İdari Yargı Denetiminin Yoğunluğu – İdare Hukuku Monografileri – Züleyha Keskin  - Kitap

İdari Yargı Denetiminin Yoğunluğu

– İdare Hukuku Monografileri –

1. Baskı, 
Ekim 2022
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
296
Barkod:
9789750281259
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
405,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
İdarenin yargısal denetimi; idari yargılama hukukundaki birçok farklı kavram, kural, ilke ve yetkinin kullanılma kapasitesiyle belirlenir. Denetim yoğunluğu, denetim sürecinde yargıcın müdahale etme gücünü etkileyen dış faktörlerle birlikte, yargıcın bu kapasiteyi ne kadar etkin kullandığıyla ilgilidir. Bu haliyle yargısal denetim özellikle takdiri kararlar söz konusu olduğunda göreli bir pozisyondadır. İdarenin yargısal denetiminde; yargılanabilir işlem kategorileri, yargısal yetkiler, maddi denetim ölçütleri öngörülebilir bir denetim düzeyi sunmamakla birlikte etkili bir hukuki koruma sağlamaktan da uzaktır.
Bu sebeple yargı işlevini ve yetkisini ortaya çıkaran bir dizi anayasal ve kurumsal faktörle birlikte yargısal denetimde kullanılan gerekçeler ve yetkilerin asgari gerekliliklerinin ortaya konulması; hem etkili yargısal koruma hem de hukuki öngörülebilirlik açısından önem taşımaktadır. Çalışmada idari yargıda yargısal denetimin yoğunluğu; idari yargının işlevi ve anayasal konumu, yargıç yetkileri, referans normların genişliği, yargısal kararların etkililiği ve çeşitliliği ile idarenin yargısal denetiminde hangi denetim gerekçelerinin kullanıldığı ve idari işlemin her bir denetim ölçütü ve yöntemiyle ne kadar denetlenebildiği gibi sorunlar çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bu çerçeve bize, etkili ve öngörülebilir bir yargısal korumayı mümkün kılan olasılıkların neler olduğunu gösterebilir. Yargısal denetim yetkilerinin idari yargının işlevi gözetilerek genişletilmesi ve denetim ölçütlerinin rasyonelleştirilmesi ve benzer davalara standart bir şekilde uygulanması; öngörülebilirlik sorununu minimize edebileceği gibi etkili bir hukuki koruma sağlama işlevini de yerine getirmektedir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
İdarenin Yargısal Denetiminin İşlevi
.
İdarenin Yargısal Denetiminin Güçlenmesi ve Genişlemesi
.
İdari Takdirin Sınırlandırılması
.
Hukuka Uygunluk
.
Yasallık Denetimi
.
Yargısal Denetimin İçtihadi ve Anayasal İlkeleri
.
Yargısal Denetim Ölçütleri
Kitabın İçindekileri
Kısaltmalar 
9
Giriş 
11
Birinci Bölüm
YARGISAL DENETİMİN GÜÇLENMESİ VE GENİŞLEMESİ
I. İDARİ YARGI DENETİMİ VE İŞLEVİNDE DÖNÜŞÜM 
17
A. İdari Yargının Ortaya Çıkış Nedenleri ve Dönüşümü 
17
B. İdari Yargıda İşlevsel Genişleme: Bireysel Yararın Koruyuculuğu 
20
C. İdarenin Yargısal Denetiminin Dayandığı Temel İlkeler 
24
