Sosyal Medyada Gerçekleşen İhlâller Karşısında Kişilik Hakkının Korunması Dr. Öğr. Üyesi Sinan Sami Akkurt  - Kitap

Sosyal Medyada Gerçekleşen İhlâller Karşısında Kişilik Hakkının Korunması

1. Baskı, 
Temmuz 2019
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
17x25
Sayfa:
672
Barkod:
9789750255342
Kapak Türü:
Ciltli
Kitabın Fiyatı:
550,00
İndirimli (%77):
125,00
Stoktan hemen gönderilir.
Diğer Baskılar
3. baskı Yeni Baskı
Haziran 2023
885,00
885,00 (%0)
2. baskı
Ekim 2020
570,00
275,00 (%52)
Kitabın Açıklaması
Bu monografide, öncelikle sosyal medyada ihlâle elverişli olan (kişilik hakkı kapsamındaki) başlıca kişisel değerler belirtilerek, kullanıcı (içerik sağlayıcı), site sahipliği (yer sağlayıcı), internet dağıtıcısı (erişim sağlayıcı) ve toplu kullanım sağlayıcılar gibi doğrudan veya dolaylı sosyal medya süjelerinin bu değerlerin korunmasına yönelik özel mevzuatta ihdas edilen yükümlülükleri ile sorumlulukları açıklanmış; akabinde de ilgili süjelerin, sosyal medya özelinde bu özel kurallara riayet etmemeleri dolayısıyla oluşabilecek olası kişilik hakkı ihlâlleri karşısında başvurulacak uyarı yöntemi, ilgili idarî kurumlara - kurullara başvuru ve/ veya şikayet, içeriğin çıkarılması, erişimin engellenmesi gibi özel korunma yolları ortaya koyulmaya çalışılmıştır.
Sosyal medyada gerçekleştirilen ihlâller ve saldırılar karşısında başvurulabilecek özel korunma yollarından sonuç alınamaması ve/veya bunların ihlâli bertaraf etmeye yeterli görülmemeleri hâlinde yahut tercihen doğrudan doğruya başvurulabilecek genel korunma yolları ise monografinin son bölümünde izah edilmiştir. Bunların başında saldırıyı önleme, saldırıya son verme, hukuka aykırılığın tespiti gibi koruyucu dâvalar gelmektedir. Ancak bunlar dahi her zaman ihlâlin zararlı sonuçlarını bertaraf ve/ veya telafi etmek için tek başlarına yeterli olmayabilirler. Dolayısıyla sosyal medyada kişilik hakkı ihlâl edilen ve bundan zarar gören hak sahibinin malvarlığını eski hâline getirmek ya da içine düştüğü acının, elemin ve ızdırabın etkilerini bir nebze olsun hafifletebilmek amacıyla açacağı maddî - manevî tazminat dâvalarına da anılan kısımda detaylarıyla ve sosyal medya özelinde değinilmeye gayret gösterilmiştir. Kişilik hakkını ihlâl eden kişinin bu yolla elde ettiği kazancın istenmesine ilişkin (gerçek olmayan) vekâletsiz işgörme dâvası da başvurulabilecek genel korunma yolları arasında değerlendirilmiş ve bilhassa uygulayıcılar için arz ettikleri önem dolayısıyla, konuyla ilgili emsâl yargı / idarî kurul kararlarına monografinin "ek"i olarak yer verilmiştir. Son olarak, sosyal medyada kişilik hakkını ihlâl eden "içeriğin çıkarılması" amacıyla kullanıcıya/ site sahipliğine veya bu nitelikteki içeriğe "erişimin engellenmesi" amacıyla mahkemeye sunulacak dilekçe örnekleri de "ek"ler arasında gösterilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Sosyal Medya Süjeleri, Yükümlülükleri ve Sorumlulukları (Kullanıcılar, Site Sahipleri, Erişim ve Toplu Kullanım Sağlayıcılar)
.
Sosyal Medyada Gerçekleşen Başlıca İhlâller
.
