Anayasa Değişikliklerinin Esas Bakımımdan Denetimi Dr. Gizem Güner Yaşar  - Kitap

Anayasa Değişikliklerinin Esas Bakımımdan Denetimi

1. Baskı, 
Temmuz 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
336
Barkod:
9786052643334
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
365,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
İnsan değerleri üreten, yaşatan ve değerlerle yaşayan tek varlıktır. Nitekim insanların varlıklarını anlamlandırırken başvurdukları temel kavram "değer" kavramıdır. Toplumların yaşam tarzları, tarih, inanç ve gelenekleriyle de yakından bağlantılı olan değerler, aslında insanların nasıl bir yaşam sürdüklerine dair bir ipucu ve nasıl yaşayacaklarına işaret eden birer yol haritasıdır.
Bir hukuk sisteminde "değerler"e başta anayasalar olmak üzere, kanunlar ve sözleşmeler gibi hukuki metinlerde rastlanacağı gibi, bu metinleri yorumlama, anlamlandırma ve somutlaştırma gibi görevleri olan mahkemelerin kararlarında da rastlamak mümkündür. Çalışmada ise özel olarak anayasalarda yer alan değerler üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır.
Anayasacılığın esası, hukuk devletinin ve gereklerinin sağlanması amacıyla iktidarın hukuk yoluyla sınırlandırılmasıdır. Bunun yanında anayasa, birey haklarının herkese, özellikle de devlete karşı olanlarının korunmasının aracıdır. Bu amaçlarla oluşturulan anayasaların uzun süre yaşamaları ise ancak gerçek anlamda uygulandığı zaman mümkün olacaktır. Benzer şekilde değerlerin anayasalarda yer almasından daha da önemli olan, bunların uygulamaya geçirilmesidir. Anayasal değerler sisteminin geliştirilmesi, korunması ve yasal döngü içerisinde uygulamaya geçirilip geçirilmediğini ortaya çıkarmak ise anayasa yargısının görevidir. Bu çalışmanın amacı da yüksek mahkemelerin anayasal değerleri anayasa değişikliklerinin yargısal denetimi yolu ile koruma hedefini gerçekleştirip gerçekleştirilmediğini sorgulamaktır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Anayasal Değerler Sistemi Bakımından Anayasayı Değiştirme İktidarı ve Sınırlılığı
.
Anayasal Değerler Sistemi Bakımından Anayasayı Değiştirme İktidarı ve Sınırlılığı
.
Türk Anayasa Mahkemesi'nin Anayasa Değişikliklerinin Denetimi Konusundaki Yaklaşımı
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
Sayfa
ÖNSÖZ 
7
İÇİNDEKİLER 
9
KISALTMALAR 
13
1. GİRİŞ 
15
2. ANAYASAL DEĞERLER SİSTEMİ BAKIMINDAN ANAYASAYI DEĞİŞTİRME İKTİDARI VE SINIRLILIĞI 
21
I. Anayasal Değerler Sistemi ve Sistemde Değişiklik Yapılmasının Mümkün Olup Olmadığı 
21
A. Değer ve Değer Yargısı Kavramı 
21
1. Değer kavramı 
21
2. Değerlerin değişime açık olup olmadığı meselesi ve değer yargısı kavramı 
24
B. Anayasal Değer Kavramı 
29
1. Anayasal değer kavramının içeriği 
29
a. Anayasaların içeriğine ilişkin yaklaşımlar 
30
b. Anayasal değerler sistemi, içeriği ve “Anayasal kimlik” kavramı 
31
2. Anayasal değerlerin anayasalardaki konumları 
39
a. Başlangıç metinleri 
39
