01.1. ARSA POLİTİKASININ ANLAMI VE KAPSAMI
36
01.2. TAŞINMAZ MALLAR POLİTİKASI VE ARAZİ YÖNETİMİ
42
01.2.1. Taşınmaz Mallar Politikası
42
01.2.2. Arazi Yönetimi ve Alan Yönetimi
46
01.3. KENT TOPRAĞI VE ARSA İLİŞKİSİ
54
01.4. NÜFUS GÖSTERGELERİ
61
01.5.1. Uluslararası Belgelerde Sorunun Çerçevesi
64
01.5.2. Türkiye’de Resmî Belgelerde Konut Sorunu ve Gelinen Nokta
64
01.5.3. Konutun Finansmanı
66
01.5.5. Konut Sorunu ve Arsa ile İlişkisi
69
01.6. TÜRKİYE’DE İMAR DÜZENİNİN VE MEVZUATININ NİTELİĞİ
72
01.7. BİR İTİRAF OLARAK İMAR AFLARI
74
01.8. ARSA POLİTİKASI İLE MEKÂNSAL PLANLAMA VE ARSA DÜZENLEMESİ İLİŞKİSİ
78
01.9. ARSA GELİŞTİRME STRATEJİLERİ
81
01.9.1. Klasik Sunu Planlaması
83
01.9.2. Belediye Arazilerinin Belediye Tarafından Geliştirilmesi
84
01.9.3. Belediye Tarafından Kurulan Bir Şirket Tarafından Geçici Edinim
84
01.9.4. Kentsel Sözleşme veya Tasarım ve Altyapı Planı
84
01.9.5. Kentsel Geliştirme Önlemleri
85
01.10. KENTSEL TOPRAK REFORMU
86
01.10.1. Toprak Reformu
86
01.10.2. Kentsel Toprak Reformu
87
01.10.3. Diriliş Romanında Tolstoy’un Toprak Reformu’na Yaklaşımı
92
01.10.4. Henry George'un Topraktaki Özel Mülkiyete Bakışı
98
01.11. MEKÂNIN ÜRETİMİ
102
01.12. TÜRKİYE’DE ARSA POLİTİKASININ ARAÇLARI VE YÖNELİMLERİ
110
01.12.1. Neden Olunan Sorunlar
112
01.12.2. Sorulması Gereken Sorular
113
01.12.3. Siyasetçiler ve Yöneticiler Boyutu
114
01.12.4. Finansman Boyutu
114
01.12.5. Daha Fazla İş Birliği
115
01.12.6. Arsa Politikasının Kapsamı
116
01.12.7. Arsa Politikasının Hedefleri
117
01.12.8. Arsa Politikasının Araçları
118
01.12.9. Özel Vurgu 1: Öncelik Boş Bekletilen Arsalar Olmalı
121
01.12.10. Özel Vurgu 2: Arazi Stoku Politikası
123
01.12.11. Özel Vurgu 3: Soba Borusu Modelleri Terk Edilmeli
124
01.12.12. Arsa Politikasının Başarısının Koşulları
126
01.12.13. Lefebvre’ye Geri Dönüş ve Değerlendirme
127
01.13. ALMANYA, AVUSTURYA VE İSVİÇRE’DE ARSA POLİTİKASININ TEMEL İLKELERİ
130
01.13.1. Genel Yaklaşım
131
01.13.1.2. Arsa Geliştirme ve Arsaları Kentleşme Amacıyla Kullanma Neden Önemli Bir Konudur?
133
01.13.1.3. İdeal Bir Arsa Piyasası Modeli
135
01.13.2. Arsa Piyasalarında Var Olan Durum
137
01.14. ARSA POLİTİKASININ EN ÖNEMLİ UYGULAMA ARACI OLARAK ARSA DÜZENLEMELERİNİN ÖNDERLERİ
153
01.15. ARSA POLİTİKASININ VE İMAR PLANLARININ UYGULANMASINDA CUMHURİYETİN İLK YILLARINDAN BU YANA YAŞANAN ZORLUKLARIN TARİHSEL ARKA PLANI
161
01.16. DEĞERLENDİRMELER VE SONUÇ
167
ARSA DÜZENLEMESİ İLE MÜLKİYET İLİŞKİLERİ
02.2. TÜRKİYE’DE KADASTRO VE MÜLKİYET SİSTEMİNİN OLUŞTURULMASI
173
02.2.1. Cumhuriyet Döneminde Kadastro Çalışmalarının Başlatılması ve Tapu Sicilinin Oluşturulması
185
02.2.2. Tapu ve Kadastro Faaliyetlerini Yürüten Kurum
187
02.3. ARSA DÜZENLEMESİNDE TAPU SİCİLİNİN VE KADASTRO BİLGİLERİNİN ROLÜ
190
02.3.1. Kadastro Sisteminde Yenileme ve Güncelleme Çalışmaları
191
02.3.2. 3402 Sayılı Kadastro Yasası’nın 22/a Maddesine Göre Yenileme
196
02.3.3. 2859 sayılı Tapulama ve Kadastro Paftalarının Yenilenmesi Hakkında Yasa’ya Göre Yenileme
197
02.3.4. Teknik Hataların Düzeltilmesi Yoluyla Yenileme
198
02.3.5. Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemi (TAKBİS)
202
02.3.6. Tapu Sicilinin Elektronik Ortamda Tutulması Yetkisi ve Yetkili Kurum
203
02.4. ARSA DÜZENLEMESİNDE TAPU SİCİLİ VE KADASTRO BİLGİLERİNİN ROLÜNÜN DEĞERLENDİRİLMESİ
204
ARSA DÜZENLEMESİ İLE KAMU MALLARI İLİŞKİLERİ
03.1. KAMU MALLARI: TANIMI, HUKUKSAL DAYANAĞI, KULLANMA VE YARARLANMA İLKELERİ VE YÖNTEMLERİ
207
03.1.1. Kamu Malı Sayılabilme Nedenleri ve Hukuksal Dayanakları
209
03.1.2. Kamu Mallarının Tanımı
215
03.1.3. Kamu Mallarını Kullanma ve Yararlanma İlkeleri ve Yöntemleri
216
03.1.4. Kamu Malları ve Bazı Özel Planlama Bölgeleri ile Arsa Düzenlemesi İlişkileri
218
03.1.4.1. Kıyılar ve Arsa Düzenlemesi
220
03.1.4.1.1. Kıyıların Tanımı ve Hukuki Durumu
220
03.1.4.1.2. Kıyıda Tapu Sicilinde Kayıtlı Mülkiyet Kurulamaması
222
03.1.4.1.3. Sahil Şeritlerinde Kazanılmış Hak
229
03.1.4.1.4. Kıyılarda Arsa Düzenlemesinin Değerlendirilmesi
233
03.1.4.2. Ormanlar ve Arsa Düzenlemesi
237
03.1.4.2.1. Ormanların Hukuksal Niteliği
237
03.1.4.2.2. Ormanlarda Arsa Düzenlemesi Hakkında Genel Değerlendirme
242
03.1.4.3. Meralar ve Arsa Düzenlemesi
244
03.1.4.3.1. Meraların Hukuksal Niteliği
244
03.1.4.3.2. Meralarda Zilyetlik
246
03.1.4.3.3. Meralarda Nitelik ve Tahsis Amacının Değiştirilmesi
247
03.1.4.3.4. Meralarda Arsa Düzenlemesinin Değerlendirilmesi
248
03.1.4.4. Kültür ve Tabiat Varlıkları ve Arsa Düzenlemesi
249
03.1.4.4.1. Kültür ve Tabiat Varlıklarının Hukuksal Niteliği
249
03.1.4.4.2. Kültür ve Tabiat Varlıklarının Zilyetlikle Edinilmesi
