"Hukuk Bilimine Katkı Olarak" Hukuk Eğitimi ve Öğretimi Cilt: III (Pratik Çalışma (Sınav) Olayı Çözümüne Hakim On İki Hukuk Metodolojisi İlkesi) Prof. Dr. Osman Gökhan Antalya  - Kitap
"Hukuk Bilimine Katkı Olarak"

Hukuk Eğitimi ve Öğretimi Cilt: III

(Pratik Çalışma (Sınav) Olayı Çözümüne Hakim On İki Hukuk Metodolojisi İlkesi)

1. Baskı, 
Ağustos 2021
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
13x19
Sayfa:
200
Barkod:
9789750270628
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
150,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Modern hukuk eğitiminin (ve öğretiminin) süreçleri ve bu eğitime (öğretime) hakim temel ilke ve esasları, modern hukukçu yetiştirme amacına uygun olarak belirlenmesi gerekir. Hukukçu merkezli modern eğitim, bilgide ve beceride iyi, uygulamada başarılı, toplumsal bir hukuk eğitimidir. Hukukçu, tatbiki hukukçu adayı öğrenci de, bu amaca uygun olarak hukuk eğitimi almalı, hukuk öğretimini gerçekleştirmelidir.
Başarılı ve yetkin bir hukukçu, hukuki ve metodik bilgiyi almış ve bu bilgiyi yetenek ve becerisiyle uygulamaya taşıyan toplumsal sorumluluğu üstlenmiş kişidir.
Hukuk eğitimi yedi temel ilke ve esasları dahilinde yapılmalıdır: Hukukun uygulanması, Yargılama (Farazi mahkeme modeli), Karşılaştırmalı hukuk ve çoklu hukuk sistemleri, Hukukun oluşumu: Kanunlaştırma (hukukun tasarımlanarak yaratılması), Dijitalleşme, Açıklama, danışmanlık verme, tartışma ve uzlaşma, Proje tasarlama, uygulama (Hukuk klinikleri modeli).
Hukuki bilgi ve metodoloji bilgisi eğitimi alan hukukçu iyi hukukçudur; hem bilgiye hem de bilgiyi uygulayabilme yeteneğine sahip olan hukukçular ise hem iyi, hem de başarılı hukukçudur.
Hukukçu, modern hukuk öğrenimi aşağıdaki ilke ve esaslara uygun olarak gerçekleşmelidir: Sürekli Düzenli Tekrarla Öğrenim, Farklı Eğitim Şekillerini Birleştirerek Öğrenim, Çalışma Tekniğiyle Öğrenim, Aktif Öğrenim, Düşünerek Uygulamalı Öğrenim, Zaman Planlamasıyla Öğrenim, Örneklerle Öğrenim, Tartışmalı Öğrenim, Sisteme Uygun Öğrenim, Metoda Uygun Öğrenim, Müfredata Uygun Öğrenim, Uygun Materyalle Öğrenim, Derse Katılımla Öğrenim, Ders Materyali ile Öğrenim, Sınavla Öğrenim, Yaşam Boyu Öğrenim, Elektronik Ortamda Öğrenim, Bilgi Ağında Öğrenim.
Hukukçu, hukuku yani dogmatik -pozitif- hukuk ve metod bilgisini, temel hukuk disiplinleri (hukuk teorisi, hukuk felsefesi, hukuki sosyolojisi, hukuk tarihi vb.) yardımıyla hukuk metodolojisi aracılığıyla uygular. Bunun için öncelikle hukuk dogmatik (pozitif) hukuk bilgisini ve metodolojisi bilgisini kendisine mal etmesi gerekir.
Hukukçu, elbette hukuk öğrencisi, eğitimi ve öğretimi süreçlerini ve stratejilerini yukarıdaki ilke ve esaslara göre modellemesi gerekir.
Hukuku ve olayı anlamak için kullandığı metinlerin (belgelerin) doğruluğunu ve güvenirliğini de denetlemesi gerekir.
