Deniz Taşımacılığında Taşıyanın Sorumluluktan Kurtulduğu Haller Tunca Bolca  - Kitap

Deniz Taşımacılığında Taşıyanın Sorumluluktan Kurtulduğu Haller

1. Baskı, 
Ağustos 2018
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
160
Barkod:
9789750249549
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
280,00
İndirimli (%50):
140,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Uluslararası eşya taşımacılığının en eski ve köklü türü kuşkusuz deniz yolu ile eşya taşımasıdır. Bu sebeple, taşımanın esas ögesi olan taşıyanın hukuki durumu ve sorumluluğunun tespiti büyük önem arz etmektedir.
Taşıyanın sorumluluğu ve bu sorumluluktan kurtulabileceği haller 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'n da düzenlenmiştir. Bununla birlikte, deniz taşımacılığının uluslararası niteliği göz önüne alındığında, bu alandaki uygulamanın uluslararası hukuk kuralları ile entegre bir şekilde yürütülmesi gerektiği de aşikardır. Bu yüzden, taşıyanın sorumluluğu ve sorumluluktan kurtulacağı hallerin bu alanda düzenleme getiren uluslararası konvansiyonlar ve uygulamaya yön veren yabancı mahkeme içtihatları ile birlikte ele alınması oldukça önemlidir.
Bu çalışmada, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun taşıyanın sorumluluğu ve sorumluluktan kurtulmasına dair kuralları uluslararası mevzuat ile karşılaştırılarak izah edilmektedir.
Kanuna uyumlu olarak, taşıyanın kısmi sorumluluğu ve 6102 sayılı Kanun ile hukukumuza eklenen sözleşme dışı talepler de çalışmaya dahil edilmiştir. Son olarak, uluslararası konvansiyonlarda düzenlenen ancak Türk Ticaret Kanunu'na alınmayan sorumluluktan kurtulma sebepleri de incelenmiş ve uluslararası uygulama ile Türk Hukuku uygulaması arasındaki farklılıklara dikkat çekilmesi amaçlanmaktadır.
Çalışmanın bütününde, konular uluslararası konvansiyonlar ve başta İngiliz ve Amerikan hukuk sistemleri olmak üzere, yabancı hukuk sistemleri ile karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır. Eserin içeriğinde hem Türk hem de yabancı mahkeme kararları ile konu açıklamaları desteklenmiş ve konunun uygulamaya yönelik olarak somutlaştırılması amaçlanmaktadır.
(Tanıtım Bülteninden)
Kitabın Konu Başlıkları
.
Taşıyanın Sorumluluğu
.
Taşıyanın Sorumluluktan Kurtulması
.
Uluslararası Konvansiyonlarda Öngörülen Ancak Türk Ticaret Kanunu Sisteminde Yer Almayan Haller
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Kısaltmalar 
15
Giriş 
17
Birinci Bölüm
TAŞIYANIN SORUMLULUĞU
§ 1) TAŞIYAN 
19
I) Taşıyan Kavramı 
19
II) Asıl Taşıyan / Alt Taşıyan Kavramları 
20
III) Fiili Taşıyan / Akdi Taşıyan Kavramları 
21
§ 2) TAŞIYANIN SORUMLULUĞU 
22
I) Taşıyanın Sorumluluğunun Tarihsel Gelişimi 
22
II) Taşıyanın Sorumluluğunu Düzenleyen Uluslararası Anlaşmalar 
24
A) Lahey Kuralları / The Hague Rules 
24
B) Visby Protokolü / Visby Protocol 
26
C) Hamburg Kuralları / Hamburg Rules 
27
D) Rotterdam Kuralları / Rotterdam Rules 
29
III) Türk Ticaret Kanunu Kapsamında Taşıyanın Sorumluluğu 
30
A) Türk Ticaret Kanunu Hükümlerinin Kaynağı 
30
B) Türk Ticaret Kanunu’nda Düzenlenen Sorumluluk Halleri 
32
a) Geminin Denize, Yola ve Yüke Elverişsiz Olması Sebebiyle Taşıyanın Sorumluluğu (TTK m. 1141) 
32
i) Denize Elverişlilik (Seaworthiness) 
33