Sosyal Medya İhlâllerine Karşı Özel Korunma Yolları (Uyarı Yöntemi, İdarî Başvuru ve Şikâyet, İçeriğin Çıkarılması, Erişimin Engellenmesi)
.
Sosyal Medya İhlâllerine Karşı Genel Koruyucu Dâvalar (Önleme, Son Verme ve Tespit Dâvaları)
.
Sosyal Medya İhlâllerine Karşı Tazminat Dâvaları (Maddî – Manevî Tazminat Dâvaları
.
Kınama, Mahkeme Kararlarının Yayımlanması – Üçüncü Kişilere Bildirilmesi, Cevap ve Düzeltme
.
Gerçek (Caiz) Olmayan Vekâletsiz İşgörme Dâvası(Sosyal Medyada Kişilik Hakkı İhlâlinden Elde Edilen Kazancın İstenmesi)
.
Sosyal Medyada Kişilik Hakkı İhlâllerini İlgilendiren Emsâl Yargı ve İdarî Kurul Kararları
.
Sosyal Medya İhlâllerine Karşı Özel Korunma Yollarına İlişkin Dilekçe Örnekler
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
19
Giriş 
23
Birinci Bölüm
KİŞİ, KİŞİLİK KAVRAMLARI VE KİŞİLİK HAKKI
§ 1. KİŞİ VE KİŞİLİK KAVRAMLARI 
25
I. KİŞİ KAVRAMI 
25
II. KİŞİLİK KAVRAMI 
28
§ 2. KİŞİLİK HAKKI 
29
I. KAVRAM 
29
II. NİTELİK VE ÖZELLİKLERİ 
30
III. KONUSU VE KAPSAMI: KİŞİSEL DEĞERLER 
31
A. Maddî Bütünlüğe İlişkin Kişisel Değerler 
32
1. Yaşam 
32
2. Beden Bütünlüğü 
35
3. Sağlık 
39
B. Manevî Bütünlüğe İlişkin Kişisel Değerler 
40
1. Ehliyetler 
40
2. Özgürlük 
42
3. Şeref ve Haysiyet 
45
4. Ad 
47
5. Resim ve Ses 
51
6. Özel Hayat ve Sırlar 
59
a. Genel Olarak 
59
b. Özel Hayatın Gizliliği Kapsamında Kişisel Veriler 
73
C. İktisadî Bütünlüğe İlişkin Değerler 
75
1. İktisadî Özgürlük ve Varlık 
76
2. Meslekî İtibar 
80
3. Meslekî – Ticarî Gizlilik ve Sırlar 
82
İkinci Bölüm
SOSYAL MEDYA, SÜJELERİ VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ
§ 3. SOSYAL MEDYA 
85
I. KAVRAM 
85
II. TARİHSEL GELİŞİMİ 
89
III. NİTELİK VE ÖZELLİKLERİ 
90
A. Erişilebilirlik 
90
B. Kullanıcı/ Katılımcı 
91
C. İnteraktif Paylaşım, Etkileşim ve İçerik 
92
D. İletişim 
93
IV. BİLEŞENLERİ VE BAŞLICA MECRALARI 
94
A. Sosyal Ağlar 
94
B. Fotoğraf, Ses ve Video Paylaşım Siteleri 
96
C. Bloglar 
96
D. Mikro Bloglar 
97
E. Wikiler 
98
F. Sosyal İşaretleme Siteleri 
98
G. Sanal Oyun – Sanal Gerçeklik (Yaşam) Platformları 
99
H. Elektronik Posta Grupları 
99
İ. Kurumsal İntranet 
100
J. Ekstranet 
100
V. SOSYAL AĞLARDAKİ BAŞLICA KISIMLARIN, İŞLEVLERİN VE İŞLEMLERİN, KİŞİLİK HAKKI KAPSAMINDAKİ HAYAT ALANLARI İLE İLİŞKİSİ 
101
A. Profil 
101
B. Gönderi, Paylaşım, Tweet, Retweet, Entry 
106
C. Zaman Tüneli (Zaman Akışı) ve Duvar (Haber Kaynağı) 
108
D. Yorum Yapma ve Duygu Belirtme 
111
E. Konum Bilgisi Ekleme 
113
F. Etiketleme 
114
G. Doğrudan/ Direkt Mesaj 