251
03.1.4.4.3. Sit Türleri ve Kategorileri
255
03.1.4.4.4. Kültür ve Tabiat Varlığı İlan ve Tescil Edilen Yerlerde Kalan Taşınmazların Kamulaştırılması
256
03.1.4.4.5. Kültür ve Tabiat Varlığı İlan ve Tescil Edilen Yerlerde Arsa Düzenlemesi
259
03.1.4.5. İçme–Kullanma Suyu Havzaları ve Arsa Düzenlemesi
262
03.1.4.5.1. İçme–Kullanma Suyu Havzalarının Hukuksal Statüsü
262
03.1.4.5.2. İçme–Kullanma Suyu Havzaları ve Dere Yataklarında Arsa Düzenlemesinin Değerlendirilmesi
263
03.1.4.6. Tarım Alanları ve Arsa Düzenlemesi
268
03.1.4.7. Sanayi Alanları ve Arsa Düzenlemesi
272
03.1.4.7.1. Organize Sanayi Bölgelerinin Kamulaştırma Yapma Yetkisi
272
03.1.4.7.3. Parselasyon Planı ve Değişikliği Onayı
276
03.1.4.7.4. Sanayi Alanlarında Arsa Düzenlemesinin Değerlendirilmesi
277
03.2. KADASTRO/TAPULAMA HARİCİ YERLER: DEVLETİN HÜKÜM VE TASARRUFU ALTINDAKİ ALANLAR
278
03.2.1. Kadastro/Tapulama Harici Yerler
278
03.2.2. Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altındaki Yerler
284
03.2.3. Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altındaki Yerlerin Özel Yasalarla Özel Mülkiyete Konu Olmaları
288
03.2.3.1. Toplu Konut İdaresi Başkanlığı (TOKİ)
290
03.2.3.2. Milli Emlak Genel Müdürlüğü (MEGM)
293
03.2.3.2.1. Milli Emlak Genel Müdürlüğü’nün Bağlı Olduğu Yeni Bakanlık
293
03.2.3.2.2. İdari Yoldan Hazine Adına Tescil
294
03.2.3.2.4. 29.06.2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Yasa Uygulamaları
297
03.2.3.3. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB)
300
03.3. ARSA DÜZENLEMESİNDE DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI OLARAK DÜŞÜLECEK GENEL HİZMET ALANLARI
304
İMAR PLANI UYGULAMA YÖNTEMLERİ
04.2. AYIRMA VE BİRLEŞTİRME (İFRAZ VE TEVHİT)
317
04.2.1. Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşleminin Hukuksal Dayanağı
317
04.2.2. Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşleminde Yetki
322
04.2.3. Arsa Düzenlemesi ile Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşlemi Arasındaki Farklar
323
04.2.4. Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşlemlerinde Maliklerin Oybirliğiyle Onayı
326
04.2.5. Ayırma ve Birleştirme İşlemlerine İlişkin Anayasa Mahkemesi Kararları
329
04.2.6. Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşlemi Yapılan Parselin Daha Sonra Arsa Düzenlemesi Kapsamına Alınması
331
04.2.6.1. Ayırma ve Birleştirme Yapılan Parsellerden “Düzenleme Ortaklık Payına Tamamlayan Fark” Kadar Kesinti Yapılmasıyla İlgili 04.07.2019 Tarihli ve 7181 Sayılı Yasa ile Yapılan Değişikliklerden Önce ve Sonraki Durum
334
04.2.6.2. 3194 Sayılı İmar Yasası’nda 04.07.2019 Tarihli ve 7181 Sayılı Yasa ile Yapılan Değişiklikten Sonra Ayırma ve Birleştirme
340
04.2.7. Ayırma ve Birleştirme ile İlgili Son Düzenlemeler
340
04.2.8. Genel Hizmet Alanında Kaldığı İçin Terk Edilen Yerler Plan Değişikliği ile İmara Açıldığında Eski Malikine Geri Döner mi?
345
04.2.9. Ayırma ve Birleştirme ile İlgili İşlemlerin Değerlendirilmesi
349
04.3. ORTAKLIĞIN GİDERİLMESİ (İZALE–İ ŞÜYU) DAVALARI
352
04.3.1. Tapusuz Taşınmazlarda Ortaklığın Giderilmesi
358
04.3.2. Ortaklığın Giderilmesinde Özel Yasa Kısıtlamaları
359
04.3.3. Paylı Taşınmazda Ortaklığın Giderilmesinde “Aynen Taksim”
360
04.3.4. Paylı Taşınmazda Ortaklığın Giderilmesinde “Satış”
366
04.3.6. İmar Yasası Uyarınca Ortaklığın Giderilmesi (İzale–i Şüyu)
374
04.3.6.1. İmar Yasası Hükümlerine Göre Ortaklaştırılan Taşınmazlarda İmar Yasası’nın 16. Maddesi Uygulamaları
374
04.3.6.2. İmar Yasası Hükümlerine Göre Ortaklaştırılan Taşınmazlarda Kat Mülkiyeti Yasası’nın 54. Maddesi Uygulamaları
376
04.4. ARSA DÜZENLEMESİ
378
04.4.1. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/b, 10/c ve Ek 1. Maddelerine Göre Yapılan Uygulamalar
381
04.4.1.1. Konunun Kapsamı
381
04.4.1.2. İmar Planı Olmayan Yerlerde Her Türlü Yapılaşma Amacıyla Arsa ve Parselleri Hisselere Ayıracak Özel Parselasyon Planları, Satış Vaadi Sözleşmeleri Yasağı
384
04.4.1.3. Türk Hukuk Sisteminin Tapu Dışı İşlemlere Bakışı
391
04.4.1.4. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/b Maddesi Uyarınca ve Özel Parselasyon Planına Göre Doğrudan Kadastro Yapılması
402
04.4.1.5. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesi Uyarınca ve Islah İmar Planına Göre Arsa Düzenlemesi Yapılması
407
04.4.1.6. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesi Uyarınca Yapılan Düzenlemelerde Dağıtım Ölçütleri
408
04.4.1.7. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesi Uyarınca Yapılan Düzenlemelerde DOP ile İlgili Uygulamalar
410
04.4.1.8. Tapu Tahsis Belgesi Verilmesi
413