ii) Yola Elverişlilik (Voyageworthiness) 
35
iii) Yüke Elverişlilik (Cargoworthiness) 
36
b) Yükün Zıyaı, Hasara Uğraması veya Geç Teslimi Neticesinde Meydana Gelen Zararlardan Taşıyanın Sorumluluğu (TTK m. 1178) 
38
i) Taşıyanın Beklenen Dikkat ve Özeni Göstermesi 
38
ii) Yükün Zıyaı, Hasara Uğraması veya Geç Teslimi 
39
aa) Yükün Zıyaı 
39
bb) Yükün Hasara Uğraması 
40
cc) Yükün Tesliminde Gecikme 
40
iii) Taşıyanın Kendisinden Beklenen Dikkat ve Özeni Göstermekle Yükümlü Olduğu Dönem 
43
aa) Yükleme ve Boşaltmada Yüke Özen Yükümlülüğü 
45
bb) İstifte Özen Yükümlülüğü 
46
cc) Yolculuk Esnasında Özen Yükümlülüğü 
47
dd) FIO / FIOS / FIOST Klozu 
47
c) Yükün İzinsiz Olarak Başka Bir Gemiye Yüklenmesi ve Aktarılması
(TTK m. 1150) 
50
d) Yükün İzinsiz Olarak Güvertede Taşınması (TTK m. 1151) 
51
e) Haklı Sebep Olmaksızın Rotadan Sapma (TTK m. 1113) 
54
İkinci Bölüm
TAŞIYANIN SORUMLULUKTAN
KURTULMASI
§ 3) TAŞIYANIN SORUMLULUKTAN KURTULDUĞU HALLER 
57
I) Taşıyana Yüklenemeyecek Sebep (TTK m. 1179) 
59
A) Genel Olarak 
59
B) Taşıyanın Kusuru ve İspat Yükü 
60
C) Taşıyanın Adamları 
61
a) Gemi Adamları 
61
b) Taşıyanın İşletmesinde Çalışan Kişiler 
62
c) Taşıyanın Temsilcileri 
62
d) Taşıyanın İşletmesinde Çalışmayan Ancak Navlun Sözleşmesinin İfasında Rol Alan Kişiler 
62
e) Fiili Taşıyan 
63
II) Sevk ve Başkaca Teknik Yönetim Sebebiyle Oluşan Zarardan Taşıyanın Sorumsuzluğu (TTK m. 1180/1) 
65
A) Genel Olarak 
65
B) Teknik Kusur Kavramı 
68
a) Sevk Kusuru (Errors in the Navigation of the Ship) 
68
i) Genel Olarak 
68
ii) Çatma Halinde Sevk Kusurundan Doğan Zarardan Sorumluluk 
70
b) Geminin Başkaca Teknik Yönetimine İlişkin Kusur (Teknik Yönetim Kusuru) (Errors in the management of the ship) 
73
C) Teknik Kusura Taşıyanın Şahsi Kusuru ile Yol Açması Hali 
74
a) Taşıyanın Şahsi Kusuru Kavramı 
74
b) Taşıyanın Şahsi Kusurunun Uluslararası Güvenli Yönetim Kodu Kapsamında İncelenmesi 
75
D) Teknik Kusur – Ticari Kusur Ayrımı 
76
E) Uluslararası Konvansiyonlarda Teknik Kusurdan Sorumsuzluk Hali 
80
a) Lahey Kuralları Düzeni 
80
b) Hamburg Kuralları Düzeni 
80
c) Rotterdam Kuralları Düzeni 
80
III) Yangın Sebebiyle Sorumsuzluk Hali (TTK m. 1180/1) 
81
A) Genel Olarak 
81
B) Yangının Sebebinin Sorumsuzluk Haline Etkileri 
83
a) Yangının Başlangıçtaki Elverişsizlik Nedeniyle Çıkması Hali 
83
b) Yangının Teknik Kusur Nedeniyle Çıkması Hali 
85
c) Yangının Taşıyanın Şahsi Kusuru Sebebiyle Çıkması Hali 
85
d) Yangının Ticari Kusur Nedeniyle Çıkması Hali 
86
e) Yangının Yüke Has Özelliklerden Dolayı Çıkması Hali 
87
C) Uluslararası Konvansiyonlarda Taşıyanın Yangından Sorumluluğu 
87
a) Lahey Kuralları Düzeni 
87
b) Hamburg Kuralları Düzeni 
87
c) Rotterdam Kuralları Düzeni 
88
IV) Denizde Can veya Eşya Kurtarma Sebebiyle Sorumsuzluk
(TTK m. 1181) 
89
A) Denizde Can Kurtarma Nedeniyle Sorumsuzluk Hali 
90
B) Denizde Mal Kurtarma Nedeniyle Sorumsuzluk Hali 
91
C) Uluslararası Konvansiyonlarda Denizde Can veya Eşya Kurtarma Sebebiyle Sorumsuzluk Hali 
92
a) Lahey Kuralları Düzeni 
92
b) Hamburg Kuralları Düzeni 
92
c) Rotterdam Kuralları Düzeni 
93
V) Eşyanın Cins veya Değerinin Kasten Yanlış Bildirilmesi Halinde Sorumsuzluk (TTK m. 1186/5) 
93
A) Düzenlemenin Amacı 
94
B) Taşıyanın Sorumsuzluk Halinden Yararlanmasının Şartları 