Hukukçu, kendisine mal ettiği dogmatik (pozitif) hukuk ve metodolojisi bilgisini kullanarak, hukuki uyuşmazlığı çözümünde uyulacak on iki temel metodolojik ilke yardımıyla hukuki uyuşmazlığı çözmelidir. Hukukçu adayı olan Hukuk Fakültesi öğrencisi de pratik çalışma (sınav) olayı hukuki olarak çözebilmesi için bu on iki metodolojik ilkeye uygun hareket etmelidir.
Geleceğin modern hukukçusuna – Hukukçu adayı olan Hukuk Fakültesi öğrencisine- rehber olmak üzere hukuk eğitimi ve öğretimi kitabı Sayın Antalya tarafından hazırlanmıştır.
Bu kitap modern hukukçu adayı Hukuk Fakültesi öğrencilerine ithaf olunur.
Bu kitap modern hukukçu adayı Hukuk Fakültesi öğrencilerine ithaf olunur.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Modern Hukuk Eğitimi (Hukukçu Merkezli Eğitim: Bilgide ve Beceride İyi, Uygulamada Başarılı Toplumsal Hukuk Eğitimi), Bu Eğitimin Süreçleri ve Temel İlke ve Esasları
.
Modern Hukuk Öğrenimin Temel İlke ve Esasları
.
Hukukçunun Hukuku Temel Bilgilerle Kendisine Mal Etmesi, Hukuku Öğrenme Süreci ve Hukuk Metninin Eleştirisel Denetlenmesi
.
Pratik Çalışma –ya da Sınav– Olayının Hukuki Çözümüne İlişkin On İki Metodolojik Temel İlke
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
V
Kısaltmalar 
XXI
Birinci Bölüm
MODERN HUKUK EĞİTİMİ (HUKUKÇU MERKEZLİ EĞİTİM: BİLGİDE VE BECERİDE İYİ, UYGULAMADA BAŞARILI TOPLUMSAL HUKUK EĞİTİMİ),
BU EĞİTİMİN SÜREÇLERİ VE TEMEL İLKE VE ESASLARI
§ 1. MODERN HUKUK EĞİTİMİ 
1
I. MODERN HUKUK EĞİTİMİNİN AMACI 
1
II. MODERN HUKUK EĞİTİMİNİN FONKSİYONLARI (İŞLEVİ) 
4
III. MODERN HUKUK EĞİTİMİNİN İÇERİĞİ 
6
§ 2. HUKUKÇU MERKEZLİ HUKUK EĞİTİM MODELİ 
7
I. GENEL OLARAK 
7
II. HUKUKÇU KAVRAMI 
8
III. HUKUKÇU MODELLİ EĞİTİM 
10
§ 3. MODERN HUKUK EĞİTİMİ 
11
I. GENEL OLARAK 
11
II. HUKUK EĞİTİMİNİN FARKLI MERKEZLERİ 
12
A. Temel Hukuk Bilgisi ve Metodu Merkezli Eğitim 
14
B. Hukuk Uygulaması Merkezli Eğitim 
16
C. Meslek Hukuku Bilgisi ve Metodu Merkezli Eğitim 
19
1. Genel Olarak 
19
2. Temel Hukuk Eğitimi İle Mesleki Hukuk Eğitimi Arasındaki İlişki 
21
D. Sosyal Beceri Merkezli Eğitim 
22
E. Toplum Merkezli Eğitim 
24
1. Genel Olarak 
24
2. Toplumsal Yaşama Uygun Eğitim 
25
3. Toplum Kültürüne Uygun Eğitim 
25
4. İnsani ve Evrensel Değerlere, Toplum Kültürüne, Toplumsal Ahlaka ve Hukuk Meslek Etiğine Uygun Eğitim 
26
III. HUKUK EĞİTİMİ MERKEZLERİNİN BÜTÜNLÜĞÜ 
28
A. Hukuk Mesleği ve Yargı Uygulaması Eğitimine Odaklı Nitelikli ve Nicelikli Hukuk Eğitimi 
28
B. Sadece Bilgi Vermeye Dayalı Değil, Uygulamaya da Uygun Eğitim 
31
