlerarası Andlaşmalar
338
b. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
338
c. Parlamento Kararları
339
D. Anayasaya Uygunluk Denetimi Şekilleri (Denetim Yolları)
340
1. Soyut Norm Denetimi (İptal Dâvası)
340
a. İptal Dâvası Açma Yetkisi
340
b. İptal Dâvasında Süreler
341
c. İptal Dâvasında Temsil ve Uyulacak Esaslar
343
2. Somut Norm Denetimi (İtiraz Yolu)
345
aa. Bakılmakta Olan Bir Dâva Olmalıdır
347
bb. Dâvaya Bakmakta Olan Merci Bir Mahkeme Olmalıdır
347
cc. İtiraz Konusu Norm Dâvada Uygulanmalıdır
349
dd. Uygulanacak Norm Resen Anayasaya Aykırı Görülmeli veya Aykırılık İddiası Ciddi Bulunmalıdır
350
a. Bireysel Başvuru Hakkının Konusu ve Şartları
353
b. Bireysel Başvuru Hakkına Sahip Olanlar
353
c. Bireysel Başvuru Usulü ve Başvuru Süresi
354
d. Bireysel Başvuruların İncelenmesi
354
E. Anayasaya Uygunluk Denetiminin Kapsamı
355
1. Esas Bakımından Denetim
355
2. Şekil Bakımından Denetim
361
F. Anayasaya Uygunluk Denetiminde Ölçü Normlar
363
G. Anayasa Mahkemesinin Kararları
365
1. Kararların Kesinliği ve Bağlayıcılığı
365
2. Kararların Etkisi ve Niteliği
367
3. Kararların Yürürlüğe Girmesi
368
4. İptal Kararının Geriye Yürümezliği
368
5. Yargılamanın Yenilenmesi
370
H. Anayasa Mahkemesinin Çalışma ve Yargılama Usûlü
371
I. Anayasa Yargısında Yürürlüğün Durdurulması
373
II. OLAĞANÜSTÜ HAL İLÂNI
379
A. Olağanüstü Hal İlânı Sebepleri
379
B. Olağanüstü Hal İlânında Yetki, Usûl ve Şekil
380
III. OLAĞANÜSTÜ HAL İLÂNININ HUKUKÎ SONUÇLARI
380
A. Olağanüstü Hal İlânı İşleminin Yargısal Denetimi
382
1. Olağanüstü Hal İlânına İlişkin Cumhurbaşkanı Kararının Yargısal Denetimi
382
2. Olağanüstü Hal İlânına İlişkin Cumhurbaşkanı Kararının Türkiye Büyük Millet Meclisince Onaylanması Kararının Yargısal Denetimi
382
B. Olağanüstü Halde Yapılan İşlemlerin Yargısal Denetimi
384
ANAYASA VE MİLLETLERARASI HUKUK
I. MİLLETLERARASI ANDLAŞMA KAVRAMI VE ANDLAŞMALARIN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ
387
II. MİLLETLERARASI ANDLAŞMALARIN TÜRK HUKUK DÜZENİ İÇİNDEKİ YERİ
388
III. İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMELERİNİN ÖZEL DURUMU
389
IV. MİLLETLERARASI GENEL HUKUKUN TÜRK HUKUK DÜZENİ İÇİNDEKİ YERİ
394
B. Anayasada Milletlerarası Hukuka Atıfta Bulunulan İstisnaî Haller
395
ANAYASANIN DEĞİŞTİRİLMESİ
I. GENEL OLARAK ANAYASALARIN DEĞİŞTİRİLMESİ SORUNU
399
A. Anayasal Değişmeye Yol Açan Faktörler
399
B. Anayasayı Yapan veya Değiştiren İktidar
402
1. Aslî Kurucu İktidar
402
2. Tali Kurucu İktidar
402
3. Anayasayı Yapan veya Değiştirenlerin Profili: Politika Kararlaştırıcılar ve Teknisyenler
403
C. Anayasaların Yapımı veya Değiştirilmesi Yöntemleri
404
II. 1982 ANAYASASINA GÖRE ANAYASANIN DEĞİŞTİRİLMESİ USÛLÜ
408
A. Değişikliğin Teklif Edilmesi
409
B. Değişiklik Teklifinin Görüşülmesi
410
C. Değişiklik Teklifinin Karara Bağlanması
412
D. Kabul Edilen Değişikliğin Onaylanması
412
III. ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENETİMİ
418