04.4.1.9. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesi Uyarınca Yapılan Düzenlemelerde Yetki
415
04.4.1.10. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesine Göre “Kanuni İpotek”
417
04.4.1.11. Kanuni İpotek Bedelinin Belirlenmesinde Yapılan Hatalı Uygulamalar
420
04.4.1.12. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Uygulamalarında Bedele Dönüştürmenin Nedeni
425
04.4.1.13. 3194 Sayılı İmar Yasası’nın 18. Maddesi ile 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesi Arasındaki Fark
427
04.4.1.14. 3194 Sayılı İmar Yasası’nın 18. Maddesi ile 2981 Sayılı Yasa’nın Ek 1. Maddesinin Birlikte Uygulanması
429
04.4.2. 3194 Sayılı İmar Yasası’nın 18. Maddesine Göre Yapılan Uygulamalar
435
05.1. ARSA DÜZENLEMESİNİN AMACI, TANIMI VE KAPSAMI
437
05.1.1. Arsa Düzenlemesinin Amacı ve Tanımı
437
05.1.2. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Düzenlemenin Amacı ve Kullanım Alanı
444
05.1.2.1. Almanya’da Düzenlemenin Amacı ve Kullanım Alanı
444
05.1.2.2. Avusturya’da Düzenlemenin Amacı ve Kullanım Alanı
450
05.1.3. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Düzenlemenin İlkeleri
451
05.1.3.1. Almanya’da Düzenlemenin ilkeleri
451
05.1.3.2. İsviçre’de Düzenlemenin ilkeleri
452
05.1.3.2.1. Zürih Kantonu’ndaki Yaklaşım
452
05.1.3.2.2. Bern Kantonu’ndaki Yaklaşım
454
05.1.4. Arsa Düzenlemesinin Kapsamı
454
05.1.4.1. Arsa Düzenlemesinde İmar Planlarının Rolü
455
05.1.4.2. Arsa Düzenlemesinde Mülkiyetin Rolü
463
05.1.4.3. Arsa Düzenlemesinin Uygulanamayacağı Alanlara İlişkin Özel Yasalar
467
05.1.4.4. İmar Yasası’nın 18. Maddesine Göre Düzenlemenin Kapsamı
468
05.2. ARSA DÜZENLEMESİNİN TARİHÇESİ
470
05.2.1. Türkiye’de Arsa Düzenlemesinin Tarihsel Gelişimi
470
05.2.2. Almanya’da Arsa Düzenlemesinin Tarihsel Gelişimi
473
05.2.2.1. Arsa Düzenlemelerine Götüren Önsel Gelişmeler
473
05.2.3. Türkiye’de ve Almanya’da Arsa Düzenlemesinin Tarihsel Gelişiminin Karşılaştırılması
480
05.3. ARSA DÜZENLEMESİNİN HUKUKSAL NİTELİĞİ
482
05.3.1. Arsa Düzenlemesi Nitelik Olarak İmar Planından Farklı Bir İşlemdir
482
05.3.2. Arsa Düzenlemesi Nitelik Olarak Kamulaştırmadan Farklı Bir İşlemdir
486
05.3.2.1. Arsa Düzenlemesini Hatalı Değerlendiren ve Eleştiren Görüşler
486
05.3.2.2. Arsa Düzenlemesini Kamulaştırma Olarak Değerlendiren Anayasa Mahkemesi Kararı
487
05.3.2.3. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ve Anayasa Mahkemesi Kararına Göre Arsa Düzenlemesinin Kamulaştırmadan Farkı
488
05.3.2.4. Almanya Federal Anayasası ve Alman Anayasa Mahkemesi Kararına Göre Arsa Düzenlemesinin Kamulaştırmadan Farkı
493
05.3.3. Arsa Düzenlemesi Nitelik Olarak Mülkiyetin İçeriğini Belirleyen Bir Araçtır
494
05.3.4. Yargıtay’a Göre Arsa Düzenlemesinin Niteliği
499
05.4. ARSA DÜZENLEMESİNDE ÖNCELİKLE UYULACAK KURALLAR
499
05.4.1. Arsa Düzenlemesinde, Birinci Sırada Anayasa’nın Uygulanması
501
05.4.1.1. Arsa Düzenlemesinde Anayasa’nın Etkisi
502
05.4.1.2. Türk ve Alman Anayasa Mahkemesi Kararlarında Arsa Düzenlemesi
503
05.4.2. Arsa Düzenlemesinde, İkinci Sırada 3194 Sayılı İmar Yasası ve Özel Yasaların Uygulanması
504
05.4.3. Arsa Düzenlemesinde, Üçüncü Sırada Yönetmelik, Tüzük ve Genelgelerin Uygulanması
508
05.4.3.1. İmar Yasası ile Arazi ve Arsa Düzenlemeleri Hakkında Yönetmelikte Sayılan Genel Hizmet Alanları Arasında Farklılıklar
509
05.4.3.2. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nün Arsa Düzenlemelerini Genelgelerle Yönlendirmesi
509
05.5. İMAR PLANI UYGULAMALARINDA KAZANILMIŞ HAK
510
05.5.1. İmar Planlarının İptal Edilmesi Durumunda Kazanılmış Hak
512
05.5.1.1. Danıştay’ın 2013 Yılından Önceki Kararlarında Kazanılmış Hak
513
05.5.1.2. Danıştay’ın 2013 Yılından Sonraki Kararlarında Kazanılmış Hak
514
05.5.2. Arsa Düzenlemesine Göre Kazanılmış Hak
517
05.6. ARSA DÜZENLEMESİNİ YAPMAYA YETKİLİ MESLEK
522
05.6.1. Yasa ve Yönetmeliklerde Arsa Düzenlemesini Yapmaya Yetkili Meslek
523
05.6.1.1. 3194 Sayılı İmar Yasası
523
05.6.1.2. Arazi ve Arsa Düzenlemeleri Hakkında Yönetmelik
524
05.6.1.3. Harita Mühendislik Hizmetlerini Yükümlenecek Müellif ve Müellif Kuruluşlarının Ehliyet Durumlarına Ait Yönetmelik
524
05.6.1.4. Tescile Konu Olan Harita ve Planlar Yönetmeliği
525
05.6.1.5. Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği
525
05.6.3. Arsa Düzenlemesi İşinin İhale ile Yaptırılması
531
05.6.3.1. Arsa Düzenlemesi İşinin Kamu İhale Yasası’na Göre Yaptırılması
532
05.6.3.2. Kamu İhale Sözleşmeleri Yasası’na Göre İhalelere İlişkin Sözleşmelerin Düzenlenmesi ve Uygulanması
534
05.6.3.3. Harita Mühendislik Hizmetlerini Yükümlenecek Müellif ve Müellif Kuruluşların Ehliyet Durumlarına Dair Yönetmelik