IV. MODERN HUKUK EĞİTİMİ: BİLGİDE VE BECERİDE İYİ, UYGULAMADA BAŞARILI TOPLUMSAL HUKUK EĞİTİMİ 
32
§ 4. MODERN HUKUK EĞİTİMİNİN HUKUKUN FARKLI BOYUTLARINA UYUMU 
36
I. HUKUKUN UYGULANMASI 
36
II. YARGILAMA (FARAZİ MAHKEME MODELİ) 
38
III. KARŞILAŞTIRMALI HUKUK VE ÇOKLU HUKUK SİSTEMLERİ 
39
IV. HUKUKUN OLUŞUMU: KANUNLAŞTIRMA (HUKUKUN TASARIMLANARAK YARATILMASI) 
40
A. Genel Olarak 
40
B. Hukuk Normunu Oluşturma/Yaratma (Tasarımlayarak Hukuk Normu Koyma) 
42
1. Genel Olarak 
42
2. Kanunlaştırmanın (Hukuku Tasarımlama/Oluşturma/Yaratma) Zorluğu 
43
3. Hukuk Normlarını Oluşturma Usul ve Esasları 
44
4. Farklı Düşünce Perspektiflerinden Yararlanma 
44
a. Hukuki–Dogmatik (Normatif) Düşünce 
45
b. Karmaşık Düşünme 
45
c. Sistemli ve Yargılama Süreci Odaklı Düşünme 
45
d. Ekonomik Düşünce 
46
e. Olasılıklarla Düşünme 
46
f. Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünce 
46
5. Sözleşme Taslağı Hazırlama 
47
V. DİJİTALLEŞME 
48
VI. AÇIKLAMA, DANIŞMA, KATILMA, TARTIŞMA (DİALOG) VE UZLAŞMA 
49
VII. PROJE TASARLAMA VE UYGULAMA (HUKUK KLİNİKLERİ) 
50
A. Uygulama Projeleri 
50
B. Hukuk Kliniği Modeli 
51
§ 5. DEĞERLENDİRME 
53
İkinci Bölüm
MODERN HUKUK ÖĞRENİMİN
TEMEL İLKE VE ESASLARI
§ 6. MODERN HUKUK ÖĞRENİMİN TEMEL İLKE VE ESASLARI 
55
I. SÜREKLİ DÜZENLİ TEKRARLA ÖĞRENİM 
56
II. FARKLI ÖĞRENİM ŞEKİLLERİNİ BİRLEŞTİREREK EĞİTİM 
57
III. ÇALIŞMA TEKNİĞİYLE ÖĞRENİM 
57
IV. AKTİF ÖĞRENİM 
58
V. DÜŞÜNEREK UYGULAMALI ÖĞRENİM 
59
VI. ZAMAN PLANLAMASIYLA ÖĞRENİM 
60
VII. ÖRNEKLERLE ÖĞRENİM 
60
VIII. TARTIŞMALI ÖĞRENİM 
63
IX. SİSTEME UYGUN ÖĞRENİM 
64
X. METODA UYGUN ÖĞRENİM 
65
XI. MÜFREDATA UYGUN ÖĞRENİM 
65
XII. UYGUN MATERYALLE ÖĞRENİM 
65
XIII. DERSE KATILIMLA ÖĞRENİM 
66
XIV. DERS MATERYALİ İLE ÖĞRENİM 
67
XV. SINAVLA ÖĞRENİM 
68
A. Sınav Öğrenciyi Öğrenime Teşvik Etmeli 
68
B. Sınavda Korku ve Stresi Yenme 
69
C. Eğitimde/Öğretimde Motivasyon ve Eğitimde/Öğretimde Konsantrasyon 
70
XVI. YAŞAM BOYU ÖĞRENİM 
70
XVII. ELEKTRONİK ORTAMDA ÖĞRENİM (DİJİTAL ÖĞRETİM) 
71
XVIII. BİLGİ AĞINDA ÖĞRENİM 
71
Üçüncü Bölüm
HUKUKÇUNUN HUKUKU TEMEL BİLGİLERLE KENDİSİNE MAL ETMESİ, HUKUKU ÖĞRENME SÜRECİ VE HUKUK METNİNİN ELEŞTİRİSEL DENETLENMESİ
§ 7. HUKUKÇUNUN TEMEL BİLGİLERLE – HUKUK TEORİSİ, HUKUK FELSEFESİ VE HUKUK SOSYOLOJİSİ YARDIMIYLA VE HUKUK METODOLOJİSİ ARACILIĞIYLA – HUKUKU KENDİSİNE MAL ETMESİ 
75
I. HUKUK DOKTRİNİ VE YARGI UYGULAMASINDAKİ BİLGİDEN YARARLANMA 
75
A. Genel Olarak 
75
B. Hukuk Bilgisinin Yönetimi 
76
II. HUKUK BİLGİSİNİ EDİNME VE YENİDEN ÜRETME METOD VE TEKNİĞİ 
