Mahalli İdarelerde Mali Yönetim Mevzuat – Uygulama Ahmet Arslan  - Kitap

Mahalli İdarelerde Mali Yönetim

Mevzuat – Uygulama

1. Baskı, 
Haziran 2012
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
13x19
Sayfa:
321
Barkod:
9789750219535
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
260,00
İndirimli (%83):
45,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Mahalli müşterek ihtiyaçları karşılamak üzere kurulan belediye, belediye bağlı idareleri, il özel idaresi ve mahalli idare birliklerinden oluşan mahalli idarelerin. Anayasa ve yasalardan kaynaklanan idari ve mali özerklikleri bulunmaktadır. Bu özelliklerinden dolayı her bir mahalli idare yasal sınırlar çerçevesinde kendi mali sıkıntılarını çözmek için alternatif çözümler geliştirmek durumunda kalmaktadırlar.
Sorunların çözümü ise öncelikle mali yönetime ilişkin hukuki çerçevenin çok iyi anlaşılmasını gerektirmektedir. Bilindiği üzere, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile mahalli idarelerin mali yönetimlerinde "yetki ve sorumluluk" ile "bütçeleme ve raporlama" konularında yeni esaslar getirilmiş ve düzenlemeler yapılmıştır. Mahalli idarelerde Mali Yönetim başlıklı bu kitapta, mahalli idarelerin mali yönetim yapılarının işleyişi mevzuat ve uygulama boyutlarıyla blrlikte ele alınmaktadır.
Mahalli idarelerin mali yönetimi konusunda hemen hemen her hususu kapsayan bu kitabın amacı, mahalli idarelerin mali yönetim yapılarının işleyişi hakkında çeşitli meslek mensuplarına ve özellikle mahalli idarelerde uygulamanın içinde bulunanlara kapsamlı fakat genel çerçevede öz ve sistematik bilgi sağlamaktır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Mahalli İdarelerde Bütçe ve Muhasebe Sistemi
.
Mahalli İdarelerde Harcama ve Finansman Süreci
.
Yeni Kamu Mali Yönetim Sistemi Karşısında Gereğince Mahalli İdarelerce Kurulması Gereken Mekanizmalar
.
Sonuç ve Genel Değerlendirme
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Bölüm I:MAHALLİ İDARELERDEBÜTÇE VE MUHASEBE SİSTEMİ
1. GENEL OLARAK MAHALLİ İDARELER 
15
1.1. Belediyeler 
15
1.1.1. Görev ve Yetki Alanları 
15
1.1.2. Organları 
17
1.2. Belediye Bağlı İdareleri 
18
1.3. İl Özel İdareleri 
19
1.3.1. Görev ve Yetkileri 
19
1.3.2. Organları 
21
1.4. Mahalli İdare Birlikleri 
22
1.4.1. Kuruluş ve Görevleri 
22
1.4.2. Organları 
22
1.4.3. Köylere Hizmet Götürme Birlikleri 
23
1.4.4. Turizm Altyapı Hizmet Birlikleri 
25
2. BÜTÇE SİSTEMİ 
25
2.1. Analitik Bütçe Sınıflandırması (ABS) 
26
2.1.1. Genel Olarak ABS 
26
2.1.2. Analitik Bütçe Sınıflandırmasına Göre Gelir ve Gider Çeşitleri 
27
2.1.2.1. Ekonomik Sınıflandırma Bazında Harcamalar 
27
2.1.2.2. Fonksiyonel Sınıflandırma Bazında Harcamalar 
31
2.1.2.3. Kurumsal Sınıflandırma Bazında Harcamalar 
33
2.1.2.4. Finansman Tipi Sınıflandırma Bazında Harcamalar 
35
2.2. Bütçeye İlişkin Esaslar 
36
2.3. Bütçe Hazırlık Süreci 
38
2.3.1. Performans Programının Hazırlanması 
38
2.3.2. Bütçe Çağrısı 
39
2.3.3. Harcama Birimlerinin Gider Tekliflerini Hazırlamaları 