115
VI. SOSYAL MEDYANIN TOPLUMSAL HAYATA ETKİLERİ 
117
§ 4. SOSYAL MEDYA SÜJELERİ VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ 
122
I. SOSYAL MEDYA YER SAĞLAYICISI KAVRAMI, YÜKÜMLÜLÜKLERİ VE OLASI İHLÂLLER/ SALDIRILAR İLE İLİŞKİSİ 
122
A. Sosyal Medya Yer Sağlayıcısı Kavramı: Sosyal Medya Hizmeti Sunan Mecra – Site Sahipliği 
122
B. Yer Sağlayıcının Özel Yükümlülükleri 
125
1. Hukuka Uygunluk Ön Denetimi 
126
2. İçeriğin Yer Sağlayıcı Tarafından Yayından Çıkarılması Yükümlülüğü: Uyarı Yöntemi 
126
a. Suç Teşkil Eden İçerikler Bakımından 
128
b. Kişilik Hakkı İhlâli Teşkil Eden İçerikler Bakımından 
131
3. İçeriğin Kamu Otoritelerince Çıkarılmasına / Erişime Engellenmesine Katlanma ve Gereğini Yerine Getirme Yükümlülüğü 
136
a. Suç Teşkil Eden İçerikler Bakımından 
137
b. Kişilik Hakkı İhlâli Teşkil Eden İçerikler Bakımından 
140
aa. Genel Olarak Kişilik Hakkı İhlâllerinde İçeriğin Çıkarılması ve/ veya Erişime Engellenmesi 
140
bb. Özel Hayatın Gizliliğinin İhlâlinde İçeriğin Çıkarılması ve/ veya Erişime Engellenmesi 
143
4. Kamuoyunu Bilgilendirme (Aleniyet) Yükümlülüğü 
144
5. Trafik Bilgilerini Saklama ve Gizlilik Yükümlülüğü 
146
6. Kamu Otoritelerince İstenilen Bilgileri Sağlama ve Tedbir Yükümlülüğü 
149
C. Yer Sağlayıcının Olası İhlâller/ Saldırılar ile İlişkisi 
153
1. Kişisel Verilerin İşlenmesi, Depolanması, Aktarılması ve Korunmasıyla İlgili İhlâller ile İlişkisi 
153
a. Mevzuatın Özel Hükümlerine Aykırı Davranışları ile İlgili İhlâller 
154
b. Bazı Özel Kullanım Koşullarının, Gizlilik ve Veri İlkelerinin Hukuka Uygunluğu/ Aykırılığı Hakkında Tahliller 
158
aa. Yer Sağlayıcı ile Kullanıcı Arasında Özel Kullanım Koşulları, Gizlilik ve Veri İlkeleri Vasıtasıyla Kurulan Hukukî İlişki 
158
bb. Özel Kullanım Koşullarının, Gizlilik ve Veri İlkelerinin Genel İşlem Koşulu Olarak Tahlili ve Sorumsuzluk Kayıtlarının Durumu 
175
cc. Özel Kullanım Koşulları, Gizlilik ve Veri İlkelerine Göre Kişisel Verilerin Yurtdışına Aktarılması 
179
dd. Özel Kullanım Koşulları, Gizlilik, Veri İlkelerinin Ulaşılabilirliği, Milletlerarası Yetki Şartı ve Uygulanacak Hukuk 
181
ee. Özel Kullanım Koşulları, Gizlilik ve Veri İlkelerine Dayanılarak Üçüncü Kişi Verilerinin İşlenmesi, Depolanması, Aktarılması 
182
2. Ticarî Reklâmlar ile İlgili İhlâller 
185
3. Veri Güvenliği Açıkları ile İlgili İhlâller 
187
4. İçerikler ile İlgili İhlâller 
193
II. SOSYAL MEDYA İÇERİK SAĞLAYICISI KAVRAMI, YÜKÜMLÜLÜKLERİ VE OLASI İHLÂLLER/ SALDIRILAR İLE İLİŞKİSİ 
195