536
05.6.4. Almanya’da Arsa Düzenlemesini Yapmaya Yetkili Meslek
539
05.7. DÜZENLEME ALANLARININ TESPİT EDİLMESİ
544
05.7.1. Türkiye’de Düzenleme Bölgesi
544
05.7.2. Almanya’da ve İsviçre’de Düzenleme Bölgesi
552
05.7.2.1. Almanya’da Düzenleme Bölgesi
552
05.7.2.2. İsviçre’de Düzenleme Bölgesi
552
05.8. TAPU KAYITLARININ ELDE EDİLMESİ
552
05.8.1. Tapu Sicili Nedir?
554
05.8.2. Tapu Sicilinin Unsurları
555
05.8.3. Tapu Sicilinde Kısıtlamalar (Takyidatlar)
558
05.8.3.1. Kişiye Özgü Tasarruf Yetkisi Kısıtlamaları
558
05.8.3.2. Taşınmaza Özgü Tasarruf Yetkisi Kısıtlamaları
559
05.8.4. Şerhler Sütunundaki Kayıtlar: Tasarruf Yetkisi Kısıtlamaları
563
05.8.4.1. Şerhler Sütununa Yazılan Kişisel Haklar
564
05.8.4.2. Şerhler Sütununa Yazılan ve Tasarruf Hakkını Kısıtlayan Şerhler
564
05.8.4.3. Şerhler Sütununa Yazılan ve Tasarruf Hakkını Yasaklayan Şerhler
565
05.8.5. Geçici Tescil Şerhi
567
05.8.6. Beyanlar Sütununa Belirtmeler: Kamu Hukuku Kısıtlamaları
568
05.8.7. Almanya’da Düzenleme Kararının Duyurulmasından Sonra Tasarruf ve Değişiklik Kısıtlamaları
568
05.9. TAPU KAYITLARINA BELİRTME YAPILMASI
569
05.9.1. Türkiye’de Arsa Düzenlemesinin Tapu Kayıtlarında Belirtilmesi
569
05.9.2. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Arsa Düzenlemesinin Tapu Kayıtlarında Belirtilmesi
571
05.9.2.1. Almanya’da Arsa Düzenlemesinin Tapu Kayıtlarında Belirtilmesi
571
05.9.2.2. Avusturya’da Arsa Düzenlemesinin Tapu Kayıtlarında Belirtilmesi
572
05.9.2.3. İsviçre’de Arsa Düzenlemesinin Tapu Kayıtlarında Belirtilmesi
572
05.10. ARSA DÜZENLEMESİNDE DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI
573
05.10.1. Düzenleme Ortaklık Payının Tanımı, Amacı ve Kapsamı
573
05.10.2. Düzenleme Ortaklık Payı Olarak Düşmenin Hukuksal Dayanağı
579
05.10.2.1. Plan Değişikliklerinde Değer Artış Payı Ödemesi
580
05.10.2.2. Arsa Düzenlemesi ile Taşınmazlarda Oluşan Değer Artışları
580
05.10.2.3. Arsa Düzenlemesinde Kuramsal (Teorik) Değer Artışı ve Değer Artış Yüzdesi
581
05.10.3. DOP Olarak Düşülecek Genel (Umumi) Hizmet Alanları
584
05.10.3.1. Yönetmelikle, Yasada Sayılanlardan Farklı Genel Hizmet Alanlarına Yer Verilmesi
587
05.10.3.2. Yönetmelik ile Yasada Sayılan Genel Hizmet Alanlarına Ekleme Yapılabilir Mi?
590
05.10.3.3. Danıştay Kararıyla Yasada Sayılan Genel Hizmet Alanlarına Ekleme Yapılabilir mi?
593
05.10.3.4. Arsa Düzenlemelerinde Kamu Tesisleri Arsalarına Tahsis
597
05.10.3.5. Genel Hizmet Alanlarının Birçoğunun Yerel ve Ortaklaşa Nitelikte Olmaması ve Bazılarının Birden Fazla Kullanım İçermesi
600
05.10.3.6. Genel Hizmetlere ve Kamu Hizmetlerine Ayrılan Alanlarda Özel Tesis Yapılması
601
05.10.3.7. Düzenleme Ortaklık Payı Olarak Düşülen Genel Hizmet Alanlarında İmar ve Tasarruf Yetkisi Kısıtlamaları
602
05.10.4. Genel (Umumi) Hizmet Alanlarının Hukuksal Nitelikleri
604
05.10.4.1.1. Yolların Hukuki Niteliği
605
05.10.4.1.2. İmar Planlarında Yol Olarak Görünen Yerler
608
05.10.4.1.3. Tapuda Kayıtlı Olmayan, Ancak İmar Planlarında Yol Olarak Görünen Yerler
608
05.10.4.1.4. Tapuda Gerçek Kişiler ve Özel Hukuk Tüzel Kişileri Adına Kayıtlı Olan ve Aynı Zamanda İmar Planlarında Yol Olarak Görünen Yerler
608
05.10.4.1.5. Malikin İsteğiyle ya da Resen Yola Terk Edilen Yerlerin Eski Malikine Geri Verilmesi Süreci
611
05.10.4.1.6. Yol Koşuluyla Belediyeye Terk Edildikten Sonra İmar Planında Değişiklik Yapılarak Konut Alanına Dönüştürülen Taşınmaz Eski Malikine İade Edilebilir
613
05.10.4.1.7. Kadastro Yolları İmar Planıyla Kamu Malı Niteliğini Yitirebilir
613
05.10.4.1.8. Kadastro Yolları İmar Planı ile Nitelik Değiştirdikten Sonra Farklı Yasalarla Farklı Uygulamalara Konu Olmaktadır
615
05.10.4.1.9. İmar Yasası’na Göre Kapanan Yolların Bağımsız İnşaata Uygun Olup Olmaması Durumunda Yapılacak İşlemler
616
05.10.4.1.10. Arsa Düzenlemesinde Kapanan Yollar ve Yol Fazlalarıyla İlgili Uygulamalar
620
05.10.4.1.11. Otoyol İçin Kamulaştırılan, Sonrasında Kapanan Yollar ve Yol Fazlalarıyla İlgili Uygulamalar
625
05.10.4.2.1. Meydanların Hukuki Niteliği
625
05.10.4.2.2. Meydanların İmar Planıyla Kamu Malı Niteliğini Yitirmesi
626
05.10.4.2.3. Meydanların Genel Hizmet Alanı Niteliği
628
05.10.4.2.4. Meydanlar Üzerinde Yapılaşma Hakkı
629
05.10.4.3.1. Otoparkların Genel Hizmet Alanı Niteliği
631
05.10.4.3.4. Yönetmelik Eki Liste: Yerleşim Alanlarında Otopark Aranması Gereken Kullanım Çeşitleri ve Bunlara Ait En Az Otopark Miktarları
633
05.10.4.3.5. Otopark Gereksiniminin Kısmen veya Tamamen Parselde Karşılanamadığı Durumlar
634
05.10.4.3.6. Otoparkların, Yapı Ruhsatı/Yapı Kullanma İzni ile Kat irtifakı/Kat Mülkiyeti ile İlişkileri
635
05.10.4.4.1. Yeşil Alanların Hukuki Niteliği
638
05.10.4.4.2. Yeşil Sahanın Genel Hizmet Alanı Niteliği
638
05.10.4.4.3. Tapuda Maliye Hazinesi Mülkiyetinde Olup İmar Planlarında “Yeşil Alan” Olarak Özgülenen Yerler
640
05.10.4.4.4. Yeşil Alanlar Üzerinde Yapılaşma Hakkı
640
05.10.4.4.5. Taşınmazların Yeşil Alana Dönüştürülerek Mağduriyet Yaratılması
641
05.10.4.4.6. Yeşil Alandaki Taşınmazlarda Kullanım Değişiklikleri
645
05.10.4.4.7. Yeşil Alanların Kamunun Eline Geçmesi
647
05.10.4.5.1. Parkların Hukuki Niteliği
648
05.10.4.5.2. Parkların Genel Hizmet Alanı Niteliği
648
05.10.4.5.3. Parklar Üzerinde Yapılaşma Hakkı
649
05.10.4.5.4. Park ile Kültürpark Arasındaki Fark
649
05.10.4.6. Çocuk Bahçesi
649
05.10.4.6.1. Çocuk Bahçesinin Hukuki Niteliği
649
05.10.4.6.2. Çocuk Bahçesinin Genel Hizmet Alanı Niteliği
650
05.10.4.6.3. Çocuk Bahçeleri Üzerinde Yapılaşma Hakkı
650
05.10.4.7. İbadet Yeri
651
05.10.4.7.1. İbadet Yerlerinin Hukuki Niteliği, Tespiti ve Tescili
653
05.10.4.7.2. İbadet Yapılarının Yapımında Yetkili İdare ve Kurallar
658
05.10.4.7.3. İbadet Yerlerinin Bakımı ve Yönetimi Kime Aittir?