b. Temel hak ve özgürlükleri içeren maddeler 
45
c. Değiştirilemez maddeler 
46
d. Anayasayı değiştirme kuralları 
46
e. Değerlendirme 
48
3. Anayasal değerler sisteminde değişiklik ihtiyacı 
48
C. Anayasayı Değiştirme İktidarının “Kuruculuk” Sıfatının Sorgusu ve Sınırlılığı Tartışmaları 
52
1. Anayasayı yapma ve değiştirme iktidarı açısından iktidar türleri 
52
2. Anayasayı değiştirme iktidarının “kuruculuk” sıfatının sorgusu 
57
3. Anayasayı değiştirme iktidarının sınırlılığı: Lehte ve aleyhte görüşler 
59
II. Anayasayı Değiştirme İktidarının Usuli Sınırları 
61
A. Anayasayı Değiştirme Usullerinin Varlık Gösterdiği Katı Anayasa Sistemi 
61
B. Anayasayı Değiştirme Usullerinin Önemi ve İşlevleri 
66
C. Anayasayı Değiştirme Usullerinin Değiştirilebilir Olup Olmadığı Tartışması 
68
III. Anayasayı Değiştirme İktidarının Maddi Sınırları 
70
A. Anayasayı Değiştirme İktidarının Anayasayı Değiştirme Biçimleri ve
Uygulamadaki Modeller 
71
1. Genel olarak 
71
2. Anayasa değişikliği modelleri 
74
a. Anayasal anayasa değişiklikleri 
75
b. Anayasa dışı anayasa değişiklikleri 
77
c. Anayasaya aykırı anayasa değişiklikleri 
80
B. Anayasa Değişikliklerinin Açık Maddi Sınırları (Explicit Substantive
Limitations): Değiştirilemez Maddeler 
91
1. Değiştirilemez maddelerin kapsamı 
91
2. Değiştirilemez maddelerin kapsamı dışında bırakılan diğer sınırlar 
94
3. Değiştirilemez maddelerin tarihsel temelleri ve gelişimi 
96
4. Değiştirilemez maddelerin amacı ve işlevi 
98
5. Değiştirilemez maddelere verilen hukuki değerle ilişkili tartışmalar 
102
a. Değiştirilemez maddelerin varlığına ilişkin itirazlar ve kabuller 
102
b. Değiştirilemez maddelerin değiştirilmesi meselesi 
107
c. Değiştirilemez maddelerin dar ve geniş yorumlanması 
110
6. Değiştirilemez maddelerin içeriği 
114
C. Anayasa Değişikliklerinin Zımnî Maddi Sınırları (Implicit Substantive
Limitations) 
118
1. Zımnî maddi sınırların kapsamı 
118
2. Zımnî maddi sınırların varlığını reddeden ve kabul eden görüşler 
122
3. Zımnî maddi sınırların tarihsel gelişimi 
125
3. ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN YARGISAL DENETİMİ VE BU DENETİMİN MEŞRULUĞU 
129
I. Anayasa Değişikliklerinin Yargısal Denetiminin Mantıki Temelleri 
130
II. Anayasa Değişikliklerinin Yargısal Denetiminin Yapıldığı Zaman Bakımından Denetim Sistemleri ve Ülke Uygulamaları 
133
A. Önleyici (a priori) Denetim 
135
B. Düzeltici (a posteriori) Denetim 
138
1. Anayasa değişikliklerinin denetimini reddeden ülkeler 
139
2. Şekil bakımından denetim 
142
3. Esas bakımından denetim 
145
III. Anayasa Değişikliklerinin Esas Bakımından Denetimi İçin Gerekli Argümanlar 
146
A. Anayasa Maddeleri Arasında Hiyerarşinin Kabulü 
146
1. Anayasayı değiştirme usulleri ile diğer anayasa maddeleri arasındaki
hiyerarşi 
151
2. Farklı değiştirme usulleri arasındaki hiyerarşi 
151
3. Değiştirilemez maddeler ile diğer anayasa maddeleri arasındaki hiyerarşi . 154
4. Değerlendirme 
161