A. Sosyal Medya İçerik Sağlayıcısı Kavramı: Kullanıcı 
195
B. İçerik Sağlayıcının Özel Yükümlülükleri 
198
1. Hukuka Uygunluk Denetimi 
199
2. İçeriğin İçerik Sağlayıcı Tarafından Yayından Çıkarılması Yükümlülüğü 
201
3. İçeriğin Kamu Otoritelerince Çıkarılmasına / Erişime Engellenmesine Katlanma ve Gereğini Yerine Getirme Yükümlülüğü 
203
4. Kamuoyunu Bilgilendirme (Aleniyet) Yükümlülüğü 
206
5. Kamu Otoritelerince İstenilen Bilgileri Sağlama ve Tedbir Yükümlülüğü 
207
C. İçerik Sağlayıcının Olası İhlâller/ Saldırılar ile İlişkisi 
208
1. Mevzuatın Özel Hükümlerine Aykırı Davranışları 
208
2. Özel Kullanım Koşulları, Gizlilik ve Veri İlkelerine Aykırı Davranışları 
209
3. Mevzuatın Genel Hükümlerine Aykırı Davranışları 
211
a. Genel Olarak 
211
b. Maddî Bütünlüğe İlişkin Başlıca Kişisel Değerlerin İhlâli 
212
c. Manevî Bütünlüğe İlişkin Başlıca Kişisel Değerlerin İhlâli 
214
aa. Şeref ve Haysiyet 
214
aaa. Genel Olarak 
214
bbb. Hakaret 
217
ccc. Tehdit 
228
ddd. İftira 
231
eee. Taciz ve Müstehcenlik 
233
bb. Özel Hayatın Gizliliği 
239
cc. Ad, Resim, Haberleşmenin Gizliliği ve Sahte Hesaplar 
245
aaa. Ad, Resim ve Haberleşmenin Gizliliğinin İhlâli 
245
bbb. Sahte Hesaplar 
250
dd. Sosyal Medya veya e–Posta Hesabına Sızma: Hesabın Ele Geçirilmesi 
253
d. Meslekî ve Ticarî Bütünlüğe İlişkin Başlıca Kişisel Değerlerin İhlâli 
256
e. Sosyal Medya Kullanıcısı Olmayan Üçüncü Kişilerin Kişilik Haklarının İçerik Sağlayıcı Tarafından İhlâli 
259
f. Çocuğun Kişilik Hakkının Sosyal Medyada Ebeveynler Tarafından İhlâli 
259
g. Sosyal Medya Hesabının Sahibinin Ölümünden Sonraki Akıbeti ve Bu Çerçevede Gerçekleşebilecek Olası İhlâller Karşısında Kişilik Hakkının Korunması 
263
III. DOLAYLI (PASİF) BİRER SÜJE OLARAK ERİŞİM SAĞLAYICI VE TOPLU KULLANIM SAĞLAYICILAR: İNTERNET ERİŞİMİ SAĞLAYANLAR 
264
A. Erişim Sağlayıcı Kavramı ve Yükümlülükleri 
265
1. Erişim Sağlayıcı Kavramı 
265
2. Erişim Sağlayıcının Yükümlülükleri 
266
a. Hukuka Uygunluk Ön Denetimi 
266
b. İçerik Filtreleme 
266
c. İçeriğin Erişim Sağlayıcı Tarafından Yayından Çıkarılması Yükümlülüğü 
268
d. Erişimin Engellenmesine İlişkin Yükümlülüğü 
269
e. Diğer Yükümlülükleri 
272
B. Toplu Kullanım Sağlayıcı Kavramı ve Yükümlülükleri 
272
1. Toplu Kullanım Sağlayıcı Kavramı 
272
2. Toplu Kullanım Sağlayıcının Yükümlülükleri 
274
a. İçerik Filtreleme Yükümlülüğü 
274
b. Erişim Kayıtlarını Kaydetme Yükümlülüğü 
274
d. Kullanıcıları Tanımlayacak Sistem Kurma Yükümlülüğü 
275
e. Ticarî Toplu Kullanım Sağlayıcılar İçin Diğer Ek Yükümlülükler 