77
III. HUKUK BİLGİSİNİN UYGULANMASININ METOD VE TEKNİĞİ 
78
IV. HUKUK BİLGİSİNİN SİSTEMLEŞTİRİLMESİ 
78
V. HUKUK BİLGİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI 
80
VI. ÖRNEKLERDEN YARARLANMA 
81
VII. HUKUKİ SONUÇ ÇIKARMA: YARGI KARARINA VARMA 
82
§ 8. HUKUKİ FAALİYET METODU OLARAK HUKUKUN KAYNAĞININ: METNİN (BELGENİN) ELEŞTİRİSEL DEĞERLENDİRİLMESİ (HUKUK METNİNİN ELEŞTİRİSEL DENETLENMESİ) 
83
I. GENEL OLARAK 
83
II. HUKUK METNİNİN DOĞRULUĞU VE GERÇEKLİĞİNİN ELEŞTİRİSEL DENETLENMESİ 
84
A. Genel Olarak 
84
B. Hukuk Metni Denetiminde Hareket Noktaları 
87
III. HUKUK METNİNİ ELEŞTİRİSEL DENETLEME LİSTESİ 
89
A. Genel Olarak 
89
B. Hukuk Metninin Eleştirisel Denetlenmesi Soruları 
89
1. Genel Olarak 
89
2. Metnin Denetlenmesine İlişkin Sorular 
90
a. Metin Hakkında Bilgi 
90
aa. Metnin Amacı 
90
bb. Metnin Nitelik ve Özelliği 
91
cc. Metnin Güncelliği ve Etkinliği 
91
dd. Metnin Muhatabı 
93
ff. Metnin Kaynakları 
94
gg. Metnin Araştırmayla Alakası 
95
b. Metin Yazarı 
96
aa. Yazar 
97
bb. Yazarın Kimliği 
97
cc. Yazarın Özgeçmişi 
98
dd. Yazarın Uzmanlığı 
99
ee. Yazarın Diğer Yayınları 
100
ff. Yazarın İlgi Alanı ile Metnin İlişkisi 
100
c. Metnin Yayımlandığı Ortam: Yayınlayan ve Yayının Formatı 
101
aa. Bilimsel ya da Uzman Ortamda Yayımlanan Metin 
103
bb. Yayın Ortamının Bilim Dalı ya da Sektör Alanı 
104
C. Internetteki Metnin Eleştirisel Denetlenmesine İlişkin Sorular 
104
IV. METNİN İNCELEMESİ VE DENETİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SONUCU 
106
§ 9. HUKUKÇUNUN HUKUKU ÖĞRENME SÜRECİ 
113
I. HUKUKU ÖĞRENME SÜRECİ 
113
II. ÖĞRENCİNİN ÖĞRENME SÜREÇLERİNİN MODELLEMESİ 
115
A. Öğrenme (Eğitilme) Gerekliliğini Anlaması 
115
B. Öğrenme Motivasyonu Düzenlenmesi 
115
C. Öğrenme Faaliyetinin Yürütülmesi: Öğrenme Stratejileri 
116
1. Bilişsel Öğrenme Stratejileri: Öğrenme Sürecinin Tasarlanması 
116
2. Üstbilişsel Öğrenme Stratejileri: Öğrenme Sürecinin Planlanması 
117
3. Kaynak Temelli Öğrenme Stratejileri: Öğrenme Sürecinde Kişisel ve Maddi Araçlar 
117
Dördüncü Bölüm
PRATİK ÇALIŞMA –YA DA SINAV– OLAYININ HUKUKİ ÇÖZÜMÜNE İLİŞKİN ONİKİ METODOLOJİK
TEMEL İLKE
§ 10. HUKUK ÖĞRENCİSİNİN PRATİK ÇALIŞMA –YA DA SINAV– OLAYININ HUKUKİ ÇÖZÜM METODU, METODUN AŞAMALARI VE METODA HAKİM ONİKİ METODOLOJİK TEMEL İLKE 
119
I. GİRİŞ 
119
II. METODUN AŞAMALARI VE METODA HAKİM ONİKİ METODOLOJİK TEMEL İLKE 
120
A. Maddi Olayın Anlaşılması: Olayın Okunması 
120
1. İLKE 1: Öğrencinin Maddi Olayın Olgularının Saptanmasında Yaklaşımını ve Tavrını Belirlemesi 