1. Hukuk Devletinin Sağlanması 
25
2. Yürütmenin Sınırlandırılması 
28
3. Temel Hak ve Özgürlüklerin Korunması 
32
II. TAKDİR YETKİSİNİN SINIRLANDIRILMASI 
34
A. İdari Usul Kurallarının Öngörülmesi 
35
B. İdareye Takdir Yetkisi Veren Yasaların Denetimi 
40
III. DENETİM ETKİSİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ 
47
A. Anayasallık Denetiminin Genişlemesi 
48
B. Yargıç Bağımsızlığının Sağlanması 
52
C. Denetim Tekniklerinin ve Araçlarının Genişlemesi 
58
1. Yargısal Emir ve Araştırma Yetkileri 
60
2. Hukuk Yaratma ve Yorum Yetkileri 
71
IV. YARGI KISITLAMALARININ AŞILMASI 
76
A. Denetim Alanı: Yargı Bağışıklıkları 
76
B. Denetim Yetkisi: Yerindelik Yasağı 
83
1. Tam Yargı ve İptal Davası Ayrımının Belirsizliği ve İptal Davasının Niteliğinden Doğan Sonuçlar Bakımından Sınırlamaların İşlevsiz Kalması 
86
2. Olguların Denetiminin Yasallık Denetimine Dahil Edilmesiyle Yetki Sınırlamalarının İşlevsiz Kalması 
95
V. ÖLÇÜT NORMLARDA GENİŞLEME 
99
A. Anayasanın Ölçü Alınması 
102
B. Hukukun Genel İlkelerinin Ölçü Alınması 
108
C. İnsan Hakları Sözleşmelerinin Ölçü Norm Alınması 
111
İkinci Bölüm
DENETİMİN DERİNLİĞİ: YÖNTEM VE ÖLÇÜTLER
I. YARGISAL DENETİMİN DERİNLİĞİNİ BELİRLEYEN AYRIMLAR 
119
A. Dış Yasallık 
120
1. Yetki Denetimi 
122
2. Şekil Denetimi 
125
B. İç Yasallık 
134
II. HUKUKA AYKIRILIK TESPİTİ YÖNTEMLERİ 
135
A. Hukuki Kavram Yorumu 
135
B. Olguların Değerlendirilmesi 
138
1. Olgusal Gerçeklik 
140
2. Olguların Hukuki Sınıflandırılması 
143
C. Yasal Amacın Yorumlanması 
148
III. MADDİ DENETİM ÖLÇÜTLERİ 
155
A. İçtihadi Ölçütler 
155
1. Kamu Yararı ve Hizmet Gerekleri 
156
a. Nesnel Amaç Unsuru Olarak Kamu Yararı ve Hizmet Gerekleri 
159
aa. Kamu Hizmetinin Maddi Niteliğine İlişkin İlkeler 
159
i. Görevin Gerektirdiği Nitelikler 
159
ii. Kamu Hizmetinin Gerekleri 
162
bb. Dengeleme Unsuru Olarak Kullanılan İlkeler 
163
i. Bilanço 
163
ii. Üstün Kamu Yararı 
165
b. Öznel Amaç Unsuru Olarak Kamu Yararı ve Hizmet Gerekleri 
169
aa. Yetki Saptırması 
169
2. Açık Hata 
174
B. Anayasal Ölçütler 
180
1. Eşitlik İlkesi 
185
a. Karşılaştırma Temeli ve Farklı Uygulamanın Sınıflandırılması 
189
b. Haklı Nedenlerin Belirlenmesi 
196
aa. Makul ve Nesnel Neden 
196
bb. Anayasaya Dayanan Haklı Nedenler 
198
c. Eşitlik Denetiminde Ölçülülük İlkesinin Kullanımı 
201
d. Şüpheli Temeller ve Kanıt Standardı 
203
2. Ölçülülük İlkesi 
210
a. Ölçülük Denetiminin Ön Koşulu: Meşru Amaç ve Yasallık 
216
b. Ölçülülük Denetiminin Aşamaları 
218
aa. Elverişlilik 
218
bb. Gereklilik 
219
cc. Orantılılık 
223
c. Ölçülülük Denetiminde Kanıt Standardı 
232
3. Anayasanın Değer İlkeleri 
238
a. Başlangıçta Yer Alan İlkeler 
240
b. Laiklik İlkesi 
243
c. Sosyal Devlet İlkesi 
246
Sonuç 
259
Kaynakça 
269
Kavramlar Dizini 
293