275
Üçüncü Bölüm
SOSYAL MEDYA SÜJELERİNİN SORUMLULUKLARI VE SOSYAL MEDYADA GERÇEKLEŞEN KİŞİLİK HAKKI İHLÂLLERİNE
KARŞI HUKUKÎ KORUNMA YOLLARI
§ 5. BÖLÜMÜN TAKDİMİ VE SINIRLANDIRILMASI 
277
§ 6. ÖZEL KORUNMA YOLLARI: SOSYAL MEDYA SÜJELERİNİN ÖZEL HÜKÜMLER ÇERÇEVESİNDE SORUMLULUKLARI VE MÜEYYİDELER 
279
I. YER SAĞLAYICI BAKIMINDAN 
279
A. İYDHK. Kapsamında Sorumluluğu ve Özel Korunma Yolları 
279
B. KVKK. Anlamında Sorumluluğu ve Özel Korunma Yolları 
286
1. Yer Sağlayıcının (Veri Sorumlusunun) Sorumlu Olduğu Yükümlülükler 
286
2. Yer Sağlayıcıya (Veri Sorumlusuna) Başvuru ve Kurul’a Şikâyet 
290
3. Cezaî Koruma 
291
II. İÇERİK SAĞLAYICI BAKIMINDAN 
292
III. DOLAYLI (PASİF) SÜJELER BAKIMINDAN 
295
A. Erişim Sağlayıcı 
295
B. Toplu Kullanım Sağlayıcı 
298
§ 7. GENEL KORUNMA YOLLARI: AKTİF SOSYAL MEDYA SÜJELERİNİN GENEL HÜKÜMLER ÇERÇEVESİNDE SORUMLULUKLARI VE BU ÇERÇEVEDE BAŞVURULABİLECEK HUKUKÎ ÇARELER 
299
I. AKTİF SOSYAL MEDYA SÜJELERİNİN GENEL HÜKÜMLER ÇERÇEVESİNDE SORUMLULUKLARI 
299
A. Yer Sağlayıcı 
300
1. Hukukî Sorumluluğu 
301
a. Akdî Sorumluluk 
301
b. Akit Dışı Sorumluluk 
304
2. Cezaî Sorumluluğu 
306
B. İçerik Sağlayıcı 
307
1. Hukukî Sorumluluğu 
308
a. Akdî Sorumluluk 
308
b. Akit Dışı Sorumluluk 
308
2. Cezaî Sorumluluğu 
312
3. Başkasına Ait İçerikten Sorumluluğu 
314
II. AKTİF SOSYAL MEDYA SÜJELERİNİN KİŞİLİK HAKKI İHLÂLLERİ KARŞISINDA GENEL HÜKÜMLERE GÖRE BAŞVURULABİLECEK HUKUKÎ ÇARELER 
318
A. Kişilik Hakkını Koruyucu Dâvalar, Ortak Dâva Şartı, Usul Hükümleri, Kararın Üçüncü Kişilere Bildirilmesi veya Yayımlanması 
319
1. Genel Olarak Koruyucu Dâvalar 
319
a. Önleme Dâvası 
319
b. Son Verme Dâvası 
323
c. Tespit Dâvası 
327
2. Koruyucu Dâvaların Ortak Şartı: Sosyal Medyada Kişilik Hakkına Yönelik Davranışın Hukuka Aykırılığı 
329
a. Genel Olarak 
329
b. Ortak Dâva Şartını Ortadan Kaldıran Hâller: Hukuka Uygunluk Sebepleri 
330
aa. Sosyal Medyada Kişilik Hakkına Yönelik Davranışa Hak Sahibinin Rıza Göstermesi 
330
bb. Kişilik Hakkına Yönelik Sosyal Medya Davranışının Üstün Nitelikte Kamu Yararına Dayanması: Özellikle Basın ve İfade Özgürlüğü 
334
cc. Kişilik Hakkına Yönelik Sosyal Medya Davranışının Hukuk Düzeninin Tanıdığı Bir Yetkiye Dayanması 
343
aaa. Sosyal Medya Davranışının Kamu Hukukundan Doğan Bir Yetkinin Kullanılması Niteliğinde Bulunması 
343
bbb. Sosyal Medya Davranışının Özel Hukuktan Doğan Bir Yetkinin Kullanılması Niteliğinde Bulunması 
345
dd. Kişilik Hakkına Yönelik Sosyal Medya Davranışının Üstün Nitelikte Bir Özel Yarara Dayanması 