39
2.3.4. Tekliflerin Konsolide Edilmesi ve Bütçe Tasarısının Oluşturulması 
40
2.3.5. Bütçe Tasarısının Encümende Görüşülmesi 
40
2.3.6. Bütçe Tasarısının Meclise Sunulması 
40
2.3.7. Bütçe Tasarısının Plan ve Bütçe Komisyonunda Görüşülmesi 
41
2.3.8. Bütçe Tasarısının Mecliste Görüşülmesi 
43
2.3.9. Bütçenin Kesinleşmesi ve Yürürlüğe Girmesi 
44
2.4. Bütçe Denkliği 
47
2.4.1. Bütçe Denkliğinin Sağlanması 
47
2.4.2. Finansmanın Ekonomik Sınıflandırması 
47
2.5. Belli Bir Amaca Tahsisli Gelirler ve Alınan Paylar 
48
2.6. Geçmiş Yıl Bütçesinin Devamı 
49
2.7. Ödenek Kullanımı, Ödenek Aktarımı ve Bütçede Yapılacak Değişiklikler 
49
3. MUHASEBE SİSTEMİ 
50
3.1. Nakit ve Tahakkuk Esaslı Muhasebe Sistemleri 
50
3.2. Mahalli İdarelerde Hesap Planı 
53
3.2.1. Bilanço Hesapları 
55
3.2.2. Faaliyet Hesapları 
61
3.2.3. Bütçe Hesapları 
62
3.3. Kullanılacak Defter ve Belgeler 
62
3.3.1. Defterler 
62
3.3.2. Alındı Belgeleri 
63
3.3.3. Muhasebeleştirme Belgeleri 
63
3.4. Düzenlenecek Temel Mali Tablolar 
63
3.5. Mahalli İdareler Açısından Raporlama Birimi 
64
4. MAHALLİ İDARELERDE MALİ YÖNETİME İLİŞKİN YETKİLİ ORGANLAR 
67
4.1. Belediyelerde 
67
4.2. Büyükşehir Belediyelerinde 
68
4.3. İl Özel İdarelerinde 
68
Bölüm II:MAHALLİ İDARELERDE HARCAMA VE FİNANSMAN SÜRECİ
1. HARCAMA SÜRECİ 
71
1.1. Harcama Sürecinde Yer Alan Sorumlular ve Sorumlulukları 
71
1.1.1. Üst Yönetici 
73
1.1.2. Harcama Yetkilisi 
74
1.1.2.1. Genel Olarak Harcama Yetkililiği 
74
1.1.2.2. İhale Yetkililiği ile Harcama Yetkililiği İlişkisi 
78
1.1.2.3. Harcama Yetkilisinin Sorumluluğu 
79
1.1.3. Gerçekleştirme Görevlileri 
81
1.1.3.1. Genel Olarak Gerçekleştirme Görevliliği 
81
1.1.3.2. Gerçekleştirme Görevlilerinin Sorumluluğu 
81
1.1.4. Mali Hizmetler Birimi 
82
1.1.5. Muhasebe Yetkilisi 
85
1.1.5.1. Genel Olarak Muhasebe Yetkililiği 
85
1.1.5.2. Muhasebe Yetkililerinin Sorumluluğu 
86
1.2. Prosedür Olarak Harcama Süreci 
88
1.2.1. Ödeneklerin Kullanılması 
88
1.2.2. Yüklenmeye Girişilmesi 
89
1.2.2.1. Ertesi Yıla Geçen Yüklenme 
90
1.2.2.2. Gelecek Yıllara Yaygın Yüklenmeler 
90
1.2.3. Harcama Yetkilisi Tarafından Harcama Talimatı Verilmesi 
93
1.2.4. İşin Gerçekleştirilmesi (Mal ve Hizmetin Alınması) ve Belgelendirme 
94
1.2.5. İşlemlerin Ön Mali Kontrolden Geçirilmesi 
96
1.2.6. Muhasebe Yetkilisi Tarafından Ödeme Yapılması 
99
1.2.7. Ön Ödeme Müessesesi 
101
1.2.7.1. İş Avans ve Kredileri 
104
1.2.7.2. Personel Avansları 
109
1.2.7.3. Bütçe Dışı Avans ve Krediler 
112
1.2.7.4. Akreditifler 
113
1.3. Bütçe Kesin Hesabı 
115
1.3.1. Kesin Hesabın Düzenlenmesi 
115
1.3.2. Kesin Hesap-Faaliyet Raporu İlişkisi 
117
1.4. Harcama Sürecine İlişkin Yaptırımlar ve Yetkili Merciler 
119
1.4.1. Yaptırımlar 
121
1.4.1.1. Para Cezası 
122
1.4.1.2. Kamu Zararının Tazmini 
123
1.4.1.3. Suç Sayılan İşlemlerden Dolayı Ceza Kanunlarına Göre Uygulanacak Yaptırımlar 
125
1.4.1.4. Yetkisiz Tahsilât ve Ödeme Yapanlar Hakkında Uygulanacak Yaptırımlar 
125