120
a. Öğrencinin Girdiği Bilim Dalına Uygun Olarak Maddi Olayı ve Hukuku Değerlendirmesi 
120
b. Öğrencinin Maddi Olayı Objektif ve Tarafsız Olarak Değerlendirmesi ve Hukuku Uygulaması 
121
2. İLKE 2: Maddi Olguların (Durumun) Belirlenmesi ve Maddi Olguları Anlama 
121
a. Maddi Olayın Çözüm Metodu 
121
b. Maddi Olay Olgularının Hukuk Kuralının Hukuki Olgularından Ayrılması 
122
aa. Genel Olarak 
122
bb. Maddi Sorunlar ile Hukuki Sorunların Birbirinden Bağımsızlığı 
123
cc. Maddi Olayın Olgularının Tespiti ve Anlaşılması 
124
dd. Çekişmeli Olayların Çekişmesiz Olaylardan Ayrılması 
126
ee. Maddi Olayın Olgularının Farklı Boyutlarıyla Anlaşılması 
127
ff. Maddi Olay Metinlerin İncelenmesi ve Denetlenmesi (Güvenilirliğinin Denetlenmesi) 
127
gg. Maddi Olaydaki Hukuki Durumun Belirlenmesi 
129
aaa. Genel Olarak 
129
bbb. Hukukun Konusu Olabilecek Olayın –Maddi– Olguların Belirlenmesi 
131
aaaa. Kişilerin Tespiti 
131
bbbb. Olayların Zamansal Gelişiminin Belirlenmesi 
132
cccc. Olay Sorularına İlişkin Olay Olgularının Belirlenmesi 
133
dddd. Olay Sorularının Dikkate Alınması 
134
hh. Pratik Çalışma (Sınav) Olayının –Hukuki Olayın Olgularının– Anlaşılması (Okunması) 
134
aaa. Genel Olarak 
134
bbb. Olayın Doğru Okunmasının İlke ve Esasları 
137
aaaa. Olayı Dikkatli Dinleme ve Okuma 
137
bbbb. Olayı Tüm Yönleriyle Bir Bütün Olarak Anlama 
138
(1). Olayı Bütün Olarak Anlama 
138
(2). Olayın Baştan Aşağıya Birden Fazla Okuyarak Anlama 
138
(3). Olayı Olan – ya da Muhtemel – Sorularla Anlama 
139
(4). Olayı Şema, Taslaklarla ve Zamansal Çizelge ile Anlama 
141
cccc. Maddi Olayların Doğruluğunu ve Gerçekliğini Anlama, Tespit Etme ve İnceleme 
142
(1). Genel Olarak 
142
(2). Değerlendirme Unsurları 
143
B. Hukuku Uygulamak: Hukuku Okumak 
143
1. İLKE 3: Hukuki Soruna İlişkin Çözümün Temel Amacı (Hedefinin) Belirlenmesi 
143
2. İLKE 4: Hukuki Çözümler ve Gerekçelendirme İçin Hukuki Bilgi Kaynaklarından Belirlenmesi (Hukukun Kaynakları) 
144
a. Asli Kaynak: Kanun Normu/ Kuralı/ Hükmü (Kanun Hukuku) 
144
b. Birincil Yardımcı Kaynak: Örf ve Adet Normu/Kuralı (Örf ve Adet Hukuku) 
144
c. İkincil Yardımcı Kaynak: Hakimin Yarattığı Norm/Kural (Hakimin Hukuku) 
145
d. Hukukun Uygulanmasında Yardımcı Hukuk Kaynaklarından Yararlanma (TMK m. 1/II) 
145
aa. Hukuk Doktrininden Yararlanma 
145
bb. Yerleşmiş Yargı Kararlarından Yararlanma 
145
3. İLKE 5: Uyuşmazlık Konusu Maddi Olayın Çözümü İçin Hukukun Uygulanması 
145
a. Asli Hukuk Kaynağı Olan Kanun Normunun Uygulanması 
145
