Türk Anayasa Hukukunda Kanunlaştırma Süreci Dr. Gündüz Alp Aslan  - Kitap
Türk Anayasa Hukukunda

Kanunlaştırma Süreci

1. Baskı, 
Mart 2020
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
352
Barkod:
9789750259562
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
460,00
İndirimli (%87):
59,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Türk hukukunda kanun, TBMM'nin kanun adı altında yaptığı işlemdir. Kanun üç aşamalı bir sürecin sonunda ortaya çıkar; önce tasarı veya teklif olarak TBMM'ye sunulması, sonra komisyonlarda incelenmesi ve sonunda Genel Kurulda görüşülüp kabul edilmesi gerekmektedir. Kanunu ancak biçimsel anlamda tanımlayabildiğimiz için, kanunun nasıl yapıldığı kitapta öncelikle incelenmiştir.
TBMM'nin bir kanunu kabul etmesi, kanunun hemen uygulanacağı anlamına gelmemektedir. Kanunun uygulanabilir duruma gelmesi için yürürlüğe girmesi gerekir. Kanunun yürürlüğe girebilmesi Cumhurbaşkanı tarafından yayımlanmasına bağlıdır. Ancak Cumhurbaşkanı kanunu yayımlatabileceği gibi geri de gönderebilir. Bunun dışında, TBMM, kanunun yürürlüğe girmesi için yayım yanında başka bir olay veya tarih de belirlemiş olabilir. Öte yandan, kanunun zaman bakımından uygulanmasında Bakanlar Kurulu'nun yetkili olduğu durumlarla da karşılaşılabilir.
Son olarak kitapta, kanunun yürürlükten kalkması incelenmiştir. Kural olarak kanun, yürürlükte olduğu süre boyunca uygulanabilir. Ancak süreli kanunlar veya kanunun fiilen uygulanmamasıyla da karşılaşılabilir. Kanunu yürürlükten kaldırma iradesi açık olabileceği gibi üstü kapalı olarak da ortaya konabilir. Ayrıca, Anayasa Mahkemesi'nin iptal kararının Resmi Gazete'de yayımlanmasıyla da kanun yürürlükten kalkacaktır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Kanun Koyma Süreci
.
Kanun Tasarısı ve Teklifi
.
Komisyon Aşaması
.
Genel Kurul Aşaması
.
Kanunun Yayımı ve Yürürlüğü
.
Kanunun Yayımı
.
Kanunun Yürürlüğü
.
Kanunun Yürürlükten Kalkması
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
Önsöz ve Teşekkür 
7
Kısaltmalar 
13
Giriş 
15
Birinci Bölüm
KANUN KOYMA SÜRECİ
I. KANUN TASARISI VE TEKLİFİ 
24
A. Genel Olarak 
24
B. 1982 Anayasasına Göre Kanun Teklif Etme Yetkisi 
26
1. Genel Olarak 
26
2. Kanun Tasarısı 
27
3. Kanun Teklifi 
46
C. Tasarı ve Teklifte Şekil ve Usul 
47
1. Genel Olarak 
47
2. Tasarı ve Teklifte Şekil 
49
3. Tasarı ve Teklifin Gerekçeli Olması 
54
4. Tasarı ve Teklifin Meclis Başkanlığına Verilmesi 
61
5. Meclis Başkanlığının Tasarı ve Teklifi İnceleme Yetkisi 
62
6. Tasarı ve Teklifin Geri Alınması 
65
II. KOMİSYON AŞAMASI 
70
A. Genel Olarak 
70