1.4.2. Yetkili Merciler 
125
1.4.3. Yaptırımlarda Zamanaşımı 
127
2. MAHALLİ İDARELERDE FİNANSMAN 
127
2.1. Yasal Dayanaklarına Göre Gelir Kaynakları 
127
2.2. Ekonomik Sınıflandırma Bazında Yasal Dayanaklarına Göre Bütçe Gelirleri 
131
2.2.1. Vergi ve Harçlar 
133
2.2.1.1. Belediye Gelirleri Kanunu’nda Yer Alan Vergi ve Harçlar 
133
2.2.1.1.1. Belediye Vergileri 
133
2.2.1.1.2. Belediye Harçları 
134
2.2.1.1.3. Harcamalara Katılma Payları 
136
2.2.1.1.4. Müze Giriş Ücretleri ile Madenlerden Belediyelere Pay 
138
2.2.1.2. Emlak Vergisi Kanunu (Emlak Vergisi) 
139
2.2.1.2.1. Bina Vergisi 
139
2.2.1.2.2. Arazi Vergisi 
149
2.2.1.2.3. Emlak Vergisinde Matrah, Beyan ve Ödeme 
155
2.2.1.3. Vergi ve Harçlara İlişkin Gerçekleşme Rakamları 
161
2.2.2. Teşebbüs ve Mülkiyet Gelirleri 
163
2.2.2. Faizler, Paylar ve Cezalar 
164
2.2.3. Sermaye Gelirleri 
167
2.2.4. Alınan Bağış ve Yardımlar ile Özel Gelirler 
168
2.3. Mahalli İdare Türüne Göre Gelir Kaynakları 
170
2.3.1. İl Özel İdarelerinin Gelirleri 
170
2.3.2. Büyükşehir Belediyelerinin Gelirleri 
171
2.3.3. Belediyelerin Gelirleri 
172
2.3.4. Mahalli İdare Birliklerinin Gelirleri 
173
2.4. Gelirin Toplanmasında Sorumluluk 
173
2.4.1. Tarh ve Tahakkukla İlgili Olanlar 
174
2.4.2. Muhasebe Yetkililerinin Sorumluluğu 
174
2.4.3. Muhasebe Yetkilisi Mutemetleri 
175
2.5. Mahalli İdare Kaynaklarının Dağılımı 
179
2.6. Borçlanma 
184
2.6.1. Borçlanma Yetkisi ve Sınırları 
184
2.6.2. Borçlanma Şekilleri 
186
2.6.3. Mahalli İdarelerin Borçlanma Tutarları 
187
3. MAHALLİ İDARELERDE TAŞINIR VE TAŞINMAZ MAL YÖNETİMİ 
188
3.1. Taşınmaz Mal Yönetimi 
188
3.1.1. 5018 sayılı Kanunda Taşınmaz Mal Yönetimi Yönetimiyle İlgili Genel Hususlar 
188
3.1.2. Taşınmaz Edinimi 
191
3.1.2.1. Kamulaştırma 
191
3.1.2.2. Satınalma 
192
3.1.2.3. Devir ve Tahsis Yoluyla Taşınmaz Edinimi 
192
3.1.3. Taşınmazların İdaresi 
195
3.1.4. Taşınmazların Değerlendirilmesi ve Elden Çıkarılması 
196
3.1.5. Mahalli İdarelerde Taşınmaz Yönetimi Konusunda Yetkililer 
198
3.1.5.1. Belediyelerde 
198
3.1.5.2. İl Özel İdarelerinde 
199
3.1.5.3. Büyükşehir Belediyelerinde 
200
3.1.5.4. Mahalli İdare Birliklerinde 
200
3.2. Mahalli İdarelerin Sahip Bulunduğu Taşınmaz Varlık Tutarları 
200
3.3. Taşınır Mal Yönetimi 
201
3.4. Mahalli İdarelerin Sahip Bulunduğu Taşınır Varlık Tutarları 
202
4. MAHALLİ İDARELERDE MALİ DENETİM 
203
4.1. İç Denetçiler Tarafından Gerçekleştirilen Denetim 
203
4.2. Denetim Komisyonlarınca Gerçekleştirilen Denetim 
206
4.3. İhtisas Komisyonları (Plan ve Bütçe Komisyonu) Tarafından Gerçekleştirilen Denetim 
207
4.4. Meclis Üyelerince Bilgi Edinme ve Denetim Yollarıyla Yapılan Denetim 
210
4.5. İçişleri Bakanlığı’nca Yapılan Denetim 
211
4.6. Özel Denetim 
212
4.7. Belediye Müfettişlerince Gerçekleştirilen Denetim 
213
4.8. Sayıştay Denetimi (Dış Denetim) 
214
4.8.1. Genel Olarak Dış Denetim 
214
4.8.2. Denetimin Gerçekleştirilmesi 
217
4.8.3. Denetim Sonucunun Raporlanması ve İlam 
218