aa. Kanun Normunun Uygulanma Şekilleri 
145
aaa. Normların Kümülatif Uygulanması 
146
bbb. Normların Alternatif Uygulanması 
146
ccc. Normların Paralel Uygulanması (Normların yarışması) 
146
bb. Kanun Normlarının Uygulanma Boyutları 
146
aaa. Kişi Boyutunda Uygulama Alanı 
146
bbb. Mekansal Boyutta Uygulama Alanı 
146
aaaa. Uluslararası Boyutta Uygulama Alanı 
146
bbbb. İkincil Milli Boyutta ve Federal Boyutta Uygulama Alanı 
146
cccc. Milli Boyutta Uygulama Alanı 
146
ccc. Yatay ve Dikey İlişki Boyutunda Uygulama Alanı 
146
aaaa. Dikey (Alt–Üst) İlişkide Uygulama Alanı (Hukuk Kaynaklarının Hiyerarşisi) 
146
bbbb. Yatay İlişkide Uygulama Alanı (Özellik İlişkisi) 
146
ddd. Niteliklerine Göre Uygulama Alanı (Kanun Normlarının Kombine Edilmesi) 
146
aaaa. Emredici Hukuk Kuralları 
146
bbbb. Tanımlayıcı Hukuk Kuralları 
147
cccc. Yorumlayıcı Hukuk Kuralları 
147
dddd. Tamamlayıcı Hukuk Kuralları (Atıf) 
147
eeee. Modifiye Edici Hukuk Kuralları 
147
ffff. Destekleyici Hukuk Kuralları 
147
eee. Zamansal Boyutta Uygulama Alanı 
147
fff. Anlamsal Boyutta Uygulama Alanı: Kanunun Yorumlanması ve Gerekçelendirilmesi 
147
4. İLKE 6: Kanunun Yorumlanması, Kanunun Geliştirilmesi (Kanunun Tamamlanması ve Kanunun Düzeltilmesi) ve Gerekçelendirilmesi (Anlamsal Boyutta Uygulama Alanı) 
147
a. Kanunu Yorumlanması (Gerekçelendirilmesi) 
147
aa. Kanunun Terimlerinin Yorumlanması 
148
bb. Kanun Metninin Amaca Uygun Yorumlanması (TMK m.1/I) 
148
aaa. Temel Yorum Elemanı: Sübjektif Amaçsal Yorum Elemanı 
148
bbb. Yardımcı Birincil Yorum Elemanı: Sözel Yorum Elemanı 
148
ccc. Diğer Yorum Elemanları 
148
aaaa. Sistematik Yorum Elemanı 
148
bbbb. Mantıki Yorum Elemanı 
148
cccc. Tarihi Yorum Elemanı 
148
cc. Yorum İlkelerinden Yararlanılması 
148
aaa. Hukukun Genel İlkelerine Uygun Yorum İlkesi ; Kanun Prensipleri Merkezli Yorum İlkesi : Dürüstlük (Güven) İlkesine Uygun Yorum İlkesi (TMK m.2) 
148
bbb. Temel Hak ve Özgürlere Uygun Yorum İlkesi 
149
ccc. Yorumla Kamusal Yetki Yaratılmaması İlkesi 
149
ddd. Kamusal Yetkilerin Dar Yorumlanması İlkesi 
149
eee. Yorumla İstisna Getirilmemesi İlkesi 
149
fff. İstisnaların Dar Yorumlanması İlkesi 
149
ggg. Sistemsel Yorum İlkelerinin Uygulanması 
149
aaaa. Kanunun Amacı (Özü) ile Kanun Metninin (Sözünün) Çatışmasında, Kanunun Amaca Uygun Yorumlanması İlkesi ((TMK m.1/I) 
149
bbbb. Anayasaya Uygun Yorum İlkesi (Anayasa Merkezli Yorum İlkesi) 
149
cccc. Avrupa Birliği Hukukuna Uygun Yorum İlkesi (Avrupa Birliği Hukuku Merkezli Yorum), 
149
dddd. Hukuk Doktrine Uygun Yorum İlkesi, 