347
3. Sosyal Medyada Gerçekleşen Kişilik Hakkı İhlâllerine İlişkin Koruyucu Dâvalarda Usul Hükümleri: Özellikle Uygulanacak Hukukun Tespiti, Görev ve Yetki 
351
a. Türk Mahkemelerince Türk Hukukuna Göre Bakılacak Koruyucu Dâvalarda Görev ve Yetki 
352
aa. Kural 
352
bb. Haksız Fiilin İşlendiği ve Zararın Meydana Geldiği/ Gelme İhtimâlinin Bulunduğu Yerlerin Belirlenmesi 
355
b. Yabancılık Unsuru İçeren Kişilik Hakkı İhlâllerine İlişkin Koruyucu Dâvalarda Uygulanacak Hukuk ve Milletlerarası Yetki 
358
aa. Uygulanacak Hukukun Belirlenmesi 
358
bb. Yetkili Mahkemenin Belirlenmesi 
359
4. Kararın Üçüncü Kişilere Bildirilmesi veya Yayımlanması 
360
5. Düzeltme ve Cevap Hakkı Tartışması 
362
B. Tazminat Dâvaları 
365
1. Maddî Tazminat Dâvası 
366
a. Kavram 
366
b. Şartları 
366
aa. Sosyal Medyada Kişilik Hakkına Yönelik Davranışın Hukuka Aykırı Olması 
366
bb. Sosyal Medyada Kişilik Hakkı İhlâl Edenin Kural Olarak Kusurlu Olması 
367
aaa. Dâva Şartı Olarak Genel Kural: Kusur Sorumluluğu 
367
bbb. Kusursuz Sorumluluk Hâlinde Maddî Tazminat 
368
cc. Sosyal Medyada Gerçekleşen Kişilik Hakkı İhlâlinden Maddî Zarar Doğmuş Olması 
370
dd. Sosyal Medyada Gerçekleşen Kişilik Hakkına Yönelik Hukuka Aykırı Davranış ile Maddî Zarar Arasında Neden – Sonuç İlişkisi Bulunması: Uygun İlliyet Bağı 
372
c. Tarafları 
373
d. Görevli ve Yetkili Mahkeme 
374
e. Zamanaşımı 
375
f. İspat 
376
g. Kararın İçeriği 
376
2. Manevî Tazminat Dâvası 
376
a. Genel Olarak Manevî Zarar ve Manevî Tazminat Kavramları 
377
b. Şartları 
379
aa. Sosyal Medyada Kişilik Hakkına Yönelik Davranışın Hukuka Aykırı Olması 
379
bb. Sosyal Medyada Kişilik Hakkı İhlâl Edenin Kural Olarak Kusurlu Olması 
380
aaa. Dâva Şartı Olarak Genel Kural: Kusur Sorumluluğu 
380
bbb. Kusursuz Sorumluluk Hâlinde Manevî Tazminat 
381
cc. Sosyal Medyada Gerçekleşen Kişilik Hakkı İhlâlinden Manevî Zarar Doğmuş Olması 
382
dd. Sosyal Medyada Gerçekleşen Kişilik Hakkına Yönelik Hukuka Aykırı Davranış ile Manevî Zarar Arasında Neden – Sonuç İlişkisi Bulunması: Uygun İlliyet Bağı 
385
c. Tarafları 
386
aa. Dâvacı, Matufiyet Şartı, Dâva Hakkının Devri ve İntikâli 
386
aaa. Genel Olarak Dâvacı 
386
bbb. Matufiyet Şartı 
388
ccc. Dâva Hakkının Devri ve İntikâli 
389
bb. Dâvalı 
390
d. Görevli ve Yetkili Mahkeme 
391
e. Zamanaşımı 
392
f. İspat 
393
g. Kararın İçeriği ve Manevî Tazminatın Belirlenmesi 
394
e. Kınama Kararı ve Yayımlanması 
396
C. Vekâletsiz İşgörmeden Kaynaklanan Dâva 
398