661
05.10.4.7.4. İbadet Yerlerinde Dini Tesise Hizmet Veren Ticari Mekânlar Yapılabilir mi?
663
05.10.4.7.5. İmar Mevzuatına Aykırı Yapılan Camilerden Sorumlu İdare
667
05.10.4.7.6. İbadet Yerleri İmar Affı ve İmar Barışından Yararlanabilir mi?
668
05.10.4.8.1. Karakolun Hukuksal Niteliği
670
05.10.4.8.2. Karakolun Genel Hizmet Alanı Niteliği
671
05.10.4.8.3. Karakol Alanı Üzerinde Yapılaşma Hakkı
671
05.10.4.9. Pazar Yerleri
672
05.10.4.9.1. Pazar Yerlerinin Hukuksal Niteliği
672
05.10.4.9.2. Pazar Yerlerinin Genel Hizmet Alanı Niteliği
673
05.10.4.10. Millî Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Öğretime Yönelik Eğitim Tesis Alanları
675
05.10.4.10.1. Millî Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Öğretime Yönelik Eğitim Tesis Alanlarının Hukuksal Niteliği
675
05.10.4.10.2. Millî Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Öğretime Yönelik Eğitim Tesis Alanlarının Genel Hizmet Alanı Niteliği
675
05.10.4.10.3. Millî Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Öğretime Yönelik Eğitim Tesis Alanları Üzerinde Yapılaşma Hakkı
680
05.10.4.11. Semt Spor Alanları
681
05.10.4.11.1. Semt Spor Alanının Genel Hizmet Alanı Niteliği
681
05.10.4.11.2. Semt Spor Alanı ile İlgili Mekânsal Planlama Kararları
682
05.10.4.12. Özel Tesis Yapılmasına Konu Olmayan Ağaçlandırılacak Alanlar
683
05.10.4.12.1. Özel Tesis Yapılmasına Konu Olmayan Ağaçlandırılacak Alanların Genel Hizmet Alanı Niteliği
683
05.10.4.13. Otoyol Hariç Erişme Kontrolünün Uygulandığı Yol
687
05.10.4.13.1. Kesinleşen Karayolu Güzergâh Planları ve Düzenleme Ortaklık Payı
687
05.10.4.13.2. Otoyol Hariç Erişme Kontrolünün Uygulandığı Yolun Tanımlandığı Mevzuat
689
05.10.4.15. Taşkın Kontrol Tesisi Alanları
693
05.10.4.16. Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Sağlık Tesis Alanları
694
05.10.4.16.1. Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Sağlık Tesis Alanlarının Hukuksal Niteliği
694
05.10.4.16.2. Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Tesis Alanlarının Genel Hizmet Alanı Niteliği
695
05.10.4.16.3. Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Sağlık Tesis Alanları ile İlgili Mekânsal Planlama Kararları ve Yapılaşma Hakları
697
05.10.4.16.4. Özel Hastaneler Düzenleme Ortaklık Payından (DOP) Karşılanan Genel Hizmet Alanları İçinde Değerlendirilebilir mi?
698
05.10.4.17. Toplu Taşıma İstasyonları ve Durakları
699
05.10.4.17.1. Tapuda Maliye Hazinesi Mülkiyetinde Olan ve İmar Planlarında “Toplu Taşıma İstasyonları ve Durakları” Olarak Özgülenen Yerler