4.8.4. İlama İtiraz (Kanun) Yolları 
219
4.8.4.1 Temyiz 
219
4.8.4.2. Yargılamanın İadesi 
220
4.8.4.3. Karar Düzeltilmesi 
221
Bölüm III:YENİ KAMU MALİ YÖNETİM SİSTEMİ KARŞISINDA GEREĞİNCE MAHALLİ İDARELERCE KURULMASI GEREKEN MEKANİZMALAR
1. STRATEJİK PLANLAMA, PERFORMANS PROGRAMI VE PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME 
223
1.1. Stratejik Planlama 
223
1.1.1. Stratejik Planlama Kavramı ve Hukuki Çerçeve 
223
1.1.2. Stratejik Planlamada Fayda ve Risk Unsurları 
227
1.1.3. Stratejik Planda Yer Alması Gereken Temel Unsurlar 
227
1.1.4. Stratejik Planlama Süreci 
228
1.1.4.1. Hazırlık Dönemi ve Programı 
228
1.1.4.2. Stratejik Planların Hazırlanması 
231
1.1.5. Stratejik Planlama Sürecinde Uyulması Gereken Genel İlkeler 
238
1.1.6. Stratejik Planların Kalkınma Planı ile İlişkilendirilmesi 
240
1.1.7. Stratejik Planın Sunulması 
241
1.1.8. Üst Yöneticilerin Sorumluluğu 
241
1.1.9 Stratejik Planların Süresi, Güncelleştirilmesi ve Yenilenmesi 
241
1.1.10. Stratejik Plan-Performans Programı İlişkisi 
242
1.2. Performans Esaslı Bütçeleme Kapsamında Performans Programı Hazırlanması 
242
1.2.1. Hukuki Çerçeve 
244
1.2.2. Performans Programı Hazırlama Esasları 
245
1.2.3. Performans Programının Unsurları 
246
1.2.4. Performans Programı Hazırlama Süreci 
248
1.2.4.1. Öncelikli Stratejik Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi 
249
1.2.4.2. Performans Hedef ve Göstergeleri ile Faaliyetlerin ve Bu Faaliyetlerden Sorumlu Birimlerin Belirlenmesi 
249
1.2.4.3. Faaliyet Maliyetlerinin Belirlenmesi 
251
1.2.4.4. Performans Hedeflerinin Kaynak İhtiyacının Belirlenmesi 
252
1.2.4.5. Performans Programının Kaynak İhtiyacının Belirlenmesi 
252
1.2.4.6. Performans Programının Oluşturulması 
253
2. İÇ KONTROL SİSTEMİ 
255
2.1. İç Kontrol Kavramı ve Hukuki Çerçeve 
255
2.1.1. İç Kontrolün Kamuda Gelişimi 
255
2.1.2. İç Kontrol Nedir/Ne Değildir 
257
2.1.2.1. İç Kontrolün Amaçları 
259
2.1.2.2. İç Kontrolün Temel İlkeleri 
260
2.1.2. İç Kontrolün Önemi 
260
2.1.3. İç Kontrol-Ön Malî Kontrol İlişkisi 
262
2.2.2. İç Kontrolle İlgili Sorumlular ve Sorumlulukları 
263
2.3. İç Kontrolün Unsurları 
264
2.3.1. Kontrol Ortamı 
265
2.3.2. Risk Değerlendirmesi 
265
2.3.3. Kontrol Faaliyetleri 
265
2.3.4. Bilgi ve İletişim 
266
2.3.5. Gözetim 
266
2.4. İç Kontrol Standartları 
267
2.4.1. Kontrol Ortamı Standartları 
267
2.4.2. Risk Değerlendirme Standartları 
268
2.4.3. Kontrol Faaliyetleri Standartları 
268
2.4.4. Bilgi ve İletişim Standartları 
269
2.4.5. İzleme Standartları 
270
2.5. İç Kontrolün Sınırları 
270
Bölüm IV:SONUÇ VE GENEL DEĞERLENDİRME
Ekler Listesi 
275
MAHALLİ İDARELERE İLİŞKİN KURUMSAL SINIFLANDIRMA ANAHTARI 
276
TAHAKKUK ESASINA GÖRE MAHALLİ İDARELERİN FAALİYET DÖNEMİ GELİR-GİDERLERİ 
278
NAKİT (BÜTÇE) ESASINA GÖRE MAHALLİ İDARELERİN FAALİYET DÖNEMİ GELİR-GİDERLERİ 
279
MAHALLİ İDARELERE İLİŞKİN HESAP PLANI 
280
MAHALLİ İDARELER BÜTÇE VE MUHASEBE YÖNETMELİĞİ’NİN İLGİLİ HÜKÜMLERİ 
289
Kaynakça 
315
Kavram Dizini 
319