1. Şartları 
400
a. Kişilik Hakkının İhlâli Suretiyle Sahibinin Bir İşinin Görülmesi 
400
b. Kişilik Hakkı İhlâli Suretiyle Görülen İş Dolayısıyla Kazanç Elde Edilmesi 
402
c. İhlâl Teşkil Eden İş Görmenin Hukuka Aykırı Olması 
403
d. Kişilik Hakkı İhlâli Teşkil Eden İşgörme ile Kazanç Arasında Uygun İlliyet Bağı Bulunması 
403
e. Kusurun Dâva Şartı Olup Olmadığı Hususu 
404
2. Tarafları 
405
a. Dâvacı 
405
b. Dâvalı 
405
3. Görevli ve Yetkili Mahkeme 
406
4. Zamanaşımı 
406
5. Kararın İçeriği 
407
Sonuç 
409
EK 1: SOSYAL MEDYADA KİŞİLİK HAKKI İHLÂLİNİ İLGİLENDİREN BAZI EMSÂL KARARLAR 
439
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi 
439
Delfi AS v. Estonya (Yer Sağlayıcının Sorumluluğu) 
439
Yıldırım v. Türkiye (Erişimin Engellenmesi – İfade Özgürlüğü) 
450
von Hannover v. Almanya (Özel Hayatın Gizliliği – Basın Özgürlüğü) 
476
Tuşalp v. Türkiye (Eleştiri Özgürlüğü – Siyasetçinin Hoşgörü Yükümlülüğü) 
485
Anayasa Mahkemesi 
489
(Sosyal Medyada Amirler Hakkında Yorum – Düşünceyi Yayma ve İfade Özgürlüğü) 
489
(Sosyal Medyada Siyasetçi Hakkında Yorum – İfade ve Eleştiri Özgürlüğü) 
497
(Sosyal Medyada Paylaşılan Görüş – İfade Özgürlüğü) 
504
(Sosyal Medya Sitesine Erişimin Engellenmesi – Özel Hayatın Gizliliğini İhlâl) 
508
Yargıtay Ceza Kurulları/ Daireleri 
517
(Bilişim Sistemleri Üzerinden Dolandırıcılık – Bilişim Suçları) 
517
(Sosyal Medyada Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme veya Ele Geçirme – Hakaret) 
525
(Cumhurbaşkanına Hakaret) 
545
(Cumhurbaşkanına Hakaret) 
548
(Sosyal Medyada Dinî Değerleri Aşağılama) 
552
(Sosyal Medyada Hakaret) 
557
(Sosyal Medyada Özel Hayatın Gizliliğini İhlâl) 
557
(Sosyal Medyada Kişilik Hakkı İhlâli Nedeniyle İçeriğe Erişimin Engellenmesi) 
560
(Yer ve İçerik Sağlayıcıların Belirlenmesi – Bunların Sorumlulukları) 
562
(Uyarı Yöntemi, İçeriğin Çıkartılması – Yer ve İçerik Sağlayıcıların Sorumlulukları) 
563
(Uyarı Yöntemi, İçeriğin Çıkartılması, Düzeltme ve Cevap Hakkı) 
567
(Sosyal Medyada Rıza Dışı Fotoğraf Paylaşılması) 
569
(Sosyal Medyada Cinsel Taciz) 
570
(Sosyal Medyada Cinsel Taciz) 
571
(Sahte Sosyal Medya Hesabı) 
572
(Sosyal Medyada Rıza Dışı Fotoğraf Yayınlanması – Özel Hayatın Gizliliğini İhlâl) 
573
(Sahte Sosyal Medya Hesabında Telefon Numarası Yayınlanması – Kişisel Verileri Verme) 
574
(Sahte Sosyal Medya Hesabı – Hakaret – Bilişim Suçu) 
575
(Sahte Sosyal Medya Hesabı) 
575
(Hesap Şifresinin Rıza Dışı Değiştirilmesi – Kişilik Hakkı İhlâli) 
575
(Sosyal Medyada Hakaret) 