700
05.10.4.17.2. Toplu Taşıma İstasyonları ve Durakları ile İlgili Yetkili İdare
701
05.10.4.18. Resmî Kurum Alanı
701
05.10.4.18.1. Resmî Kurum Alanının Hukuki Niteliği
701
05.10.4.18.2. Resmî Kurum Alanının Genel Hizmet Alanı Niteliği
702
05.10.4.19. Mezarlık Alanı
703
05.10.4.19.1. Mezarlık Alanlarının Hukuki Niteliği
704
05.10.4.19.2. Mezarlıklar, Gömü ve Nakil ile Görevli ve Yetkili İdareler
707
05.10.4.19.3. Müslüman Olmayanlara Ait Mezarlıklar
709
05.10.4.19.4. Mezar Yeri Kullanım Tahsis Belgesi
710
05.10.4.19.5. İmar Planlarında “Mezarlık Alanları” ve Uygulama
711
05.10.4.19.6. Mezarlıklarda Cins Değişikliği
712
05.10.4.19.7. Mezarlıkların İç Planlaması
714
05.10.4.19.8. Mezarlık Defteri
714
05.10.4.19.9. Mezarlık Alanlarına Tecavüz, El Atma ve Ağaç Kesme
714
05.10.4.20. Belediye Hizmet Alanı
716
05.10.4.20.1. Belediye Hizmet Alanının Hukuksal Niteliği
716
05.10.4.20.2. Belediye Hizmet Alanının Genel Hizmet Alanı Niteliği
716
05.10.4.20.3. Belediyelerde Taşınmaz Yönetimi
718
05.10.4.20.4. Encümen Kararlarına Karşı Dava Açma Kısıtlaması Var mıdır?
721
05.10.4.20.6. Belediyeler, Bedelsiz Taşınmaz Devredebilirler mi?
721
05.10.4.20.7. Belediye Meclisi Üyeleri Belediyeye Taşınmaz ya da Mal Satabilirler mi?
722
05.10.4.20.8. Belediye Sattığı Taşınmazı Geri Alabilir mi?
722
05.10.4.20.9. Belediyelerin Kiralamalarında Süre Kaç Yıldır?
723
05.10.4.20.10. Belediye Kiracılarının Tahliyesinde Hangi Yasalar Uygulanır?
723
05.10.4.20.11. Kira Süresi Bitmemiş Taşınmazlarda Tahliye Süreci Nasıldır?
725
05.10.4.20.12. Belediyeler Sosyal Amaçlı Olarak Taşınmaz Tahsisi Yapabilir mi?
725
05.10.4.20.13. Belediyelerin Ecrimisil Uygulamalarının Hukuki Dayanakları Nelerdir?
728
05.10.4.20.14. Belediyenin Trampa Yapma (Değiştirme) Yetkisi Var mıdır?
730
05.10.4.20.15. Belediyenin Bağış Yapma Yetkisi Var mıdır?
730
05.10.4.20.16. Belediye Taşınmazlarının Haczi Olanaklı mı?
731
05.10.4.20.17. İptal Davaları
733
05.10.4.21. Sosyal ve Kültürel Tesis Alanı
734
05.10.4.22. Rekreasyon Alanı Olarak Ayrılan Parseller
735
05.10.4.22.1. Rekreasyon Alanlarının Niteliği
735
05.10.4.22.2. Rekreasyon Alanlarının Düzenleme Ortaklık Payından Karşılanamayacağına İlişkin Danıştay Kararları
736
05.10.4.22.3. Rekreasyon Alanlarının Kamu Tesisleri Arsaları (KOP) Olarak Değerlendirilemeyeceğine İlişkin Bir Danıştay Kararı
737
05.10.4.22.4. “Rekreasyon Alanı” ile “Rekreaktif Alan” Arasındaki Fark
737
05.10.4.22.5. Rekreasyon Alanlarında Yapı Ruhsatı Düzenlenemeyeceğine İlişkin Bir Danıştay Kararı
738
05.10.4.23. Mesire Alanları
739
05.10.4.23.1. Mesire Yerleri Yönetmeliği
740
05.10.4.23.2. Ormanlardaki Mesire Yerleri
741
05.10.4.23.3. Göl ve Deniz Kıyılarındaki Mesire Yerleri
742
05.10.5. Düzenleme Ortaklık Payının (DOP) ve Düzenleme Ortaklık Payı Oranının (DOPO) Hesaplanması
743
05.10.5.1. 02.11.1985 tarihli Resmî Gazete’de Yayımlanan İmar Kanunu’nun 18’inci Maddesi Uyarınca Yapılacak Arazi ve Arsa Düzenlenmesi ile İlgili Esaslar Hakkında Yönetmelikte DOP ve DOPO
745
05.10.5.2. 22.02.2020 Tarihli Resmî Gazete’de Yayımlanan Arazi ve Arsa Düzenlemeleri Hakkında Yönetmelikte DOP ve DOPO
745
05.10.5.3. Düzenlemeye Giren Parsellerin Tam ve Eksiksiz Olması ve Eşit Oranda DOP Düşülmesi
750
05.10.5.4. Bazı Parsellerden Düzenleme Ortaklık Payı Alınmaması İşlemin İptal Nedenidir
752
05.10.5.5. Kapanan Yollar ve Yol Fazlalarının Bulunması Durumunda DOP ve DOPO Hesabı
754
05.10.5.6. Ayırma ve Birleştirme ile Oluşan Parsellerin Bulunması Durumunda DOP ve DOPO Hesabı
757
05.10.5.7. Bağışlanan Arazi Parçalarının Bulunması Halinde DOP ve DOPO Hesabı
759
05.10.5.8. Kamulaştırılan Alanların Bulunması Durumunda DOP ve DOPO Hesabı
764
05.10.6. Genel Hizmet Alanlarının DOP Oranından Fazla Olması
766
05.10.6.1. 02.11.1985 Tarihli Resmî Gazete’de Yayınlanan İmar Kanunu’nun 18’inci Maddesi Uyarınca Yapılacak Arazi ve Arsa Düzenlenmesi ile İlgili Esaslar Hakkında Yönetmelik
768
05.10.6.2. 22.02.2020 Tarihli Resmî Gazete’de Yayımlanan Arazi ve Arsa Düzenlemeleri Hakkında Yönetmelik
769
05.10.6.3. Hesaplanan DOP Oranının Yasadaki DOP Oranına İndirilmesi İçin Tescil Harici Alanlardan Yararlanılması
772
05.10.7. İkinci DOP: Daha Önce Arsa Düzenlemesi Görmüş Parsellerde DOP ve DOPO Hesabı
785
05.10.8. Düzenleme Ortaklık Payının Bedele Dönüştürülmesi
791
05.10.8.1. 2019 Düzenlemesi Öncesi Durum
791
05.10.8.1.1. 18. Maddedeki Düzenleme
792
05.10.8.1.2. Düzenleme Ortaklık Payının Bedele Dönüştürülmesinde Yönetmeliğin Başarılı Olamamasının Nedenleri
792
05.10.8.1.3. 2019 Yılı Öncesi Düzenleme Ortaklık Payının Bedele Dönüştürülmesinin Değerlendirilmesinin
794
05.10.8.2. 2019 Yılında Yapılan Yeni Düzenleme
796
05.10.8.3. Düzenleme Ortaklık Payının Bedele Dönüştürülmesinin Nedeni Olan Yapının Niteliği
797
05.10.8.3.1. İmar Planının İptaliyle Kendiliğinden Geçersiz Duruma Gelen Yapı Ruhsatı ve Yapı Kullanma İzni
799
05.10.8.3.2. Hukuka Aykırı Verilen Yapı Ruhsatı Açısından Kazanılmış Hak
800
05.10.8.4. Düzenleme Ortaklık Payının Alınamadığı Durumlarda Bedele Dönüştürülecek Payların Hesaplanması
805
05.10.8.5. Düzenleme Ortaklık Payının Alınamadığı Durumlarda Bedele Dönüştürülecek Payların Değer Tespiti
806
05.10.9. Genel (Umumi) Hizmet Alanlarının Tapuya Tescili
812
05.10.10. Yapıların ve Ağaçların Başkasına Ait Parsellerde ve Genel Hizmet Alanlarında Kalması
815
05.10.11. Almanya’da Düzenleme Ortaklık Payı ve Eşdeğerlik
818
05.11. ARSA DÜZENLEMESİNDE TAPUDA KAYITLI PARSELLERİN İMAR PARSELLERİNE DAĞITIMI
820
05.11.1.1. Düzenlemeye Giren Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtılması ile İlgili İmar Yasalarındaki Kurallar
822
05.11.1.2. Düzenlemeye Giren Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtılması ile İlgili Yönetmeliklerdeki Kurallar
824
05.11.1.3. Türk Medeni Kanunu’nda (TMK) Taşınmaz Mülkiyeti ve Mülkiyet Hakkının Sona Ermesi
826
05.11.1.4. Kat Mülkiyeti Yasası (KatMY)’nda Taşınmaz Mülkiyeti ve Mülkiyet Hakkının Sona Ermesi