94
C) Uluslararası Konvansiyonlarda Eşyanın Cins veya Değerinin Kasten Yanlış Bildirimi Sebebiyle Sorumsuzluk Hali 
96
VI) Can veya Eşya Kurtarmak veya Başka Bir Haklı Sebep İçin Rotadan Sapma Halinde Sorumsuzluk (TTK m. 1220) 
96
A) Can Kurtarmak için Rotadan Sapma 
97
B) Mal Kurtarmak için Rotadan Sapma 
97
C) Başka Bir Haklı Sebep için Rotadan Sapma 
97
D) TTK m. 1181 ile TTK m. 1220 Bağlantısı 
99
E) Sapmanın Sonuçları 
100
F) Uluslararası Konvansiyonlarda Denizde Can veya Eşya Kurtarmak
veya Başka Bir Haklı Sebep İçin Rotadan Sapma Halinde Sorumsuzluk 
101
a) Lahey Kuralları Düzeni 
101
b) Hamburg Kuralları Düzeni 
101
c) Rotterdam Kuralları Düzeni 
102
§ 4) TAŞIYANIN KUSURSUZLUK VE UYGUN İLLİYET BAĞI KARİNELERİNDEN YARARLANDIĞI HALLER 
102
I) Genel Olarak 
102
II) Taşıyanın Kusursuzluk ve Uygun İlliyet Bağından Yararlandığı Haller 
105
A) Deniz veya Geminin İşletilmesine Elverişli Diğer Suların Tehlike ve Kazaları 
105
B) Harp Olayları, Karışıklık ve Ayaklanmalar, Kamu Düşmanlarının Hareketleri, Yetkili Makamların Emirleri veya Karantina Sınırlamaları 
109
a) Harp Olayları 
110
b) Karışıklık ve Ayaklanmalar 
111
c) Kamu Düşmanlarının Hareketleri 
111
d) Yetkili Makamların Emirleri 
111
e) Karantina Sınırlamaları 
112
C) Mahkemelerin El Koyma Kararları 
113
D) Grev, Lokavt veya Diğer Çalışma Engelleri 
113
E) Yükleten, Taşıtan ve Eşyanın Maliki ile Bunların Temsilcilerinin ve Adamlarının Fiil veya İhmalleri 
114
F) Hacim veya Tartı İtibarıyla Kendiliğinden Eksilme veya Eşyanın Gizli Ayıpları ya da Eşyanın Kendisine Özgü Doğal Cins ve Niteliği 
115
a) Hacim veya Tartı İtibariyle Yükün Kendiliğinden Eksilmesi 
115
b) Eşyanın Gizli Ayıpları 
118
c) Eşyanın Kendisine Özgü Doğal Cins ve Niteliği 
118
G) Ambalajın Yetersizliği 
118
H) İşaretlerin Yetersizliği 
120
§ 5) SEBEPLERİN BİRLEŞMESİ (TAŞIYANIN KISMİ SORUMLULUĞU) 
120
§ 6) SÖZLEŞME DIŞI TALEPLER 
123
§ 7) TAŞIYANIN SORUMLULUĞUNA DAİR EMREDİCİ OLMAYAN HÜKÜMLER UYARINCA TAŞIYANIN SORUMLULUKTAN KURTULMASI 
124
I) Emredici Hükümler 
125
II) Emredici Hükümlere Aykırı Düzenlemeler 
127
III) Emredici Hükümlerin İstisnaları 
127
a) Canlı Hayvan Yükü ve Güverte Yükü (TTK m. 1244/1/a) 
128
i) Canlı Hayvan Yükü 
128
ii) Güverte Yükü 
129
b) Olağan Ticari Taşıma İşlerinden Olmayan Taşımalar (TTK m. 1244/1/b) 
130
c) Yüklemeden Önceki ve Boşaltmadan Sonraki Safha (TTK m. 1244/1/c) 
131
d) Müşterek Avaryaya İlişkin Kayıtlar (TTK m. 1244/2) 
133
e) Yolculuk Çarteri Sözleşmeleri (TTK m. 1245) 
133
f) Taşımanın Fiili Taşıyan Tarafından Gerçekleştirilen Bölümü
(TTK m. 1192) 
134
Üçüncü Bölüm
ULUSLARARASI KONVANSİYONLARDA
ÖNGÖRÜLEN ANCAK TÜRK TİCARET KANUNU SİSTEMİNDE YER ALMAYAN HALLER
§ 8) LAHEY / HAMBURG / ROTTERDAM KURALLARI’NDA
DÜZENLENEN ANCAK TÜRK TİCARET KANUNU’NDA YER ALMAYAN SORUMSUZLUK HALLERİ 
139
I) Lahey Kuralları 
139
A) Genel Olarak 
139
B) Lahey Kurallarında Öngörülüp TTK’ya Alınmayan Sorumsuzluk Halleri 
140
II) Hamburg Kuralları 
141
A) Genel Olarak 
141
B) Hamburg Kurallarında Öngörülüp TTK’ya Alınmayan Sorumsuzluk Halleri 
142
III) Rotterdam Kuralları 
143
A) Genel Olarak 
143
B) Rotterdam Kurallarında Öngörülüp TTK’ya Alınmayan Sorumsuzluk Halleri 
145
Sonuç 
149
Kaynakça 
153
Elektronik Kaynakça 
159