149
eeee. Yerleşmiş Yargı Uygulamasına Uygun Yorum İlkesi 
149
dd. Diğer Gerekçelendirme Metotlarından Yararlanılması 
149
aaa. Topik (İlke) Metodu 
149
bbb. Tipiklik Metodu 
149
ee. Amaçsal Daraltma ve Amaçsal Genişletmeyle Yorumlama 
150
b. Hukukun Geliştirilmesi (Hakimin Hukuku) 
150
aa. Kanunun Tamamlanması 
150
bb. Kanunun Düzeltilmesi 
150
aaa. Amaçsal Düzeltme (Amaca Uygun Düzeltme), 
150
bbb. İlkesel Düzeltme (Hukukun Genel İlkesine Uygun Düzeltme (Kanun Prensibi Merkezli Düzeltme) 
150
ccc. Normların Çatışmasının Düzeltilmesi 
150
cc. Hukukun Somutlaştırılması 
150
aaa. Karşılaştırma (Olay/Dava) Yöntemi 
150
bbb. Hareketli Sistem 
151
5. İLKE 7: Mantıksal İşlemle (Dedüksiyonla) Maddi Olaya Kanun Normunun Hukuki Olgularının Uygulanması 
151
6. İLKE 8: Hukuki Çözümün Aranması (Yargı Kararının Aranması) 
151
7. İLKE 9: Hukuki Çözümün (Yargı Kararının) Belirlenmesi 
153
8. İLKE 10: Yargı Kararı Stratejisinin Belirlenmesi ve Belirlenen Stratejinin Sonuçlarının Değerlendirilmesi 
153
9. İLKE 11: Yargı Kararının Uygulanabilirliğinin Denetlenmesi (Hukuki Sonucu (Yaptırımı) Dahil) 
153
a. Hukukilik (Yasallık) Kriteriyle Denetlenmesi 
153
b. Hukukun Gerçekliğine Uygunluğun Denetlenmesi 
153
aa. Mantıksal İşlemle (Endüksiyonla) Denetlenmesi 
153
bb. Sonuç Merkezli Değerlendirme ve Denetleme 
153
cc. Yerleşmiş Yargı Uygulamasına Uygunluğunun Denetlenmesi (Sınırlı Uyma Yükümlülüğü), 
153
d. Hukuk idesine (Adalete) uygunluğun denetlenmesi, 
154
aa. Dar Anlamda Hukukun İdesi: Adalete Uygunluğunun Denetlenmesi (Hakkaniyet Denetlenmesi) 
154
bb. Hukuk Güvenliğine Uygunluğunun Denetlenmesi 
154
cc. Eşitlik İlkesine Uygunluğunun Denetlenmesi 
154
e. Duyarlılık Testiyle Denetlenmesi 
154
f. Fonksiyonluluk (İşlevsellik) Kriterleriyle Denetlenmesi 
154
g. Yargı Kararının Uygulanabilirliğinin, Benimsenebilirliğinin, Kabul Edilebilirliğinin Denetlenmesi. 
154
10. İLKE 12: Yargı Kararının Yerine Getirilmesi (Yargı Kararını ve Bunun Gerekçesini Açıklamak ya da Yazmak) 
154
a. Yargı Kararının Açıklığı 
155
aa. Basit, Yalın ve Kolay Cümleler Kullanılmalı 
155
bb. Düzgün Cümleler Kullanılmalı 
156
cc. Kısa ve Öz Cümleler Kullanılmalı 
157
dd. Münasebetsiz Cümleler Kullanılmamalı 
157
ee. Dil Bilgisine Uygun Cümleler Kullanılmalı 
158
b. Yargı Kararının Konuya Uygun Kısalığı 
158
c. Yargı Kararının Bütünlüğü 
159
aa. Belirli Bir Düşünsel Sırayla ve Sistematik Sıralamayla İfade 
160
bb. İfadeler Arasında Mantıki Bir İlişki Kurulması 
161
Kaynakça 
163
Kavramlar Dizini 
173