Elektronik Ortamda Haksız Rekabet Fatma İslamoğlu  - Kitap

Elektronik Ortamda Haksız Rekabet

1. Baskı, 
Ağustos 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
163
Barkod:
9786052644027
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
243,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Günümüz serbest ekonomi sisteminin temel unsurlarından biri rekabet etme özgürlüğüdür. Bu nedenle gerek Anayasa gerekse de kanunlarda rekabet teşvik edilmektedir. Piyasaya mal ve hizmet sunan tüm aktörler, mal ve hizmet sunmuş oldukları kişiler kadar birbirleri ile de etkileşim ve iletişim içine girmektedir. Mal ve hizmet sunan aktörlerin sürdürmüş oldukları rekabet onlar kadar piyasa içindeki diğer tüm aktörleri de etkiler. Rakipler arasında sürmekte olan rekabetin piyasa ve piyasa aktörleri üzerindeki etkisinin büyük olması bu alanın hukuki düzenlemelere konu olmasına neden olmuştur.
Rekabetin piyasaya sunulan mal ve hizmetlerin kalitesinin iyileşmesi, fiyatlar arasındaki dengenin korunması gibi birçok olumlu yanı bulunsa da rekabet etme hakkının da diğer tüm haklar gibi kötüye kullanılmasına hukuki himaye sağlanması düşünülemez. Bu nedenle rekabet etme hakkı hukuk düzeni tarafından yasaklanmış olmasa da dürüst ve bozulmamış rekabet ortamının sağlanması amacıyla hukukumuzda çeşitli düzenlemeler yapılmıştır. 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu (TTK) m. 54 hükmünde yer alan "Haksız rekabete ilişkin bu kısım hükümlerinin amacı, bütün katılanların menfaatine, dürüst ve bozulmamış rekabetin sağlanmasıdır." hükmünde bu amaca yer verilmiştir.
Günümüzde gelişen teknoloji ve bu teknolojinin kullanımındaki artış da serbest ekonomi içindeki rekabet unsurunu etkilemiştir. Özellikle etkisi tüm dünya ile birlikte ülkemizde de görülen salgın hastalık ve Dünya Sağlık Örgütü tarafından ilan edilen pandemi ile birlikte elektronik ortamın kullanımında ciddi artış meydana gelmiştir. Bu dönemde birçok şirket elektronik ortamdaki varlığını güçlendirmiştir. İktisadi yaşamın zamanla elektronik ortam üzerinde şekillenmeye başlaması ise bu ortam bakımından da hukuki düzenlemelerin var olması ihtiyacını doğurmuştur.
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
İÇİNDEKİLER 
5
KISALTMALAR 
11
GİRİŞ 
13
BİRİNCİ BÖLÜM
ELEKTRONİK ORTAM, İNTERNET VE SOSYAL MEDYA
I. ELEKTRONİK ORTAM KAVRAMI ve UNSURLARI 
15
A. İnternet 
17
1. İnternetin Teknik Yapısı 
18
2. İnternetin Teknik Alt Yapısı 
18
a) Kablolu İnternet Alt Yapısı 
19
b) Kablosuz İnternet Alt Yapısı 
20
3. Ağ Protokolleri 
21
4. İnternet Alan Adları ( Domain Names) 
22
5. Başlıca İnternet Araçları 
23
a) Elektronik Posta ( E–Posta) 
23
b) World Wide Web (WWW) ve Web Teknolojilerinin Gelişimi 
24