576
(Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme veya Ele Geçirme) 
577
(Sosyal Medyada Hakaret) 
578
Yargıtay Hukuk Daireleri 
580
(Sosyal Medyada Tanınmış Kişiye Ait Fotoğrafların Yayınlanması – Basın Özgürlüğü) 
580
(Sosyal Medyada Basın ve Eleştiri Özgürlüğünün Sınırlarının Aşılması) 
585
(Sosyal Medyada Siyasetçi Hakkında Yapılan Yorum – İfade ve Eleştiri Özgürlüğü) 
587
(Eleştiri Sınırının Aşılması) 
590
(İçerik Sağlayıcının Tespiti ve Sorumluluğu) 
592
(Sosyal Medyada Sahte Hesap Açılması – Manevî Tazminatın Belirlenmesi) 
593
(Site Sahipliğinin Kusursuz Sorumluluğu) 
594
(Sosyal Medyada Eleştiri Özgürlüğü, Hakaret – Değer Yargısı Ölçütü) 
595
(Sosyal Medya Üzerinden Hakaret) 
596
(Sosyal Medyada Hakaret – Manevî Tazminat dâvasında Matufiyet) 
597
(Matufiyet) 
599
(Manevî Tazminat Miktarının Belirlenmesi) 
600
(Siyasetçinin Sosyal Medyadaki Eleştiriye Katlanma Yükümlülüğü) 
601
(Sosyal Medyada Hakaret – Müterafik Kusur) 
602
(İYDHK. – TMK. Arasındaki Özel Kanun – Genel Kanun İlişkisi – Görevli Mahkeme) 
603
(İYDHK. – TMK. Arasındaki Özel Kanun – Genel Kanun İlişkisi – Görevli Mahkeme) 
604
(Sosyal Medyada Sert Eleştiri – Hakaret Arasındaki Sınır) 
605
(Alenî Fotoğrafın Rıza Dışı Paylaşılması – Tazminatın Belirlenmesi) 
606
(Sosyal Medyada Gerçekleşen İhlâlde Zararın Meydana Geldiği Yerin Belirlenmesi) 
608
(Sosyal Medyada Meslekî Şeref ve Haysiyetin İhlâli) 
608
(Sosyal Medyada Kişilik Hakkı İhlâli Karşısında Açılacak Dâvada Yetkili Mahkeme) 
610
(İnternette Marka Hakkına Tecavüz – Haksız Rekabet) 
611
(Video Paylaşım Sitesinin – Yer Sağlayıcının Denetim Yükümlülüğü Bulunmadığı) 
612
(Özel Korunma Yollarına Başvurmadan Doğrudan Koruyucu Dâva Açılabileceği) 
614
(Sosyal Medya Yayınından Doğan Zararın Meydana Geldiği Yerin Tespiti – Yetki) 
616
Kişisel Verileri Koruma Kurulu 
617
(Kişisel Verilerin İşlenmesi – Erişimin Engellenmesi – Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme veya Ele Geçirme) 
617
(Kişisel Verilerin İşlenmesi İçin Açık Rıza Gerekliliği) 
618
(Hukuka Aykırı Çerez Kullanımı – Veri İşlenmesi Bakımından Açık Rıza Gerekliliği) 
619
(Veri Güvenliği – Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi) 
621
EK 2: ÖZEL KORUNMA YOLLARINA İLİŞKİN DİLEKÇE ÖRNEKLERİ 
623
Sulh Ceza Mahkemesine Yönelik Erişimin Engellenmesi Talepli Dilekçe Örneği 
623
Yer Sağlayıcıya (Sosyal Medya Site Sahipliğine) Yönelik “Uyarı Yöntemi” Çerçevesinde İçeriğin Çıkarılması Talepli Dilekçe Örneği 
625
Kaynakça 
627
Kavramlar Dizini 
663