833
05.11.2. Arsa Düzenlemesinde Düzenlemeye Giren Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtılması Biçimleri
838
05.11.2.1. Paylı Mülkiyet Olarak Dağıtma
838
05.11.2.2. Bağımsız Mülkiyet Olarak Dağıtma
845
05.11.2.3. Kat Mülkiyetli Olarak Dağıtma
846
05.11.3. Düzenlemeye Giren Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtılması Ölçütleri
858
05.11.3.1. Düzenlemeye Alınan Taşınmazın Bulunduğu Yerden Tahsisi
859
05.11.3.1.1. Düzenlemeye Alınan Taşınmazın Aynı Yerdeki İmar Parsellerine Tahsisi
859
05.11.3.1.2. Düzenlemeye Giren Parselin Malikine Yapısının Bulunduğu İmar Parselinin Verilmesi
866
05.11.3.1.3. Plan ve Mevzuata Göre Korunması Olanaklı Yapıların Başkasına Ait İmar Parselinde Kalması
869
05.11.3.1.4. Plan ve Mevzuata Göre Korunması Olanaklı Olmayan ve Genel Hizmet Alanlarında Kalan Yapılar
871
05.11.3.2. Düzenlemeye Alınan Parselin En Yakınındaki Eşdeğer Alandan Tahsisi
872
05.11.3.2.1. Dağıtımda En Az Parsel Büyüklüğü, Kullanım Türü ve İmar Hakkı Ölçütlerinin Dikkate Alınması
878
05.11.3.2.2. Düzenlemeye Giren Taşınmazlara En Yakınındaki Alandan Yer Verilmesi
879
05.11.3.2.3. Bir Parsele Bulunduğu Yerden İmar Parseli Verilememesinde Zorunluluk Durumu
881
05.11.4. Düzenlemeye Giren Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtılmasında Özel Yasa Uygulamaları
883
05.11.4.1. Dağıtımın Değer Ölçütüne Göre Yapılması
884
05.11.4.2. İmar Hakkı Aktarımı
887
05.11.4.2.1. 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasasında İmar Aktarımı
887
05.11.4.2.2. 6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Yasada İmar Aktarımı
888
05.11.4.2.3. 3194 Sayılı İmar Yasasında İmar Hakkı Aktarımı
889
05.11.4.2.4. Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Görev ve Yetkilerini Yeniden Düzenleyen, 1 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde İmar Aktarımı
890
05.11.4.2.5. Bazı Parsellerin Belediyeye Bedelsiz Terki Karşılığında Emsalin Artırılması
891
05.11.4.3.1. 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası’na göre Trampa
893
05.11.4.3.2. 1 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde Trampa
895
05.11.5. Almanya ve İsviçre’de İmar Parsellerine Dağıtım
895
05.11.5.1. Almanya’da Düzenleme Kütlesi ve Dağıtım Kütlesi
895
05.11.5.2. İsviçre’de Düzenleme Kütlesi ve Dağıtım Kütlesi
897
05.11.6. Almanya ve Avusturya’da Dağıtım Ölçütü
897
05.11.6.1. Almanya’da Dağıtım Ölçütü
897
05.11.6.1.1. Değerlere Göre Dağıtım
897
05.11.6.1.2. Alanlara Göre Dağıtım
897
05.11.6.1.3. Dağıtım Oranı
898
05.11.6.2. Avusturya’da Dağıtım Ölçüsü
899
05.11.7. Almanya ve Avusturya’da Arsa Düzenlemesinde Değerleme
899
05.11.7.1. Almanya’da Arsa Düzenlemesinde Değerleme
899
05.11.7.2. Avusturya’da Arsa Düzenlemesinde Değerleme
902
05.11.8. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Tahsis
903
05.11.8.1. Almanya’da Tahsis
903
05.11.8.1.1. Tahsis Hakkı
903
05.11.8.1.2. Görüşme Takvimi
904
05.11.8.1.3. Tahsis İlkeleri
905
05.11.8.1.4. Para Denkleştirmesi
906
05.11.8.2. İsviçre’de Tahsis
906
05.11.8.2.1. Alanlara Göre Tahsis
906
05.11.8.2.2. Değerlere Göre Tahsis
906
05.11.8.2.3. Ortak Mülkiyetlerin, Üst Haklarının ve Benzerlerinin Tahsisi
907
05.11.8.2.4. Yapıya Zorlamayla Birlikte Tahsis
907
05.11.8.2.5. Yeni Tahsisin Hazırlanması
907
05.11.8.3. Avusturya’da Tahsis
907
05.11.9. Almanya ve İsviçre’de Ödenti
908
05.11.9.1. Almanya’da Ödenti
908
05.11.9.2. İsviçre’de Ödenti
909
05.11.9.2.1. Ödentilerin Belirlenmesi
909
05.11.9.2.2. Ödentiler
909
05.11.10. Almanya’da Ortak Mülkiyet ve Özel Tüzel Koşullar
910
05.12. ARSA DÜZENLEMESİNDE TEKNİK İŞLER
911
05.13. ARSA DÜZENLEMESİNDE İDARİ YARGI DENETİMİ
919
05.13.1. Ön Koşullar Yönünden İnceleme
922
05.13.1.1. İdari Yargının Arsa Düzenlemesini Ön Koşullar Yönünden Denetlemesinde Görev ve Yetki
922
05.13.1.2. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde İdari Mercii Tecavüzü
928
05.13.1.3. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde Ehliyet
929
05.13.1.3.1. İdari Yargıda Taraf Ehliyeti, Dava Ehliyeti ve Dava Şartı
930
05.13.1.3.2. İdari Yargıda Davacı Yönünden “Menfaat veya Hak İhlali”
935
05.13.1.3.3. 2577 Sayılı Yasada “Menfaati İhlal Edilenler” Deyimi Yerine “Kişisel Hakları İhlal Edilenler” Deyimi ile İlgili Değişikliğin İptali Kararı
938
05.13.1.3.4. İmar Planlarına Karşı Açılan İptal Davalarında Dava Açma Ehliyeti
941
05.13.1.3.5. Arsa Düzenlemesine Karşı Açılan İptal Davalarında Dava Açma Ehliyeti
946
05.13.1.4. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde İdari Davaya Konu Olacak Kesin ve Yürütülmesi Gereken Bir İşlem Olup Olmadığı
951
05.13.1.5. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde Süre Aşımı
954
05.13.1.5.1. Arsa Düzenlemesinin Bildirim Şekli ve Süre
955
05.13.1.5.2. Arsa Düzenlemesinde Bildirim (Tebligat)
962
05.13.1.5.3. Arsa Düzenlemesinin Bildirimi (Tebliği) Ardından Dava Açılması
965
05.13.1.5.4. Arsa Düzenlemesinin Bir Aylık İlanı Süresi İçinde İdari İtiraz ve Dava Açılması
968
05.13.1.5.5. Dava Açmanın Son Gününün Tatil Gününe ya da Çalışmaya Ara Verme Günlerine Rastlaması
977
05.13.1.5.6. Bir Ay Süreyle İlan Edilmeyen (Askıya Çıkarılmayan) ya da Askı Süresi Tamamlanmayan Arsa Düzenlemesine Karşı Dava Açılıp Açılamayacağı
979
05.13.1.6. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde Husumet
985
05.13.1.7. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde İdari Yargılama Usulü Yasası’nın 3. ve 5. Maddelerine Uygunluk
987
05.13.2. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesi
987
05.13.2.1. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesinde Yetki
988
05.13.2.1.1. Arsa Düzenlemesi ile İlgili Olarak İdarelere Verilen Yetkinin Dayanağı
988
05.13.2.1.2. Arsa Düzenlemesini Onaylamaya Yetkili İdareler
996
05.13.2.1.3. 5393 sayılı Belediye Yasası’na Bağlı İl/İlçe Belediyelerine Verilen Arsa Düzenlemesini Onaylama Yetkisi
1001
05.13.2.1.5. Büyükşehirlerde Nazım İmar Planının Onayından Sonra Arsa Düzenlemesinin Yapılmasında ve Parselasyon Planının Onaylanmasında Yetki