B. Komisyon İncelemesi ve Raporu 
85
1. Komisyona Havale 
85
2. Komisyon Toplantısı 
89
3. Komisyon Kararı 
102
III. GENEL KURUL AŞAMASI 
106
A. Genel Olarak 
106
B. Genel Kurulun Çalışma Dönemi 
106
C. Tasarı ve Teklifin Genel Kurul Gündemine Alınması 
114
1. Genel Olarak 
114
a. Özel Gündem 
116
b. Danışma Kurulu ve Grup Önerisi 
117
c. Doğrudan Gündeme Alma 
121
d. Yarım Kalan İşler 
125
2. Öncelikle Görüşme 
126
D. Yeter Sayı 
130
1. Toplantı Yeter Sayısı 
131
a. Genel Olarak 
131
b. Toplantı Yeter Sayısının Varlığının Belirlenmesi Yöntemi 
133
2. Karar Yeter Sayısı 
138
a. Genel Olarak 
138
b. Özel Durumlar 
140
E. Tasarı ve Teklifin Genel Kurul Görüşmeleri 
142
1. Görüşmelerin Başlaması 
143
2. Söz Alma ve Konuşma 
149
3. Tasarı ve Teklifin Tümü Üzerinde Görüşme 
154
4. Tasarı ve Teklifin Maddelerinin Görüşülmesi 
156
a. Değişiklik Önergeleri 
157
b. Maddelerin Görüşülmesinin Sonuçları 
165
5. Görüşmelerin Bitirilmesi 
168
6. Temel Kanunlara İlişkin Tasarı ve Tekliflerin Görüşülmesi 
170
a. Temel Kanun Kavramı 
170
b. Temel Kanunlara İlişkin Tasarı veya Tekliflerin Görüşülme Usulü 
173
İkinci Bölüm
KANUNUN YAYIMI VE YÜRÜRLÜĞÜ
I. KANUNUN YAYIMI 
181
A. Kanunun Cumhurbaşkanına Gönderilmesi 
181
B. Cumhurbaşkanının Yayımlama Konusunda Yapabileceği İncelemenin Kapsamı ve Sonuçları 
185
1. İnceleme Yetkisinin Niteliği 
185
2. Kapsam 
193
3. Sonuçları 
199
a. Geri Gönderme 
199
b. Kısmen Geri Gönderme 
205
c. Aynen Kabul Edilen Kanunların Durumu 
208
d. Yayımlama 
217
II. KANUNUN YÜRÜRLÜĞÜ 
226
A. Genel Olarak 
226
B. Kanunun Yürürlüğe Gireceği Tarih 
229
1. Yürürlük Tarihi Konusunda Kanunda Açık Kural Bulunması 
229
2. Yürürlük Tarihi Konusunda Kanunda Açık Kural Bulunmaması 
235
3. Yürürlük Tarihi Konusunda İlan Koşulu 
236
4. Yürürlük Tarihi Konusunda “Fiilen Dağıtılmış Olma” Koşulu 
239
C. Kanunun Yürürlüğe Girişinin Başka Bir İşleme Bağlı Olması 
241
1. Başka Bir Kanunun Yürürlüğe Girmesine Bağlı Olması 
241
2. İdarenin Düzenleyici İşlemine Bağlı Olması 
242
III. KANUNUN YÜRÜRLÜKTEN KALKMASI 
244
A. Genel Olarak 
244
B. İlga 
245
1. Açık (Sarih) İlga 
245
2. Üstü kapalı (Zımni) İlga 
249
C. Anayasa Mahkemesinin İptal ve Yürürlüğü Durdurma Kararı 
256
1. İptal Kararının Niteliği 
256
2. İptal Kararının Sonuçları 
258
3. İptal Kararının Geriye Yürümezliği 
262
4. İptal Kararıyla Önceki Kanunun Kendiliğinden Yürürlüğe Girmesi 
267
5. Yürürlüğü Durdurma 
276
D. Yürürlükten Kalkma İle İlgili Diğer Bazı Durumlar 
283
1. Süreli Kanun 
283
2. Uygulanmakla Tükenen Kanun 
287
3. Kanunun Fiilen Uygulanmaması 
293
Sonuç 
295
Kaynakça 
317
Kavramlar Dizini 
345