c) FTP ( File Transfer Proctokol) 
27
B. Sosyal Medya 
28
1. Sosyal Medyanın Özellikleri 
29
2. Başlıca Sosyal Medya Araçları 
30
a) Facebook 
31
b) Twitter 
32
c) Youtube 
33
d) Instagram 
34
İKİNCİ BÖLÜM
ELEKTRONİK ORTAMDA HAKSIZ REKABET
I. REKABET VE HAKSIZ REKABET 
37
A) Genel Olarak 
37
B) Türk Hukuk Sisteminde Haksız Rekabet Düzenlemeleri 
40
1. Türk Ticaret Kanunu ve Türk Borçlar Kanunu Düzenlemeleri 
41
2. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Kapsamındaki Düzenlemeler 
44
3. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu Düzenlemeleri 
45
4. Sınai Mülkiyet Kanunu Düzenlemeleri 
47
5. İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun Kapsamında
Düzenlemeler 
49
C) Haksız Rekabetin Hukuki Niteliği 
50
D) Haksız Rekabete İlişkin Düzenlemelerin Amacı ve İlkeler 
51
E) Haksız Rekabet Unsurları 
52
1. Ticari Hayatı Etkileyen Davranış 
52
2. Davranışın Dürüstlük Kuralına Aykırı, Aldatıcı Olması 
53
3. Davranış Sahibinin Rakip Olmasının Gerekli Olmaması 
54
4. Davranış Sahibin Kusurlu Olmasına Gerek Olmaması 
54
5. Mağdurun Zarar Görmesine Gerek Olmaması 
55
II. HAKSIZ REKABET HALLERİ 
56
A) Dürüstlük Kuralına Aykırı Reklam ve Satış Yöntemleri ile Diğer Hukuka Aykırı
Davranışlar 
57
1. Başkalarının Mallarını, İş Ürünlerini, Fiyatlarını, Faaliyetlerini, Ticari İşlerini
Yanlış, Yanıltıcı, Gereksiz Yere İncitici Açıklamalarla Kötülemek 
57
2. Kendi Ticari işletmesi Hakkında Gerçek Dışı Açıklamalarda Bulunmak Suretiyle
Kendini veya Aynı Yollar ile Üçüncü Kişiyi Rekabette Öne Geçirmek 
60
3. Müstesna Yeteneğe Malik Olduğu Zannını Uyandırmak veya Elverişli Olmadığı
Halde Bazı Meslek Ad ve Sembollerini Kullanmak 
62
4. Karıştırılmaya Yol Açma 
63
5. Karşılaştırma ve Karşılaştırmalı Reklam 
65
6. Tedarik Fiyatının Altında Satışa Sunma 
67
7. Müşteriyi Ek Edimlerle Yanıltma 
69
8. Saldırgan Satış Yöntemleri 
69
9. Gizleme Suretiyle Müşterinin Yanıltılması 
70
10. Tüketicinin Korunması 
71
B) Sözleşmeyi İhlale veya Sona Erdirmeye Yönlendirmek 
72
C) Başkalarının İş Ürünlerinden Yetkisiz Yararlanma 
73
D) Üretim veya İş Sırlarını Hukuku Aykırı Olarak İfşa Etme 
74
E) İş Şartlarına Uymama 
75
F) Dürüstlük Kuralına Aykırı Genel İşlem Şartları Kullanma 
75
III. ELEKTRONİK ORTAMA ÖZGÜ HAKSIZ REKABET HALLERİ 
77
1) İstenmeyen E– Posta Gönderilmesi Suretiyle Haksız Rekabet (Spamming) 
78
a) Türk Hukukunda Elektronik İleti ile İlgili Düzenlemeler 
79
b) Elektronik Haberleşme Kanunu 
79
c) Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun 
80
d) Ticari İletişim ve Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik 
80
2) Alan Adının ( Domain Name) Haksız Rekabete Konu Olması 
83
3) Kodlama ( Metatagging) Yoluyla Haksız Rekabet 
86