B. Anayasa–üstülük Yaklaşımının Kabulü 
162
1. Anayasa–üstü prensiplerin varlığı ve geçerliliği tartışmaları 
162
2. Anayasaya uygunluk denetiminde ölçü alınan anayasa–üstü prensiplerin farklı görünümleri 
166
IV. Anayasa Değişikliklerinin Esas Bakımından Denetimini Reddeden Mahkemeler 
168
A. Amerika 
168
B. İrlanda 
170
C. Macaristan 
172
V. Anayasa Değişikliklerini Esas Bakımından Denetleyen Mahkemeler 
174
A. Almanya 
174
B. İtalya 
178
C. Hindistan’ın “Temel Yapı Doktrini” 
181
D. “Temel Yapı Doktrini”ni Uygulamaya Geçiren Diğer Ülkeler 
189
1. Güney Afrika Cumhuriyeti 
189
2. Kenya 
192
3. Kolombiya 
195
E. Brezilya 
201
F. Slovakya 
206
4. TÜRK ANAYASA MAHKEMESİ’NİN ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENETİMİ KONUSUNDAKİ YAKLAŞIMI 
211
I. Anayasa Mahkemesinin Anayasaya Uygunluk Denetimi Görevi ve Denetimin Sınırı 
212
A. Anayasa Mahkemesinin Anayasa Hükümlerini Yorumlama, Somutlaştırma ve Anlamlandırma İşlevi 
212
B. Yargısal Yorumun Sınırlarının Aşılması: “Yargısal Aktivizm” Nitelemesi 
213
C. Türk Anayasa Mahkemesi’nin Anayasa Değişikliklerinin Denetimi Sırasındaki “Yetkilerini Genişletme Eğilimi” 
217
II. Türk Anayasa Mahkemesi’nin Anayasa Değişikliklerinin Denetimine İlişkin Farklı Dönemlerdeki Uygulamaları 
221
A. Genel Olarak Türk Anayasa Mahkemesi’nin Anayasa Değişikliklerin Denetimi Sırasında Kullandığı Ölçü Normlar 
221
B. 1876 Anayasası (Kanun–ı Esasi) Dönemi 
224
C. 1924 Anayasası Dönemi 
226
D. 1961 Anayasası Dönemi 
229
1. 1961 Anayasası’nda anayasayı değiştirme usulü 
229
2. 1961 Anayasası’ndaki değiştirilemez maddeler 
230
3. Türk Anayasa Mahkemesi’nin kuruluşu ve anayasa değişikliklerinin
denetiminin başlama süreci 
232
4. Dönemin önemli içtihatları 
234
a. E. 1970/1, K. 1970/31, K. T. 16.6.1970: Esas bakımından denetimin
ilk sinyali 
234
b. E. 1973/19, K. 1975/87, K.T. 15.4.1975: Şekil görüntüsü altında
esas bakımından denetim 
243
c. Değerlendirme 
249
E. 1982 Anayasası Dönemi 
251
1. 1982 Anayasası’nda anayasayı değiştirme usulü 
253
2. 1982 Anayasası’ndaki değiştirilemez maddeler 
260
3. 4. maddenin değiştirilebilirliği tartışması 
261
a. 4. maddenin değiştirilebileceğini savunan görüşler 
261
b. 4. maddenin değiştirilemeyeceğini savunan görüşler 
264
c. Değerlendirme 
266
4. 1982 Anayasası’nda anayasa değişikliklerinin yargısal denetiminin
kapsamı 
267
5. Dönemin önemli içtihatları 
268
a. E. 1987/9, K. 1987/15, K. T. 18.06.1987: Mevzuata uygun denetim 
268
b. E. 2007/99, K. 2007/86, K. T. 27.11.2007: Mevzuata uygun denetim ve referandumlar üzerinde anayasallık denetimi sorunu 
269
c. E. 2008/16, K. 2008/116, K. T. 05.06.2008: Şekil görüntüsü altında esas bakımından denetim içtihatlarına dönüş 
277
d. E. 2010/49, K. 2010/87, K. T. 07.07.2010: Şekil görüntüsü altında
esas bakımından denetim yaklaşımının devamı 
289
e. E. 2011/59, K. 2012/34, K.T. 01.03.2012: Anayasa Mahkemesi’nin
“yetkisini genişletme eğilimi”nden vazgeçişi 
292
5. SONUÇ 
295
KAYNAKLAR 
303