1013
05.13.2.1.6. Büyükşehirlerde, Yasalarla Büyükşehir Belediyesine Verilmiş Görevlerin ve Hizmetlerin Gerektirdiği İşlerle İlgili Arsa Düzenlemesinin Yapılmasında ve Parselasyon Planının Onaylanmasında Yetkisi
1016
05.13.2.1.7. TCDD Yasası ile Büyükşehir Belediyelerine ve İl/İlçe Belediyelerine Verilen Yetki
1017
05.13.2.1.8. 5302 Sayılı Yasa ile İl Özel İdaresine Verilen Arsa Düzenlemesini Onaylama Yetkisi
1019
05.13.2.1.9. 1 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile (m. 97) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na Verilen Arsa Düzenlemesini Onaylama Yetkisi
1021
05.13.2.1.10. 4562 Sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Yasası ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’na Verilen Arsa Düzenlemesini Onaylama Yetkisi
1027
05.13.2.1.11. 3194 Sayılı İmar Yasası (Ek m. 3) ile Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na Verilen Yetki
1030
05.13.2.1.12. Türkiye’deki Arsa Düzenlemesinin Görev ve Yetki Bakımından Değerlendirilmesi
1031
05.13.2.1.13. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Arsa Düzenlemesinde Görev ve Yetki
1033
05.13.2.1.14. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Düzenleme Kararı
1036
05.13.2.1.15. Almanya ve İsviçre’de Arsa Düzenlemesine Katılanlar
1039
05.13.2.1.16. Almanya ve Avusturya’da Düzenleme Kararının Duyurulması
1041
05.13.2.1.17. Almanya ve İsviçre’de Durum (Halihazır+Kadastro) Haritası ve Durum Kaydı
1043
05.13.2.1.18. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Arsa Düzenleme (Parselasyon) Planı
1044
05.13.2.1.19. Almanya ve İsviçre’de Resmi Sicillerin Düzeltilmesi
1049
05.13.2.1.20. Almanya ve Avusturya’da Masraflar ve Finansman
1050
05.13.2.2. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesinde Şekil (Usul= Biçim)
1052
05.13.2.2.1. Türkiye’de Arsa Düzenlemesinde Şekil (Usul= Biçim)
1052
05.13.2.2.2. Almanya Federal İmar Yasası’nda Eşdeğerlik İlkesine Dayalı Arsa Düzenlemesinde İşlem Sırası (Şekil=Usul=Biçim)
1059
05.13.2.3. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesinde Sebep
1061
05.13.2.4. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesinde Konu
1069
05.13.2.5. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesinde Amaç (Maksat)
1070
05.13.2.5.1. Kamu Yararının Tanımı ve Kapsamı
1070
05.13.2.5.2. Kamu Yararı ve Toplum Yararı Arasındaki Farklar
1071
05.13.2.5.3. Kamu Yararının Niteliği
1074
05.13.2.5.4. AİHM Penceresinden Kamu Yararı
1078
05.13.2.5.5. Arsa Düzenlemelerinde Kamu Yararı
1079
05.13.3. İdari Yargıda Yürütmenin Durdurulması
1082
05.13.4. Bilirkişilik Kurumu
1089
05.14. ARSA DÜZENLEMESİNİN İPTALİ VE SONUÇLARI
1093
05.14.1. Arsa Düzenlemesinin İptali
1093
05.14.1.1. İdare, 1/1000 Ölçekli Uygulama İmar Planı Değişmediği Sürece, Aynı Plana Dayalı Yeni Düzenleme Yapamaz
1093
05.14.1.2. Arsa Düzenlemesinin İdarece Geri Alınması veya Düzeltilmesinin Koşulları
1095
05.14.1.3. Arsa Düzenlemesi ile Oluşan Tapu Kayıtlarında “Sebebe Bağlılık” Kuralı
1098
05.14.1.4. Arsa Düzenlemesi İşlemi İdari Kararla Oluştuğundan İdari Bir İşlemdir ve Yargı Yetkisi İdari Yargıdadır
1101
05.14.1.5. Arsa Düzenlemesine Karşı Açılacak Davada Adli Yargı Yetki Kullanamaz
1103
05.14.1.6. Arsa Düzenlemesinin İdari Yargı Yerince İptal Edilmesi
1105
05.14.1.7. Arsa Düzenlemesinin İdari Yargıda İptali ile Birlikte Tapu Kayıtlarının “Yolsuz Tescil”e Dönüşmesi
1109
05.14.2. Arsa Düzenlemesinin İdari Yargıda İptali Sonrası Yapılması Gereken İşlemler
1113
05.14.2.1. Arsa Düzenlemesinin İptali ile Tapu Kayıtlarının Kendiliğinden Geçersiz Duruma Gelmemesi
1115
05.14.2.2. Arsa Düzenlemesinden Önceki Duruma Geri Dönülmesi
1116
05.14.2.3. Düzenlemeden Önceki Duruma Geri Dönülmesi ile Yeniden Arsa Düzenlemesinin Birlikte Yapılması
1122
05.14.3. Arsa Düzenlemesini İptal Eden Mahkeme Kararlarının Uygulanmaması ve Sonuçları
1127
ÜLKEMİZDE ARSA DÜZENLEMELERİNİN
06.2. VAR OLAN DURUM
1136
06.3. EŞİT ORANLI TOPRAK KESİNTİSİNİN SAKINCALARI
1138
06.4. ÜLKEMİZDEKİ BAZI GİRİŞİMLER VE EŞDEĞERLİĞİN KAVRANAMAYIŞI
1140
06.4.1. İmar Yasası Tartışmaları
1140
06.4.2. Torba Yasayla Yapılmak İstenen Değişiklikler
1141
06.4.3. Bakanlığın Yaptırdığı Pilot Çalışmalar
1142
06.5. BİR MODEL ARAYIŞININ ÖN SAVLARI
1143
06.5.1. Mülkiyet Açısından İnceleme
1143
06.5.2. Arsa Düzenlemelerinde Eşdeğerlik Sürecine Katılanların Eşitliği Açısından İnceleme
1144
06.5.3. Değerleme Açısından İnceleme
1147
06.5.4. Arsa Düzenlemesi ile Taşınmazlarda Oluşan Değer Artışları Kamuya Mal Edilmelidir
1150
06.5.5. Düzenleme, Tahsis Aşamasında Hak Sahiplerine Seçenekler Sunulabilmelidir
1151
06.5.6. Dağıtım Ölçütleri: Alan Ölçüsüne ve Değer Eşitliğine Göre Dağıtım
1151
06.6. EŞDEĞERLİK MODELİNİN İLKELERİ
1152
06.7. ALMANYA, İSVİÇRE VE AUSTURYA’DA ARSA DÜZENLEMESİ SÜRECİNİN TEMEL ÖĞELERİ
1153
06.7.1. Arsa Düzenlemesinin Amacı ve Dayanağı
1154
06.7.2. Arsa Düzenlemesinde Yetki ve Koşullar
1154
06.7.3. Maliklerle Görüşme ve Düzenleme Kararı
1155
06.7.4. Arsa Düzenlemesi Kararının İçeriği
1155
06.7.5. Arsa Düzenlemesi Kararının Duyurulması
1155
06.7.6. Arsa Düzenlemesi Kurullarının Oluşturulması
1156
06.7.7. Arsa Düzenlemesi Kurullarının Yetkilerinin Devredilmesi
1156
06.7.8. Arsa Düzenlemesinde Durum Haritası ve Durum Çizelgesi
1157
06.7.9. Arsa Düzenlemesinin Tapu Kütüğünde Belirtilmesi
1158
06.7.10. Arsa Düzenlemesinde Düzenleme Kütlesi ve Dağıtım Kütlesi
1158
06.7.11. Arsa Düzenlemesinde Dağıtım Ölçüsü
1159
06.7.12. Arsa Düzenlemesinde Tahsis ve Ödenti
1161
06.7.13. Arsa Düzenlemesinde Ortak Mülkiyet, Özel Tüzel Koşullar
1163
06.7.14. Arsa Düzenleme (Parselasyon) Planının Hazırlanması ve İçeriği
1163
06.7.15. Arsa Düzenlemesi Planının Duyurulması ve Yürürlüğe Girmesi
1164
06.7.16. Eşdeğerlik İlkesinin Uygulanmasında Taşınmaz Değerlemesi
1165
06.7.17. Maliklerin Arsa Düzenlemesine Katılımı
1166
06.7.18. Düzenleme Sonuçlarının Kabulü ve Tapuya Tescili
1167