4) Hyperlink ( Bağlantı) ve Framing ( Çerçeveleme) Yolu ile Haksız Rekabet 
88
5) İnternet Reklamlarının Haksız Rekabete Konu Olması 
89
6) Oltalama ( Phishing) Yolu ile İş ve Üretim Sırlarının İfşası 
95
7) Elektronik Sözleşmelerde Haksız Rekabet Oluşturan Genel İşlem Koşulları 
97
7) Web Sitesi ve Mobil Uygulamaların Haksız Rekabete Konu Olması 
100
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
I. ELEKTRONİK ORTAMDA İŞLENEN HAKSIZ REKABET HALLERİNDE UYGULANACAK
HUKUKUN TESPİTİ 
105
A. Yabancılık Unsuru İçeren Haksız Rekabette Uygulanacak Hukukun Tespiti 
105
1. Haksız Rekabette Uygulanacak Hukukun Tespiti 
107
a) 2675 sayılı MÖHUK Döneminde Haksız Rekabete Uygulanacak Hukukun
Tespiti 
107
b) 5718 sayılı MÖHUK Döneminde Haksız Rekabete Uygulanacak Hukukun
Tespiti 
108
aa) Piyasası Doğrudan Etkilenen Ülke Hukuku 
109
bb) Zarar Gören İşletmenin Bulunduğu Yer Hukuku 
110
c) Elektronik Ortamda Gerçekleşen Haksız Rekabette Uygulanacak Hukuk 
111
B. Türk Mahkemelerinin Milletlerarası Yetkisi 
113
1. Yabancılık Unsuru Taşıyan Haksız Rekabet Uyuşmazlıklarında Yetkili
Mahkeme 
113
2. Elektronik Ortamın Türk Mahkemelerin Milletlerarası Yetkisine Etkisi 
115
II. ELEKTRONİK ORTAMDA MEYDANA GELEN HAKSIZ REKABETTE HUKUKİ VE CEZAİ
SORUMLULUK 
116
A. Elektronik Ortamda Gerçekleşen Haksız Rekabette Hukuki Sorumluluk 
116
1. Haksız Rekabete Dayalı Davaların Açılmasından Önce Zorunlu Arabuluculuk
Süreci 
117
2. Haksız Rekabete Dayalı Davalar 
119
a) Tespit Davası 
120
b) Haksız Rekabetin Men’i Davası 
121
c) Haksız Rekabet Neticesinde Doğan Maddi Durumun Ortadan Kaldırılması. 122
d) Haksız Rekabet Nedeni İle Doğan Zararların Tazmini Davası 
123
3. Haksız Rekabete Dayalı Hukuk Davasında Taraflar 
125
a) Davacılar 
126
aa) Haksız Rekabet Nedeniyle Zarar Gören ya da Zarar Görme İhtimali ile
Karşı Karşıya Kalanlar 
126
bb) Müşteriler 
127
cc) Mesleki ve Ekonomik Birlikler, Tüketicinin Ekonomik Çıkarlarını Koruyan
Kuruluşlar, Kamusal Nitelikteki Kurumlar 
127
b) Davalılar 
128
aa) Haksız Rekabeti Gerçekleştiren 
128
bb) Çalıştıran 
128
cc) Basın, Yayın, İletişim ve Bilişim Kuruluşları 
129
dd) İnternet Servis Sağlayıcıları 
131
ee) Erişim Sağlayıcı 
131
ff) İçerik Sağlayıcı 
132
gg) Yer Sağlayıcı 
132
hh) Sosyal Ağ Sağlayıcıları 
133
ii) Toplu Kullanım Sağlayıcıları 
134
4. İnternet Servis Sağlayıcılarının TTK m. 58 Bağlamında Sorumluluğu 
136
5. Zamanaşımı 
137
6. Görevli ve Yetkili Mahkeme 
137
7. Mahkeme Hükmünün Üçüncü Kişiler Bakımından İcrası ve İlanı 
138
B. Haksız Rekabet Bakımından Geçici Hukuki Korumalar 
139
1) İhtiyati Tedbirler 
139
2) Gümrükte El Koyma 
140
3) Delil Tespiti 
140
C. Haksız Rekabet Nedeni ile Cezai Sorumluluk 
141
SONUÇ 
143
KAYNAKÇA 
147